نظر منتشر شده
۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 143717
سی سال جشنواره فیلم فجر!
محمود گبرلو، 27 بهمن 90
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۴۱
جشنواره از لحاظ مديريت و برنامه ريزي تقريباً بر اساس اصول حرفه اي ، مديريت و برنامه ريزي شد. تقريباً جدولهاي نمايش ها و زمان بندي دريافت و پخش فيلم بجز چند مورد جزيي طبق برنامه انجام شد.

شعار " اخلاق آگاهی امید " هرچند ربطي به مفهوم فیلم های تولید شده نداشتند . چون بعد از تولید این شعار داده شد . اما شور وهيجان خاصي به جشنواره بخشيد . اهالي مطبوعات براي همين برنامه ريزي تقريباً منظم ، سنگ تمام گذاشتند و كمترين انتقاد را به دبير جشنواره داشتند. مديريت و برنامه ريزي جشنواره در گذشته ها ضعف جدي داشت و ديگر عادت كرده بوديم همين شرايط را بپذيريم تا اينكه مديريت امسال نشان داد اصل برنامه ريزي در جشنواره یعنی چی؟ و ما درسالهاي گذشته چه عذابي مي كشيديم البته اينها دليل بر آن نيست كه اتفاق نادري در ايندوره افتاده باشد بلكه اصول اولیه مدیریت این است که همه چيز تقريباً طبق برنامه و زمان بندي پيش برود.

برنامه هاي جنبي جشنواره از جمله هالیودیسم با نگاهي نو به سينما و با حضور جمع كثيري از ميهمان خارجي خوب و منظم برگزار شد. هرچند كه خيلي پربار و غني نبود و بيشتر در حد يك برنامه ريزي تشريفاتي و تبليغاتي گذشت اما مي توان آن را آغاز يك حركت جديد ناميد به شرط آنكه مديران بعد ادامه دهنده اين تفكر نوين باشند. بازار فيلم در جشنواره هم كه بيشتر به يك شوخي شبيه است جدي نيست كه بخواهيم درباره آن تحليل داشته باشيم.

تنوع در مضامين يكي از امتيازات فيلم هاي امسال بود. فيلم هايي در ژانر كودك( كه طي سالهاي گذشته فراموش شده بود) خلق شده اند كه گاه مضامين زيبا و غني به همراه خود داشتند. مثل "سلام بر فرشتگان" فرزاد اژدري كه با تكيه بر تروکاژهای مختلف و با قصه اي روان با مفاهيم عميق ديني سعي در برقراري ارتباط با كودكان داشت. مضامين اجتماعي نيز در درون خود از تنوع زيادي برخوردار بود. مضاميني كه گاه به سياست هم اشاره دارد كه براي اولين بار است اينگونه فيلمسازان در حوزه سياست وارد شده اند. " يك سطر واقعيت" علي وزيريان هرچند ژانر اجتماعي است اما نيم نگاهي هم به حوزه سياست دارد و يا " تلفن همراه رئيس جمهور" به بهانه سفرهاي استاني رئيس جمهور قصه اي را دست مایه قرار داده كه به معضلات اجتماعي نيز مي پردازد. "گشت ارشاد" سعيد سهيلي نيز عاميانه و البته دلسوزانه
برخي نكات اجتماعي را متذكر مي شود و يا "گيرنده" غفارزاده كه آنهم روايت مناسب و مطلوبي از فضاي اجتماعي جامعه به بهانه نوشتن نامه براي رئيس جمهور بيان مي كند. زيباترين فيلم جشنواره در حوزه اجتماعي فيلم "بوسيدن روي ماه"
ساخته همايون اسعديان است كه اوج زيبايي هاي اخلاق و گذشت و ايثار به بهانه توجه به زندگي دو مادر شهيد را بيان مي كند و چه حيف كه داوران به آن بي توجه بودند و يا " نارنجي پوش"‌داريوش مهرجويي با نگاه نقادانه به معضلات اجتماعي تصويري زيبا از همدلي را به تصوير مي كشد.

در حوزه دفاع مقدس امسال فيلم هاي شگفت انگيزي را شاهد بوديم كه در طول سالهاي گذشته سابقه چنداني نداشته است آنهم با زاويه نگاه هاي متفاوت. فيلم"ملكه " و" روزهاي زندگي" زيباترين و قوي ترين فيلم هاي جشنواره در ژانر دفاع مقدس بودند. هر دو فيلم ساز از جوانان نسل پس از انقلاب هستند كه در دوران سالهاي دفاع مقدس با رزمندگان و مردان آن سالها زندگي كردند و اين بار هر كدام با زاويه نگاه خود دفاع مقدس را به تصوير كشيدند. شاهكارهاي بسيار درخشان كه در تاريخ سينماي ايران ماندگار خواهند شد.

امسال ژانر سياسي جشنواره بسيار پررنگ و قدرتمند به ميدان آمد. " قلاده هاي طلا" نمونه بارز و جدي آن است كه به فتنه سال ۸۸ پس از انتخابات مي پردازد كه ريتم خوب و تحليل عميق و موشكافانه اي دارد. " محرمانه تهران" نيز از جمله دیگر فيلم هاي سياسي جشنواره بود كه هرچند پرداخت آن قدري ضعيف بود اما تحليل عميق آن از روشنگري فيلمساز آن دارد در اين ميان فيلم هايي هم بودند كه به مذاق برخي (و از جمله من) خوش نيامدند اما بحث برانگيز و چالش برانگيزند. مثل برخي فيلم هاي اجتماعي كه به موضوع خيانت در قشر متوسط جامعه مي پردازند مثل " برف روي كاج ها" ، " پل چوبي" كه نمي توان بدون تحليل از كنار آنها گذشت و یا"پذیرایی ساده" مانی حقیقی که انسان را وادار به چالش فکری میکند . بالاخره بهتر از فیلم هایی مثل " زندگی خصوصی " است که ناجوانمردانه رقیب را به مسائل اخلاقی می کشاند و
سینمای نجیب ایران را آلوده می سازد .

روح كلي جشنواره نشان مي دهد اتفاقات جديدي درحال رخ دادن است كه ممكن است به مذاق برخي خوش نيايد و اين طرف و آن طرف هياهو كنند كه اصلاً ريل گذاري معنا ندارد و گروهي كه در راس كار قرار دارند ناتوان ترين مديران سينمايي هستند اما اگر منصفانه و با دقت به عملكردها نگاه كنيم متوجه ريل گذاري هاي مناسب و مطلوب در سينماي ايران مي شويم.

در شرايطي كه سي سال از عمر جشنواره مي گذرد نياز ضرروري است متناسب با شرايط و موقعيت، سياست گذاري جديدي تعيين گردد. ديگر نمي توان گفت نسل امروز سينماي ايران نشات گرفته از سينماي فارسي قبل از انقلاب و يا مرعوب فضاي روشنفكرزده غربي است بلكه اكثر فيلمسازان اين دوره از نسل پس از انقلاب هستند كه دلسوزانه مايل اند در راه اعتلاي سينماي ايران و جامعه ديني خود گام بردارند اما چگونه و با چه حمايتي که بحث جدي و اساسي است.

در وهله اول مي بايست تكليف سينماي ايران با مردم جامعه و نظام مشخص شود.تاکی باید فیلم هایی ساخته شود که با مردم فاصله دارند. وضعيت فعلي سينماي ايران ارتباط چنداني با مردم ندارد و بيگانه هستند. از ميان جمعيت نزديك به ۸۰ ميليون نفر در سال نزديك به پانزده ميليون نفر از سينما استقبال مي كنند يعني نزديك ۲۰% و اين نشانه فاصله بسيار زياد مردم و فيلمسازان است و طبيعتاً محور اصلي اين ارتباط قصه و مضامين متناسب و مطلوب است چون اگر تماشاچي احساس كند فيلم ها، قصه ها و مضامين موردپسند آنان است حتماً استقبال زيادي خواهند كرد.

اما هم اكنون اين فاصله جدي بين مردم وسينما ايجاد شده است. سينماي فعلي ايران بيشتر جنبه شخصي دارد.البته فيلم ها گاهي ساختار خوب و حرفه اي هم دارند و يا برخي مضامين جذاب و تماشايي هستند اما باز هم نتوانستند با اکثریت مردم ارتباط برقرار كنند و البته منظور از ارتباط ، ارتباط با هر روش و طريقي همانند دورانقبل از انقلاب نيست بلكه يك ارتباط شرافتمندانه و نجيبانه كه هم موردپسند مردم واقع شود و هم باعث ارتقاء فكري تماشاگر شود و هم هنرمند نقش اش را خوب ایفا کند.

ضعف جدي در اين مسير خلاء هاي قانوني است كه منجر به فاصله بسيار زياد مردم با سينما و سينماگران با مسئولان شده است. هيچ قانون مشخصی در سينما وجود ندارد و یا رعايت نمي شود. هر اداره نظارتي و يا هر مسئولي به رغم خود تبيين كننده قانون مي شود. توليدكنندگان و سينماگران نمي دانند چه مسيري را بايد طي كنند تا هم گردش توليد و بروز خلاقيت خود را داشته باشند و هم اثرشان موردتائيد و حمايت مسئولين قرار گيرند.امیدوار باشیم که سازمان سینمایی که گام مثبت فعالیت خود را آغاز کرد با اصلاح و تکمیل قوانین تکلیف فیلمساز و مردم را مشخص کند تا مجبور نباشیم برای هر فیلم "سجادپور" را به آن سنجاق کنیم تا توضیح دهد مطابق با قانون است یا مخالف قانون !

امسال نشانه هاي ريل گذاري بسيار مشهود بود. مشخص است كه متوليان هدفهايي دارند و براي رسيدن به آن هدفها درحال برنامه ريزي هستند اما با معضل جدي در اين مسير روبرو هستند و آن هم بضاعت ضعیف فيلمسازان وعدم قدرت و توانايي آنان در همراه شدن با اين ريل گذاري است. البته ممكن است در مسير ريل گذاري اشتباهاتي وجود داشته باشد كه دارد اما ديكته ننوشته هيچ وقت غلط ندارد. حوزه فرهنگ به گونه ای است كه بايد قدري صبر و تحمل اختيار كرد تا شاهد نتيجه ريل گذاري بود.
 
کلمات کلیدی : سی سال جشنواره فیلم فجر! محمود گبرلو
 
حميد باباوند
Latvia
۱۳۹۰-۱۱-۲۷ ۱۵:۱۳:۵۸
نظر اقاي گبرلو هميشه منطقي و بر مبناي اصول اعتقادي بيان شده اينبار هم من با ديدن فيلمها نظر أيشان را درست ميدانه اميدوارم دولتي ها متوجه نقص قانوني كه أيشان مطرح كردود بشوند (660668) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۲۷ ۱۶:۱۴:۵۳
به ضرس قاطع می توان گفت جامعه سینمای ایران عین فوتبال ایران است پر سر و صدا ولی بی خاصیت. هر دو متکی به دلالهای حرفه ای و تبلیغات و رها شده از اخلاق جمعی. (660770) (moderator19)
 
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۲۷ ۱۷:۰۵:۵۰
باید به سینما و تلویزیون ایران ای والله گفت

امروز گفتگوی شبکه خبر با رییس سازمان گوشت جالب بود.
آقای رییس سازمان می گفت: متوسط قیمت گوشت 16500 تومانه خانم مجری با عصبانیت به آقای رییس سازمان می گفت: اصلا اینجوری نیست؟ و هی تکرار می کرد
بگم بگم؟؟
رییس سازمان که حیران شده بود. گفت: بگو. خانم مجری گفت: من خریدم 19500.
من که نظاره گر این برنامه بودم فکر میکردم گوشت توی تهران حتما شده 30 هزار تومان که این تفاوت فاحش قیمت، خانم مجری را اینچنین عصبانی کرده که قصد افشا گری داره!!
__...._
عجب دنیایی شده. یکی مادر شهید احمدی روشن می شه که فرزندش را تقدیم کشور می کنه یکی هم بخاطر یک کیلو گوشت چنان عصبانی می شه که نمی تونه خشم خودش رو کنترل کنه!! (660872) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۲۸ ۲۰:۳۲:۵۱
خداوند در قرآن فرموده دروغ بد است نگفته دروغ بزرگ بدتر است و گناهش بیشتر دروغ دروغ است بزرگ و کوچک ندارد بله شاید همان خانم مجری خواهر و یا مادر یک شهید باشد و یا همسر شهید و شهیدش را تقدیم به اسلام و کشورش کند ولی نباید دروغ گفت و نبایدها را نباید فراموش کنیم (662625) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۳۰ ۱۲:۴۹:۲۶
ببخشيد 3هزار تومان اختلاف چيزي نيس براي ي جنس 16هزار تومني؟!!!شما حتما از قشر مرفه هستيد!!! (665592) (moderator19)
 
قناسه چی
۱۳۹۰-۱۱-۲۸ ۰۰:۰۷:۱۰
جناب گبرلو در 7 دیدمتان و شنیدم حرفهایتان
اما
ایا شما هم دیدید جطور مورد سوال مجری برنامه بودیدکه گویا با متهم برخوردمیکند؟؟
ایا شما هم نحوه برخورد افرادی که مدعی تحمل صدای مخالف هستند را دیدید؟؟
ایا زمانی که صحبت از زوایه داشتن سینما با ارمان واهداف انقلاب(به طور اجمالی) کردید ایا ندید سکوت همان مجری پرسشگررا؟
نه جناب گبرلو خوهشا تسلیم جو روشنفکر زده سینمای ایران نشوید چرا که این سینما نیز یکی ازهمان مظاهر تمدنی غرب است که با خود اهداف و نحوه استفاده خویش را نیز اورده است که چیزی جز ترویح تغافل(شما بخوان سرگرمی) نیست
سینمایی که جشنواره ان عنوان فجر انقلاب را یدک میکشد نه نسبتی با انقلاب دارد نه با اهداف ان وبیشتر به جولانگاه افرادی روشنفکر و روشنفکر نما برای عقده گشایی علیه فرهنگ و عادات و اعتقادات اسلامی مبدل گشته است
ایا ندید دفاع تمام قد منتقدبرنامه در مورد فیلم هایی مورد اشاره را؟؟
جناب گبرلو برادر گرامی مشکل سینمای ایران ازجای دیگر است که دراین مجال نمیگنجد
خواهشا مرعوب این سینمای روشنفکری و کاریکاتور واقعیتهایشان وارمان های کاذبشان نشوید چراکه اثارشان نیز مثل خودشان نسبتی با این مردم ندارند (661431) (moderator22)
 
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۰۱ ۱۰:۵۱:۲۵
به نظر من كه امسال جشنواره بسيار ضعيف بود و به جز تعداد كمي بقيه واقعا در حد جشنواره نبود. در ضمن فرهنگ يك كشور و دولتش نمي تونه رقم بزنه .نتيجش و مي بينيم با چنين مقاله هايي هم كاري درست نمي شه. حالا بااين سينماي مثلا ارزشي خواهيم ديد فيلم ها چقدر فروش دارند (666950) (moderator19)
 
محمود
۱۳۹۰-۱۲-۰۳ ۱۴:۲۰:۰۹
من پنج تا از فیلم های امسال رو دیدم حقیقتا از فیلم ها نسبت به خیلی راضی تر هستم ولی در کل تو جشنواره ی امسال اون مدل فیلم هایی که سالها مهجور مانده بودن دوباره ظهور کردن مثل بوسیدن روی ماه و قلاده هاب طلا (671557) (moderator22)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
سی سال جشنواره فیلم فجر!