راهنمای کتاب/ «زیر نگاه ماه»؛ سیدمحمدرضا دربندی؛ نیستان

ابزار کنکاش درون

سیاوش کیمیایی؛ 22 خردادماه 1396

22 خرداد 1396 ساعت 16:57


«زیر نگاه ماه»
نويسنده:سیدمحمدرضا دربندی
ناشر: نیستان، 1395 چاپ اول
40صفحه، 3800تومان
 
شما می‌توانید کتاب «زیر نگاه ماه» را تا یک هفته پس از معرفی با ۱۰ درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب خرید کنید.

****

    

زیر نگاه ماه، داستان ازدواج مولا علی (ع) با حضرت فاطمه زهرا (س) تا شهادت جانگداز  ایشان است. دربندی روایتی داستانی برگرفته از حالات، احساسات فردی و كنكاش های درونی حضرت (ع) را در این دوران نقل كرده است.

استفاده از درون مایه‌ها و حكایات مذهبی برای خلق آثار داستانی، از جمله مقولاتی در این حوزه است كه متأسفانه طی سال‌های اخیر چندان به آن پرداخته نشده است. از این رو، اثر داستانی دربندی، قابل ستایش و تقدیر می باشد. پویایی رویدادهای داستانی، موازی با اصل روایت و نقل رویدادهایی است كه نویسنده تلاش كرده به هر دوی آن ها بپردازد. از این حیث باید گفت كه زیر نگاه ماه به داستانی كوتاه، توأم با پیامی بزرگ، قابل دسترس و باور برای طیف گسترده ای از مخاطبان عام و خاص، تبدیل شده است.

 تابو شكنی درخصوص داستان های منسوب به ائمه اطهار (ع) و خاندان پاك ایشان، پیش از این و در داستان هایی چون داستان راستان استاد شهید مرتضی مطهری و برخی دیگر از آثار، به زیور طبع آراسته شده است. علاوه بر آن، به نظر می رسد كه جامعه كتاب خوان كشور به شدت نیازمند مطالعه داستان هایی با این رویكردها می باشد، چرا كه میزان فرهنگ سازی و آشنا كردن نسل كنونی با آموزه های بزرگان دین، بسیار مؤثرتر و كارآمدتر از سایر روش های موجود است.

بهره گیری از روش نامه نگاری در رویداد های زیر نگاه ماه كه با لحنی عاشقانه و نجواگونه بیان شده، یكی از نقاط عطف اثر است. این امر باعث شده است كه چالش و كشمكشی زیبا و توأم با ابراز احساسات درونی برای شخصیت های داستان به وجود آید.

 نكته دیگر، تلاش نویسنده داستان به منظور ایجاد ظرفیت ها و رویدادهای داستانی است؛ در این خصوص باید گفت كه معمولاً در روایات مذهبی و باتوجه به رعایت تابوها و ملاحظاتی در این خصوص، نویسندگان كمتر موفق به این امر می شوند. بهره گیری از تكنیك های نگارگری كه با استفاده از نگاره های نجمه فامیل دشتی – تصویرگر داستان صورت پذیرفته، كمك شایانی به ایجاد ارتباط بین داستان و مخاطبان آن كرده است. به نحوی كه در فواصلی از رویدادهای روایت شده، نویسنده با بهره گیری از تكنیك فاصله گذاری، مخاطب داستان را با نگاره ها تنها گذاشته تا او را به چالش و كشمكشی با خویشتن خویش وادارد و زوایایی ژرف و پنهان را از داستان  برایش آشكار می سازد.

 این تكنیك باعث می شود كه ضمن دریافت ژرف تر و مؤثرتر پیام داستان، نوعی كنكاش توأم با رسیدن به تزكیه «كاتارسیس» برای خوانندگان داستان به وجود آید. در واقع باید گفت، جایی كه داستان از بیان روایت بازمی ماند، تصویرسازی به كمك آن شتافته و ایماژهایی فراواقع گرایانه را برای مخاطبان اثر رقم زده است. « ... بانو (س)! ماه، هم چنان غمگنانه بر من و بچه ها و جسم بی جان تو می تابد كه برای همیشه تاریخ زنده ای  و هم چنان قامت گسترده و ایستاده در برابر ستمكاران.»

زیر نگاه ماه از جمله داستان هایی است كه می تواند طیف گسترده ای از مخاطبان را با خود همراه سازد و البته عمده این مخاطبان، نسل نوجوان و جوان هستند. نكته دیگری كه در اینجا قابل بحث است، اینكه آموزه های دینی و مذهبی كه در قالب متون و كتب درسی برای دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته می شوند، شاید به واسطه ارائه مطالب آكادمیك و علمی محض، چندان نتوانند در ارائه محتوای داستانی و اخلاقی رویدادها و حكایات ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین، موفق عمل نمایند. لذا تلاش دربندی در مقام نویسنده اثر كه سعی    می كند این مطالب را در قالب داستان بگنجاند، قابل ستایش و تقدیر می باشد.

همچنین، وی با بهره گیری از یك سری روایدادهای داستانی و تكنیك های نگارگری، رابطه خانوادگی و فراعاشقانه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) را برای خوانندگان داستان نقل می كند. از این حیث، زیر نگاه ماه تبدیل به اثر داستانی می شود كه به عنوان نمونه ای موفق از این گونه داستانی، توانسته تا حد زیادی حق مطلب را ادا نماید.

در واقع، این الگوی داستانی، می تواند در ادامه و استمرار خود، جریان نویی را در رویكرد به این گونه از داستان نویسی به وجود آورد؛ جریانی كه با بهره گیری از زندگی بی مانند و یكتای ائمه اطهار (ع)، در عرصه بی كران داستان معاصر ایرانی، آثار موفق دیگری را هم مطرح سازد.
 


کد مطلب: 460902

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdciuua5rt1aq32.cbct.html?460902

الف
  http://alef.ir