نظر منتشر شده
۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 137309
مقايسه صادرات نفت ايران از زمان دارسي تا ۱۳۸۹
بخش خبري الف 11 دي 90
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۵۲
در ماه هاي گذشته ادعاهايي درباره ميزان صادرات نفت در دولت احمدي نژاد در محافل سياسي طرح شده بود.بر اساس اين ادعا نیمی از ارز حاصل از صادرات نفت خام از زمان دارسی (شروع استخراج) تا پایان سال 1389، در اختیار دولت فعلی بوده است.

براي ارزيابي درستي يا نادرستي اين ادعا، يك مركز پژوهشي ضمن مطالعه اي ميزان ارز در اختيار دولت از ابتداي پيروزي انقلاب تا سال 1389 را محاسبه كرده است.

جدول زير منابع حاصل از صادرات نفت خام را پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد. برای آنکه ارقام سنوات و دوره‌های مختلف قابل مقایسه باشد باید ارزش این منابع را بر حسب ارزش ثابت دلار طی این دوره را به‌دست آورد. به این منظور با استفاده از روش‌های آماری نسبتی به‌دست آمده است که نشان می‌دهد ارزش هر دلار در سال‌های قبل از سال 2010 چند برابر ارزش هر دلار در سال 2010بوده است. در اين مطالعه به‌منظور محاسبه قیمت نفت سبک ایران تعدیل شده براساس ارزش دلار سال 2010 میلادی، ابتدا سری زمانی شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا را بر شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در سال 2010 تقسیم شده و نسبتی به‌دست آمده که نشان می‌دهد ارزش هر دلار در سال‌های قبل از سال 2010 چند برابر ارزش هر دلار در سال 2010 بوده است. سپس قیمت نفت سبک ایران برحسب دلار را در نسبت مذکور ضرب شده. بدین‌ترتیب قیمت نفت سبک ایران تعدیل شده به‌دست ‌آمده. با ضرب صادرات نفت خام در قیمت فوق، صادرات نفت خام تعدیل شده به‌دست می‌آید. در اینجا فقط بر جنبه ارزی این منابع تأکید شده است. تورم داخلی و نرخ ارز طی این سال‌ها بر معادل ارزش ریالی اثر داشته‌اند و قدرت خرید داخلی این منابع را تحت‌ تأثیر قرار داده‌اند.

برمبنای ارزش دلار در سال 2010، منابع ارزی حاصل از صادرات نفت خام طی سال‌های 1359 تا 1389 در مجموع بالغ بر 970 میلیارد دلار بوده است. برحسب دوران دولت‌های مختلفی که زمام امور کشور را در دست داشته‌اند، در طول 31 سال گذشته هر کدام از دولت‌ها به ترتیب 1/25، 17/97، 19/53 و 37/4 درصد (براي دولت فعلي در 6۶ سال محاسبه شده است) کل منابع ارزی حاصل از نفت را در اختیار داشته‌اند (میانگین سالیانه منابع حاصل از نفت که در طی این دوره‌ها در اختیار هر دولت بوده است به‌ترتیب27، 22، 24 و 60 میلیارد دلار ـ ستون 11 جدول) بوده است.

جمعیت کشور نیز در طی سال‌های مزبور از 39/3 میلیون نفر به 74/7 میلیون نفر رسیده است. سرانه ارزش ثابت منابع حاصل از صادرات نفت خام در ستون 9 جدول 9 (و میانگین آن در ستون 13) محاسبه شده است.

همچنانكه جدول زير نشان مي دهد اين ادعا كه دولت فعلي به اندازه نيمي از ارزش صادرات كل نفت ايران از زمان دارسي تا كنون را در اختيار داشته كاملا نادرست است و بيشتر ادعايي سطحي و عوامانه محسوب مي شود تا ادعايي بر اساس مطالعه و كارشناسي.
اين مطالعه همچنين نشان ميدهد به‌طور متوسط در هريك از دولتهاي پس از انقلاب، سهم هر ایرانی از منابع حاصل از نفت پس از حذف اثر تورم و تغيير قدرت خريد دلار به‌ترتیب در دولت موسوي 608 دلار، هاشمي384 دلار، خاتمي 364دلار و در دولت احمدي نژاد 840 دلار بوده است.


جدول- ارزش ثابت منابع حاصل از صادرات نفت ۱۳۵۹-۱۳۸۹
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۰۹:۲۸:۵۸
خدمات دولت در بعضی استانها اصلا به چشم هم نمی اید مثل مازندران جاده فیروز کوه پیشرفت از زمان دولت خاتمی ناچیز است و جاده هراز هم همینطور و جاده های روستایی هم همین طور مهار اب هم همین طور بسیار ناچیز و صنعت که اسفناک است (583228) (moderator19)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۰۹:۳۰:۱۶
سلام. مقاله خوبی بود ولی به یک موضوع توجه نشده وان اینست که توان صنعتی وزیر ساختهایی که در دولت های ÷یشین در کشور ایجاد شده نیز در اختیار این دولت بوده وبا توجه به افزایش درامدهای ارزی به بیش از دو برابر به نسبت سرانه کشور در صورتی که مدیریتاقتصادی صحیح وکار امدی انجام میگرفت بایستی در استانه جهش بزرگ اقتصادی قرار میگرفتیم که متاسفانه چنین نشد. (583232) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۰۹:۳۲:۵۲
ایجاد مترو بین شهری در استان مازندران سهم بسزایی در کاهش مصرف سوخت در استان دارد (583238) (moderator19)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۱۸:۰۷:۲۵
حالا بگذاريد ببينيم اين طرحهاي وعده داده شده قبلي مترو و راه آهنها انجام مي شه! (584182) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۱۰:۲۲:۱۹
به نظر میرسد که درگیر بودن کشور در جنگ هشت ساله را فراموش کرده اید که کل دارائیهای کشور در این مسیر خرج می شد . (583327) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۱۱:۲۰:۵۷
چه ربطی به موضوع داره>
اینجا بحث سر این نیست گه درآمد نفتی در دولتهای مختلف صرف چه می شد؟ بحث سر این است که درآمد نفتی در دولتهای مختلف اصلا چقدر بود؟ (583452) (moderator19)
 
عمو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۱۷:۵۱:۵۷
علت منفیهای این نظر را متوجه نشدم. منظور مقاله چیز دیگری بوده است؟ (584158) (moderator19)
 
رامين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۱۱:۰۲:۴۲
لطفا بيشتر دقت كنيد
اعداد به علت جابجايي دو طرف اسلش ها اشتباه نشان داده مي شود (583416) (moderator19)
 
میرزا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۱۲:۴۱:۴۳
مشکل خاصی نیست به نظر من فقط باید کمی با دقت بخوانیم چون کمی ریز نوشته شده اعداد و حروف البته در جدول (583611) (moderator19)
 
رسا
United States
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۱۲:۳۹:۱۰
بر اساس محاسبات شما 38 درصد عدد کمی نیست . (583606) (moderator19)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۱۲:۴۶:۴۰
بر اساس اطلاعات جدول فوق ، میانگین درآمد سرانه کشور حاصل از صادرات نفت در 1.5 دوره آخر نسبت به 6 دوره قبل تقریبا" 50% افزایش نشان میدهد.این مهم با توجه به افزایش جمعیت و گذر از دوران جنگ تحمیلی قابل تامل است.اگر چه عامل افزایش تحریمها و محدودیتهای این دوره را نباید نادیده گرفت ولی تحلیل این افزایش درآمد میتواند راهگشای مدیریت بهتر منابع ملی و بهبود کیفی و کمی سطح عمومی زندگی خواهد گردید. (583616) (moderator19)
 
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۱۳:۰۷:۰۳
مترو بین شهری به درد مازندران نمی خورد.

پراکندگی جمعیت در مازندران نسبتا یکنوخت است. و هرگونه پیشرفت عمرانی باید اول با محیط زیست مازندران سازگار باشد.

مترو بکار شهرهای بزرگ ایران که تمرکز جمعیتی در یک جا صورت گرفته و بافت شهری تو در تو دارد می آید، مثل تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، اهواز.

مازندران، آزادسازی کنار دریای مازندران را می خواهد و جلوگیری از ویلاسازی و تخریب عظیم و تملک بی حساب و کتاب مراتع و جنگل ها و نابودی زمین های زراعی فقط و فقط برای تبدیل زیبایی بی بدیل طبیعی آن به ویلاهای تفریحی آخر هفته ای.

توسعه مازندران در زمینه دامداری، کشاورزی، جنگلداری، IT ، صنایع و سازه های دریایی، توریسم پاک، می تواند بسیار موفق باشد.

صنعت نفت در صورتی که مقررات و هزینه جلوگیری نشت و آلودگی دریای مازندران در نظر گرفته شود و نیز بدون هیچگونه فلر (سوزاندن گاز) باشد، قابل بررسی است. چون گازهای حاصل از مشعل در تاسیسات سطحی در جلو کوه های البرز به دام می افتند و جنگلها و طبیعت را نابود می سازند.

کوه دماوند در جنوب استان مازندران و دریای مازندران در شمال این استان، بستر مناسبی برای توریسم پاک و ورزشهای آب و کوهنوردی است.


سرفراز باد ایران (583663) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۱۳:۵۹:۲۱
بر خلاف شما دوست عزیز مازندران به یک مترو نیاز دارد از گلوگاه تا رامسر بر روی یک خط جاده ای قرار دارد که با استفاده از اتوبوس ریلی وقطار ریلی باربری کوچک می توان بار ومسافر را با ارزان ترین وکم هزینه ترین روش جابه نمود
در زمینه کشاورزی هم اساسا تا سند مالکیت به زمین ها ندهند توسعه کشاورزی سراب است (583765) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۱۵:۵۹:۰۶
اجرای قانون هدفمندی حتی به همین کیفیت نه چندان مطلوب شاهکار مدیریت دوره اخیر است که به بسیاری از خرابکاری ها می ارزد. این هدفمندی میلیاردها دلار سرمایه یا به تعبیر بهتر ارزش افزوده به دنبال دارد که دولت های قبلی از عهده آن برنیامدند. (583991) (moderator19)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۱۷:۰۱:۰۴
كشور ما با قرار داشتن در بين 10 كشور اول دنيا از نظر جاذبه هاي گردشگري با كمال تاسف شاهديم كه درآمدهاي حاصل از گردشگري در كشور ما ناچيز است ... درآمدهاي گردشگري مي تواند با اشتغالزايي بالا و درآمد سرشار با هزينه هاي اوليه بسيار كم جايگزيني بي همتا براي درآمدهاي پايان پذير و البته مضر براي محيط زيست و... باشد. .. اميدي داريم كه سال آينده در بودجه به بخش گردشگري و تقويت بخشهاي خصوصي سرمايه گذار در اين بخش توجه جدي شود. .. (584096) (moderator19)
 
باصفا
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۲۲:۵۸:۲۶
رها کردن مترو تهران و گفتن از مترو بین شهری مازندران .. جالب.. است (584555) (moderator19)
 
Canada
۱۳۹۰-۱۰-۱۱ ۲۳:۴۳:۵۷
این «مرکز پژوهشی» اسم ندارد؟ (584606) (moderator19)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.