کد مطلب: 494718
مقایسه ۶ داشبورد جدید خودروهای ایرانی
در این گزارش با داشبوردهای جدید ۶ خودرو ایرانی بیشتر آشنا می شوید.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۳
هنگام خرید یک خودرو مؤلفه های زیادی مورد توجه و بررسی قرار می گیرند اما شاید مهمترین آیتم در هنگام خرید یک خودروی جدید برای بسیاری از افراد طراحی بیرونی آن باشد. ولی از سوی دیگر، طراحی داخلی خودرو نیز اگر نگوییم مهمتر از طراحی بیرونی است، قطعاً اهمیتی یکسان با استایل بیرونی یک خودرو دارد چراکه این طراحی داخلی است که راننده مدام با آن سروکار داشته و باید از همه لحاظ مناسب باشد. در این گزارش با داشبوردهای جدید ۶ خودرو ایرانی بیشتر آشنا می شوید.
1-پراید:
گرچه داشبورد جدید پراید X۱۰۰ از ظاهر مدرن تری نسبت به قبل برخوردار شده اما کیفیت بسیار پایینی حتی نسبت به داشبورد قدیمی پراید دارد. در هرحالی از تغییرات داخلی پراید نسبت به قبلی میتوان به تغییر دریچه های تهویه با قابلیت بسته شدن، تغییر رودری ها، تغییر کنترلرهای سیستم تهویه و تغییر غربیلک فرمان اشاره کرد که البته در سری های جدید پراید که مجهز به دوایربگ هستند غربیلک فرمان بازهم تغییر کرده و ظاهر زیباتری پیدا کرده است. علاوه براین، در صفحه آمپر هم تغییراتی اعمال شده که از مهمترین آنها میتوان به تغییر آمپرهای بنزین و دمای آب از آنالوگ به نمونه دیجیتالی اشاره کرد.
2-پژو پارس ای ال ایکس
طراحان ایران خودرو در داشبورد بالاترین عضو خانواده پارس که اصطلاحا لوکس تر از دو سدان دیگر ایران خودرو است، از قطعات تزئینی طرح چوب استفاده کرده اند تا نمایی لوکس به کابین ببخشند. خوشبختانه داشبورد پارس از تریم دورنگ مشکی - کرم برخوردار بوده و چند وقتی است غربیلک فرمان جدیدی هم برای آن ارائه شده که با ۴۰۵ و آریسان متفاوت است و در مجموع استانداری بالاتر از خودروهای تولید داخلی دارد.
3-سمند
به عنوان نخستین خودروی به اصطلاح ملی ایران خودرو، از خویشاوندان پژو ۴۰۵ محسوب می شود که هم اکنون در دو نسخه اس ای و ای ال ایکس در حال تولید است. سمند نیز در داخل خود از زمان معرفی در سال ۱۳۷۹ تغییرات عمده ای را تجربه نکرده و فقط میتوان ارائه غربیلک فرمان جدید و مجهز به ایریگ را تنها تغییر عمده نمای داخلی سمند در طول این سالها دانست که البته فرم کلی آن کاملاً با غربیلک آریسان یکسان است. با این حال طراحی داخلی و داشبورد سمند ال ایکس هنوز هم نسبتا زیبا بوده و با استفاده از رنگ کرم، قطعات طرح چوب و رودری های پارچه ای، تا حدودی لوکس به نظر می رسد.
4-رانا
این ماشین که در اصل نسخه ارزان سازی شده پژو ۲۰۶ اس دی محسوب می شود، در داخل از نمایی کاملا متفاوت با ۲۰۶ برخوردار است. این داشبورد هرچند بعد از داشبورد پژو ۲۰۶ طراحی شده و جدیدتر محسوب می شود اما نمی توان آن را به زیبایی داشبورد ۲۰۶ دانست. علاوه بر این، در داشبورد و رودری های رانا برخلاف ۲۰۶ اثری از پارچه نبوده و تماما از پلاستیک استفاده شده است.
5-ساینا
ساینا نسخه فیس لیفت شده تیبا سدان در داخل تغییرات تقریباً کاملی را تجربه کرده است. این خودرو از داشبورد جدیدی با تریم دو رنگ مشکی - نقره ای استفاده می کند که در بخش بالایی همانند پژو ۲۰۶ نمایشگر کوچکی قرار گرفته و در کل طراحی بهتری نسبت به داشبورد بی روح و کسلی کننده تیبا دارد.
6-دنا
در نهایت در پایان مطلب نیز به گران ترین خودروی تولید داخلی با برند ملی یعنی دنا نگاهی می اندازیم. دنا که نسخه کاملا تغییر یافته ای از سمند یا سورن محسوب میشود، از داشبورد کاملا جدیدی هم سود میبرد که با دو تریم تک رنگ مشکی و دو رنگ مشکی - کرم ارائه میشود. کاملا واضح است که در طراحی این داشبورد از محصولات هیوندای الهام گرفته شده است و میتوان تا حدودی آن را زیبا و بهروز دانست درحالی که نسخه تریم دو رنگ آن نمای لوکستری دارد.
کلمات کلیدی : خودروهای ایرانی + داشبورد خودرو
باور دارم که در ایران می توانند بسیار بهتر از این ها را طراحی کنند ولی چرا این کار را نمی کنند نمی دانم. (4486804) (alef-3)
هنوز که به تکنولوژی چراغ داخل داشبورد دست نیافته اند! (4487117) (alef-11)
تا وقتی برای همین جنس مشتری در صف انتظار هست، بهتر این نیازی نیست. (4487145) (alef-11)
سود در تولید جنس بی کیفیت است
تولید پراید با کیفیت نهایت سودی که برای تولید کننده داشته باشد 30 درصد است که برای خودروساز داخلی قانع کننده نیست همین امروز کلیه مالیات و عوارض دولتی خودرو تولید داخل را حذف کنند خودروساز یک آینه به خودرو اضافه میکند و کل آن هزینه را به بهای تمام شده اضافه میکند چون میداند مردم به آن قیمت خرید عادت دارند و تا مشتری با آن قیمت هست چرا باید ارزان بفروشند...
زمانی که دلار 3700 تومان شد گفتن ارز گران شده و خودرو باید ارزان شود در مقاطعی دلار 3200 تومان شد و فرمودند خودرو ارزبری ندارد و قیمتهای فعلی قیمتهای واقعی خودرو است
فرمودند به علت تحریم 30 درصد هزینه حمل و حواله بیشتری میدهند ولی با حداقل رفع این دو تحریم 30 درصد دیگر خودرو گران شد
خلاصه که فعلا سوارند و تا همه را سوار این لگن ها نکنند پیاده نمیشوند (4487238) (alef-11)
یکی از یکی زشت تر، فقط میگیم جنس چینی فلانه و بهمانه، ولی واقعا خودروهای جدید چینی قابل مقایسه با اینها نیستند (4487207) (alef-11)
محمدی
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۰۶:۵۸:۲۰
مدتی پیش با جوانی در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها آشنا شدم پس از صحبت ها و درد دل های فراوانی که با بنده داشت معلوم شد ایشان طراح اتومبیل هستند از کارگاه و ماشینهایی که همراه با تعدادی از مهندسین ساخته بودند عکس هایی را به بنده نشان داد به نظر بنده البته نه به عنوان یک کارشناس بلکه به عنوان یک بیننده محصولات آنها از بسیاری از ماشین های فعلی بازار ما زیباتر بودند ولی ایشان از عدم خریداری و حتی اعتنای خودرو سازان نسبت به طرح هایشان بسیار گله داشت امیدوارم روزی تابوی خودروسازان در کشور شکسته شود. (4487248) (alef-11)
انشاا٠٠٠كه به چين سفارش ساخت داده نشده باشد (4487256) (alef-11)
تا وقتی سود اصلی را از فروختن محصولات خارجی به بهانه اینکه در آینده بومی خواهند کرد بدست میآورند تولید سمند و غیره فقط برای باز ماندن این مسیر است
بهترین کار این است که واردات بدون تعرفه اضافی باشد و به تولید داخلی به تعداد فروش یارانه مستقیم و یا تخفیفات مالیاتی داده شود (4487439) (alef-11)
محسن اسماعیلی فر
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۹:۲۷:۲۰
دوستان سلام من فقط یه چیز میتونم بگم اونم اینه که تا وقتی واردات اتومبیل آزاد نشه تولید داخلی به فکر افزایش کیفیت نمی ٱفته همین و بس (4488843) (alef-11)