توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 475593
چگونگی اداره مدارس هیئت امنایی
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۷
کارشناس مسئول امور شورای منطقه‌ای آموزش‌وپرورش استان قم از فعالیت ۶۰ مدرسه هیئت‌امنایی در قم، با اولویت محدوده جغرافیایی خود خبر داد.

شورای عالی آموزش‌وپرورش در راستای کمک به اجرای ماده 13 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 144 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و قانون تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش در استان‌ها و شهرستان‌ها و سیاست مدرسه محوری و به‌منظور ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی و تربیتی مدارس، جلب و توسعه مشارکت‌های مردمی و خیران در احداث و اداره امور مدارس، تقویت نظام مدیریتی مالی و اجرایی مدارس مبتنی بر گسترش عدالت آموزشی و پیمان‌سپاری مدیریت مدارس، آئین‌نامه مشارکت‌های مردمی به شیوه مدیریت هیئت‌امنایی در مدارس را تصویب کرد.

علی فرهادی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به نحوه ارائه مجوز هیئت‌امنایی در مدارس اظهار داشت: مجوز هیئت‌امنایی شدن مدارس به‌صورت موافقت اصولی موقت و برای مدت یک سال صادر می‌شود و در صورت احراز استانداردهای لازم به موافقت قطعی تبدیل می‌شود. درصورتی‌که عملکرد مدرسه هیئت‌امنایی ازنظر شورای آموزش‌وپرورش منطقه اثربخش باشد، اداره مدرسه به‌صورت هیئت‌امنایی با رعایت مقررات واگذاری مدارس، بلامانع است.

فعالیت 60 مدرسه هیئت‌امنایی در قم
وی با اشاره به نحوه عملکرد مدارس هیئت‌امنایی تصریح کرد: مدارس هیئت‌امنایی با توجه به ظرفیت خود موظف به ثبت‌نام از دانش آموزان واجد شرایط با اولویت محدوده جغرافیایی خود هستند، عملکرد هیئت‌امنا،‌ توسط اداره آموزش‌وپرورش  بررسی، ارزیابی و به شورای آموزش‌وپرورش مربوط گزارش می‌شود.

 به گفته کارشناس مسئول امور شورای منطقه‌ای آموزش‌وپرورش استان قم، چنانچه نتایج این ارزیابی برای شورای آموزش‌وپرورش  رضایت‌بخش بود، اقدامات لازم برای تشویق و تداوم فعالیت آن معمول می‌دارد و در صورت رضایت‌بخش نبودن، شورای مذکور می‌تواند نسبت به انحلال آن اقدام کند، در این صورت وظایف هیئت‌امنا تا پایان سال تحصیلی به شورای مدرسه واگذار می‌شود.

فرهادی با اشاره به تعداد مدارس هیئت‌امنایی در سطح استان قم، افزود:در حال حاضر در سطح استان قم 60 مدرسه به‌صورت هیئت‌امنایی اداره می‌شوند. به‌نحوی‌که درخواست مدارس در صورت تمایل در شورای آموزش‌وپرورش مطرح‌شده و بعد از بررسی، پیگیری و انجام مراحل اداری و در صورت تصویب شورا به‌صورت هیئت‌امنایی مدیریت می‌شود.

وی در ارتباط با فعالیت این مدارس گفت: ازنظر کارشناسی چنانچه کیفیت آموزش این مدارس بر اساس دستورالعمل ارتقا پیدا کند مدارس بسیار خوبی برای ارتقای آموزشی هستند. از سوی  جامعه نیز از فعالیت این مدارس استقبال شده است. وجه تمایز این مدارس نسبت به مدارس دولتی در کیفیت‌بخشی، برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه و استفاده از دبیران باتجربه است.

 کارشناس مسئول امور شورای منطقه‌ای آموزش‌وپرورش استان قم هدف از هیئت‌امنایی شدن مدارس را مشارکت علمی، فکری، عاطفی و فرهنگی اولیاء در اداره مدرسه دانست و عنوان کرد: اعضای هیئت‌امنا جمعی از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت و افراد خیر و نیکوکار هستند که علاقه‌مند به ارتقای کیفیت در آموزش‌وپرورش بوده و تعدادی از اولیا دانش آموزان به همراه مدیر و معاونان در چارچوب قوانین و مقررات برای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و آموزش در مدارس تصمیم‌گیری می‌کنند.

چگونگی اداره مدارس هیئت امنایی
فرهادی خاطرنشان کرد: یکی از موادی که قانون‌گذار در اختیار هیئت‌امنا قرار داده اتخاذ تصمیم در مورد برنامه‌ریزی و برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه، جبرانی و تکمیلی است که می‌توانند وجه این کلاس‌ها را در زمان ثبت‌نام از دانش آموزان دریافت کنند. وی درباره مقدار وجه دریافتی از اولیا یادآور شد: بر اساس تعیین هیئت‌امنا و هماهنگی با شورای عالی مناطق هزینه کلاس‌های فوق‌برنامه مقطع ابتدایی مبلغ 145 هزار تومان و مقطع متوسطه اول 170 هزار تومان، متوسطه دوم نیز مبلغ 200 هزار تومان لحاظ شده است.

کارشناس مسئول امور شورای منطقه‌ای آموزش‌وپرورش استان قم، افزود: اعضای هیئت‌امنا شامل مدیر مدرسه، یک نفر از معاونان آموزشی مدرسه، یکی از کارکنان آموزشی، رئیس انجمن اولیاء و مربیان، یک نفر از اولیای دانش آموزان، دو نفر از صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه، یک نفر خیر یا معتمد محل، یک نفر از اعضای شورا یاری محله یا مؤسسات فرهنگی و ورزشی و یک نفر از اعضای هیئت‌مدیره مراکز تولیدی و خدماتی خواهد بود.

به گفته فرهادی، تصویب برنامه سالانه مدرسه، تصویب بودجه مدرسه، بررسی مسائل پرورشی، بررسی طرح‌ها و برنامه‌ها، توسعه و تجهیز مدرسه، تولید کتاب و مواد آموزشی، پیشنهاد انتصاب مدیر، درخواست تأمین معلم، تصویب نحوه پرداخت کارانه و پاداش به کارکنان و تصویب طراز مالی مدرسه ازجمله وظایف و اختیارات هیئت‌امنا است.

وی با اشاره به هزینه‌های مازاد دریافتی از سوی اولیا دانش‌آموزان ادامه داد:  مبالغ دریافتی صرفاً برای برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه در نظر گرفته‌شده است و در صورت مازاد، با رضایت کامل و داوطلبانه والدین دانش آموزان و با صلاحدید اعضای هیئت‌امنا صرف امور تعیین‌شده دیگری برای دانش آموزان خواهد شد که آن‌هم اجباری نخواهد بود.

به نظر می‌رسد بسیاری از والدین شاید نمی‌دانند که این هزینه‌ها با تأیید اعضای انجمن اولیا و مربیان است که توسط همه اولیا که در جلسه عمومی حضور دارند انتخاب شدند. با انتخاب این والدین در انجمن اولیا و مربیان هر تصمیمی توسط این انجمن اتخاذ شود همه خانواده‌ها موافق آن هستند که بسیاری از مدارس در این زمینه توضیح کامل را نمی‌دهند. این انجمن در جلسه‌هایی که هر دو هفته  یک‌بار در مدرسه برگزار می‌شود برای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و رفاهی تصمیم‌هایی می‌گیرند که بقیه خانواده‌ها بنا به انتخابی که کردند به این تصمیم احترام می‌گذارند؛ بنابراین پرداخت این مبالغ به‌صورت کاملاً داوطلبانه و اختیاری است.
 
کلمات کلیدی : مدارس ، مدرسه
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.