معاون جدید گردشگری سازمان میراثفرهنگی با اشاره به تدوین بستههای سفرهای تلفیقی داخلی بر اساس مسیرهای گردشگری از اجرای ”شهر گردشگر“ در ایران خبر داد.
بهگزارش تسنیم، محمد محبخدایی در مراسم معارفه خود به عنوان معاون جدید گردشگری با اشاره به پیشینه پرافتخار و قدمت ایران اظهار داشت: قریب به یک قرن است که تلاشهای سیستماتیک و سازمانیافته مردم برای پاسداشت و نگهداشت آثار تاریخی، آداب و رسوم، میراثفرهنگی و صنایعدستی آغاز شده است و قریب به همین مقدار است که سفر به این مرز و بوم از سوی ساکنان کشورهای دیگر از حیطه سفرنامهنویسان و صاحب منصبان فراتر رفته و شکل دیگری به خود گرفته است و تنها معطوف به یک بخش از نقشه بزرگ اطلسها نیست و از آن فراتر رفته است. ایران امروز فقط یک نام نیست.
محبخدایی تصریح کرد: ایران با این همه ظرفیت و پتانسیل از مزیت رقابتی بسیار بالایی برای توسعه صنعت گردشگری و بهرهمندی از استعدادهای آن و از جمله ایجاد اشتغال پایدار برخوردار است.
معاون جدید گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری امروز ایران بیان کرد: در دنیای امروز، گردشگری فقط یک تفنن، تفریح و تنوع نیست. گردشگری یک صنعت تحولگرا است که با اقتصادی کردن سایر صنایع و حوزههای گردشگر محور از گستردگی و پیچیدگی بسیار بالایی برخوردار است. رقابت بر سر تصاحب فرصتها در این حوزه غیرقابل تصور و خارج از درک اذهان عادی است و تمام کارشناسان، عالمان و عاملان درصدد یافتن تعاریف، راهکارها و برنامههای نوین برای بهره بردن از این صنعت درآمدزا هستند.
محبخدایی افزود: اهمیت گردشگری در ایجاد اشتغال و درآمدزایی در کنار گسترش دیپلماسی عمومی و ارائه تصویری جذاب از جامعه ایرانی با نگاهی به توسعه پایدار، حفظ محیطزیست و معرفی میراث کهن، فرهنگ و تمدن ایران زمین آشکار میشود.
درآمد حاصل از ورود هر گردشگر به کشور به طور میانگین با صادرات بیش از 30 بشکه نفت برابری میکند
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری عنوان کرد: امنیت و ثبات سیاسی ناشی از فعالیتهای دولت تدبیر و امید و جانفشانی فرزندان این آب و خاک و استعداد ذاتی تمدن ایرانی اسلامی میهماننواز، میراث فرهنگی بیبدیل، صنایعدستی چشمنواز، طبیعت زیبا و بینظیر، فراوانی و تنوع جاذبههای گردشگری، نیروی انسانی کارآزموده و علاقهمند، همگی ظرفیتهایی است که میتواند برای این صنعت سبز را به راهکاری رفع محدودیتهای اشتغال، ایجاد رفاه عمومی و درآمدزایی تبدیل کند.
محب خدایی بیان داشت: این صنعت گردشگری است که با نقش تحولگرایانه و اقتصادی خود میتواند به درستی اهداف سند چشمانداز سال 1404 و اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشد و یاریگر صنعت نفت در تأمین درآمدهای ارزی کشور باشد، چرا که امروزه درآمد حاصل از ورود هر گردشگر به کشور به طور میانگین با صادرات بیش از 30 بشکه نفت برابری میکند.
وی افزود: امروز گردشگری، یک مجموعه اداری صرف نیست و با سطحینگری و برنامههای ساده و در دسترس، قابلیت اداره ندارد. امروز رشد توسعه پایدار کشور وابسته به فعالیتهای بخشی و فرابخشی این صنعت است. صرف نظر از تکریم گردشگری در پیامهای الهی (قرآن کریم) و ائمه هدی و راهنما که بر اهمیت موضوع میافزایند، مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محبوب کشور عزیزمان نیز تأکیدات فراوانی برای توسعه این زمینه از فعالیتها دارند.
محبخدایی بیان کرد: اقتصاد گردشگری، مفاهیم گذشته را دچار تغییر کرده و رویکرد جدیدی در مبانی راهبری گردشگری باز کرده است، امروز صنعت گردشگری محدود به گردشگری تفریحی نیست و با نفوذ به سایر حوزهها، نگرشها نسبت به قدرت اقتصادی این صنعت را متحول و دگرگون ساخته است. امروزه گردشگری کودک، گردشگری صنعت، گردشگری سلامت، گردشگری ماجراجویانه و دهها نوع دیگر از این موضوعات، صنعت گردشگری را به یکی از اولویتهای توسعهای و ایجاد درآمد پایدار در کشورهای مختلف مبدل ساخته است.
وی افزود: ظرفیتهای گردشگری در راستای توسعه اشتغال پایدار، اهمیت بسیار گستردهای دارد که نیاز به پرداختن آن را پراهمیتتر میکند. ظرفیتهای ایران ، این امید فراوان را در ما ایجاد میکند که میبایست اهداف برنامهریزی شده به جدیت و سهولت محقق شود. باید از تمام ظرفیتهای علاقهمندان و ذینفعان که با تلاش خود انجمنها، سمنها، گروهها و تشکلها را ایجاد کردهاند، برای بروز قابلیتهایشان استفاده کنیم و در توسعهاش بکوشیم و صد البته در این مسیر تلاش همکاران سازمان و معاونت گردشگری در سرتاسر کشورمان بهعنوان یکی از داراییهای ارزشمند از اهمیت بالایی برخوردار است.
مفاهیم نوین گردشگری با رویه تغییر نگرش به صنعت گردشگری
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در تشریح برنامههای معاونت گردشگری این سازمان گفت: اجرای طرح مفهومی ”شهر گردشگر“ با رویکرد تغییر رویه مدیریت شهری در بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای اقتصادی شهر با تغییر نگرش جامعه صرفاً شهروند محور به جامعه گردشگر داخلی و خارجی در جهت ایجاد درآمد پایدار شهری یکی از برنامههای مورد نظر در این معاونت است.
محبخدایی گفت: تجربیات جهانی نشان میدهد که کلان شهرهای بزرگ جهان با نگرش توسعه گردشگری و شاخص کردن پتانسیلهای گردشگری، عوامل جذب گردشگران از نقاط مختلف جهان را فراهم کردهاند. از این رو چنانچه در شهرهای کشور ما نیز، نگرش مدیریت شهری به نگرش شهر گردشگر تغییر کند، پتانسیلها جاذبتر عمل میکنند و تحول بنادین اقتصادی در تمام بخشها ایجاد میشود.
توسعه متوازن و پایدار گردشگری کشور
وی توسعه متوازن و پایدار گردشگری کشور را یکی دیگر از برنامههای این معاونت اعلام کرد و افزود: در بحث توسعه متوازن و پایدار گردشگری کشور و اقتصادی کردن سفر در حوزههای مرتبط حمل و نقل، اقامت وپذیرایی و ... با بررسی ظرفیتهای بالقوه امکانات و تأسیسات با توجه به زمانهای سفر high season , low season در حوزههای تخصصی گردشگری برنامههایی نظیر تدوین تقویم گردشگری، استقرار نظام جامع آموزش گردشگری، استقرار نظام جامع آمار گردشگری تی اس اِی، توسعه گردشگری دریایی، فعالسازی ظرفیت گردشگری کودکان، ایجاد مانیتورینگ گردشگری کشور، ایجاد سامانه نظارت الکترونیک کشور، توجه جدی به حمایت از استارتاپها و شتابدهندههای گردشگری، توسعه جاذبهها، و خدمات مبتنی بر بنگاههای اقتصادی کوچک صنعت که تجربه بازدید کننده را افزایش خواهد داد و افزایش طول اقامت و عملکرد گردشگری را منجر میشود از جمله برنامههای این معاونت است.
محبخدایی درباره بازاریابی و تبلیغات در سطح ملی و بینالمللی بیان کرد: برگزاری جشنواره ملی و استانی ”هنر ایرانی، نمای جهانی“، جلب مشارکت شبکههای تلوزیونی درون و برون مرزی در معرفی جاذبههای گردشگری، توجه و اهمیت به برندسازی انواع موضوعات گردشگری و معرفی ایران به گردشگران جهانی، تدوین بستههای سفرهای تلفیقی داخلی بر اساس مسیرهای گردشگری، ترویج نام تجاری گردشگری داخلی، توجه به استفاده از شیوههای نوین بازاریابی از جمله فناوریهای ارتباطی، برنامهریزی و میزبانی از سفرهای آشناسازی با صنعت بههمت خبرنگاران، رسانهها و تجار و... از برنامههای معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در حوزه بازاریابی و تبلیغات بینالمللی است.
معاون جدید گردشگری ضمن تشکر از علیاصغر مونسان معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خاطرنشان کرد: امیدوارم با رویکرد تحولگرایانه و با راهبرد توسعه اقتصاد محور صنعت گردشگری که نشاط و رونق کسب وکار تمام بخش را به دنبال دارد، بتوانیم با همدلی و همراهی همکاران و فعالان بخشهای دولتی و خصوصی جایگاه صنعت گردشگری را ارتقا ببخشیم.