نظر منتشر شده
۶۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 186954
چند واقعیت رانندگی در ایران و یک راهکار جهانی
محمد کشوریان مقدم، 20 اردیبهشت 92
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۵۹
تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۰ هزار نفر و تعداد مجروحان این حوادث ۲۹۷ هزارنفر گزارش شده است . حدود ۷۰ درصد علل تصادفات نیز عامل انسانی بوده است . تعداد مجروحان و کشته شدگان حوادث رانندگی به حدی نگران کننده بوده است که رهبر معظم انقلاب نیز در روزهای آخر سال ۱۳۹۱، به مسئولان دستگاه های موثر در سفرها و حفظ انضباط جاده ای، متذکر گردیدند تلاش خود را جهت به حداقل رساندن این حوادث به کار گیرند. طبق گزارش پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، هزینه تصادفات ترافیکی کشور در سال ۱۳۸۶ حدود ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور برآورد گردیده که تقریباً معادل نرخ رشد تولید ناخالص ملی همان سال است .

تعداد تصادفات رانندگی، کشته‏ شدگان و مجروحان کشور و هزینه هایی که از این بابت به کشور وارد می شود به حدی بالاست که باید از هر تدبیر و تجربه موفق جهانی برای کاهش این آمار بهره گرفت. در ذیل چند مورد از واقعیت‏های رانندگی جامعه و مسائل مرتبط با وسایل نقلیه موتوری زمینی تشریح و در ادامه به یک راهکار جهانی اشاره می شود:

۱- اکثر ما شاهد تصادفاتی بوده ایم که بین طرفین حادثه در تعیین مقصر، اختلاف و درگیری رخ داده و نظر مامور راهنمایی و رانندگی نیز به این اختلاف خاتمه نداده و موضوع بسته به توان مالی و حوصله طرفین به هیات های کارشناسی ۳ نفره، ۵ نفره، ۷ نفره و الی آخر ارجاع شده است. نگارنده به واسطه ی تجربه ی بیمه ای که داشته، پرونده هایی را ملاحظه نموده که مقصر حادثه از صحنه گریخته یا اینکه تعیین مقصر حادثه صرفاً با شهادت شهود میسر شده است. پرونده هایی وجود داشته است که بین خودروهای مقصر و زیان دیده برخورد فیزیکی صورت نگرفته اما عمل راننده مقصر (همچون سد نمودن مسیر راننده مقابل) به گونه‏ای بوده است که منجر به واژگونی یا برخورد خودروی دیگر با موانع حاشیه جاده و خیابان شده است، لکن راننده مقصر به سادگی تمام از کنار حادثه عبور نموده، گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. در این گونه حوادث اگر حس مسئوولیت پذیری رانندگان خودروهای عبوری و اطلاع موضوع توسط آنان به مامورین پلیس نباشد، مقصر حادثه می تواند بی آنکه رد پایی از خود بر جای گذارد از صحنه بگریزد و خون بیگناهانی را پایمال نماید. خدا عالم است که مقصرین چه تعداد از این گونه تصادفات هیچ گاه شناسایی نشده اند.

۲- هر روزه موارد متعددی از بی اعتنایی برخی رانندگان به مقررات راهنمایی رانندگی و انجام رفتارهای پرخطری همچون سبقت های غیر مجاز، حرکات مارپیچ، حرکت در خلاف جهت و موارد مشابه در خیابان ها و جاده های کشور اتفاق می افتد. برخی از این حرکات، باعث تصادف سایر رانندگان با یکدیگر می شوند برخی دیگر روح و روان سایر رانندگان را برای دقایق و ساعاتی آزرده خاطر می نمایند و در غالب موارد جای مامورین راهنمایی رانندگی برای مجازات متخلفین خالی است. در این وضعیت، خاطیان بی آنکه برای رفتارهای غلط خود تاوانی بپردازند از صحنه خارج شده و روز بعد دوباره همان رفتاهای نابهنجار و بدون هزینه خود را تکرار می نمایند.

۳- شرکت های بیمه همواره یک پای ثابت پرونده های تصادفات رانندگی بوده و همیشه از موضوع خسارت های تقلبی رنج برده اند. با توجه به بالا بودن نرخ دیات معمولاً عده ای سودجو پیدا می شوند که با توسل به اعمال متقلبانه درصدد سوء استفاده از شرکت های بیمه برآیند. در سال ۱۳۹۲ دیه یک خراش ساده روی صورت که به عنوان حارصه شناخته می شود در ماه های غیر حرام معادل یک میلیون و یکصد و چهارده هزار تومان (برابر ارزش یک شتر) می باشد. واضح است که دیه چند خراش ساده روی صورت که می توانند بدون برجای گذاشتن اثری پس از چند روز یا نهایتاً چند هفته کاملاً بهبود یابند انگیزه کلاهبرداری از شرکت های بیمه با ایجاد تصادفات ساختگی را افزایش می دهد. هر از چندگاهی در جراید کشور خبر کشف چنین باندهایی منتشر می شود. شیوه فعالیت یکی از این باندها جالب توجه بوده است. اعضای این باند اقدام به ایجاد صحنه واژگونی خودرو در جاده ها نموده و خود را به شدت مجروع می نمودند، سپس با اعلام مراتب به پلیس و ترسیم کروکی تصادف و اعزام توسط آمبولانس به بیمارستان، سایر مدارک مورد نیاز جهت دریافت دیه از بیمه را به صورت قانونی تکمیل می نمودند. اعضای این باند شامل تعدادی زن و مرد بوده و از خودروهای پیکان، پراید و سمند و پژو جهت اعمال متقلبانه خود استفاده می نمودند. این اشخاص جراحت های جدی در سر و صورت خود ایجاد می نمودند و این جراحت ها در حدی بوده که ظن خودزنی و ساختگی بودن تصادفات نمی رفته است. این باند به قدری به این رویه خود ادامه داد (در تعدادی از استان های کشور) که از کثرت پرونده های ایجاد شده نزد شرکت‏های بیمه و مراجع قضایی، متقلبانه بودن عملیات آنان لو رفت.

۴- در سرقت های جزئی از خودرو ها، همچون سرقت لاستیک، باتری و رادیو پخش و یا در مواردی که خودرو توسط اشخاص ناشناس تخریب می شود، از جمله موارد شکست شیشه، اسید پاشی و حریق، بعضاً سارقان و تخریب کننده گان به دلیل در دست نبودن ادله کافی شناسایی و مجازات نمی شوند.

یک راه حل جهانی:
یکی از راه کارهایی که بیش از یک دهه است در آمریکای شمالی و اروپای غربی برای حل این مشکلات بکار گرفته شده است، دوربین‏های کوچک نصب شده درون وسایل نقلیه می باشد که می‏توانیم از آن به عنوان جعبه سیاه خودروها یاد کنیم (چون با بازبینی فیلم حادثه می توان مشخص نمود چه اتفاقی رخ داده و چه کسی مقصر است). دوربین‏های دیجیتالی خودرویی معمولاً پشت آینه جلوی وسایل نقلیه نصب می شوند و وقایع پیش روی وسایل را ثبت می‏نمایند. یک جستجوی ساده اینترنتی با عناوین Drive Cam و Car Camera نمونه های متعددی از این نوع دوربین ها و شرکت هایی که در این زمینه فعال هستند را نمایش خواهد داد. در کشورهای مزبور این تجهیزات غالباً بر روی کامیون ها و اتوبوس های شرکت های حمل و نقل نصب شده اند. این دوربین ها علاوه بر ثبت وقایع خارج خودرو، حرکات راننده را نیز ضبط نموده و به صورت برخط (on line) به مرکز کنترل شرکت حمل و نقل مربوطه منتقل می‏نمایند . اگر راننده رفتار پرخطری داشته باشد فوراً توسط مرکز کنترل به وی هشدار داده می شود. سیستم مشابهی نیز برای کنترل والدین بر رفتار رانندگی فرزندان نوجوان خود ساخته شده است. به ادعای شرکت های تولید کننده، این تجهیزات توانایی کاهش مصرف سوخت تا حدود ۱۲ درصد را نیز دارد که این موضوع مزیت دیگری برای شرکت های استفاده کننده از این سیستم می باشد. در مجموع، دوربین های دیجیتالی درون خودرویی نقش فوق‏العاده ای در کاهش تصادفات، تقلبات و مصرف سوخت داشته اند .

بومی سازی راه کار جهانی :
در کشور ما نیز با تغییراتی، می توان این سیستم را به کار گرفت. تجهیز دوربین ها به GPS و تعیین سرعت وسیله نقلیه و نصب دوربین در هر ۴ سمت خودرو و تعبیه بخش ذخیره اطلاعات در جایی که به راحتی قابل سرقت یا تخریب (توسط اشخاص یا بر اثر تصادفات) نباشد از جمله این تغییرات است. تجهیز خودروهای پلیس، خودروهای دولتی، کامیون ها، اتوبوس ها، وسایل حمل و نقل عمومی و سپس خودروهای شخصی می تواند مراحل گام به گام بکارگیری عمومی این سیستم باشد.
شرکت‏های بیمه از ذینفعان اصلی نصب دوربین های درون خودرویی هستند. این وسایل به نحو قاطعی تعداد پرونده های تقلبات بیمه ای و تصادفات ساختگی را کاهش داده و با دقت و سهولت بیشتری مقصرین حوادث رانندگی را مشخص خواهند نمود. شرکت های بیمه می توانند سیاست های انگیزشی همچون منظور نمودن تخفیف صدور بیمه نامه بدنه و بیمه نامه شخص ثالث خودرو جهت تشویق مالکان خودروها به استفاده از این وسایل را بکار گیرند. این شرکت ها می توانند تولید این دوربین ها را در تعداد بالا به شرکت های سازنده این تجهیزات سفارش داده و در قالب برنامه های تبلیغاتی به مشتریان خاص خود اهدا نموده و از منافع کاهش ضریب خسارت رشته های بیمه ی اتومبیل و ثالث بهره مند شوند.

مشکلات احتمالی:
نصب این تجهیزات در خودروها به لحاظ فنی، پیچیدگی خاصی ندارد و به لحاظ تجاری نیز با توجه به تردد بیش از ۱۴ میلیون خودور در کشور و تولید سالانه بیش از یک میلیون خودروی جدید توسط خودروسازان داخلی، برآورد می شود که بازار تولید و فروش مطمئنی برای این وسایل وجود داشته باشد. ایرادی که محتمل است به این تجهیزات وارد شود موضوع حفظ حریم خصوصی اشخاص است. ایراد دیگر فقدان جایگاه حقوقی پذیرش فیلم و عکس به عنوان ادله اثبات تخلف در نظام حقوقی کشور است (البته فیلم و عکس می تواند به عنوان قرینه و اماره پذیرفته شود). در صورتی که موضوع نقض حریم خصوصی مطرح نباشد یا اگر باشد راه حلی برای آن اندیشیده شود (مثلاً دوربین های درون خودرو به گونه ای جانمایی شوند که زاویه دید آنها حداکثر تا ارتفاع یک متر و بدون ثبت چهره اشخاص را پوشش دهند که البته در این صورت موضوع شناسایی سارقین منتفی خواهد شد) آنگاه می‏توان انتظار داشت که:

۱- تعداد حوادث رانندگی کاهش ملموسی یابد. با کاهش تعداد تصادفات، هزینه های اقتصادی ناشی از تصادفات به شدت کاهش خواهد یافت. استفاده از این ابزارها حتی اگر کاهش فقط ۲۰ درصدی تصادفات را هم به همراه داشته باشد این به معنی صرفه جویی اقتصادی چند هزار میلیارد تومانی در سال برای جامعه خواهد بود.

۲- تعداد تخلفات رانندگی (بدون ایجاد حادثه) کاهش جدی خواهد یافت. علت این موضوع اطلاع رانندگان از ثبت تخلفات آنان توسط سایر خودروها خصوصاً خودروهایی که رانندگان آنها همیار پلیس هستند می باشد.

۳- تعداد تصادفات ساختگی به منظور تقلب از منابع بیمه ای کاهش یابد.

۴- تعداد پرونده های تصادفات جرحی مفتوحه در دستگاه قضایی کاهش یافته و از این بابت بار کاری مراجع قضایی کمتر شود.

۵- خیابان ها و جاده های کشور محیط امن تری برای رانندگان و عابران شده و خانواده‏های کمتری داغدار عزیزان از دست رفته در تصادفات شوند و از این بابت جامعه به یک آرامش روانی دست یابد.

۶- بسیاری از سارقان، متخلفان و هنجارشکنان هنگام تردد در معابر توسط دوربین خودروهای متعددی رصد شده و با کمک مردمی به سرعت شناسایی خواهند شد. این موضوع یکی از منافع فرعی قابل توجه استفاده از این ابزارها می باشد.

به نظر نگارنده این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که سزاوار است قانونی جهت الزام خودروسازان داخلی به نصب چنین سیستمی بر روی خودروهای تولیدی وضع گردد و حتی مالکین خودروهای فعلی نیز ملزم به تجهیز خودروهای خود به این ابزارها شوند.
 
ابوالحسن-ع
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۷:۱۰:۴۵
داداش بعضی مسئولین سیاسی کشور راست می اندیشه چپ می روند
و بعضی از چپ اندیشان ما راست عمل می نمایند و زمانی هم در منافع شخصی با هم تعامل می نمایند و در صورت به خطر افتادن منافع شخص وحزبی باهم تصادف از نو شاخ به شاخ می نمایند. (1294983) (alef-13)
 
بنده خدا
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۷:۳۶:۴۵
این راهکار محلی بود یا جهانی این کار رو توی محلات میشه انجام داد
اول از همه استاندارد خودرو هست نه نصب دوربین همه خودروها استاندارد هستند و هیچ عیبی نداریم بریم سراغ نصب دوربین کشورهای اروپایی هم اول خورود استاندارد تولید کردند بعد رفتند سراغ دوربین (1294992) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۳:۲۹:۵۷
یک جوری میگی کشورهای اروپایی اول خودرو استاندارد تولید کردند بعد رفتند سراغ دوربین که هر کی ندونه فکر میکنه این پراید و پژو و رنو و .... تولید ما بوده. نه جانم همین ها رو هم همون غربی های عشق شما تولید کردن و به ما دادن.
حالا راه حل شما واسه استاندارد کردن خودروها چیه؟؟؟؟
می فرمایید این چند میلیون پراید و پژو رو ذوب کنیم بریم بجاش از خارچ ماشین محکم و استاندارد بیاریم؟ با کدوم پول؟با کدوم منابع؟
هنر اینه که با وضع موجود کاری بکنیم که تعداد کشته ها و مجروحهای تصادفات کمتر بشه. راه حلی داری بسم الله
همه میگن باید فرهنگ سازی کرد. فرهنگ سازی یعنی چی؟ چیکار کرد که مردم فرهنگ رانندگیشون بالاتر بره؟
مثلاً اگه به شما ده تا کتاب مقررات راهنمایی رانندگی یا کتابهایی که فواید رانندگی درست را گوشزد میکنه بدن بخونی بعدش متحول میشی؟ رانندگیت بهتر میشه؟ دچار انقلاب درونی میشی؟
بخدا نمیشی. میدونم نمیشی. نه تو نه من نه دیگران با کتاب خوندن و فیلم دیدن متحول نمیشیم.
مگه تغییر فرهنگی به همینن سادگیه. زمان میخواد اون هم خیلی زیاد.
باید از کارهای کوچک اما عملی و کاربردی و آزمون پس داده استفاده کرد و نتیجه ش را توی جامعه دید اگه خوب بود ادامه ش داد اگرنه متوقفش کرد. (1295458) (alef-13)
 
sasan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۷:۵۶:۴۱
این ماشین ها که می گی غربیها داده به ما مال 25 سال پبشه و اون موقع استاندارد در همین حد بوده در ضمن خیلی از اینها اون موقع کیسه هوا داشتند که خودرو ساز ایرانی انرا حذف کردن (1296038) (alef-10)
 
بیگی
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۷:۵۷:۵۷
حق با شما است از ژیان انتظار بنز نداشته باشیم .در رانندگی اگر به وضعیت خودرو وتوانایی خودمان در کنترل خودرو و وضع راه توجه کنیم مشکلات کمترشود.مسئولان هم به نوبه خود مقصرند اما دلیل نمیشود بخاطر کوتاهی مسئولان به خودمان و دیگران صدمات گاه غیر قابل جبران بزنیم.جوانتر ها بدانند آنها که تصادفات خونبار کرده اند عادت به این کار ندارند.حادثه هر زمان برای هر کس حتی شما ممکن است پیش بیاید و خبر نمیکند. (1296044) (alef-10)
 
آریابان
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۸:۳۵:۵۸
در زمان های نه چندان دور ، همه جا این نوشته های " دارای کاربرد " را بر دیوار ها می دیدیم که " خدا بیامرزد (و یا لعنت کند !!!!) پدر و مادر کسی را که در اینجا پارک نکند ( و یا پارک کند ) " .
ولی امروزه چون بینندۀ این جمله ، خود خواسته و با اراده ای از دل برآمده ، " پدر و مادر " را به خانۀ سالمندان سپرده و صواب یا گناهشان را نیز پشیزی ارزش نمی گذارد ، پس جملۀ پیش- گفته نیز از دیوار رخت بربسته و جای را سپرده به این نوشتۀ زشت ، خشن و حتی مجرمانه و بر گرفته از قانون جنگل !!!! :
" پارک نکنید ! و گرنه 4 چرخ پنچر می شود " ؛
آیا جز اینست که خوی انساندوستی ، انسانیت و حتی انسان بودن ، رخت بربسته از جای جای زندگی ما و به ویژه در ماشینداری و رانندگی ما ( و طبعا انجام تعمیرات لازم و داشتن دغدغۀ خاطر برای جان دیگر انسانها – چه برسه به آلوده سازی محیط زیست !!!! - ، رسیدگی به ماشین ، بیمه برای آرامش خاطر نه برای کلاشی و خسارت-نمائی و.......)
و آیا جز اینست که قفل فرمان ، بسیار بیشتر از آنکه باعث حفظ ماشین شود ، باعث قتل طرف مقابل شده است !!!!!؛ (1296132) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۲۱:۲۳:۱۶
نه عزیزم مهم اینه که خود آدم بخواد . ولی من نمی دونم که چرا تو ایران آدما نمی خوان . شما خودت پاتو بزار اون ور آب قد 100 سال اونا قانونشونو رعایت می کنی ولی تا پات می رسه اینجا 2 دقیقه بعد همه جی رو زیر پا می ذاری (1296453) (alef-10)
 
امین
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۵:۴۴:۴۵
سلام
نویسنده مقاله حد اقل مدت ها وقت گذاشته و در حد توان خودش مساله را بررسی کرده ولی بعضی ها سریع می خوان نظر مخالف بدن (1295789) (alef-10)
 
متحیر
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۷:۰۰:۰۷
نویسنده محترم اشاره نکرده است در کدام شهر آمریکای شمالی چنین دوربین هایی روی اتومبیل ها نصب شده است. بعنوان کسی که ده سال در در آمریکای شمالی زندگی کرده است و در این ده سال هم خودروی شخصی داشته است، اینجانب به چیزی به نام نصب دوربین برخورد نکرده ام. روی برخی از خودروهای عمومی مانند تاکسی ها آن هم به درخواست اتحادیه مذکور و برای امنیت رانندگان، به خصوص در شب، آن هم در بعضی از شهرها دوربین نصب شده است.
به جای این بگیر و ببند و پلیس بازی های یک راه حل بسیار ساده وجود دارد. در آمریکای شمالی هنگام خرید بیمه چند سووال ساده می پرسند که می تواند تکلیف شخص را در دسترسی به خدمات بیمه و قیمت آن مشخص کند؛ سووالاتی مانند تجربه رانندگی، سوابق ادعای خسارت، و جرایم رانندگی. در صورتی که شخص سابقه خوبی نداشته باشد بیمه او بشدت گران می شود و حتی ممکن است از خرید بیمه هم محروم شود. ضمن این که هنگام خرید بیمه خریدار شرکت بیمه را مجاز به دسترسی به سوابق رانندگی او نزد پلیس می کند.
بنابراین به فرض این که شما تنها یک بار چراغ قرمز را رد کنید و یک بار هم از سرعت مجاز تخطی کنید موقع تمدید بیمه نامه قیمت آن افزایش می یابد چه رسد به این که ادعای خسارت کنید. برای همین کنترل هم هست که بیشتر رانندگان ترجیح می دهند خسارات اندک مثلا تا 1000 دلار را از جیب خودشان بدهند و سابقه بیمه خود را خراب نکنند. (1295921) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۸:۰۵:۳۵
عزیز دل بردار خودروهای استاندارد بیاوریم یعنی چه ؟ خودروی بنز هم که برای همه مردم وارد کنیم اگر فرهنگش را نداشته باشیم کاری درست نمی شود این فرهنگ که مردم ما خودخواه شده اند و منافع خود را به جمع ترجیح می دهند اولین و مهمترین مشکل جامعه ی ماست (1297065) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۷:۵۰:۴۰
مرسی ولی این را هم اضافه کنید که مقررات راهنمایی و رانندگی ما به هیچ عنوان به کار نمی آید و همچنین پلیسی که با 2 بار سلام کردن رفیق آدم می شود هیچ وقت یک پلیس خوب ن می شود. من شیراز زندگی می کنم . اینجا وضعیت ترافیک افتضاح هست . تاکسی ها هر جا که دوست داشتن ( وسط بلوار ) مسافر سوار می کنند ) اتوبوس ها تا پشت یک خودرو قرار می گیرند می خواهد با این هیکل گنده در خیابان معمولی از آن خودرد سبقت بگیرند . هر کس هر جا دلش خواست پارک می کند و پلیس ما در بهترین حالت فوتی در سوت خود می دمد. و با یک دست تکان دادن برایش همه چیز زیر پا گذاشته می شود . (1294998) (alef-10)
 
mobin
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۸:۰۱:۵۴
راهكاري بسيار ارزشمنى است ومنافع ان از جميع جهات بر مضار احتمالي آن برتري دارد.پليس راهور با توجه مشكلات بسيارى كه در حال حاضر گريبانگير اوست بايد در. اين امر پيشقدم مشوق ديگران نيز باشد با توجه رفتار رانندگان در قبال افزايش جريمه ها و نتايج مثبت آنس اين راهكار ارزشمندي هت كاهش امار تصادفات جاده اي خواهد شد (1295009) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۸:۱۳:۴۶
ایده جالب توجهی است.
اگر چنین دوربینهایی روی وسایل نقلیه ما نصب شده بود آنوقت قاتل مرحوم داداشی یا ضاربین نقد علی اسماعیلی(دیگر قویترین مرد ایران) که بر اثر مشاجره های رانندگی آن حوادث برایشان اتفاق افتاد به سرعت شناسایی می شدند و خلافکاران هم حواسشان جمع میشد که حرکات آنها ضبط میشود و بر علیه شان در دادگاه استفاده خواهد شد. این کار باعث میشد ک امار جرم و جنایت پایین بیاید اگر هم پایین نیاید حداقل مجرمان به سرعت شناسایی بشوند. (1295018) (alef-10)
 
پراید سوار
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۸:۲۲:۲۴
با توجه به قیمت فعلی دلار فکر می کنید قیمت این دوربین ها چند دربیاد؟
فکر میکنم حدود 500 هزار تومنی قیمت اینها بشه.
این قیمت برای اتوبوسها و کامیونها قطعاً توجیه داره ولی برای سواری های ارزان قیمت مثل پیکان، رنو و پراید 3-4 میلیون تومنی هم توجیه داره؟
بنظرم قشر متوسط به بالا از این دوربینها استقبال خوبی بکنند ولی قشر ضعیف نه.
البته اگر نصف ماشینها هم این دوربینها رو داشته باشن در شناسایی مقصرین کافی باشه. (1295022) (alef-10)
 
Germany
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۷:۱۱:۲۱
آقا پراید 3 -4 میلیونی خدا رحمتش کنه (1295963) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۷:۲۲:۳۶
منظورم قیمت دست دوم و چند سال کار کرده اش بود. (1297023) (alef-10)
 
کیارش
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۸:۲۶:۲۱
جای تعجب داره ما که سریع همه چیزو از غرب الگوبرداری می کنیم چرا این یک کار خوب را از اونها درس نگرفتیم. اینطور که گفته شد الان بیشتر از ده سال است که این دوربینا داره تو ماشینهای اونا استفاده میشه. یک کلیپ تصادفات هم یکی از سایتها گذاشته بود و اشاره کرده بود که این تصاویر توسط دوربینهای داشبوردی که البته توی ایران مرسوم نیست گرفته شده.
حالا چرا این دوربینها توی ایران تا حالا مرسوم نشده نمیدونم .
قطعا با منافع عده ای در تضاد بوده. (1295025) (alef-13)
 
کامران
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۸:۳۰:۰۶
این افا هم بیکار بوده برای خودش داستان نوشته مگه دستکاری کردن دستکاه ایکه اینهمه در بارش نقد کردید کاری دارد سارقی که در عرض چند ثانیه سیستم امنیتی یک ماشین مدرن را از کار میاندازد جنابعالی در فکر یک متر دو متر جایی برای نصبش هستید برادر گرامی خودرو سازان ما هنوز نتوانسته اند یک ایربک را بر روی محصولاتشان نصب کنند چه برسد به اینگونه فرمایشات حال بقول معرف نصب هم شد کدام مسئول بیمه یا مامور مربوطه به رسیدگی جرایم تخلفات رانندگی که بخواهد رسیدگی کند در درجه اول باید فرهنگ سازی را در اولویت قرار داد که انصافا هر روز در رسانه ها هر روز هم مشاهده میشود دوم اینکه نصب استریو وباند وساب را ممنوع کنند و فقط به یک رادیو اکتفا شود سوم اینکه خودروسازان سرعت خودروها را پائین بیاورند چهارم اینکه دستگاه های تاخوگراف که که روی تمام خودروهای سنگین واتوبوسها نصب میباشد راه اندازی شود واسلام. (1295028) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۹:۰۹:۲۱
هر چیزی بهائی درد، بهای ساماندهی تصادفت و وضعیت نه هنجار ترافیک در همه شرها و روستاهای کشور انجام چند گام است که مهمترین آن ممنوع کردن موتور‌ها در ایران و یا حداقل ممنوع بودن آنها از رفت و آمد در بزرگرههی شعری و راههای اصلی‌ است که باعث نجات جان دهاها هزار نفر، و کاهش آلودگی‌ صدایی و آلودگی‌ هوا میشود. ممکن است بسیاری این را غیر قابل قبول بدانند ولی فوأئد انجام آن برای کشور و خود موتور سواران به نسبت مضرات آن بسیار بالا است. (1295059) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۹:۲۸:۰۲
یارو از راست سبقت می گیره و شما راهنما می زنی که بپیچی تو کوچه ولی ازسمت راست می زنه بهت و تو می شی مقصر که مسیر اونو که از راست سبقت می گرفته را سد کردی.قانون مشکل دارد.هر چه بی قانون تر باشی بیشتر حق با توست (1295076) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۹:۳۳:۵۳
شما ببین اگه یک دوربین بخوان رو پراید بزارن عمرا دیگه زیر 60-70 میلیون بفروشن! (1295083) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۳:۰۶:۴۱
نه دیگه اینقده هم نمیشه.
یک جوک در مورد پراید درست کردن به این شکل: یارو توی پراید کیلویی 20 هزار تومن نشسته داره پسته کیلویی 70 هزار تومنی میخوره. دییییییییییییییییییییییییییییییی (1295403) (alef-13)
 
بیگی
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۹:۳۴:۱۷
قوانین راهنمایی و رانندگی در همه دنیا تنها قوانینی هستند که از سیاست و قلدری مایه چندانی ندارند و فقط برای امنیت و رفاه مردم وضع شده اند.تعداد دوربین ها باید در همه جا ملموس باشد و نیرو ها بجای اتلاف وقت در مسیر ها به ثبتیات دوربین ها بپردازند .هر گونه خلاف نا دیده گرفته نشودواقدام شود.شما میتوانید رانندگی کنید به شرط رعایت مقررات و حقوق دیگران.در همه دنیا خط ممتد یعنی دیوار بتونی نامرئی آیا اینجاهم این طور است؟در شرایط موجود بی توجهی پلیس - بی توجهی مسئولان سامان دهی راه و خیابا ها - و سوئ استفاده رانندگان از دو موضوع فوق عامل اصلی تصادفات و نابسامانی است.(در یک بزرگ راه شاخه سمت چپ فلان جا را نشان میدهد سمت راست کجا تابلو که ندارد شاید مسیر مورد نظر من باشد ؟ شاید با توقف من برای حل معما به قبرستان منتحی شود) (1295086) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۹:۴۳:۵۶
پيش نهاد شما براي وسايل حمل و نقل عمومي خوب است. اما اين كه جاهايي كه يك خودروي شخصي مي رود به پليس مخابره شود مطمئناً نقض حريم خصوصي است. (1295103) (alef-10)
 
United States
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۰۹:۵۸:۲۲
اقای کشوریان عزیز
فرمایشات شما را 99 درصد قبول دارم.لذا بریم سر اون 1 درصد
برای کنترل حداکثر سرعت خودرو ها ی باری و مسافری از 45 سال پیش وسیله ای به نام تاخوگراف برروی انها نصب میشد که اطلاعات سرعت راننده را برروی یک برگ کاغذ مدور شبیه سی دی ترسیم میکرد و پلیس با بررسی ان بتواند سرعت غیر مجاز را شناسایی کند.این سیستم از همان سال ورود به ایران با دستکاری عقربه هک!! شد و کارائی خودر را از دست داد.لذاپلیس راهور برای کنترل وسائط نقلیه باری از قبیل کامیونها و نیسان و .... استفاده از جی پی اس را اجباری کرد.تا بدین وسیله سرعت این وسائل را کنترل کند. به نظر همه اهل فن فکری بسیار هوشمندانه و تکنولوژیکی بود و هیچ راهی برای هک کردن نداشت و پاسخ ان دقیق و بسیار مطمئن خواهد بود.
بنده شخصا سالهاست در حوزه خودرو تحقیق می نمایم .چند ماه بعد از این مسئله در یک محل خلوتی از مسیر هرروزه از محل کار م به منزل شاهد تجمع انواع خودرو های دارای جیپی اس بودم. بلاخره بعد مدتی کنجکاوی رفتم و پرسیدم.در ان محل جی پی اس خوردو ها را باز میکردند و پس از چند روز و یا چند ماه دوباره برروی خودرو نصب می کردند.در این فاصله خودرو بدون جب پی اس به هر کاری دست میزد در حالیکه بر اساس اطاعات جی پی اسش ان خودرو در محلی پارک شده بوده .
با خودم فکر کردم دلیلش را فهمیدم.مردم تا وقتی نخواهند با هیچ ابزاری نمی شود کنترلشان کرد.و هر وسیله ای کنترلی باب سوئ استفاده جدیدی را باز کرده و حتی باعث مهیج شدن تخلف می گردد و پس از مدتی کاملا بی فایده می شود.
لذا باید فرهنگ مردم را اصلاح کرد
دم زدن از تمدن چند هزار ساله فایده ندارد.مردم ما از زندگی شهری و رفتارهای مدنی چیزی نمی دانند و ما هیچ تمدن جدیدی نداریم
باید این موضوع فرهنگ سازی شود (1295118) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۶:۰۸:۳۶
باریکلا به نظرت منم موافقم خیلی از خودمون تعریف میکنیم اما توی واقعیت اصلا حقوق همدیگه رعایت نمیشه (1295840) (alef-10)
 
کامران
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۲۳:۴۲:۵۰
دستگاه تاخوگراف بهترین گزینه برای ردیابی سرعت وگنترل وسیله نقلیه وبا اندک اشنایی مامورین قابل شناسایی میباشد در ضمن در ممالکی که وسعت جادههای انها وسیع است حتی در امریکا مورد استفاده قرار میگیرد. (1296731) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۷:۲۴:۵۳
دستگاه تاخوگراف فقط سرعت رو ثبت میکنه. اینکه شما سبقت غیر مجاز گرفتی ، لایی کشیدی، از چراغ قرمز رد شدی، چراغ خاموش می رفتی و غیره رو نشون نمیده.
بالاخره هر وسیله ای مزایا و معایبی داره (1297026) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۰:۳۲:۱۹
راهکار کارشناسی درستی است البته ما که امروز صحبت از رشدمنفی جمعیت میکنیم بهتر است بجای فرزندان بیشتر جمعت حاضر را اول حفظ کنیم سپس به فکر ازدیاد جمعیت باشیم اما دراین چند ساله حقیقت تلخی را داریم تجربه میکنیم که انگارهیچ مسئولی گوشش بدهکار آن نیست وآنهم اینست که کیفیت خودروهای داخلی در حد زیر صفراست (1295165) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۰:۳۲:۵۹
با پیشنهاد نگارنده محترم کاملا" موافق هستم. راه حل بهتری وجود ندارد. (1295166) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۰:۴۹:۱۹
نویسنده بیشتر از این که دلش برای تصادفات و مردم سوخته باشه برای شرکتهای بیمه دلش سوخته (1295190) (alef-10)
 
بیمه گر
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۳:۱۳:۱۴
بی انصافی می فرمایید قربان.
شما بفرمایید کلیت این طرح خوب هست یا نه؟ می تواند منجر به احتیاط بیشتر رانندگان و بالتبع کاهش تصادفات منتهی شود یا خیر؟
اگر بله که حتما شما هم موافقید امار خسارت شرکتهای بیمه هم کاهش پیدا خواهد کرد که نتیجه ان کاهش نرخ حق بیمه شخص ثالث در سالهای بعد خواهد بود.
می بینید که در این طرح طی یک دوره دو سه ساله همه منتفی می شوند. چه مردم چه بیمه ها. (1295416) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۱:۱۲:۳۸
الف جون، شما راهکار میخوای، راهکار فراوونه، کی میخواد اجرا کنه؟ فرایند تصویب این داستان هایی که شما گفتی و سایر تکنولوژی های دیگه ای بیش از 20 ساله که دارن توی کشورهای پیشرفته استفاده میسن، توی کشور ما حداقل 2 ساله. تازه اگه منافعی برای اقازاده ای نداشته باشه که کلا منتفیه. مجلس هم دنبال خاک بازی های خودشه.!
وگرنه هر فرنگشتون رفته ای میدونه که خارجی هم از اول با فرهنگ نبودن. و دولت هاشون انها رو با فرهنگ کردن. (1295222) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۹:۰۹:۰۱
ببخشيد، دولتهاشون از كره مريخ اومدن؟ (1297182) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۱:۱۸:۱۹
البته این دوربین ها در تشخیص متخلف موثر است نه در کاهش تصادفات. (1295228) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۳:۱۴:۲۵
شما وقتی مطمئن باشی که دوربینی حرکات شما را ثبت میکنه باز هم مثل وقتی که میدونی دوربینی نیست رانندگی می کنی؟ عمراً اونطوری رانندگی کنی.
پس می بینی که وقتی این جور دوربینا همه گیر بشن احتیاط در رانندگی هم بیشتر میشه و تصادفات کمتر. (1295420) (alef-10)
 
ali
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۹:۳۶:۵۱
کاش اون دوربین درونی و خدادا ما فعال بود که نیاز به اینهمه طرح و کامنت و ... نداشتیم.
اون آیه معروف« الم یعلم بان الله یری» آیا انسان نمیداند که خداوند او را میبیند.
فقط خالق انسانه که میتونه اونو کنترل کنه . (1296289) (alef-10)
 
مصطفی
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۱:۱۸:۲۶
این سیستم که میگید باید جالب و کارامد باشه به شرطی که خوب اجرا بشه باز توش بهانه نیارند. (1295229) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۳:۱۵:۰۱
بهانه که حتما می ارند.
احتمالا بگن این دوربینها خلاف شرعند!!! (1295421) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۱:۲۱:۲۶
ببخشید اما پیشنهاد مضحکی است:
1-مطمئن باشید، خلافکاران چنین سیستمی را هم به سادگی دور میزنند.
2-هزینه هایی ایجاد میکند که ممکن است برای قشر وسیعی تامین آن مشکل باشد.
3- بجای این پیشنهادات، بایستی فکری به حال وضعیت معیشتی مردم و وضعیت اخلاق در جامعه کرد که هر دو روز به روز بدتر میشود و زمینه ساز چنین مشکلاتی است. (1295235) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۳:۱۸:۱۳
فرض میکنیم حرف شما درست و خلافکاران این سیستم رو دور خواهند زد.
شما ماشینت از این دوربینها داره و یک خلاف کار بهت میزنه و اون خلافکاره دوربین ماشین خودشو -اگه داشته باشه- دستکاری میکنه.
شما که دوربینت صحنه رو ضبط کرده حالا بگو چطوری این خلافکار سیستمو دور میزنه؟؟
خدایی وقتی با یک خلافکار به قول خودت تصادف کنی و این سیستم رو روی ماشینت نصب کرده باشی بیشتر احساس آرامش نمی کنی تا وقتی که اینو نداشته باشی و منتظر افسر و شرکت بیمه باشی کهه مبادا اون خلافکاره بره یه پارتی واسه خودش پیدا کنه و شما رو مقصر قلمداد کنه؟؟؟؟؟
راستشو بگو خداییی؟؟؟ (1295435) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۲:۱۳:۱۵
اير ان با 20 هزار كشته نفر اول تلفات در دنياست ، درست
اما آيا نفر اول تصادفات هم هستيم ؟فكر نمي كنم .

خطاي انساني يعني چه ؟
يعني عدم واكنش مناسب و به موقع راننده كه منجر به برخورد مي شود .

همين عامل انساني با تعويض خودرو قابل جبران است ، يعني اگر همه رانندگان ما بضاعت داشته باشند به جاي خودرو بي كيفيت داخلي ، خودرو استاندارد ، با كيفيت و محكم ! خارجي سوار شوند ،اولا" به دليل سيستم تعليق و ترمز قدرتمندشان جلوي بسياري از تصادفات را مي گيرند و دوما در صورت برخورد نيز ، راننده دردم جان نمي سپارد !

پس عامل تلفات انساني در جاده ها ،اول سيستم ضعيف تر مز خودروها و دوم بنده ضعيف آن ها است ، همانطور كه آمار بالاي سرقت اتومبيل ناشي از ايمني ضعيف اتومبيل هاست (1295310) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۳:۲۰:۰۰
تصادف علی دایی سال گذشته یا دو سال قبل رو که یادمون نرفته.
ماشینش از این شاسی بلندای گرون قیمت بود. چیزی نمونده بود خودش هم فوت کنه.
خطای انسانی یعنی این.
میخوای سوار تانک هم باشی اگه احتیاط نکنی ممکنه حضرت عزرائیل یقه تو بگیره با خودش ببره. (1295444) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۳:۴۲:۱۸
ببخشید شما فرض را بر این گذاشته اید که خطای انسانی فقط در مواردی پیش میاید که راننده ادم سالم و بی غرض و مرضی است و دارد به صورت عادی طی طریق میکند و ناگهانی در موقعیتی قرار می گیرد که باید ترمز بگیرد و میگیرد اما ترمز خوب عمل نمیکند. حال در این وضعیت اگر ماشین استحکام خوبی داشت اتفاقی هم برای راننده و سرنشینانش نمی افتاد.
به شما عرض کنم که سری به جاده ها بزنید و ببینید واقعا راننده ها همه اینطوری رانندگی میکنن؟
جاده ها بیشتر صحنه جنگه. همه با هم رقابت دارن. توی لاین سرعت پایینن هم که میری میان اذیتت میکنن. خانم که باشی که دیگه واویلا.
یعنی عده ای مریض هستند به بد رانندگی کردن عادت کردن. فرقی هم نمیکنه که ماشینت محکم باشه یا نه. اینا برات حادثه ایجاد میکنن.
ولی دوربین که باشه حداقل فایدش اینه که اینا شناسایی میشن. میرن پشت میله ها مدتی و سربه زیر میان بیرون. کار فرهنگی یعنی این. (1295486) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۲۳:۰۸:۴۲
حرف شما هم درست ، اما اولا" بايد ببينيم چند درصد از تلفات مال "غرض و مرض" است و چند درصد به خاطر ضعف خودرو .

دوما"‌يكي از دلايل ميدان جنگ بودن خيابان ها ضعف فرهنگي مردم ماست ، كه البته برخي به اشتباه مي خواهند با فرهنگ سازي اين را درست كنند ، در حالي كه در با فرهنگ ترين كشورها از نظر رانندگي هم (مانند امريكا) اين ترس از جريمه و زندان و دادگاه است كه مردم را به راه راست ! هدايت مي كند .

چند سال براي جلوگيري از هدر رفت بنزين در هنگام سوخت گيري و لزوم بستن كمربند هنگام رانندگي فرهنگ سازي شده بود ؟
آيا نتيجه داشت ؟‌نه

اما از روزي كه بنزين جيره بندي شد ، ديگر نمي بينيم قطره اي بنزين روي زمين بريزد . و البته جريمه باعث شد بالاخره رانندگان كمربند ايمني را ببندند .

به شما قول مي دهم اگر جريمه عدم حركت بين خطوط را براي 300 هزارتومان و حركت زيگزاگي را باطل كردن گواهينامه و يرعت بالاي 150 كيلومتر را شش ماه زندان در نظر بگيرند ، با فرهنگ ترين كشور دنيا خواهيم شد !

فرهنگ آنجا معني دارد كه جريمه نباشد اما رعايت قانون باشد ، كجاي دنيا را سراغ داريد كه اين گونه باشد ؟ (1296682) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۹:۱۸:۰۹
به نظر من مشكل مبلغ جريمه نيست، مشكل سفت و سخت گرفتنه. اگر جريمه 1000 تومن باشه ولي بدوني حتي اگر يكبار خلاف كني قصر در نمي ري تاثيرش بيشتره تا اينكه 300 هزار تومن باشه ولي اميدوار باشي كه اينبار هم مي توني در بري. تازه اين دومي هيجان هم داره!!
علاوه بر اينها جريمه گرونتر احتمال بروز فساد رو بالاتر مي بره. متوجهيد كه؟! (1297201) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۲:۱۳:۵۴
تولید نکردن خودرو بزرگترین راهکار برای کاهش تصادفات است (1295312) (alef-10)
 
واقع بین
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۲:۲۵:۳۶
مشکل رانندگی و تعداد بسیار بسیار زیاد کشته شدگان رانندگی سالهای سال است که در کشور ما وجود داشته و الان ریشه های این مشکل چنان به اعماق فرهنگ و تفکر ما رسوخ کرده اند که تغییر آن مستلزم از دور خارج شدن یک نسل است.
وقتی لایی کشیدن و از چراغ قرمز رد شدن و ... میشود زرنگ بازی و تیز بودن و یک امر ارزشی آنوقت کجا کسی به مقررات راهنمایی رانندگی احترام می گذارد؟ برای چه باید احترام بگذارد وقتی می بیند افسر راهنمایی رانندگی که خود مجری قانون است برای قانون احترامی قائل نیست و هدفش صرفا پر کردن سریع دفترچه جریمه ای است که به اون داده اند و او هم راحتترین روش برای پرکردن قبض های جریمه را گیر دادن به خانمها و افراد مسن بابت نبستن کمربند می بیند و با جوانانی که حرکات خطرناک انجام می دهند کاری ندارد. چون بالاخره گرفتن این جوانان سخت است پرزحمت است پرخطر اما گیر دادن به یک دختر جوان، یک زن مسن، یک مرد جاافتاده و ... بابت نبستن کمربند یا ایستادن کنار تابلوی توقف ممنون خطری ندارد. هم اعمال قانون کرده است و سهمیه جریمه روزانه اش را تکمیل کرده است و پیش مقامات بالا دستش سربلند است هم سالم به خانه می رود و اعصابش خرد نشده.
فقط بیچاره ما ملت!! (1295326) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۲:۳۶:۲۴
جریمه ها هم در ایران بسیار ناچیز هستند و باید با تورم انها هم چندین و چند برابر شوند متاسفانه وقتی می گوییم جریمه ها زیاد شوند یه عده ادم متخلف که دوست دارند با جان مردم بازی کنند شروع می کنند به چانه زدن
تخلف نکن تا جریمه نشوی
به نظر من بهتره میزان جرایم تا حد امکان افزایش یابد این خودش یک نوع
بازدارندگی ایجاد می کند ضمنا تنبیهات دیگر نیز با جدیت پیگیری شود.هر چند فرهنگ سازی از همه راهکارها بهتره اما در حال حاضر وضع رانندگی ما بحرانی است. (1295343) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۹:۲۰:۲۸
ولي به نظر اطمينان از جريمه شدن درصورت تخلف مهمتر از گران شدن جريمه هست. (1297205) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۳:۰۳:۵۹
درخبرهاي چند روز پيش داشتيم كه در اروپا 50اتومبيل با هم تصادف كردند و فقط چند نفر زخمي شدند، حالا اگر در ايران بود چند نفر كشته مي شدند؟ شما فقط خطاي انساني را در نظر ميگيريد و هيچ توجه با اتومبيل هاي بي كيفيت نداريد. اگر اتومبيل هاي ساخت داخل ايمني داشته باشند تعداد كشته ها كمتر ميشود. حال اگر جان مردم كشورتان برايتان مهم است بهتر است مسئولين بجاي پر كردن جيبشان از پول خون مردم كه با توليد اين اتومبيل هاي نا امن بدست مي ايد بفكر ارتقا كيفيت اتومبيل با قيمت مناسب باشند (1295395) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۳:۱۲:۰۱
نسبت ماشین سوار شدن ما نیز بیشتر از میانگین جهان است راهای طولانی و کارهای بیهوده مثل سربازی در دور ایران بسیاری از تصادفات را رقم میزند ما باید اول کاری کینم مردم فقط برای تفریح و کار ضروری سفر کنند نه تا به یک اداره مراجعه میکنی بکوید اگر خودت ببری شهرستان 3 روزه حل میشود اگر ماببریم سه ماه طول میکشد خدمت سربازی غیر بومی و استخدام غیر بومی بر مشکلات دامن زده است کسی که خارج از محل تولد خود کار میکند بمراتب بیشتر از کسی که در محل تولد خود کار میکند مسافرت میکند و قوانین اشتغال هم بر امار دامن زده البته کسی این مسائل را در این حوزه نمی بیند (1295414) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۳:۳۴:۰۷
ماشائ الله به این نرم افزار شرکت بیمه ای که نتوانست خسارت گیرندها را بعداز این همه کلاه برداری شناسایی کند باید در شرکت بیمه را گل گرفت .
درضمن ایا خسارتهایی که شرکتهای بیمه خارج از کشور پرداخت میکنند با ایران قابل مقایسه هست شما خسارت مالی را حداکثر 40/000/000 ریال پرداخت میکنید واقعا افتضاح است (1295468) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۹:۲۱:۱۱
همچنين حق بيمه! (1297207) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۴:۰۸:۳۸
من در حادثه ای پنج سال قبل چهارتن تن از خانواده ام را از دست دادم. خودم با سوختگی و آسیب کمر رو برو شدم که همچنان ادامه دارد. ماتم از دست دادن عزیزان را نمیتوان قیمت گذاری کرد اما چون نویسنده به عنوان بیمه گر نوشته هزینه مشاوره و درمان افسردگی هرگز لحاظ نشد. راننده خاطی اتوبوس که منجر به فوت عزیزان ما شد حتی حاضر به کمک به من که از اتومبیل فریاد میزدم نشد و بطور معجزه آسایی از خودرو خارج شدم. هیچ کمکی از راننده و مسافران اتوبوس برای خارج کردن خانواده ام از اتومبیلی که در حال آتش گرفتن بود دریافت نکردم. اتوبوس مقصر با دست و دلبازی مالک کمتر از ٢٤ ساعت بعد از سانحه رفع توقیف شد. پلیس راه حتی از محاسبه سرعت اتوبوس هنگام تصادف ناتوان بود. اکثر افسرانی که با آنها صحبت کردم حتی نمیدانستند سرعت مجاز اتوبوس در اتوبان چقدر است. راننده خاطی کمتر از سه ماه حبس کشید و عفو خورد. در رسیدگی به پرونده متوجه شدیم که مصرف مواد مخدر به تقصیر راننده خاطی نمی افزاید چون به گفته پلیس منجر به سرحال شدن و پریدن خواب از سر میشود و به گفته قاضی تنها مصرف الکل ممنوع است. حادثه در ماه حرام رخ داد. اتوبوس بیمه کامل نداشت و بیمه شان از پرداخت دیه قتل عزیزان ما خودداری کرد. ما که خواستار مجازات مقصر بودیم توانستیم او برای بیمه نداشتن برایش حبس بگیریم اما در کمتر از دو ماه با شرط پرداخت اقساطی دیه آزاد شد اما طی ده سال حتی یک ریال پرداخت نشد. سیستمی که آزادی مشروط اعطا کرده پی گیر مساله نیست و ما باید مجددا شکایت میکردیم. خسته و داغ دیده و آزرده مساله را رها کردیم. بابت سوختگی صورتم و آسیب دائمی کمر کمتر از صد هزار تومان بیمه پرداخت کرد. تازه آن هم با وجود باقی ماندن طول درمان برای ختم مساله مجبور شدم بنویسم که مشکلی ندارم و بهبود یافته ام. بیمه خودمان هم با این توجیه غیر قانونی که چون مقصر ما نبوده ایم مسوولیت متوجه آنها نمیشود هر گونه پرداختی را رد کرد. در قانون بیمه هنگام فوت هم بیمه مقصر هم آسیب دیده مسوولند، که البته مشروط به زیر میزی میکنند. مساله این است که مجازات رانندگی بدون احتیاط حتی اگر منجر به فوت شود ناچیز است. حتی گواهینامه مقصر ضبط نمیشود. اگر قدرتمند باشی و روش دادسرا را بدانی خودرو را هم ظرف ٢٤ ساعت آزاد میکنی. فساد، بی قانونی، ناتوانی کادر اجرایی وعدم حمایت از سانحه دیدگان و بل بشو باور نکردنی است. البته توجیه میکنند اونها که رفتند چه فرقی میکنه... (1295556) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۲۳:۳۲:۳۲
چقدر ناراحت کننده. خدا به شما صبر بده. مصیبت سنگینی را تحمل کرده اید.
چه زندگیهایی که مفت مفت در تصادفات رانندگی بخاطر بی توجهی عده ای بی مبالات از بین نمیره. خدا کنه مسئولین فکری برای این وضعیت بکنن (1296718) (alef-10)
 
خسروی
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۵:۱۲:۳۱
سلام مطلب خوبی بود در خصوص تاثیر عوامل انسانی شکی نیست . وقتی افراد تحت تاثیر فشارهای اقتصادی اجتماعی هستند ووقتی زمان مفید بیشتر افراد واوقات افرا ددر محیط کار وترافیک سپری می شود بروز تصادفات وفراراز صحنه هم بیشتر می شود . نصب جعبه سیاه اتومبیل هم راهکار خوب ولی غیر عملی است. مجموعه خودروساز، بیمه ،نیروی انتظامی و موسسات حمل و نقل باید راهکاری عملی ارائه نمایند. متاسفانه در ایران در جاده های فعلی و با رانندگی های خطرناک ریسک بالاست واگر به وسائط نقلیه سنتی روی بیاوریم بهتر است. در افغانستان علیرغم این که اتومبیل ها بر اساس قوانین ایران از نظر راست وچپ بودن جهت حرکت حرکت می کنند ولی اتومبیل ها ازکشورهایی وارد شده اند که در نتیجه اتومبیل هایی با فرمان های چپ وراست در حال حرکتند ! اما رفتار ترافیکی به گونه ای است که علیرغم این موضوع خطرناک وضعیت عادی تر از ایران است.
خود بخوانید حدیث مفصل از این مجمل را (1295713) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۵:۲۶:۱۶
راهکارها:پ

1. افزایش ایمنی خودروها
(دلیل: به فرض اگر من آدم قانونمداری بودم، اما اگه یک راننده ی قانون شکن اومد زد به من، تکلیف من چیه که بعلت ایمن نبودن خودروهای کشورم باید برم اون دنیا؟!!)

2. افزایش ایمنی جاده ها
(بیشتر وقتا ایمن نبودن جاده ها و آسفالت ها خودش باعث بروز حادثه هست، خاطرم هست در راهی لاستیک ترکوندم، هیچ مشکلی نبود و به آرامی درحال هدایت خودرو بودم که قرار گرفتن چاله ای افتضاح در جلوبم باعث چرخ خوردن و کوبیده شدن ماشین به گارد ریل وسط جاده شد و لااقل 30% از ماشین به فنا رفت)

3. محدود کردن تردد موتورسیکلت ها
(بسیاری از کشته ها و مجروحان از این وسیله ناشی میود)

4. فرهنگ سازی در بین عابرین پیاده
(از هر جایی تردد نکنن)

5. برخورد شدیدتر با کله گنده ها
(طرف ماشین سیصد میلیونی نشسته، 180 تا هم سرعت میره، تفاوتش با اونی که در حین سبقت سرعتش میشه 125 تا، هیی نیست، و هر دو مثل هم اعمال قانون میشن، خب واسه اون مدل بالا که 50هزار تومن چیزی نیست برادر من، در ضمن اون اگه با اون سرعت به کسی بزنه خودش به احتمال زیاد تلفات کمتری می بینه تا اونی که باهاش تصادف کرده، اینجور ماشین ها رو باید کلا همونجا توی جاده خوابوند تا طرف بدونه با پولش نمیتونه همه رو بخره)

6. اجبار به انجام معاینات فنی هر ساله
(قبلا 2 ساله بود حالا کردن 5 ساله!!!!!! بابا یه کم در اینگونه موارد سفت تر بگیرید، در ضمن واقعا معاینه باشه، الان فقط به آلایندگی نگاه میکنن، شما ببین محورها چطوره، لاستیکها چطوره، ترمزها خوبن؟! اینها مهمتره در تصادف تا اینکه مثلا دود میکنه یا نه // در ضمن هر سال باید انجام بشه، نه هر 5 سال!!!!)

7. تشویق رانندگانی که تلاش میکنند تخلف نکنند
(با تشویق خیلی بهتره، قرار بود هرکس 6 ماه تخلف نکنه تخلفات سابقش پاک بشه، اما شد؟ نه نشد. خب این خیلی خوب بود)

مواردی از این دست زیاده ... (1295737) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۹:۲۶:۱۹
6 ماه تخلف نكنه تخلفات سابقش پاك بشه؟!!! يعني 6 ماه تخلف نكردن خيلي كار مهميه؟!!! چه قانون مسخره اي! خوب شد اجرا نشد. (1297220) (alef-10)
 
یک راه ممکن در ایران فعلا
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۸:۳۴:۵۵
سووالاتی مانند تجربه رانندگی، سوابق ادعای خسارت، و جرایم رانندگی. در صورتی که شخص سابقه خوبی نداشته باشد بیمه او بشدت گران شود و حتی از خرید بیمه هم محروم شود.
وبرعکس تشویق باارزش رانندگانی که تلاش میکنند تخلف نکنند. (1296128) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۹:۳۲:۴۹
مساله تصادفات رانندگی مساله ملی است هر کس هر پیشنهادی دارد باید ارائه دهد. از این دوست عزیز هم باید تشکر نمود. اینهم مسئولیت پلیس است که ان را بررسی نموده از آن در صورت امکان استفاده نماید.

اما بنده دو پیشنهاد دارم:

1- اول اینکه روشن نمودن چراغ اتومبیل در خارج از شهر تقریبا در اکثر کشورها اجباری شده است. برخی در شهر هم اجباری نموده اند. دلیلش این است که اعتقاد بر این است که
همانقدر دیدن (دید داشتن) مهم است دیده شدن هم مهم است. به صرف اینکه دید ما خوب است دلیلی بر این نیست که عابری که در حاشیه جاده در حال راه رفتن است ویا در مسیر مقابل ما رانندگی می کند هم به اندازه ما دید داشته باشد. بنابراین روشن نمودن چراغ این امکان را به مردمی که در حاشیه جاده ها یا در مسیر ما تردد می کنند می دهد که بیشتر مراقب باشند. تا حداقل متوجه فواصل باشند. متاسفانه بعضا برخی راننده ها بخصوص راننده های حمل و نقل عمومی تا با غروب افتاب هم چراغ روشن نمی کنند.


2- یکی از مهم ترین مشکلات رانندگی و حوادث رانندگان حمل و نقل عمومی هستند. علت آنهم این است که مسئولانی که مجوز به آنها می دهند یکی اینکه دقت لازم ندارند دوم اینکه در آموزش آنها در حدی که لازم است وجود ندارد که باید حتما به آن پرداخته شود.

علی حسنی (1296283) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۷:۵۳:۳۰
راهکار اولتان بسیار جالب توجه است. مرسی (1297052) (alef-10)
 
Switzerland
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۲۲:۱۳:۴۲
همه جاى دنيا مشكل را با جريمه هاى سنگين و نصب دوربين در خيابانها وجاده ها حل كرده اند. ز (1296551) (alef-10)
 
علی
United States
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۰:۰۹:۵۵
با توجه به اینکه جاده های کشورمان مناسب سرعت اتومبیل های فعلی نمی باشد می توان کیتی تهیه نمود که خودروها بیش از سرعت تعیین شده نتوانند بروند واین کیت ها طوری نصب شود که قابل دستکاری نباشد ویا واگر کسی دستکاری کرد وچه در زمان تصادف ویا در حین رانندگی مشخص شد تنبیهات سختی از جمله ابطال گواهینامه وجریمه های سنگین نقدی وغیره را به همراه داشته باشد با این راهکار می توان میزان تصادفات را به شدت کاهش داد (1296791) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۹:۰۷:۳۴
راهکار برای ساماندهی به اوضاع ترافیک و رانندگی کم نیست.
ولی سوال اینجاست که آیا مسئولین هم واقعا مایل هستند این نابسامانی ها سامان بگیرد؟؟؟ (1297169) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.