نظر منتشر شده
۲۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 360059
اینترنت یعنی‌ رشد اقتصادی
بخش تعاملی الف - علی امیری، ۱۸ خرداد ۹۵
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۵


در چند هفته اخیر، مانند همه حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر، شاهد نظرات و مقالات داغ زیادی له‌ یا بیشتر علیه اینترنت و زبان انگلیسی‌ و همچنین رشد اقتصادی کشور و بهره وری پایین در اقتصاد ایران، و البته تقریبا شکایت هر روزه همه از مردم عادی تا کارشناسان مستقل از صنعت و تجارت داخلی‌ و به خصوص خودرو سازی کشور به عنوان مشت نمونه خروار بودیم. در اینجا با آوردن مثال های ساده از زندگی‌ روزمره در برخی‌ از کشورهای دنیا که بالاترین میزان بهره وری در دنیا و در نتیجه بالاترین ثروت و رفاه در دنیا را دارند تلاش خواهیم کرد تا در روشن شدن بحث، کمکی‌، هر چند کوچک، کرده باشیم.

بنظرم ریشه بیشتر مشکلات و مسائل فرهنگی و اقتصادی در ایران مانند انحصار شرکت‌های اتومبیل سازی به غیر از عدم شایسته سالاری، عدم توجه به ابزار و وسایل پیشرفته و تجارب سایر ملل که به هر دلیل زودتر از ما به این تجارب و دانش‌ها رسیدند تحت عنوان هجوم فرهنگی و یا مدرنیته ... می‌باشد..مثلا اغلب دوستان ضدّ غربی، همیشه اینترنت یا یوتیوب را منبع انحراف می‌دانند. یک نمونه کوچک از استفاده یی که مردم آمریکا و اروپا و اقتصادهای آن ها از اینترنت می برند:

شخصا اصلا فنی‌ نیستم و هرگز دستم به آچار نرفته، ولی ماه پیش، شیر ظرفشوییی خانه خراب شد. با تعمیرکار همزبان تماس گرفتم و متوجه شدم که باید حداقل ۱۰۰ دلار (۳۰ دلار قطعه+ ۷۰ دلار هزینه تعمیرکار) برای تعمیر آن به پردازم. خوب زیاد بود. یکی‌ از دوستان خارجی‌ پیشنهاد داد که بروم اینترنت و ببینم با آموزش اینترنت می‌توانم این مشکل را حل کنم. خلاصه سرتان را درد نیاورم، وقتی‌ جستجوی در اینترنت کردم، ده ها فیلم که دیگر استفاده کننده‌ها به صورت مجانی‌ گذشته بودند و دقیقا چگونگی‌ تعمیر این شیر بود را دیدم، و به راحتی توانستم خود آن را انجام دهم به علاوه اینکه متوجه شدم چون این برند دارای گارانتی عمر است، با یک تقاضای اینترنتی ساده به کمپانی سازنده شیر، قطعه را به صورت مجانی‌ در قبال قطعه قدیمی‌ برای من ارسال می کنند در حالیکه تعمیرکار هرگز سخنی از آن به من نگفته بود. به همین صورت ماشین هم مشکل لنت پیدا کرده بود و تعمیر کار هزینه ۵۰۰ دلاری می‌خواست، ولی‌ باز با همین فیلم‌ها با ۱۰۰ دلار توانستم لنت ماشین را هم عوض کنم.

یعنی‌ ۵۰۰ دلار ارزش افزوده فقط به خاطر آموزش از اینترنت. خوب دوستان، متوجه می شوید که چرا آمریکا بالاترین پروداکتیویتی یا بهره وری نیروی کار در دنیا حتی بالاتر از ژاپن را دارد. با همین پس انداز ۵۰۰ دلاری و باز با استفاده از اینترنت برای به دست آوردن بهترین قیمت ویژه و رقابتی هتل و کرایه ماشین توانستم خود و خانواده را ۲ روز به سفر ببرم و عوض هزینه تعمیر کار، با کرایه ماشین که حدود ۷۵ دلار بود، ولی‌ من با کمک اینترنت عملا تنها ۲۰ دلار بابت آن پرداختم و در رستوران و هتلی که قیمت معمولی‌ آن بالای ۱۸۰ دلار بود ولی‌ در اینترنت زیر ۱۰۰ دلار آن را هزینه کردم، هم خود بهره مند شدم هم برای کسانی‌ که در رستوران و هتل و سایت اینترنتی و شرکت کرایه ماشین کار می کردند، درآمد درست شد.

حالا اگر انگلیسی‌ بلد نبودم و از اینترنت استفاده نمیکردم، یا فقط در سایت‌ها فارسی زبان چگونگی‌ شکستن کد نرم افزار و کپی رایت و یا دور زدن آن را آموزش داده بودند بهتر بود؟!

البته برخی‌ دوستان خواهند گفت، پس تعمیرکار که بیکار می شود؟! ولی‌ دوستان در یک اقتصاد رقابتی و بازار محور، که انحصار در حداقل است، همه چیز را نیروی بازار به جای خود راهنمای می‌کند، مثلأ همان تعمیر کار هم ممکن است عوض تاکید بر باز ماندن تعمیرگاه خود، آن را تبدیل به متل یا فعالیت دیگری با ارزش افزوده بالاتر کند.

این را از آن جهت گفتم که بحث اصلی‌ مملکت ما در مورد صنعت ماشین همین است، فوری بسیاری از مدافعان این انحصار شرکت‌های اتومبیل سازی می‌گویند که در صورت پایین آوردن تعرفه و رقابتی شدن واقعی بازار خورو ایران پس تکلیف هزاران کارگر ایران خودرو و سایپا چه می شود؟! این دوستان اصلا توجه ندارند که در آن صورت، مطمئن باشید برای همین چند هزار کارگر، از ناحیه رونق گرفتن اقتصاد خودرو و کلا اقتصاد، در جاهای دیگر کار ایجاد خواهد شد (هر چند با نهایت احترام، برای اغلب مدیران این صنعت -با این راندمان- کاری مدیریتی در هیچ کجای دنیا پیدا نخواهد شد که این خود احتمالا بزرگترین دلیل برای مقاومت در برابر باز سازی صنعت خودرو ایران و صنایع دولتی و شبه دولتی مشابه است!).

از ۲۰۰ کشور دنیا فقط ۵ یا ۶ کشور هستند که صنعت خودرو به معنی‌ واقعی‌ دارند، آیا آن ۱۹۰ کشور دیگر همه تعطیل هستند. مثلا تایوان یا همین سوئیسی که همین هفته پیش رفراندوم پرداخت یارانه ۲۵۰۰ دلاری در ماه را رد کرد اصولا صنعت خودرو سازی ندارند، ولی‌ از نظر ثروت و تولید ملی‌ سرانه هم از ژاپن، هم از کره جنوبی، هم از فرانسه و هم از آلمان، بالا ترهستند.

خودرو تولید نمی کنند، یک قطره نفت یا یک گرم ماده معدنی ندارند، ولی‌ عوضش در صنایع کامپیوتر یا قطعه سازی یا جهانگردی و بانکداری سرمایه گذاری کرده و از ثروتمند‌ترین کشورهای دنیا با پایین‌ترین نرخ تورم، بیکاری، بهره و... هستند. دوستان همه چیز راه دارد، اگر علمی‌ و شجاعانه با آن برخورد شود.

البته در پایان بد نیست برای علاقمندان به بحث بهره‌وری این قسمت کرایه ماشین را بیشتر توضیح بدهم چون می تواند برای دوستان مثال خیلی‌ جالبی‌ از توجه واقعی‌ و عملی‌ اکثریت مردم اقتصادهای اروپا، آمریکا و ژاپن به بهره وری باشد. با وجود اینکه دارای ماشینی به نسبت نو (۴ ساله) هستم، ولی‌ ترجیح دادم که ماشین کرایه کنم، شاید دوستان تصور کنند که اصراف است، اما توضیح می دهم که نه تنها اصراف نیست بلکه عین صرفه جویی است، ولی‌ چرا؟!

مقصدی که برای سفر انتخاب کرده بودم، منطقه کوهستانی بود که با کمک اینترنت، مسیر طول سفر (بالغ بر ۱۵۰۰ کیلومتر) را محاسبه کرده بودم. ماشین شخصی‌ من به دلیل دو دیفرانسیل بودن مصرف سوخت بالایی به خصوص در کوهستان دارد. دوباره در اینترنت سایتی‌ هست که با محاسبه مبدأ و مقصد سفر و نوع و مدل ماشین، مصرف سوخت شما را در طول سفر و بودجه مورد نیاز را به اضافه بهترین منطقه برای سوخت گیری ارزان محاسبه می‌کند. به راحتی متوجه شدم با کرایه ماشین نو (تویوتا کمری چهار سیلندر) و با کارکرد زیر ۴۰۰۰ کیلومتر، به راحتی‌ میتوانم تا ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف و هزینه کمتر سوخت داشته باشیم.

یعنی‌ ۷۵ دلار هزینه کرایه ماشین به این صورتکه توضیح خواهم داد به ۲۰ دلار کاهش یافت: ۱۰ دلار در صورتی‌ که توسط اینترنت هزینه را بپردازم (برای تشویق مردم به استفاده از امکانات سایت اینترنتی شرکت کرایه ماشین، و حذف هزینه رزرو با نیروی انسانی‌ شرکت وهزینه ستادی و مرکز تلفن- بهره وری-)، هزینه هر لیتر بنزین در طول سفر حدود ۶۰ سنت است، پس با توجه به ۴ لیتر صرفه جویی در ۱۰۰ کیلومتر (بحث حمایت از محیط زیست بماند)، در مصرف کلّ طول سفر ۳۶ دلار به نفع بودجه من بود (۱۵*۴*۶۰=۳۶۰۰) و البته ۱۰ دلار هزینه کارواشی که بعد از چنین سفری در منطقه جنگلی‌ باید می‌پرداختم ولی‌ در مورد ماشین کرایه نیازی نبود!

حال بماند اسودگی‌ خیالی که با رانندگی‌ ماشین نو بدون نگرانی از هزینه اصلی‌ که همان بحث استهلاک ماشین خودم بود، که بابت هر کیلومتر ۵ سنت است (دوباره با استفاده از اینترنت شما می‌توانید آن را محاسب کنید) و عملا کرایه ماشین نه تنها مجانی‌ درآمد که حتی در زمان فروش ماشین خود، به نفع من هم هست!

به هر حال اخیرا وزیر اقتصاد و با صراحت قابل احترامی آمار بسیار تاسف انگیزی از رشد پایین اقتصادی و به خصوص وضعیت فاجعه بار شاخص‌ بهره وری در اقتصاد ایران داد. در دنیا همانطور که وزیر محترم اشاره داشتند، بالاترین میزان رشد اقتصادی نه مربوط به تاسیس عوامل جدید تولید بلکه مربوط به استفاده از همین امکانات موجود با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ابزار جدیدی مانند اینترنت یا دانش مدیریت و تشویق کارکنان و شرکت ها برای استفاده هر چه بیشتر و بهینه تر از تجارب جدید در دنیا می‌باشد که تا ۸۰ درصد رشد اقتصادی از همین توجه به بهره واری می آید ولی‌ در ایران متاسفانه در این نرخ بنا به گزارش وزیر منفی‌ بوده است! یعنی‌ عملا مدیریت اقتصادی در ایران کاملا و قطعاً مردود شده است (احتمالا پایین ترین در میان کشورهای دنیا که امکان ثبت این آمار و شاخص‌ها را دارند!).

از طرفی‌ وزیر محترم بیان فرمودند که این در حالیست که در دهه ۱۳۴۰ شمسی‌ ما رشد بالای ۱۸ درصد هم داشتیم، دهه یی که صنعت خودرو سازی ایران همزمان با کره جنوبی متولد شد، ولی‌ در کره همان بنیان گزارها صنعت خودرو کره به کار خود ادامه دادند، ولی‌ ما همه آن صنعت را مصادره و ملی‌ کردیم، طبیعی‌ است که کارکرد کسی‌ که هیوندایی را بنیان گذشت و مانند فرزند خود آن را رشد داد، با مدیر دولتی که امروز حکم انتصاب از وزیر می‌گیرد، و دو سال دیگر جای خود را به مدیر دیگری با حکم انتصاب از وزیر دیگری عوض می‌کند، قابل قیاس نباشد!

باشد که ما به خود آییم و در پشت فقط حرف و برنامه بدون استناد علمی‌ پنهان نشویم.

اهمیت سال ۹۵برای اقتصاد از نگاه طیب‎نیا

http://www.gasbuddy.com/TripCostCalculator

http://artofbeingcheap.com/calculator
۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ۰۷:۲۹
 
۱۳۹۶/۰۵/۰۳ ۱۱:۱۷
 
۱۳۹۶/۰۴/۱۲ ۱۰:۵۲
 
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۰:۴۲
 
۱۳۹۶/۰۳/۱۶ ۰۴:۴۲
 
۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ۱۰:۴۴
 
۱۳۹۶/۰۱/۲۶ ۱۰:۴۲
 
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۰۸:۳۸
 
۱۳۹۵/۱۱/۱۱ ۰۷:۳۳
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۴ ۱۰:۲۸
 
 
کلمات کلیدی : علی امیری
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۳:۱۸:۲۵
با تشکر ,مثال دیگر از بهره وری :ما در کشور هر سال نفت، گاز، بنزین، برق و..بیشتری مصرف و در واقع اسراف می‌کنیم ، ولی‌ شاخص سرانه رفاه اقتصادی و اشتغال و رشد اقتصادی ، هر سال بد تر شده است(نرخ منفی‌ و یا صفر و یا حتی ۱ یا دو درصد رشد اقتصادی ، برای ایران با این همه مصرف عوامل و نهادهای انرژی، یعنی‌ فاجعه). بنا بر گزارش‌های اقتصادی، نرخ مصرف انرژی در چین در سال ۲۰۱۵، منفی‌ ۱۰ درصد بوده! یعنی‌ در برابر واحد تولید ثروت در ۲۰۱۴، واحد انرژی مصرف شده برای هامن تولید، در ۲۰۱۵، ۱۰ درصد کاهش یافته و این یعنی‌ افزایش شدید بهره وری انرژی،حتی در چین، که بیشترین میزان نیروی کار دنیا را دارد.

http://www.stats.gov.cn/english/PressRelease/201604/t20160422_1347147.html (3745560) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۵:۴۷:۰۵
استادی داریم در دانشگاه که تخصص اش در زمینه پردازش تصویر است و تمام همت این استاد و طبعا دانشجویانش صرف طراحی نرم افزارهایی می شود که فیلترینگ را با روش های پردازش تصویر قدرتمندتر کند؛ مثلا مشروبات الکلی را در تصویر تشخیص بدهد و...
مسولان ما چون نمی توانند به خوبی از امکاناتی که به مدد اینترنت در اختیار تمام مردم و دولت قرار گرفته است استفاده کنند به جای رویکردی ایجابی تنها رویکرد سلبی اختیار کرده اند و تمام وقتشان صرف محدود کردن این ابزار استثنایی برای رونق و پیشرفت کشور می شود. (3745901) (alef-13)
 
م...ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۰۵:۴۷:۵۳
چرا مهمترین فناوری و امکانات جدید در ایران گرانتر دیگر جاهاست؟! از خودرو تا اینترنت! (3746632) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۳:۲۶:۵۴
چه مقاله خوب و منطقی. لطفا این رو به کسانی نشون بدین که هر روز تو روزنامه هاشون به بهانه های واهی تقاضای فیلتر کردن سایت ها و نرم افزارها و کم کردن سرعت اینترنت میکنن. شاید این ها کمی هم به جای منافع خود به منافع ملی توجه کنند. (3745575) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۴:۳۶:۰۱
یادمه دولت قبل وزیر ارتباطاتش می مومد تو تلوزیون می گفت همین 128 هم از سر همتون زیاده! من خودم تو خونه دایل آپ دارم به همه کارامم می رسم! (3745752) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۰۹:۱۹:۳۱
راست میگفت بنده خدا. دیال آپ هم برای ایشون زیاد بوده؛ احتمالا فقط از صدای کانکت شدن مودم لذت میبرده (3746812) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۳:۲۸:۴۷
با سرعت حلزونی میشه به رشد اقتصادی رسید ؟ (3745582) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۳:۲۹:۳۶
شما هیچ برند ماشین دنیا که موفّق بوده را سراغ ندارید که توسط بخش دولتی بنیان گذشته شده باشد و توسط مدیران دولتی اداره شود. هنری فورد، برای فورد. تویودا برای تویوتا، هاندا برای هوندا، هیوندیی برای خانواده چانگ، کاوازاکی، یاماها، مرسدس و.... تنها ماشین سازی دولتی دنیا مانند ایران خودرو، سایپا، اروز روسیه و.... که همه زیان دٔه و در واقع ورشکسته هستند... به جای پمپاژ رانت و یارانه به این خودرو سازا، یا آنها را به بخش خصوصی بفروشی، یا به سرمایه گذر خارجی‌... ۱۰۰۰ سال دیگر هم این صنعت با مدیریت دولتی، هرگز سودده نخواهد بود، و همش ضرر است. (3745587) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۳:۳۰:۰۳
سرعت اینترنت شاخص توسعه است (3745590) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۳:۳۰:۴۳
شما هیچ برند ماشین دنیا که موفّق بوده را سراغ ندارید که توسط بخش دولتی بنیان گذشته شده باشد و توسط مدیران دولتی اداره شود. هنری فورد، برای فورد. تویودا برای تویوتا، هاندا برای هوندا، هیوندیی برای خانواده چانگ، کاوازاکی، یاماها، مرسدس و.... تنها ماشین سازی دولتی دنیا مانند ایران خودرو، سایپا، اروز روسیه و.... که همه زیان دٔه و در واقع ورشکسته هستند... به جای پمپاژ رانت و یارانه به این خودرو سازا، یا آنها را به بخش خصوصی بفروشی، یا به سرمایه گذر خارجی‌... ۱۰۰۰ سال دیگر هم این صنعت با مدیریت دولتی، هرگز سودده نخواهد بود، و همش ضرر است. (3745593) (alef-13)
 
مرادی
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۳:۴۲:۲۷
حیف از پول نیست که ایرانی ها برای اینترنت پرداخت میکنن ؟!!!! (3745610) (alef-13)
 
امیر
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۳:۴۷:۱۹
من هم مدتی که خارج از ایران دانشجو بودم تمام درس ها و نرم افزارها رو با استفاده از یوتیوب یاد می گرفتم همون یوتیوبی که تو ایران فیلتره و البته اگه فیلتر هم نباشه قابل استفاده نیست. ولی در کل دوستمون هم لابد میدونن که این چیزهایی که گفتند از نظر کاربرد و اهمیت اینترنت در ته لیست قرار دارند و اهمیت اینترنت جاهای دیگه است حالا شاید خواستن هم اشاره ای بکنند هم اینکه مطلبشون قابل انتشار باشه. (3745622) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۳:۵۱:۰۱
نکته یی که باید اضافه کرد، بحث بومی سازی توسعه است، میلیونها نفر از مردم کشورهای دیگر در این کشورها به عنوان مهاجر زندگی‌ می‌کنند، ولی‌ به دلیل عدم نهادینه شدن و عادتِ اینگونه زندگی‌ کردن و محاسبه کردن و از همه مهمتر، عدم آشنایی با زبان کشور میزبان، اصولا هرگز فکر استفاده بهینه از امکانات موجود را نمیکنند. مثلا در بسیاری از شهر‌های کشورهای توسعه یافته، سیستم حمل مسافر آاوبر راه اندازه شده که هزینه آن نصف تاکسی است و در واقع همان استفاده از ماشین شخصی برای کسب درآمد و مسافر است. در شهرهای بزرگی همچون، نیو یورک، سنفرنسیسگو، تورنتو و... که میزبان میلیونها مهاجر هم هستند، شاید تا ۹۰ درصد مشتریان این سرویس، از مردم بومی و نه مهاجر هست و به همین دلیل با وجود مخالفت اغلب رانندگان تاکسی که اغلب از مهاجران هستند، شورای شهر این شهرها به خاطر اینکه این ۹۰ درصد دوباره اغلب همان کسانی‌ هستند که رای میدهند، از محدود کردن این سیستم به نفع تاکسی دارن اغلب مهاجر، خودداری میکنند و از رانندگان تاکسی میخهند که با این شرکت جدید رقابت کنند نه آن را محدود.. (3745633) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۳:۵۷:۲۴
نقشه نشان میدهد,اینترنت ما در حد افریقای مرکزی می باشد (3745646) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۴:۰۰:۱۸
ایران جایگاهی در اینترنت جهانی نداره سرعت پایینه و سایتها هم دسترسی بهشون سخته یا از بیرون مسدودمون کردن یا از داخل (3745656) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۴:۰۲:۰۱
دوستانی که اینترنت را منبع فساد میدانند, به این علت است که وجود اینترنت با منافع انها در تضاد است, (3745661) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۴:۰۶:۴۳
اینترنت خیلی از انحصارها را از بین برده است
برای نمونه 20 سال پیش مردم خبرها را فقط از رادیو و تلویزیون به صورت یک طرفه و کاملا جهت دار و طبق خواسته صداوسیما دریافت میکردند,اما امروزه مردم خبر درست و بدون غرض ورزی را از فضای مجازی دریافت میکنند (3745670) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۴:۱۷:۰۳
حرف حساب (3745688) (alef-13)
 
Netherlands
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۴:۳۷:۱۶
بنده در خوابگاه دانشگاه تهران در دسترسی به اینترنت گاها با مشکل مواجه ام یعنی دسترسی تضمین شده به اینترنت وجود ندارد
در ضمن ئسترسی به اینترنت وقتی می تواند باعث رشد اقتصادی شود که بسیاری از سرویس های ممنوعه برای ایران دوباره در دسترس قرار گیرد و از ممنوعیت در بیاید الان در دسترسی به بسیاری از دوره های آموزشی آنلاین رایگان و حتی پولی برای ایران ممنوع است شرکت هایی بزرگ فناوری اطلاعات و شرکت های مالی و دانشگاهی مثل گوگل آدوبی و پی پال و آموزش از راه دور دانشگاه های آمریکا و شرکت های پستی و ... برای ما ممنوع است تنها چیز هایی که از طرف خارجی ها استقبال می شود که به ما ارائه شود سایت های مستهجن و سایت هایی مثل خرید جم کلش او کلنس و .. است (3745759) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۵:۰۰:۰۷
این فیلترینگ هوشمند هم که گیج میزنه ، سایت فنی با مطالب آموزشی را هم فیلتر میکنه، بارها تقاضای رفع فیلتر کردم پاسخگوئی نبود (3745816) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۷:۴۰:۳۳
هزینه اینترنت در ایران دو برابر افغانستان و 2500 برابر ژاپن است. این یعنی هنوز زوده که بخواهیم اینترنت را عمومی کنیم. (3746085) (alef-3)
 
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۰۴:۵۹:۵۲
این آمار رو از کجا آوردی؟ هزینه اینترنت نامحدود ماهانه در ژاپن با سرعت دو سه مگابیت بر ثانیه حدود صد هزار تومن میشه! (3746621) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۸:۱۴:۲۱
سرعت اينترنت مون با رشد اقتصادي مون كاملا ميزان است (3746135) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۲۰:۵۰:۵۷
سرعت اینترنت زیاد هم بد نیست. زیادی هم نباید شاکی بود (3746335) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۰۳:۰۶:۲۵
یادگیری زبان انگلیسی و استفاده موثر از اینترنت جزء ضروریات زندگی است فیلترینگ اینترنت را کند میکنه و هزینه داره چرا نمی خواهیم این بدیهیات را قبول کنیم ....... (3746590) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.