نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 357828
رفتار حیوانی انسانها
علی نبوی، 16 خرداد 95
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۸
از قدیم الایام گذشتگان برای حیوانات از پسوند و یا پشوند زبان بسته استفاده می کردند و علت آن را ناتوانی آنها در بیان هرگونه احساس در مواجهه با انسان می دانستند.

در کشورمان همواره در کنار استفاده از حیوانات اهلی، مقوله ی شکار نیز بوده و شکار کردن آداب و روش های خاصی داشته است. در روزگار تقریباً مدرن امروز شهر و روستاهای کشور تناقضی دردناک در برخورد با حیوانات را شاهد هستیم که در بدوی ترین انسانهای ساکن در جنگلهای آمازون نیز نمی توان یافت. این تناقض در جایی تاثر برانگیز و گاهی مضحک است.

موج قابل تاملی از گرایش افراد به نگهداری حیوانات در محیط زندگی تصاویر و جلوه هایی را پدیدآورده که شامل آن دسته ی مضحک یاد شده است. نام بردن از حیوانات خانگی اعم از سگ، گربه، همستر، خرگوش، انواع خزندگان و پرندگان و ... به عنوان فرزند شخص و یا حتی خانواده مسئله ای است که یک نوع طنز تلخ است. تلخی این مسئله آنجاست که برخی از این افراد وجود یک فرزند در زندگیشان (البته فرزند انسان) را دست و پاگیر، پر خرج و پرددردسر می دانند اما مثلاً برای آرایش سگ و گربه خود حداقل ۲۰ هزارتومان هزینه میکنند و هزینه خورد وخورا ک که دیگر بماند.

قسمت تاثر برانگیز تناقض یاد شده کشتار حیوانات اعم از وحشی واهلی نه توسط شکارچیان حرفه ای که توسط مردم عادی است. این برخورد بربر گونه در بیشتر موارد تنها برای تفریح احمقانه موجوداتی است که به غلط نام انسان را یدک می کشند. جالبتر آنکه این افراد وقتی با اعتراض مردم مواجه می شوند عمل خود را به نام پاکسازی محیط زندگی خود از موجودات مضر و موذی توجیه می کنند.ورود انسانها به قلمرو حیوانات وسکنی گزیدن در مکانهایی که به تعبیر تجاری ان را بکر می نامند و نابود کردن حیوانات موجود در آن محیط به بهانه ی اذیت و آزار اتفاق جدیدی نیست اما رفتار وحشیانه ای که در ادامه از خود نشان می دهند نفرت انگیز بودن این عمل را توجیه نمی کند.

خبر کشتن خرس قهوه ای در منطقه گدوک در شهرستان فیروزکوه استان تهران، به دار آویختن نادرترین بزمجه در شاهین شهر اصفهان و حالا مثله کردن روباه در شبستر و اخباری از این دست انزجار هر انسانی را بر می انگیزد. این تناقض در برخود انسان ها با حیوانات البته نقاط مشترکی هم دارد.{اینجا} و {اینجا}

در هردو نوع برخورد افراد با حیوانات شاهد افراط و تفریط در مواجهه و تلقی سرگرمی از حیوانات هستیم. این طرز تلقی و برخورد انسان ها در جایی که به حیوانات علاقه دارند موجب بروز ابراز علاقه ی افراطی می شود که بر خلاف تصور افراد باعث اذیت شدن حیوان و نابودی خوی طبیعی او می شود. در مقابل رفتار وحشیانه ناشی از نفرت از حیوانات به جایی می رسد که برخی رفتار حیوانات را به مثابه دشمنی با دسیسه از پیش طراحی شده می بینند و با او همچون فردی متخاصم برخورد می کنند. اگرچه چنین برخوردهایی از سوی هر جریان مدافعی در مقابل نیروی متخاصم رخ نداده و موارد نه چندان زیادی در این مثال قرار می گیرند.

بروز این گونه رفتار ها شاید به دوران کودکی و خاطرات افراد از حیوانات باز می گردد. زیرا این اتفاق امری است که اکثر کودکان به نوعی آن را تجربه کرده و دریافت متفاوتی از آن داشته اند. اغلب ما در کودکی یک حیوان خانگی داشته ایم که لزوماً خریداری شده نبوده و حتی می توانست بچه گربه ای باشد که در انباری خانمان زندگی می کرده است. مثال بارزتر خرید و نگهداری جوجه مرغ و اردک های زبان بسته ای هستند که به عنوان اسباب بازی برای بچه ها خریداری شده و اغلب پس از مدت کوتاهی تلف شده اند. این اتفاق می تواند تاثیرات مختلفی را بر روی کودک از همان سنین پایین بگذارد. کودک هم می تواند مرگ ومیر این اسباب بازی های جاندارش را عادی تلقی کند و به آن عادت کند و هم می تواند به حیوانات علاقه مند شده و مشتاق همزیستی با انواع دیگر آن در سالهای آینده زندگیش باشد.

دریافت مشترکی که از این دوگونه برخورد به نظر می آید آن است که انسان خود را محق      می داند تا براحتی و با خودخواهی در مورد حیات موجودات دیگر تصمیم بگیرد و یا در پایان دادن به زندگی آنها صرفاً برای تفریح خود اقدام کند.
 
کلمات کلیدی : حیوان آزاری+علی نبوی
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۰:۱۳:۱۹
ما در کشور انسان نما بسیار داریم، ولی‌ حاضر نیستیم باور کنیم و همچنان از ارزش‌های مدیران فرهنگی و اخلاقی‌ و دستگاه‌های آموزشی و صدا و سیما ما چیزی کم نمی‌شود و همه در پشتهی مدیریتی خود جابجا میشوند! (3741538) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۱ ۰۹:۰۶:۲۳
رفتار بدتر وحوش برخی انسانها با انسانها چی میگویید ، زدن و کشتن... (3750405) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۰:۳۴:۴۵
نظام آفرینش نظام احسن بوده و همه موجودات آن زیبا و مفید می باشند.
حیوان آزاری گذشته از اثرات زیست محیطی، بر شخصیت و روح و روان و در نتیجه زندگی و آینده افراد اثر سو می گذارد. از این گذشته تنوع زیست محیطی و دیدن طبیعت و کوهستان و جنگل دست نخورده باعث آرامش و شادی و طبیعت گردی می شود و اگر به جای نابودی طبیعت با آن همزیستی داشته باشیم، در اطراف شهر و روستا مناظری چون جنگل، آبگیر، مرغابی و یا گوزن و کل و بز باقی می ماند بسیار نشاط آور خواهد بود. اگرچه فرهنگسازی برای حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی و زندگی وحوش در طبیعت (وحوش پرورش یافته در باغ وحش و محیطهای غیر طبیعی قادر به زندگی در طبیعت نمی باشند) لازم است ولی در بهترین شرایط می تواند نابودی آنها را کمی کندتر کند و با ایجاد مناطق امن و پارکهای ملی در مناطق بکر و مناسب می توان طبیعت و حیات وحش را بازسازی و حفظ کرد. (3741581) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۱:۴۶:۴۷
ببخشید خواهشا افراط و تفریط رو هم وزن قرار ندید!
زمین تا آسمان فرق هست بین آدمی که از روی علاقه و خیرخواهی مرتکب اشتباه بشه ، تا فردی که از روی عقاید مریضش اقدام به کشتن و شکنجه حیوانات کنه! (3741707) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۱:۵۲:۵۲
لعنت بر هر چه حیوان آزار است. (3741714) (alef-11)
 
Ukraine
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۲:۴۲:۰۳
این همه آقایان علما درباره مسائل مختلف فتوا می دهند یک فتوا بدهند که مطابق با اصول اسلامی حیوان آزاری حرام می باشد. در مکتبی که حتی ذبح احشام احکام دارد و چاقو باید تیز باشد، حیوان ترسانده نشود و ... چرا تا کنون هیچ فتوا و مجازات شرعی برای این عمل صادر نشده است (3741824) (alef-11)
 
اردشیر
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۱۴:۲۶:۱۶
متاسفانه چون نفع مالی یا سیاسی نداره ، هیچ حرفی یا اقدامی نمی کنند (4206961) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۳:۲۸:۳۷
کشتن و آزار حیوانات توهین و بی احترامی به خلقت است (3741932) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۴:۰۲:۰۵
متاسفم که زیر اینجور مطالب تعداد کامنتها و اعتراض ها انقد ناچیزه... (3742029) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۶:۰۰:۱۳
باید نحوه برخورد با حیوان ( اهلی و وحشی ) در مهد های کودک و دبستان ها نه تنها به کودکان بلکه به والدین آنها آموزش داده شود. خصوصا در روستا ها. (3742224) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۷:۰۳:۲۱
آخ آخ خوب گفتی
طرف یک سگ رو که توی جاده تصادف کرده و مرده رو میبینه تا دو روز زار زار! گریه میکنه و برای اون سگ اشک می ریزه که چرا راننده بی رحم!! توی تاریکی شب اون سگ رو که یکدفعه پریده وسط جاده، ندیده!؟
(حالا بگذریم از اینکه بعضی از این افراد افتخارشون عکس گرفتن با سلاح شکاریشون هم هست!)

و از طرف دیگه یک بچه بدبخت که وسط ظهر تابستان داره سر چهارراه گل میفروشه و التماس میکند رو نمی بینه و اگر هم ببینه اصلا براش اهمیت نداره!

در واقع این تناقض در انسان بودن است تا تناقض در رفتار انسانی. (3742338) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۷:۲۷:۱۴
یه روز یه بابایی میگفت:جای پول خورده و اختلاس شده و دزدیده شده را میشه پر کرد اما اگر اخلاق از جامعه رفت برگردوندنش خیلی خیلی سخته.
البته اگر از صدا و سیما سوال بشه مردم ایران بهترینها در این دنیا و در آخرت هستند!!!
خدا وکیلی هستیم؟؟ من که میگم عمرا" اگر باشیم. (3742369) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۷:۳۶:۲۲
پائین عکس همین خبر عکس اعدام یه آدم رو گذاشتید که شبیه همین سگه آویزونه!!! تازه سگه تو ملاعام نیست! اینها به نوعی بهم مربوطند.
جایی که کارگر و دانشجو بخاطر حقوق معوقه و جشن پایان تحصیل شلاق میخورند،دغدغه حیوان آزاری خیلی خیلی مسخره است. (3742384) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۳:۲۲:۴۳
نه عزيزم مسخره نيست! اگر كسي دلش به حال يك موجود زبان بسته و بيگناه نسوزه مسلما دلش به حال انسانها هم نميسوزه و بالعكس. اين يك قانون دو طرفه است واسه همينه كه اكثر مدافعان محيط زيست و حيوانات مدافعان حقوق انساني هم هستند و خيلي از اونهايي كه يكي از اين دو رو رعايت نميكنند اون يكي رو هم رعابت نميكنند. عشق ورزيدن يك چيز درونيه و ربطي به اينكه طرفت يك انسانه يك حيوان و حتي يك درخته نداره وقتي اهل دل و عاشقي باشي همه چيز برات زيبا و دوست داشتنيه البته برعكسش هم صادقه!
به اميد روزي كه به قول يك عزيز خداوند همه ما را ادم بفرمايد! (3743625) (alef-13)
 
مهتاب
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۲۲ ۰۰:۴۹:۵۰
وقتی سال نوی خودمونو متبرک می کنیم به ماهی قرمز کوچولو تا یه چند روزی با مدل دمش یا رنگ و اندامش سفرۀ 7 سینمونو رنگ و لعاب بیشتری بدیم ، چیزهای دیگه خیلی دور از انتظار نمیشن .
کلا خیات وحش برای عده ای از ما به اصطلاح آدمها (! ) حیات خلوتی است برای تجربیات خاص که اجازه نداریم در مورد هم نوعمون انجام بدیم .
جا داره به جای حرفهای قلمبه و سلمبه در مورد حقوق بشر گه الفبای آن حقوق اولیۀ هر موجود زنده اعم از گیاه و یا حیوان است در رسانه های عمومی خصوصا صدا و سیما در قالب های متفاوت مطرح بشه تا ما از کودکی یاد بگیریم از نظر آفریدگار این مواهب الهی جه نگاهی را باید نسبت به یک موجود زنده داشته باشیم و آنها را دم دست ترین ابزار تمرینات وحشیانۀ خود تلقی نکنیم . (3751889) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.