سوالی در باب ارزانی بلیط مترو در ساعات غیرپیک

بخش تعاملی الف - سعید قاسمی زاده تمر*

28 شهريور 1395 ساعت 7:07




معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درمورد پیشنهاد کاهش قیمت بلیت در ساعات غیر پیک مترو در این پیوند گفت:

اجرای این موضوع نیاز به کار کارشناسی دقیق و کسب مجوز های لازم از شورا را دارد. قصد داریم در این نوشته کوتاه کمکی به این کار کارشناسی نماییم. مستحضر هستید که نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶، نوآوری در کشور زیاد می شود و باید به کار کارشناسی کمک ویژه نمود تا منافع عمومی حفظ شود.

ایشان افزوده بودند که تنها برای بازه زمانی نزدیک به پیک یعنی حدود نیم تا یک ساعت قبل و بعد پیک در نظر گرفته می شود که این نشان می دهد متوجه اثرگذاری سیاست هستند.

در اقتصاد مفهومی داریم بنام کشش قیمتی، سوالی که در برابر این پیشنهاد باید پرسید این است که کشش قیمتی بلیط مترو چقدر است که با کاهش آن می توان بار ترافیک ساعات پیک را توزیع کرد؟ از قضا، کاربران مترو اگر از قشری باشند که مجبورند در ساعات خاصی به مقاصد برسند نیازمند ترند به تخفیف ها و دقت داشته باشیم فقط شهروندانی که حق انتخاب دارند می توانند زمان سفر خود را به دلخواه و با ترافیک مترو تنظیم کنند.

یعنی عملا با این سیاست ما به کسانی تخفیف و یارانه می دهیم که دقیقا نیاز چندان مالی به این تخفیف ندارند. لذا در اثر بخشی این سیاست یا خط مشی، باید به شدت تردید کرد. بهتر است با افتتاح و تکمیل خطوط موازی، بار ترافیک مترو را توزیع کنیم نه با تخفیف ۲۰۰ تومانی.

مترو الحمدلله هنوز هم به صرفه ترین راه حمل نقل عمومی هست و کاهش آن کمکی نمی کند. شاید بهتر بود در ساعات اوج مراجعه به مترو قیمت را دوبرابر می کردیم تا سیستم حمل نقل رقیب با مترو یعنی اتوبوس و تاکسی هم بی نصیب نباشند. امیدواریم کار کارشناسی باز و مشارکتی در این زمینه بکار گرفته شود.

* عضو مرکز خط مشی پژوهی دانشگاه تهران
* اشاره: دانشگاهیان علوم خط مشی، عبارت خط مشی را به عبارت سیاست ترجیح می دهند. در این نوشته هر دو استفاده شد امیدواریم در ادامه رسانه ها و مردم نیز با معادل خط مشی بیشتر همراهی کنند.


کد مطلب: 393133

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcjttettuqehvz.fsfu.html?393133

الف
  http://alef.ir