با یک شغل هنری درخانه کسب درآمد کنید

20 ارديبهشت 1395 ساعت 5:30



مشاغل زیادی هستند که ما آن‌ها را به درستی نمی‌شناسیم. آدم‌های زیادی هم هستند که هنوز جویای شغل مناسب هستند. مجله مهر شما را با برخی از این مشاغل آشنا می‌کند.

به گزارش مهر، کارهای هنری و صنایع دستی، یکی از لذت‌بخش‌ترین شغلهایی است که می‌توان تصور کرد. حرفه‌ای که بیشتر از زور بازو و سرمایه، به ذهنی خلاق و ایده‌پرداز و البته صبر و پشتکار احتیاج دارد. «فرشته عباسی» یکی از کسانی است که با طراحی‌های جالبش توانسته نام «فرفره‌رنگی» را بر سر زبانها بیندازد. خانم عباسی ۳۱ سال دارد و حدودا هفت سال است که در این حرفه فعالیت دارد و از پیکسل گرفته تا جاکلیدی و کیف و مانتو طراحی و تولید کرده است. در سالهای اول گام به گام و با سرمایه کم و تولید کم شروع می‌کند و اول هم در جمعه بازارها کارهایش را به فروش می‌رساند؛ اما حالا به یک برند معروف در صنایع دستی تبدیل شده است و حداقل برای ۲۰ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی کرده است. پنج سال است که ازدواج کرده و حالا در کنار همسرش به فعالیتهای خود ادامه می‌دهد.

باید برندسازی کنید

مهم‌ترین سرمایه شما در کارهای هنری، داشتن ایده‌های خلاقانه و پیدا کردن بازار خوب برای کالاهای تولیدی است. باید بدانید که در این راه باید صبور باشید و قدم به قدم کار را پیش بروید. شما ممکن است روز اول فقط بتوانید تعداد اندکی پیکسل یا جاکلیدی درست کنید و کل هزینه های شما هم ۲۰ هزاز تومان بشود؛ درواقع از روز اول نمی‌توانید به کسب درآمد فکر کنید. کم‌کم می‌توانید کار خود را گسترش دهید که حتی به جایی برسید که در سال ۱۰۰میلیون سرمایه در چرخش داشته باشید. شاید روز اول کل تولید شما به اندازه یک میز دو متری در یک جمعه بازار برسد؛ اما کم کم با تبلیغات و معروف شدن برند شما سفارشات شروع  می‌شود.

شما در کارهای هنری و صنایع دستی این شکلی، خیلی نیاز به کارگاه مخصوص ندارید و در خانه هم می‌توانید آن را انجام بدهد. اما برای کار خود قطعا به برشکار، خیاط و چاپخانه نیاز دارید و در نهایت به یک انبار احتیاج دارید که محصولات خود را در آن نگهداری و بسته‌بندی کنید. برای همین این شغل برای خانمهایی که دنبال یک شغل خانگی جمع‌وجور هستند، مناسب است. این شغل هم مثل هر کار تولیدی دیگر ساعت مشخصی ندارد و شما در هر ساعت از شبانه روز درگیر آن هستید. قطعا در ابتدای راه این کار از شما وقت بیشتری می گیرد و با جا افتادن در کار وقت آزاد بیشتری خواهید داشت و اگر خود طراح باشید، می‌توانید بیشتر ایده‌پردازی و مدیریت کنید.

تولید انبوه؛ سود بیشتر

نوع تبلیغات شما به نوع مخاطبتان بستگی دارد. باید اول به این فکر کنید که مخاطب شما چه قشری از مردم هستند  و چه کسانی تمایل بیشتری به محصولات شما نشان می‌دهند و تبلیغات خود را از همان جا شروع کنید. شبکه های اجتماعی هم می توانند راه تبلیغاتی خوبی برای معرفی محصولات باشند. ابتدا سعی کنید قشر هنری و ادبی که معمولا تمایل بیشتری به این محصولات دارند را به خود جذب کنید و کم‌کم به فکر جلب نظر سایر طیفها باشید. در کارهای هنری نوآوری حرف اول را می‌زند و شما  باید بتوانید محصول جدیدی را به مخاطب خود معرفی کنید و تنوع طیف مخاطبان خود را گسترش دهید. برای اینکه سود خود را در کار بیشتر کنید، باید به فکر تولید انبوه باشید. کارهای هنری خاص معمولا وقت زیادی از هنرمندان می‌گیرند که این باعث می‌شود قیمت تمام‌شده کار بالا برود که معمولا این قیمت به مذاق مخاطبان خوش نمی‌آید؛ برای همین به ناچار تولیدکننده مجبور است برای فروش محصولاتش از سود طراحی خودش بگذرد. برای اینکه دچار این مشکل نشوید، بهتر است به فکر تولید انبوه باشید.

  کپی ممنوع!

فقط کسانی می‌توانند در این شغل موفق باشند که از خود ایده داشته باشند. باید این نکته را بدانید که تولیدیهای کیف و مانتو و پیکسل و حتی لوازم تزیینی کم نیستند. آنچه کار شما را با بقیه متفاوت می‌کند، طراحی جدید و خلاقانه است. اگر بخواهید کار دیگران را کپی کنید، به مرور زمان دیگر حرفی برای گفتن ندارید و متوقف می شوید؛ چون باید مخاطب خود را راضی نگه دارید. برای همین ابتدا سلیقه مخاطب خود را شناسایی کنید و حتی برای او ذائقه‌سازی کنید؛ برای مثال «فرفره رنگی» از نوستالوژی دهه شصتیها و اشعار محبوب فارسی استفاده کرده است. شما هم می توانید به ایده های جدید و جالب اینچنینی فگر کنید. اگر در این کار ایده داشته باشید؛ حتی اگر تعداد محصولات شما در ابتدا اندک هم باشد، به مرور می‌توانید کار خود را وسعت بدهید و روزبه‌روز به لحاظ کمیت و کیفیت بهتر شوید.


کد مطلب: 351677

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcguq9wuak9n34.rpra.html?351677

الف
  http://alef.ir