کد مطلب: 482432
درباره تفكيك وزارت راه و شهرسازي
بخش تعاملی الف - محسن اختياري
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۴
ماجراي ادغام وزارتخانه هاي "راه و ترابري" و "مسكن و شهرسازي" از اين قرار بود كه مجلس در راستاي اختيارات و وظايف قانوني خود وزير وقت راه و ترابري را به دلايل متعددي از جمله سوانح مكرر هوايي استيضاح و بركنارنمود؛ رييس جمهور پيشين نيز كه تصمیمات خود را در راس امور مي دانست در ادامه تنش ها و اصطكاك پيدا و پنهان موجود با مجلس، در مرحله اول وزير وقت مسكن و شهرسازي را به عنوان سرپرست وزارت راه و ترابري نيز منصوب نمود و در ادامه با اصرار و پافشاري بدون هيچگونه بررسي و كار كارشناسي مقدمات ادغام اين دو وزارتخانه عريض و طويل را فراهم نموده و با خود رايي وزير مربوطه را بر كرسي وزارتخانه جديد نشاند.
وزارت راه و ترابري سابق متشكل از قريب به ده اداره و سازمان گسترده زيرمجموعه يعني راه، راه آهن، حمل و نقل، هواپيمايي، كشتيراني، مكانيك خاك، هواشناسي و يكي دو مورد ديگر كه هر كدام خود به تنهايي مي تواند يك وزارتخانه باشد، و مسكن و شهرسازي نيز با حوزه اي قابل توجه و البته ماهيت كاري كاملا متمايز و متفاوت در شرايطي ادغام شدند كه از همان ابتدا مي شد تفكيك مجدد آنرا حدس زد.
در شرايطي كه حتي در يك مدرسه مديران و مسئولان مربوطه حتي براي ادغام دو كلاس بارها سبك و سنگين مي كنند و جوانب كار را مي سنجند چنين رويكردي آن هم در اين سطح كلان در كشور بدون بررسي ها و كارشناسي هاي لازم جز هزينه و اتلاف سرمايه و انرژي سودي نداشته و قطعا چنين رويه هايي را حتي در عقب مانده ترين كشورهاي دنيا نيز به ندرت مي توان مشاهده نمود.
بحث كلي كاهش تعداد وزارتخانه ها بمنظور كاهش حجم كلي بدنه دولت در سال هاي گذشته صرفا در راستاي نيل به اهداف كلي نظير كاهش هزينه ها و افزايش بهره وري ها مطرح بوده و ترديدي نيست كه پافشاري در انجام اقداماتي نظير ادغام اين دو وزارتخانه بدون بررسي ها و كارشناسي هاي لازم آنهم به دلايل غير منطقي و بعضا لج و لجبازي هاي سياسي و يا حتي احساسات شخصي كه هزينه هاي هنگفتي را بر جامعه و كشور تحميل مي نمايد نه تنها مورد نظر نبوده بلكه كاملا مخالف و مغاير با اهداف كلي مورد نظر است؛ و بسيار جالب است كه در بحث ادغام وزارتخانه هاي راه و ترابري و مسكن و شهرسازي علاوه بر هزينه هاي كلان مستقيم بعضا هزينه ها و تنش ها و حاشيه هاي غير مستقيمي نيز مطرح بوده بطوريكه در تمام مدت اين چند سال پرسنل مربوطه همكاران خود را به راهي! و مسكني! تفكيك مي نموده اند!
اما اين روزها بار ديگر بحث تفكيك مجدد اين دو وزارتخانه مطرح است كه احتمالا به زودي نيز اجرايي خواهد شد، واقعيتي كه حتي قبل از ادغام نيز به نوعي مي شد پيش بيني نمود كه اين ادغام ديري نخواهد نپاييد و سرانجام به جدايي خواهد رسيد.
اما مسئله قابل توجه در اينگونه آزمون و خطاها و بعضا سياست هاي غير منطقي و غير كارشناسانه، هزينه هاي كلاني است كه به كل جامعه و كشور تحميل مي شود و اميدواريم بعد از اين قبل از هرگونه اقدامات مشابه بررسيها و كارشناسي هاي لازم صورت پذيرد تا با انجام امور از مجراهاي منطقي و قانوني خود ضمن پيشگيري از اتلاف سرمايه هاي ملي، در راستاي اهداف كلي كشور و بويژه بهبود اوضاع زندگي و معيشتي مردم باشد.
کلمات کلیدی : محسن اختياري
چابکی وپاسخگوئی دولت چه میشود.همه کارشناسان اعتقاد دارند هر چه حجم دولت کمتر باشد بهره وری بیشتر است ونمایندگان مجلس نیز قبلا" مصوبه ای مبنی بر کاهش تعداد وزارت خانه ها داشتند پس منظور از کوچکی دولت کدام قسمت است .هر قسمتی که نام برده میشود همه میگویند خیلی مهم است ونباید ادغام شود.امید وارم تصمیم سیاسی نباشد ومصلحت کشور لحاظ شود. (4424610) (alef-11)
دولت وقتی چابک میشود که تعداد کارمندان دولت و هزینه های دولت کاهش یابد . اینکه شما دو وزارتخانه را اسما ادغام کرده باشید بدون کاهش هزینه ها و کارکنان، منجر به چابکی دولت نخواهد شد. (4425897) (alef-11)
چرا متوجه نيستيد که ادغام ، کاهش و چابکی دولت نيست بلکه کاستن از تعداد وزراست! (4425900) (alef-11)
برا یه تعداد پست ریاست نمونده اینجوری میخوان اونها رو هم صاحب پست و مقام کنند برا خیلی کارا بودجه نداریم و لی همیشه برا پستهای ریاستی و... بودجه داریم خجالت آوره فکر چیزهای اساسی رو بکنین به درد مردم برسین
اتفاقا ادغام کردن بعضی وزارتخانه ها مقرون به صرفه تره (4425824) (alef-11)
ادغام، کارمند راه را بیچاره کرد، کاش زودتر جدا کنند
تمام پولهای وزارت راه رو بردن مسکن مهرساختند، ورشکسته کردند راه رو
بدبخت کردند ما رو، اون 8 سال سیاه (4426689) (alef-11)
مبارک است (4427655) (alef-3)
هر شرکت و سازمان مربوط به راه وترابری معادل یک وزارتخانه است از طرفی کل مجموعه مسکن معادل یک سازمان یا شرکت است و ازطرفی با تکمیل و تحویل مسکن مهر وظایف و ماموریت آن کمتر و تقلیل می یابد. پیشنهاد می شود در راستای اجرای قانون وکوچک سازی این دوبخش راه وترابری ومسکن با هم ادغام بماند ولی بخش مسکن به عنوان یک شرکت یا سازمان تابعه و زیر نظر راه و ترابری فعالیت نماید. (4430478) (alef-11)
محمدي
۱۳۹۶-۰۳-۲۹ ۰۲:۰۸:۲۳
بنده در يكي از استانها، كارمند اداره كل راه و شهرسازي هستم، سال 90 بود كه دو وزارتخانه «راه و ترابري» و «مسكن و شهرسازي» ادغام شد. تا حدود دو سال بعد از آن هم درگير بحث اين ادغام بوديم. يكي كردن ساختمانها، جابهجا كردن ميزها و نفرات، حل مشكل شبكه، سيستمهاي كارگزيني، دبيرخانه، ذيحسابي، اموال، بايگانيها و... با كلي مشقت انجام شد و حدود دو سال زمان برد تا اداره كل راه و شهرسازي به يك وضعيت تثبيت شده برسد.
حدود دو سال خبري نبود تا اين كه دوباره سال 94 اعلام كردند كه قرار است در استانها ادارات كل راه و شهرسازي را دو قسمت كنند و بخش راهداري آن را جدا كنند. اغراق نيست بگويم كه دو سال هم درگير اين موضوع شديم و چه تنشها و درگيريهايي كه براي تقسيم ساختمانها و ماشينآلات و اعتبارات و كارشناسان و نفرات پيش نيامد. به جرات ميتوانم بگويم نصف وقت مديران راه و شهرسازي در سال 95 و تا انتهاي آن سال معطوف جداسازي راهداري بود و هنوز هم در بيشتر استانها كار به طور كامل انجام نشده است. بماند كه به دليل جداسازي ساختمانها و بالتبع براي تامين نگهبان و خدمات و نيروي دفتري آن، چه تعداد از فاميل و دوست مسوولين به اسم شركت و... به بدنه ادارات كل استانها اضافه شد و مثلاً در استان ما حدود 10 درصد بدنه وزارتخانه را متورم كرد.
هنوز از جداسازي راهداري به طور كامل فارغ نشده، خبر ميرسد كه قرار است اين بار دو وزارتخانه را از هم جدا كنند و لابد دو سال ديگر نيز درگير تنشها و بدبختيهاي اين جداسازي باشيم و بعد از اتمام نيز 20 درصد به حجم نفرات و ساختمانهاي دولتي ما اضافه شود.
واقعيت اين است كه اگر ضعف عملكردي در وزارتخانهها يا ادارات كل زيرمجموعه هست. به هيچ عنوان به اين ادغامها و انتزاعها ربطي ندارد. وزارت راه و شهرسازي در تهران، مجموعهاي از معاونتها و سازمانها نظير سازمان هواشناسي، سازمان راهداري، سازمان هواپيمايي كشوري يا سازمان ملي زمين و مسكن است كه به صورت مستقل عمل ميكند و اين معاونتها و سازمانها چه در قالب يك وزارتخانه باشند چه در قالب ده وزارتخانه، ساختار و سيستمشان تغيير چنداني نكرده و فرقي در عملكردشان ندارد.
مشكل اصلي ضعف عملكرد وزارت راه و شهرسازي، ضعف در ساختار معاونتها و سازمانهاي زيرمجموعه و رويهها و روالهاي حاكم بر آنهاست كه اين ادغامها و تفكيكها هيچ تاثيري بر آن نميگذارد. اي كاش به جاي تفكيك مجدد و صرف دو سال وقت و انرژي بيهوده، يك تيم قوي كارشناسي براي حدود دو سال بر روي ساختار اين معاونتها و سازمانها كار ميكرد. كوچك و كارآمدشان ميكرد و بعد اگر واقعاً نياز بود، وزارتخانه هم تفكيك ميشد.
به عنوان كسي كه 25 سال است در اين وزارتخانه كار ميكند و به تك تك اجزاي آن آشناست مطمئنم كه اين تفكيك، آن هم با اين سرعت و كارشناسي نشده، جز متورمتر كردن اين وزارتخانه و افزايش حدود 20 درصدي حجم آن با نيروهاي خدماتي و... هيچ ثمري ندارد و ضرر و زيان مطلق است. (4432916) (alef-11)