نظر منتشر شده
۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 392856
قتل‌های عمدی که قصاص ندارند
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۵
دانشجوی دکتری حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت: بعضی قتل‌ها مستوجب قصاص نیستند.

به گزارش ایسنا «محمد حسنوند» در پاسخ به این سوال ، که کدام یک از قتل‌های عمدی موجب قصاص نیستند، اظهار کرد: این موارد مربوط به حالتی است که قانونگذار بہ علت وجود برخی ویژگی‌ها در قاتل یا مقتول، مرتکب قتل عمد را مستوجب قصاص نمی‌داند و از ابتدا با واکنشی متفاوت از قصاص با او مواجه می‌شود.

وی موارد ۶ گانه‌ی این قانون را این گونه تشریح کرد:

۱. قاتل پدر یا جدّ پدری مقتول باشد

بر اساس مادہ ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی، قصاص در صورتی ثابت می‌شود ڪه مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنیٌ‌علیه نباشد.

۲. قاتل دیوانه یا نابالغ باشد

همچنین هر گاہ دیوانه یا نابالغی عمدا کسی را بکشد خطا محسوب و قصاص نمی‌شود بلکه باید عاقله‌ آن‌ها دیه‌ قتل خطا را به ورثه مقتول بدهند.

۳. مقتول دیوانه باشد

همچنین در ادامہ مادہ ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی تاڪید شدہ است ڪه «قصاص در صورتی ثابت می‌شود ڪه مجنی‌علیہ عاقل باشد.»

۴. قاتل مست باشد

بر اساس مادہ ۳۰۷ قانون مجازات اسلامی، ارتڪاب جنایت در حال مستی و عدم تعادل روانی در اثر مصرف مواد مخدر، روانگردان و مانند آنها، موجب قصاص است مگر اینڪه ثابت شود بر اثر مستی و عدم تعادل روانی، مرتڪب بہ ڪلی مسلوب الاختیار بودہ است ڪه در این صورت، علاوہ بر دیہ به مجازات تعزیری مقرر در ڪتاب پنجم «تعزیرات» محڪوم می‌شود. اما اگر ثابت شود ڪه مرتڪب قبلاً خود را برای چنین عملی مست ڪردہ یا علم داشتہ است ڪه مستی و عدم تعادل روانی وی ولو نوعاً موجب ارتڪاب آن جنایت یا نظیر آن ازجانب او می‌شود، جنایت، عمدی محسوب می‌شود.

۵. هر گاہ ڪسی در حال خواب یا بیهوشی شخصی را بڪشد

هر گاہ ڪسی در حال خواب یا بیهوشی شخصی را بڪشد، خطای محض بودہ و بر اساس بند الف مادہ ۲۹۲ قانون مجازات اسلامی قصاص نمی‌شود و فقط به دیه قتل به ورثه مقتول محڪوم می‌شود.

۶. قاتل مسلمان و مقتول غیرمسلمان باشد

بر اساس تبصرہ ۲ مادہ ۳۱۰ ، اگر مجنی‌علیه غیرمسلمان باشد و مرتڪب پیش از اجرای قصاص، مسلمان شود، قصاص ساقط و علاوہ بر پرداخت دیه به مجازات تعزیری مقرر در ڪتاب پنجم «تعزیرات»، محڪوم می‌شود.
 
کلمات کلیدی : قتل+قصاص
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۷ ۱۲:۱۴:۵۴
مورد یک پنج و شش خیلی ایهام دارد و باید اصلاح گردد.باید این قوانین به کلی برداشته بشه (3938034) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۷ ۱۳:۴۹:۰۱
مورد چهارم که از همه بدتر است. (3938160) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۷ ۱۳:۵۲:۲۳
مورد 1 و 3و 6 مشکل دارد! فرض کنید فردی از بیماری ژنتیکی یا روحی رنج ببرد، این مجوز قتل وی نمی شود! (3938168) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۶-۲۷ ۲۲:۴۸:۴۸
حالا کی مجوز داده
گرچه ایراد داره و حرفش عدم قصاصه
همین هم خدا رو شکر
باید یه جور دیگه رفتار کرد نه اینکه جون یه نفر دیگه هم گرفته بشه حداقل در بسیاری از موارد!!! (3938872) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۸ ۱۲:۱۶:۵۸
من از قصاص دفاع نکردم! کلا ارزان فروختن جان اشکال دارد وای به حال آنکه به دلیل جنسیت یا قومیت یا بیماری ارزان تر هم شود! مشکل من با این بود! (3939386) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۷ ۱۲:۵۳:۲۷
بعضی هاش شبیه تبعیضه (3938078) (alef-11)
 
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۷ ۱۶:۰۱:۲۲
به ابن دانشجوی محترم دکتری حقوق دانشگاه شهید بهشتی یادآوری می کنم، قصاص زمانی تحقق می یابد که قاتل با آگاه و سونیتسونیت از روی عمد مرتکب قتل دیگری شود، در موارد ۲، ۳، ۴ و ۵ باتوجه به اینکه سونیت و عمدی در کار نیست و لذا از موارد شبه عمد یا خطای محض می باشد که در این موترد نیز قصاص ثابت نیست ولذا در شبه عمد ، پرداخت دیه در صورت درخواست اولیای دم و مجازات تعزیری از‌نظر جنبه عمومی جرم می باشد و در خصوص خطای محض نیز فقط پرداخت دیه در صورت درخواست اولیای دم می باشد، پس اساسا در این موارد اصلا قصاص مطرح نیست که بخواهد منتفی باشد، (3938368) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.