نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 316599
ضریح های مرقد مطهر امام رضا در هر دوره تاریخی
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۳
بنا بر شواهد تاریخی ، نصب ضریح بر مرقد مطهر امام رضا ( علیه السلام ) از دوره صفویه آغاز شده و سابقه ضریح تا پیش از این دوره معلوم نیست . از آن زمان تاکنون پنج ضریح بر مرقد مطهر امام رضا ( علیه السلام ) جای گرفته است.

ضریح اول ؛ ضریح چوبی صفوی
اولین ضریح ، ضریحی چوبی طلا و نقره کوب ، مربوط به اواسط قرن دهم بوده که در دوره صفویه به سال ۹۵۷ هـ .ق ساخته و بر روی صندوق مرقد نصب شده است . در کتیبه دور این ضریح سوره " هل اتی " به خط ثلث نوشته شده و کتیبه سر در ضریح که بر لوحه‌ ای از طلا نوشته شده بود ، سابقه تاریخی و نصب ضریح را چنین نشان می‌ دهد : " در عهد سلطنت بنده شاه ولایت ، طهماسب بن اسماعیل صفوی این محجر مبارک در این مکان مقدس نصب گردید . سنه ۹۵۷ . "

ضریح دوم ؛ ضریح نگین نشان نادری
ضریح فولادی مرصع ، معروف به نگین نشان است که در سال ۱۱۶۰ هـ .ق به آستان قدس رضوی تقدیم و نصب شده است . واقف ضریح ، شاهرخ میرزا ، فرزند رضا قلی میرزا ، نوه نادرشاه افشار بوده است .

ضریح نگین نشان که اکنون در سرداب مقدس جای دارد ، از فولاد ساخته شده و بالغ بر دو هزار قبه مزین به یاقوت و زمرد بدنه آن را زینت داده‌ اند . ضریح دوم بیش از ۲۶۰ سال است که بر مرقد امام ( علیه السلام ) نصب شده است . این ضریح ابتدا روی مضجع شریف و زیر ضریح سوم و پس از آن زیر ضریح چهارم جای داشت . هنگام نصب ضریح پنجم در سال ۱۳۷۹ هـ .ش به داخل سرداب انتقال یافت و روی مرقد منور امام ( علیه السلام ) نصب شد . به این ترتیب به نیت واقف جامه عمل پوشیده شد . در کتیبه‌ ای که بالای در ورودی ضریح نصب شده ، به خط نستعلیق نوشته شده است :
" نیاز رحمت ایزد مستعان و تراب اقدام زوار این آستان ملک پاسبان ، سبط سلطان نادرشاه شاهرخ شاه الحسینی الموسوی الصفوی بهادر خان به وقف و نصب این ضریح و قبه‌‌های مرصع چهار گوشه ضریح مقدس مبارک موفق گردید . سنه ۱۱۶۰ قمری "

ضریح سوم ؛ ضریح فولادی قاجاری

ضریح فولادی ساده‌ ای است به ابعاد ۴*۳ متر و ارتفاع حدود ۲متر . این ضریح مربوط به عهد قاجاریه است و در عصر سلطنت فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۳۸ هـ .ق روی ضریح نگین نشان در حرم مطهر جای گرفت . این ضریح نیز مزین به طوق و گوی طلای جواهر نشان است و در طرف پایین پای مبارک ، در مرصع تقدیمی فتحعلی شاه قاجار نصب شده بود . این در ممتاز و ارزشمند ، اکنون بالای صفه غربی حرم مطهر در قابی مخصوص جای دارد .

ضریح سوم پس از مدتی به علت پوسیدگی پایه‌ها و تزلزلی که در ارکان آن به عمل آمده بود ، در سال ۱۳۳۸ هـ .ش برچیده شد و به موزه انتقال یافت و به‌جای آن ضریح چهارم روی ضریح نگین نشان ( ضریح دوم ) نصب شد .

ضریح چهارم ، ضریح شیر و شکر
چهارمین ضریح به نام ضریح طلا و نقره ، معروف به " شیر و شکر " است که در سال ۱۳۳۸ هـ . .ش . پس از برداشتن ضریح سوم و انتقال آن به موزه ، روی ضریح نگین نشان نصب شد . این ضریح به اهتمام و نظارت مرحوم سید ابوالحسن حافظیان ، توسط استاد هنرمند ، مرحوم حاج محمد تقی ذوفن و تعدادی هنرمند و استادکار و قلمزن اصفهانی ، طراحی و ساخته شد .

ضریح چهارم حدود ۴ متر طول و ۶۰/۳ عرض و ۹۰/۳ متر ارتفاع دارد . چهارده دهانه به نام چهارده معصوم ( علیهم السلام ) بر روی آن وجود دارد و وزن آن ۷ تن است . بر لبه ضریح سوره یس به خط ثلث بر صفحه‌ ای از طلا به خطاطی آقای فضائلی اصفهانی نوشته شده و در کتیبه دوم ، دور تا دور ضریح سوره هل اتی نیز به خط ثلث مکتوب است . بر لبه ضریح تعداد ۴۴ برگ از نقره ملمع به طلا ، میان ۴۴ گلدان ملمع به طرز بسیار زیبایی نصب شده است . همچنین تعداد ۴۴ اسم از اسمای حسنای الهی به خط ثلث و به قلم حاج شیخ احمد زنجانی بر صفحه‌ ای با زمینه میناکاری لاجوردی و گل‌‌های رنگارنگ ، به‌صورت خط برجسته طلاکاری شده ، ضریح مطهر را زینت بخشیده‌ اند .
سقف ضریح را صفحاتی آراسته به طلا و نقره پوشانده‌ اند . درون سقف ضریح بر کتیبه‌ ای ، آیه‌ ای به خط ثلث و رنگ سفید بر زمینه‌ ای لاجوردی نوشته شده و در همان کتیبه ، این آیه به خط طلایی کوفی نوشته شده و به عبارت " لله الاسماء الحسنی فادعوه بها " مکتوب است .

ضریح پنجم ؛ ضریح آفتاب
پس از گذشت ۴۲ سال از عمر ضریح ، به علت فرسوده شدن و ساییدگی شبکه ‌های اطراف و روکش ‌‌های نقره و طلایی ضریح و سست شدن ارکان آن ، ساخت و نصب پنجمین ضریح ضروری بود . از این‌رو ، آستان قدس رضوی اقدام به طراحی و ساخت و نصب ضریح جدید کرد . این امر یکی از اقدام ‌‌های بسیار چشمگیر دوران استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در کنار دیگر فعالیت‌‌ های وسیع و گسترده توسعه و بازسازی اطراف حرم مطهر انجام گرفت .

در سال ۱۳۷۲ هـ .ش به دستور تولیت آستان قدس رضوی ، مطالعات و بررسی ‌‌های مقدماتی ساخت ضریح جدید آغاز شد . به دنبال آن طرح‌‌ های متعددی از سوی هنرمندان نامی کشور ارایه شد که در نهایت ، توفیق طراحی ضریح ، نصیب استاد فرشچیان ، طراح و هنرمند برجسته شد .
با برگزیده شدن طرح و همکاری دیگر هنرمندان و طراحان نامی کشور ، کار ساخت ضریح ، تحت نظارت هیئت اجرایی سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا ( علیه السلام ) آغاز شد .
ضریح پنجم با کیفیتی مرکب از ساختاری تشکیل یافته از آهن ، فولاد ، چوب گردو برای نصب روکش‌‌ ها و پوشش طلا و نقره ساخته شد . کار های قلمزنی و هنری متناسب با مبانی و ابعاد هنری موجود در طرح اجرا شد و به گونه‌ نگارستانی بدیع با نماد ها و سمبول‌‌ های معماری هنری ، هماهنگ با بناهای کهن آستان قدس رضوی درآمد . ضریح پس از هفت سال کار مداوم با کیفیتی بسیار عالی و در نهایت استحکام به وزن ۱۲ تن و ابعاد ۷۸/۴*۷۳/۳ و ارتفاع ۹۶/۳ متر ساخته و آماده نصب شد .

دور خارجی ضریح با سوره مبارکه " یس " و " هل اتی " به خط ثلث با طلا و نقره تزیین شده است . در چهار سوی این ضریح ، چهارده دهانه به نشانه چهارده معصوم ( علیهم السلام ) و طراحی گل ‌‌های پنج و هشت پر ، نمادی از خمسه طیبه و هشتمین حجت خدا وجود دارد . طرح گل‌‌های آفتابگردان ضریح ، نمودی است از لقب شمس الشموس . سقف و دیوارهای درون ضریح با خطوط اسماء الله و هنر خاتم کاری بسیار بدیع و زیبا به طراحی‌‌ های استاد فرشچیان ، توسط استاد هنرمند " کشتی آرای شیرازی " و همکاران‌شان تزیین شده است .

سرانجام ، عملیات برچیده شدن ضریح چهارم و نصب ضریح جدید از روز ۲۱/۱۰/۱۳۷۹ پس از انجام مراسم غبارروبی آغاز شد و بعد از پنجاه روز کار شبانه روزی به پایان رسانید . سرانجام روز سه شنبه ۱۶/۱۲/۱۳۷۹ هـ .ش . مصادف با عید سعید قربان با حضور مقام معظم رهبری ، حضرت آیه الله خامنه‌ ای و آیت الله واعظ طبسی ، تولیت عظمی آستان قدس رضوی ، روضه منوره رضوی با ضریح پنجم بازگشایی شد .
 
کلمات کلیدی : شهادت امام رضا (ع)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۹-۲۱ ۱۳:۵۱:۲۲
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (3382658) (alef-13)
 
علی کوشا
۱۳۹۴-۰۹-۲۱ ۱۷:۰۶:۱۵
با سلام. ممنون از گزارشتان. اما دو نکته:
۱. طبیعتاً توقع می‌رود چنین گزارشی با تصویر همراه باشد.
۲. ضریح جدید دچار ساییدگی و ایراد شده است. به نظر می‌رسد نیاز به تعویض دارد. (3382951) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.