من از سال 2033 برای گوگل کار کردهام (محیط آرون از تک کرانچ و متخصص file system) و از نزدیک دیدم چگونه این دو شانهبهشانه هم تاریخ وب را تحت تأثیر قراردادند.
اما هسته بیزینس این دو باهم متفاوت بود و این باعث شد تا دو رهیافت متفاوت از هم بهصورت استراتژی برای گوگل و یاهو تعریف شود.
اقتصاد اینترنت دنبال جستجو، ایمیل، نقشه و ... بود. یاهو هویت تجاری خود را روی NetApp filers مستقر کرد و به دلیل سریع بودن «فایل سیستم» بهسرعت رشد کرد و به تقاضای بازار جواب داد.
اما گوگل روی Google File System که متعلق به خودش بود بهعنوان زیرساخت نرمافزاری تکیه کرد و تمام فایل سیستمهای آینده خود را روی آن بنا کرد. با اتکا به معماری انعطافپذیر مشکلات را حل کرد و طیف وسیعی از نرمافزارها و سرویسهای خود را روی آن بنا کرد. (شامل نقشه، ذخیرهسازی کلود و اپلیکیشن های تحت وب)
با افزایش تقاضای بازار، شکافهای نرمافزاری روی یاهو پدیدار شد و افزایش پیچیدگی نرمافزاری باعث شد تا پلتفرم NetApp روی کیس های ویژه کم بیاورد.
چالشهای پیش روی سرویسهای جداگانه یاهو مانند ایمیل و سرچ و ... باعث شد تا زیرساختها چند بار شخم زده شود و ناکارآیی سرویسها آشکار شود. از سوی دیگر هزینههای مشتریان هرروز بیشتر شد و درآمد یاهو به دلیل از دست دادن مشتریان کمتر شد و باگها بیشتر!
اما گوگل در مقابل مشکلات جدید با اضافه کردن زیرسرویس ها به هسته اصلی خود از پس آن برامد و مثلاً با خرید یوتیوب بهسرعت آن را بازسازی و به سرویسهای خود اضافه کرد. بنابراین انعطافپذیری هسته گوگل باعث شد تا سرویسهای جدید افزودهشده و بار مالی زیادی هم برای گوگل و مشتریان نداشته باشد.
هزینههای یاهو برای افزودن سرویسهای جدید بهاندازه یک پلتفرم جدید محاسبه میشد و به همین خاطر یاهو از قافله توسعه عقب ماند.
رهیافت موسوم به start from scratch توسط گوگل دنبال شد و رشد فوری را فدای پایداری درازمدت کرد و پلتفرم گوگل با تمرکز روی سادگی و انعطافپذیری توانست برنده اصلی این مبارزه باشد.
Google File System / GFS تصویر زیر