متن کامل سخنرانی و پرسش و پاسخ مراسم دانشگاه کلمبیا

3 مهر 1386 ساعت 9:04


 متن سخنرانی رئیس جمهور در جلسه دانشگاه کلمبیا بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم عجل لوليك الفرج و العافيه و النصر و اجعلنا من خير اعوانه و انصاره و المستشهدين بين يديه

رئيس محترم و دانشگاهيان عزيز، اساتيد و دانشجويان
ابتدا سلام عرض مي‌كنم و خداوند عزيز حكيم را شاكرم كه توفيق حضور در يك محيط علمي و در جمع جويندگان حقيقت و پژوهشگران عرصه علم و معرفت را عنايت فرمود.
مي‌خواهم در اين جلسه ارزشمند درباره ارزش علم و عالم با شما سخن بگويم.
اساتيد و علما، چراغهاي فروزاني هستند كه هر كدام در عرصه، نورافشاني و وادي‌هاي تاريك و مبهم را روشن مي‌كنند و بشر را از سردرگمي و جهل نجات مي دهند.
كليدهاي فهم واقعيتهاي جهان در دست دانش پژوهان و معرفت جويان است.
عرصه‌هاي كشف نشده و عوالم ناپيدا و علوم دست نيافته اندازه ندارد و پنجره‌هاي بسته با مجاهدت و تلاش عالمان به سوي حقايق گشوده مي‌گردد.
با هر تلاش دريچه‌اي باز مي‌شود و حقيقتي مكشوف مي‌گردد.
در هر زمان كه شان رفيع علم و معرفت محفوظ مانده و عالمان و محققان با احترام و تكريم مواجه بوده‌اند بشر گامهاي بلندي در تعالي و كمال مادي و معنوي برداشته است و بالعكس در هر دوره كه علم و عالم مغضوب و منفور بوده‌اند، آن دوره‌ها در تاريخ بشر ، تاريك بوده و بشريت در زندان جهل و غفلت خود محبوس مانده است.
اگر فطرت بشر كه رمز تداوم حقيقت جويي و تلاش براي كشف حقايق است نبود، انسان در اسارت جهل باقي مي‌ماند و راههاي سعادت بشر مفتوح نمي‌شد.
فطرت وديعه ماندگار خداوند تعالي در نهاد انسان است.
همان خدايي كه بشريت را به جهان آورد و معرفت را اولين و بزرگترين هديه خويش به او معرفي كرد تا بشر بتواند او را بشناسد.
در داستان حضرت آدم (ع) محاجه‌اي بين ملائكه و خداوند در گرفت . آنان بشر را موجودي سفاك و ماجراجو پنداشتند و به خداوند اعتراض كردند، پاسخ اين بود من مي‌دانم چيزي را كه شما نمي‌دانيد. آن گاه خداوند حقايق عالم را به آدم آموخت و او به فرمان خدا آنان را بر ملائكه عرضه كرد.
آنان از درك حقايق عاجز ماندند و سپس خداوند فرمود نگفتم من عالم غيب آسمانها و زمين هستم، اين چنين بود كه آدم مسجود ملائكه شد.
در ماموريت همه انبياء الهي سخن اول تلاوت آيات و نشانه‌هاي حق و تعليم كتاب و حكمت همراه با تزكيه و پاكي بوده است و در مورد حضرت عيسي آمده است: "ويعلمه الكتاب و الحكمه و التوريه و الانجيل و رسولا الي بني اسرائيل اني قدجئتكم بايه من ربكم"
يعني به او كتاب و حكمت و تورات و انجيل مي‌آموزد و او پيامبر به سوي بني اسرائيل است به راستي كه من از جانب خدا نشانه‌اي آورده‌ام.
قران كريم سوره آل عمران اولين كلامي كه بر پيامبر اسلام نازل شد دستور به خواندن بود.
اقرا باسم ربك الذي خلق (بخوان به نام پروردگارت كه خلق كرد) و در ادامه فرمود اقرا و ربك الاكرم(بخوان به نام پروردگارت كه گرامي‌ترين است) الذي علم بالقلم علم الانسان مالم يعلم (او كه با قلم آموخت و آموخت به انسان آنچه را نمي‌دانست)
ملاحظه مي‌فرماييد كه در چند آيه‌اي كه اول بار بر پيامبر اسلام نازل شد بحث از قرائت ، تعليم و قلم است و اين آيات خداوند را به عنوان معلم انسان معرفي مي‌كند معلمي كه به انسان هر چه را كه نمي‌دانست آموخت.
در بياني ديگر رسالت پيامبر اسلام را اين طور بيان مي‌فرمايد كه او كسي است كه از بين مردم عامي پيامبري را از خودشان برانگيخت تا آنان را از آلودگي‌هاي فكري و اعتقادي و اخلاقي پاك كند و به آنان كتاب و حكمت بياموزد.
تمام سخن و پيام انبياء الهي عبور دادن انسان از تاريكي‌هاي جهل ، غفلت خرافه ، اخلاق ناصواب و انديشه‌هاي نادرست به سوي علم، معرفت، نور و اخلاق صحيح است.
علم را به نور معنا و تعريف كرده‌اند ، علم يعني روشنايي و علم حقيقي علمي است كه بشر را از گمراهي نجات دهد و نافع به حال او باشد.
در يكي از تعابير بلند آمده است كه علم نوري است كه خداوند در قلب كساني كه بخواهد مي‌افكند.
در اين بيان علم هديه‌اي الهي و قلب جايگاه اين هديه معرفي شده است.
اگر قبول كنيم كه علم به مفهوم نور است آنگاه دايره آن از حوزه علوم تجربي فراتر مي‌رود و هر حقيقت پيدا و پنهاني را شامل مي‌شود.
يكي از ستم‌هاي بزرگ به علم ، محدود كردن دايره آن به علوم تجربي بوده است درحالي كه گستره علم بسيار وسيعتر است . حقايق عالم محدود به حقايق مادي نيست و ماده سايه‌اي از حقيقت بالاتر است و خلقت مادي تنها يك طبقه از خلقت عالم ، است.
انسان نمونه‌اي از خلقت است كه جمع ماده و روح است و روح و جوهر انساني بر ماديت و جسم او غلبه دارد.
نكته بسيار مهم ديگر ارتباط علم با پاكيزگي روح و جان و اخلاق و رفتار است. در تعليمات انبياء الهي يك حقيقت همواره بايد مقارن و مصاحب يعني هميشه همراه علم باشد و آن پاكي روح و اخلاق نيكو است.
علم و معرفت با معناي وسيعي كه گفتم يك حقيقت زلال و پاك است . علم روشنايي است ، كشف است و آن عالم و پژوهشگري مي‌تواند به اين حقيقت دسترسي يابد كه او هم پاك و زلال باشد و انديشه‌هاي غلط ، اوهام و خرافات و يا وابستگي‌هاي مادي و خودخواهي‌ها مانع او از ادراك و پذيرش حقايقي كه كشف مي‌شوند، نگردد.
دوستان عزيز، فرهيختگان ، حضار محترم
علم و معرفت آفاتي نيز دارد.
شايد بزرگترين آفت آموختن و ياددادن و انديشه و تحقيق ، خودخواهي‌ها و آلودگي‌ها و وابستگي‌هاي مادي و منافع شخصي باشد.
دلبستگي‌هاي مادي ، انسان را در نقطه مقابل حقايق عالم قرار مي‌دهد، انسان آلوده و وابسته در پذيرش حقيقت مقاومت مي‌كند حتي اگر آن را پذيرفت در برابر آن تمكين و از آن تبعيت نمي‌كند.
بسيارند عالماني كه حقايق را مي‌دانند اما به آن ايمان نمي‌آورند و خودخواهي‌ها اجازه نمي‌دهد حقيقت را قبول كنند.
آيا كساني كه در طول تاريخ بشريت ، جنگها را تحميل كرده‌اند از درك اين حقيقت كه جان و مال و ناموس و سرزمين و حقوق انسانها محترم است عاجز بوده‌اند يا اينكه مي‌دانسته‌اند اما به آن ايمان نياورده و در برابر آن تمكين نمي‌كردند.
تا قلب انسان خالي از كينه ، حسد و خودخواهي نشود، در برابر حقيقت، روشنايي و علم تمكين نمي‌كند.
علم نوري است كه حامل آن بايد پاك و منزه باشد.
اگر بشريت به بالاترين علوم مادي و معنوي دسترسي پيدا كند اما علما و دانشمندان پاكيزه نباشند آن را در خدمت بشريت قرار نخواهند داد آنگاه ممكن است چند حالت اتفاق بيافتد.
? - ??تنها بخشي از حقايق را كه به نفع آنان است در اختيار مردم قرار دهند و بخش‌هايي از آن را كتمان كنند چنانكه حتي بعضي از علماي اديان الهي در گذشته چنين كردند. و متاسفانه امروز نيز برخي‌از پژوهشگران و دانشمندان حقايقي را از مردم پنهان مي‌كنند.
? - ??علم و عالم در خدمت منافع شخصي، گروهي و حزبي قرار گيرد مع‌الاسف در جهان امروز قدرتمندان زورگو بسياري از عالمان و علوم مختلف را در اختيار خويش گرفته‌اند تا ملت‌ها را چپاول كنند و همه فرصت‌ها را در انحصار خود بگيرند. شما مي‌بينيد:
- با استفاده از ابزار و شيوه‌هاي علمي ملت‌ها را فريب مي‌دهند. اقدامات خود را توجيه مي‌كنند، براي آنان دشمنان فرضي و فضاي ناامني و ترس ايجاد مي كنند تا به نام مبارزه با ناامني و تروريسم همه امور را تحت كنترل خود بگيرند.
آزادي‌هاي فردي و اجتماعي ملت خود را نيز نقض مي‌كنند و حتي به حريم خصوصي افراد هم احترام نمي‌گذارند ، تلفن‌ها را شنود و رفت و آمدها را كنترل و ناامني رواني ايجاد مي‌كنند و با استفاده از چنين فضايي اقدامات جنگ‌طلبانه خود در نقاط مختلف دنيا را توجيه مي‌كنند.
- با استفاده از شيوه‌ها و برنامه ريزي‌هاي علمي و دقيق ، فرهنگ‌هاي بومي را كه حاصل هزاران سال تلاش، تعامل و خلاقيت و هنرورزي ملتهااست مورد حمله قرار مي‌دهند.
تلاش مي‌كنند با نابودي آن ، مردم را بي‌هويت و رابطه آنان را با تاريخ و ارزشهاي خود قطع نمايند. با القاء خصلتها و روشهايي كه ملتها را به ذلت تقليد و مصرف گرايي ، سلطه پذيري ، ترس ، احساس حقارت و ناتواني مي كشاند زمينه را براي به يغما بردن منابع مادي و معنوي آنان فراهم مي- كنند.
- ساخت بمب‌ها و سلاحهاي مخرب اتمي ، ميكروبي و شيميايي نتيجه ديگري از دست اندازي قدرتهاي بزرگ به ساحت علم و تحقيق است.
اگر نبود همكاري برخي از عالمان و محققان نسلهاي مختلف بمب‌هاي اتمي و ميكروبي ، شيميايي و نوتروني توليد نمي‌شد.
آيا سلاحهاي مزبور براي دفاع از امنيت جهاني است؟ برافراشتن چتر تهديد دائمي اتمي چه دستاوردي براي بشريت دارد؟
اگر جنگ اتمي بين قدرتها رخ دهد چه فاجعه بشري اتفاق خواهد افتاد.
آثار تشعشعات بمب‌هاي ناكازاكي و هيروشيما در نسلهاي جديد مردم آن مناطق هم ديده مي‌شود و معلوم نيست تا چند نسل ديگر ادامه خواهد داشت.
آثار تشعشعات اورانيوم ضعيف شده مصرفي در ابتداي جنگ در عراق روي مردم مي تواند محل مطالعه و تحقيق باشد.
اين فجايع بشري وقتي اتفاق مي‌افتد كه علم عالمان در خدمت ظالمان قرار گيرد.
دانشگاهيان محترم
خداوند ، پاكان، پيامبران و صالحان را شايسته دريافت علم و معرفت قرار داد چون مي‌دانست علم هم نور و هدايت و ابزار خدمت به بشريت است و هم مي‌تواند حجاب و سلاحي عليه بشريت باشد، از اين رو سفارش فرمود كه آموختن با پاكي و صداقت هم‌نشين باشد .
در رسالت پيامبران ، هم پالايش و تزكيه و زدودن خودخواهي‌ها و دنيا طلبي‌ها و هم تبليغ كتاب و علم و حكمت را قرار داد.
اگر علم و پاكي با هم قرين شود ، هم عالم ، علم را بهتر دريافت مي‌كند و هم مردم از علم او به درستي منتفع مي‌شوند.
اگر تاريخ را ملاحظه كنيد هرچه خوبي و خير به بشريت رسيده است از ناحيه عالمان پاكيزه است همان‌ها كه علم و معرفت خويش را در خدمت بشريت قرار داده‌اند و هدف آنان روشن كردن راه و كشف حقايق و كمك به سعادت و كمال بشريت بوده است.
اين عالمان هر چه در علم جلوتر رفته‌اند نسبت به مردم تواضع بيشتري داشته و از اخلاق نيكوتري برخوردار بوده‌اند.
معمولا علماي پاك اخلاق و پاك رفتار ، رهبران فكري ، معلمان اخلاق و مصلحان بشر نيز بوده‌اند.
همه مصلحان بشريت ابتدا عالمان و معلمان خوبي بوده‌اند. در روايتي از بزرگان ديني آمده است آن هنگام كه عالم فاسد شود عالم به فساد كشيده مي‌شود و اگر عالم صالح باشد عالم درست مي‌شود.
علم دريچه‌اي به سوي خدا و ميوه آن عمل است. عالمان بايد در قبال علم خود احساس مسووليت كنند. عالمان بي‌عمل مانند درختان بي‌ثمر هستند، عالمان حقيقي در برابر نابساماني‌ها، رنجها و بي‌عدالتي‌ها ساكت نمي‌نشينند و علم خود را ظاهر و مردم را آگاه مي‌سازند.
عالمان در برابر ستمگران و زورگويان بپا مي‌خيزند و اجازه‌نمي‌دهند جاهلان دروغ بگويند و مردم را فريب دهند و حقوق آنان را ضايع كنند.
ساحت علم يك ساحت قدسي و الهي و علم امانت خداوند جهان است. ورود ناپاكان به اين عرصه، ظلم به بشريت است.
قدرتمندان زورگو هم علم را به نفع مطامع خود مصادره مي‌كنند و هم با زورگويي اجازه نمي‌دهند عالمان و انديشمندان وارد عرصه‌هايي شوند كه كشف حقايق در آن عرصه‌ها موجب رسوايي آنان مي‌شود. اين شرم‌آور است كه قوانيي تصويب مي‌شود كه طبق آن، تحقيق در مورد برخي وقايع تاريخي ممنوع مي‌شود و محققيني كه در آن عرصه‌ها وارد شوند مجرم‌شناخته و به‌تحميل زندان با پرداخت جريمه محكوم مي‌گردند.
بزرگترين و واضح‌ترين حقيقت جهان، خداست. همه عالم و هر چه در اوست، نشانه اوست و درعين‌حال باب تحقيق و مطالعه در اصل وجود خداوند همچنان باز است و كسي را به جرم مطالعه و تحقيق در بود و نبود خدا محاكمه و زنداني نمي‌كنند و چه بسيار كساني كه با مطالعه و تحقيق به خداي بزرگ ايمان مي‌آورند.
در معارف اسلامي آمده است كه شك مقدمه يقين است مشروط بر اينكه انسان در آن متوقف نماند لذا چه اشكالي دارد كه اجازه دهند در وقايع تاريخي هم تحقيق و مطالعه شود تا ابعاد وقايع شفاف‌تر شود.
خصلت علت جويي و سوال كردن تا ابد همراه بشر خواهد بود چرا كه در غير اين صورت، كمال و پيشرفتي حاصل نخواهد شد.
تاسف ديگر از ايجاد انحصار توسط برخي قدرت‌هاي بزرگ در ساحت علم و حتي مخالفت با پيشرفت‌هاي علمي ديگران است.
اين هم از عجايب عصر ماست كه برخي قدرت‌هاي بزرگ نمي‌خواهند شاهد پيشرفت ملت‌هاي ديگر باشند و با هزار بهانه، تهمت و فشار سياسي و اقتصادي، مانع توسعه علمي ديگران مي‌شوند، همه اينها ناشي‌از دوري آنان از ارزش‌هاي انساني و اخلاقي و مكتب انبياء الهي است. آنان براي خدمت به بشريت تربيت نشده‌اند.
علما و انديشمندان محترم
خلاصه كلام اين كه علم و معرفت بالاترين هديه خداوند به بشر است و فطرت كمال طلبي و حق جويي بشر هميشه او را در تكاپوي علم آموزي و كشف حقايق نگه داشته است.
علم بايد با اخلاق و تزكيه همراه باشد تا هم عالم و محقق به درستي آن را دريافت كند و هم بشريت به خوبي و به درستي از آن استفاده كند، عالمان پاكيزه نه فقط چراغ‌هاي هدايت، بلكه مصلحان بشري نيز هستند.
نبايد اجازه داده شود قدرتمندان زورگو به ساحت علم دست اندازي كنند، علوم را مصادره و در خدمت مطامع خود عليه بشريت بكار گيرند و يا اينكه عرصه‌هاي تحقيق را محصور و محدود كنند.
ساخت علم، ساحتي قدسي است كه بايد پاكيزه بماند، خداوند بر همه حقايق آگاه است و عالم و معلم و محقق را دوست دارد.
به اميد روزي كه عالمان صالح، حاكمان جهان باشند و مصلح كل كه عالم الهي و صالح است به همراه مسيح بر جهان حكومت كنند.    دكتر محمود احمدي نژاد روز دوشنبه پس از سخنراني نسبتا کوتاه در جمع دانشگاهيان دانشگاه كلمبيا در نیویورک، به پرسشهاي حضار جلسه پاسخ داد .

سوال کنندگان با قرعه کشی از میان حاضران برگزیده شده بودند و با اعلام نوبت توسط مجری مراسم، سوال خودرا طرح می کردند.

متن کامل سوالات دانشجویان  و پاسخهای رئیس جمهور به آنها به این قرار است:


نابودي اسرائيل

دانشجويي پرسید: آقاي رئيس جمهور، اظهارات شما امروز و در گذشته سوالات بسياري را ايجاد كرده است از جمله اينكه آيا دولت شما يا خود شما به دنبال نابودي اسرائيل به عنوان يك دولت يهودي هستيد؟

رييس جمهوري پاسخ داد، ما همه ملتها را دوست داريم، ما با تمامي يهوديان دوست هستيم .بسياري از يهوديان در ايران با صلح و امنيت زندگي مي كنند . وي اظهارداشت، بايد متوجه باشيد كه مطابق قانون و قانون اساسي ما، به ازاي هر 150 هزار نفر جمعيت يك نماينده براي مجلس انتخاب مي شود، اما براي جامعه يهودي كه تعداد آنها در ايران يك پنجم اين رقم است، آنها يك نماينده مستقل در مجلس دارند، بنابراين پيشنهاد ما براي مسئله فلسطين پيشنهادي انساني و دمكراتيك است . احمدي نژاد گفت، آنچه كه ما مي گوييم حل اين مشكل 60 ساله است .ما بايد به مردم فلسطين اجازه بدهيم تا خود براي آينده خود تصميم بگيرند و اين كاملا بر اساس منشور سازمان ملل و اصول بنيادي آن است . وي افزود، ما بايد به يهوديان فلسطين، مسلمانان فلسطين و مسيحيان فلسطين اجازه بدهيم تا خود ازطريق يك همه پرسي آزاد براي سرنوشت خود تصميم بگيرند و هر چه كه آنها به عنوان يك ملت تصميم بگيرند، بايد محترم شمرده شود و همگان بپذيرند . رييس جمهوري افزود، هيچكس نبايد در امور ملت فلسطين دخالت كند و هيچكس نبايد تخم اختلاف بكارد .هيچكس نبايد دهها ميليارد دلار تجهيزات و اسلحه به يك گروه در آنجا بدهد . وي كه اظهاراتش با كف زدنها و تشويق ممتد حاضران توام بود، تصريح كرد، ما مي گوييم كه ملت فلسطين خود بايد براي آينده خود تصميم بگيرد و حق تعيين سرنوشت خود را داشته باشند و اين چيزي است كه ملت ايران مي گويد.

مسئله فلسطين

دانشجوی دیگری سوال کرد: حضار مي خواهند كه پاسخ واضح به اين سوال را بشنوند .آيا شما يا دولت شما نابودي اسرائيل به عنوان يك دولت يهودي را دنبال مي كند؟ اگر ممكن است بصورت بله يا خير جواب بدهيد .

احمدي نژاد جواب داد، شما سوال كرديد ولي مي خواهيد پاسخ را آن طور كه مي خواهيد بشنويد، اين آزادي دسترسي به اطلاعات نيست . رييس جمهوري كه اين جمله اش باعث تشويق حاضران شد، گفت، من تنها موضع خود را مي گويم و من از شما مي پرسم آيا مسئله فلسطين يك مسئله بين المللي مهم است يا خير؟ لطفا جواب بله يا خير بدهيد . سوالكننده نيز در اين زمان جواب داد، بله احمدي نژاد نيز بلافاصله گفت از همكاري شما متشكرم .ما اين مشكل را كه 60 سال ادامه داشته پذيرفتيم و حال هر كس راه حلي دارد و راه حل ما انجام همه پرسي آزاد است . اگر اين همه پرسي انجام شود نتايج آن را خواهيد ديد . وي افزود،اجازه بدهيد كه مردم فلسطين به صورت آزادانه تصميم بگيرند كه براي آينده خود چه مي خواهند بكنند، بعد آنچه كه شما در نظر داريد رخ خواهد داد و انجام مي شود .

کمک به تروريستها

از رييس جمهوري سوال شد،چرا دولت شما به تروريستها كمك مي كند؟ آيا دست از اين كار برمي داريد و اجازه مي دهيد كه ناظران بينالمللي اين مسئله را تاييد كنند؟
 رييس جمهوري جواب داد، سوالي از شما دارم .اگر كسي بيايد و بمب نزديك شما منفجر كند و رئيس جمهوري و اعضاي دولت را تهديد كند و اعضاي سنا و كنگره را بكشد با آنها چه رفتاري داريد؟ وي افزود، آيا به آنها جايزه مي دهيد يا اين كه به آنها نام گروه تروريست مي دهيد؟ واضح است كه آنها را تروريست خطاب مي كنيد . احمدي نژاد گفت، دوستان عزيز، ملت ايران قرباني تروريسم شده است .26 سال قبل در محلي كه من كار مي كردم خيلي نزديك به محلي كه من كار مي كردم يك گروه تروريست، رئيس جمهوري و نخست وزير منتخب مردم را با بمب كشتند و آنها را به خاكستر تبديل كردند . رييس جمهوري افزود، يك ماه قبل از آن تاريخ نيز در يك عمليات تروريستي ديگر 72 نفر از اعضاي مجلس و بالاترين مقامات كشور شامل چهار وزير و هشت معاون وزير در اثر اين عمليات تروريستي تكه تكه شدند . وي گفت، ظرف شش ماه چهار هزار نفر از مردم ايران جان خود را به خاطر عمليات تروريستي از دست دادند و ترور شدند .همه اينها توسط يك گروه تروريست انجام شد و متاسفانه اين گروه امروز در كشور شما تحت حمايت دولت آمريكا فعاليت مي كند و بصورت آزادانه اعلاميه پخش مي كند و اردوگاه آنها در عراق در حمايت دولت آمريكا است . احمدي نژاد كه اظهاراتش با تشويق حاضران همراه بود، افزود، آنها توسط دولت آمريكا حمايت مي شوند .ملت ما در اثر فعاليتهاي تروريستي صدمه ديده و ما اولين كشوري هستيم كه به تروريسم اعتراض كرده و نياز به جنگ با تروريسم را مطرح كرده ايم . رييس جمهوري گفت، ما بايد ريشه هاي تروريسم را مشخص كنيم و علل ريشه اي آن را ريشه كن كنيم .ما در خاورميانه زندگي مي كنيم و براي ما كاملا واضح است كه چه قدرتهايي تروريسم را ايجاد مي كنند و از آنها حمايت كرده و تامين مالي مي كنند .مي دانيم كه ملت ما در تاريخ هميشه دست دوستي به سوي كشورهاي ديگر دراز كرده است . وي تصريح كرد، ما كشوري با فرهنگ هستيم .ما نيازي به تروريسم نداريم چرا كه خود قرباني تروريسم هستيم.

انکار هولوكاست

از رييس جمهوري سوال شد، يك سري سوال در رابطه با هولوكاست مطرح شده كه از زمان 1940 در اثر اقدامات دولت نازي اين واقعيتها مستند شده است . چرا شما تقاضاي تحقيق بيشتر را داريد؟ به نظر مي رسد كه دليلي براي اين كار نباشد مگر اين كه سوالي درباره اين كه اصلا اين واقعيت رخ داده باشد، مطرح باشد .آيا مي توانيد بگوييد چرا اين تحقيق لازم است؟

رييس جمهوري اظهارداشت، از سوال شما متشكرم، من يك دانشگاهي هستم آيا مي توانيد بگوييد كه تحقيق درباره يك پديده براي هميشه به پايان رسيده ؟ آيا مي توانيم كتابها را براي هميشه درباره يك واقعه تاريخي ببنديم؟ وي گفت، نظرات متفاوتي با هر تحقيق ديده مي شود .چرا اصلا تحقيق را متوقف كنيم چرا بايد پيشرفت علم و دانش را متوقف كنيم . احمدي نژاد افزود، شما نبايد اين سوال را از من بكنيد .شما بايد از خود بپرسيد كه چرا فكر مي كنيد كه اين قابل سوال است و آيا شما مي خواهيد جلوي پيشرفت علم و دانش را بگيريد؟ رييس جمهوري اظهارداشت، آيا در علم فيزيك چيز مطلق وجود دارد؟ ما اصولي در رياضيات داريم كه بيش از 800 سال است كه به عنوان مطلق پذيرفته شده اند ولي علوم جديد برخي از اين مطلقها را رد كرده و منطقهاي جديد براي رياضيات بوجود آمده است . وي گفت، بنابراين ما بايد به محققين و دانشمندان اجازه بدهيم هر پديده را مورد تحقيق قرار دهند .چرا بايد آنها را متوقف كنيم؟ من نمي گويم كه اصلا رخ نداده ، من قضاوت نمي كنم . احمدي نژاد افزود، من در سوال دوم خود گفتم كه فرض را بر اين مي گذاريم كه رخ داده ولي چرا مردم فلسطين بايد بهاي آن را بپردازند و اين سوال جدي است و اين مسئله دو بعد دارد . مجري برنامه گفت، براي تحقيقات علمي حداقل يك پايه وجود دارد .بنابراين تقاضاي تحقيق در مورد حقايقي كه مشخص هستند نشان مي دهد كه انكار آنچه كه در اروپا رخ داده ، مطرح مي شود . رييس جمهوري گفت ،اجازه بدهيد .هر چه باشد شما آزاد هستيد كه آنچه مي خواهيد از صحبتهاي من برداشت كنيد ولي آنچه كه من به وضوح مي گويم اين است كه در اولين سوال، من در واقع حق محققين اروپا را مطرح مي كنم .در زمينه علوم و تحقيقات سوال مي كنم كه در آن هيچ چيزي مطلق نيست و هيچ چيزي به اندازه كافي انجام نشده است و حتي در فيزيك هم اين گونه نيست . وي افزود، تحقيقاتي كه درباره فيزيك انجام شده بيش از تحقيقات درباره هولوكاست است ولي هنوز هم به تحقيق در فيزيك ادامه مي دهيم، چه اشكالي دارد كه اين كار انجام شود؟ احمدي نژاد گفت، اين چيزي است كه انسان مي خواهد .آنها مي خواهند به يك مسئله از نقطه نظرهاي مختلف نگاه كنند، دانشمندان اين را مي خواهند بويژه اين كه اين مسئله ، اساس بسياري از تحولات سياسي در خاورميانه ظرف 60 سال گذشته شده است . رييس جمهوري اظهارداشت، چرا آن را كاملا متوقف كنيم، شما بايد دليل موجهي براي آن داشته باشيد و اين واقعيت كه به اندازه كافي تحقيق شده ، توجيه كافي براي من نيست.

حقوق زنان

از رييس جمهوري سوال شد، زنان ايران حقوق اوليه بشر را ندارند و دولت شما تنبيه هاي سخت عليه همجنس بازان دارد چرا اين كارها را انجام مي دهيد؟ و چرا در ايران اعدام وجود دارد؟

رييس جمهوري پاسخ داد، آزادي در ايران آزادي حقيقي است، مردم ايران آزاد هستند و زنان در ايران بالاترين سطح آزادي را دارند، ما دو معاون رييس جمهور زن داريم . احمدي نژاد افزود، در سطوح بالاي تخصصي در مجلس و دولت و در دانشگاه ها زنان حضور دارند .در زمينه بيوتكنولوژي و ساير زمينه هاي فنآوري، صدها زن دانشمند فعالانه كار مي كنند . " اين درست نيست كه وقتي كه يك دولت با دولت ديگر مخالف باشد يك سري دروغ را منتشر كند تا واقعيت را طور ديگري نشان دهد . ملت ما آزاد است، بالاترين سطح شركتكننده را در انتخابات دارند .80 تا 90 درصد در انتخابات شركت مي كنند كه نيمي از آنان زن هستند، چگونه شما مي گوييد كه زنان ما آزاد نيستند، آيا اين تمامي واقعيت است؟

اعدامهای دستجمعی در ایران

در مورد اين اعدامها، دو سوال مطرح است .اگر كسي مواد مخدر وارد كشور كند و جوانان ايران، تركيه ، اروپا و آمريكا را از بين ببرد آيا به آنان جايزه مي دهيد؟ كساني كه جان صدها ميليون جوان را در جهان شامل ايران از بين مي برند نبايد همدردي با آنها داشت .شما در آمريكا مجازات مرگ نداريد؟ داريد . در ايران هم مجازات مرگ براي كساني كه مواد مخدر قاچاق مي كنند و به حقوق مردم تجاوز مي كنند وجود دارد .اگر كسي با اسلحه به خانه اي برود و عده اي را بكشد و بعد گروگانگيري براي پول كند، چگونه در آمريكا با آنان رفتار مي كنيد؟ آيا به آنان جايزه مي دهيد، آيا يك پزشك مي تواند به ميكروبها اجازه دهد تمامي كشور را بگيرد؟ " احمدي نژاد افزود، ما قانون داريم .كساني كه حقوق مردم را با اسلحه زير پا بگذارند و آدمكشي كنند، ناامني ايجاد كنند، مواد مخدر بفروشند يا در سطح بالا توزيع كنند به مرگ محكوم مي شوند.

همجنس بازان

از رييس جمهوري سوال شد، آقاي رييس جمهور سوال درباره همجنس بازان و زنان بود . رييس جمهوري پاسخ داد، ما در كشورمان مانند كشور شما همجنسباز نداريم (خنده حضار) در كشور ما همجنس باز وجود ندارد (اعتراض حضار) اين پديده در ايران وجود ندارد .چه كسي به شما گفته كه وجود دارد؟

مسایل زنان

وي افزود، درمورد زنان شايد فكر مي كنيد كه زن بودن يك جرم است .خير زن بودن يك جرم نيست، زنان بهترين مخلوقات خداوند هستند، آنان مظهر مهرباني و زيبايي هستند كه خداوند به آنان داده ، آنان در ايران مورد احترام هستند . احمدي نژاد گفت، در ايران هر خانواده ايراني كه صاحب دختر مي شود، 10 برابر خوشحالتر از اين مي شود كه صاحب پسر شود .زنان درايران بيش از مردان مورد احترام هستند . رييس جمهوري افزود، آنان از بسياري از مسووليتهاي قانوني كه به دوش مردان است معاف هستند .آنان مادران آينده هستند، در فرهنگ ايراني مردان، پسران و دختران هميشه بر دست مادرانشان بوسه مي زنند كه نشان از احترام آنان براي زنان است و ما به اين فرهنگ افتخار مي كنيم.

دیدار از محل یازده سپتامبر

دانشجويي از رييس جمهوري پرسيد، از ديدار امروز از كلمبيا اميدواريد كه چه نتيجه اي بگيريد؟ از اين كه اجازه ديدار از محل تراژدي 11 سپتامبر به شما داده نشد چه نظري داريد؟ رييس جمهوري گفت، من مهمان شما هستم، از من دعوت رسمي شد كه به كلمبيا بيايم ولي مي خواهم مطلبي را بگويم .در ايران وقتي كه ما كسي را به عنوان مهمان دعوت مي كنيم به او احترام مي گذاريم و اين رسم ما است و مي دانم كه مردم آمريكا هم همين رسم را دارند . وي افزود، سال گذشته مي خواستم به محل تراژدي 11 سپتامبر بروم و به قربانيان آن اداي احترام و با خانواده هاي قربانيان ابراز همدردي كنم، ولي برنامه هاي ما طولاني تر شد و تا نيمه شب درگير مذاكرات و ملاقاتها بوديم و ديدار از اين محل مشكل شد .به دوستان گفتم كه سال بعد اين را برنامه ريزي كنيد تا اداي احترام كنم . احمدي نژاد گفت، متاسفانه عده اي از گروه ها واكنش شديد و بسيار بد نشان دادند .آيا اين بد نيست كه از اداي احترام به خانواده هاي قربانيان اين تراژدي جلوگيري كنند؟ از طرف من اداي احترام است .يك نفر گفت كه اين اهانت است و من گفتم كه اين اداي احترام من را مي رساند چرا اينگونه فكر مي كنيد. وي افزود، بااين طرز فكر چگونه انتظار داريد جهان و امور آن را اداره كنيد؟ فكر نمي كنيد كه بسياري از مشكلات جهان به خاطر همين نحوه برخورد با مسائل و طرز فكر است .اين روش بدبينانه نسبت به بسياري از مردم به خاطر خودخواهي ، خودبيني است كه بايد كنار گذاشته شود تا بتوانيم به همه احترام بگذاريم و فضاي دوستانه رشد كند و همه ملتها بتوانند با هم گفت وگو كنند و به سمت صلح پيش بروند . رييس جمهوري گفت، مي خواستم درباره تراژدي 11 سپتامبر با خبرنگاران صحبت كنم اين واقعه بزرگي بود .بسياري از وقايع بعد از آن رخ داد، پس از 11 سپتامبر افغانستان اشغال شد و بعد هم عراق اشغال شد .شش سال است كه منطقه ما دچار ناامني ، ترور و ترس شده است . احمدي نژاد گفت، اگر ريشه هاي 11 سپتامبر به دقت بررسي شود و اين كه چرا اين حادثه اتفاق افتاد و چه شرايطي منجر به آن شد و چه كساني دقيقا در آن دست داشتند، همه متوجه مي شوند كه چگونه جلوي بحران عراق را بگيرند و مشكل افغانستان و عراق را با هم حل كنند.

برنامه هسته اي

از وي سوال شد، سوالاتي درباره برنامه هسته اي شما شده ؟ چرا دولت شما مي خواهد اورانيومي را كه براي ساختن تسليحات هسته اي استفاده مي شود غني كند؟ آيا دست از اين كار بر مي داريد؟

رييس جمهوري گفت، اول اينكه برنامه هسته اي ما كاملا در چارچوب قانون كار مي كند .دوم اين كه ما تحت بازرسي آژانس بينالمللي انرژي اتمي هستيم و سوم اين كه اين برنامه كاملا صلح آميز است .فنآوري غني سازي اورانيوم كه در دست ما است تنها براي غني سازي زير پنج درصد مي تواند استفاده شود . احمدي نژاد افزود، اورانيوم زير پنج درصد تنها مي تواند براي سوخت استفاده شود .گزارشهاي مكرر آژانس به وضوج مي گويد كه هيچ نشانه اي از اين كه ايران از برنامه صلح آميز هسته اي تخطي كرده باشد در دست نيست .ما همه مي دانيم كه پرونده هسته اي ايران يك مساله سياسي است و اين مساله حقوقي نيست . وي اظهارداشت، آژانس بين المللي انرژي اتمي فعاليتهاي صلح آميز ما را تاييد كرده است و تنها دو يا سه قدرت هستند كه فكر مي كنند حق دارند علم و دانش را انحصاري در اختيار خود داشته باشند .آنها انتظار دارند كه دولت و ملت ايران به ديگران روبياندازند و از آنها سوخت هسته اي بگيرند و دانشي را كه خود دارند از ديگران بگيرند و خود را كوچك كنند و البته بعدا از دادن آن خودداري كنند . رييس جمهوري كه اظهاراتش با كف زدن حاضران تاييد شد، افزود، بنابراين ما مي دانيم كه چه مي خواهيم شما كه نسل پنجم بمبهاي اتمي را توليد كرده و در حال آزمايش آن هستيد چه حقي داريد كه اهداف صلح آميز هسته اي ديگران براي توليد انرژي را زير سوال ببريد؟ احمدي نژاد تاكيد كرد، ما به تسليحات هسته اي اعتقاد نداريم و بس، اين بر خلاف اصول انساني است( .تشويق ( وي گفت، اجازه بدهيد يك شوخي با شما داشته باشم، هر سياستمداري كه به دنبال تسليحات هسته اي باشد از نظر سياسي دچار عقب ماندگي ذهني است .(تشویق بسیار شدید همه حضار) .

گفت وگو با دولت آمريكا

از رييس جمهوري سوال شد، آيا ايران آماده گفت وگو با دولت آمريكا است؟ از اين گفت وگو اميد دارد كه چه حاصل شود؟ چگونه مشكلات بين دولتهاي آمريكا و ايران حل مي شود؟

رييس جمهوي گفت، ما از اول اعلام كرده ايم كه آماده مذاكره باهمه كشورها هستيم . 28 سال قبل وقتي كه انقلاب ما موفق و پيروز شد، ما ديكتاتوري مورد حمايت غرب را كنار زديم و دمكراسي و آزادي را به دست آورديم . احمدي نژاد افزود، از آن زمان ما آمادگي خود را براي گفتوگو بين دو كشور اعلام كرديم .ما آماده داشتن روابط دوستانه و گفت وگو با همه كشورهاي جهان هستيم و در آن زمان تنها رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي و رژيم صهيونيستي مستثني بودند كه اكنون آپارتايد از بين رفته است . " به ديگران در جهان مي گوييم كه ما خواهان روابط دوستانه و برادرانه هستيم .ملت ايران با فرهنگ و با تمدن است و خواهان گفت وگو و مذاكره است. ما به مذاكره و گفت وگو معتقديم و همه مسائل مي توانند به آساني حل شوند، نيازي به تهديد نيست، نيازي به اسلحه و بمب نيست و اگر گفت وگو كنيم نيازي به درگيري نخواهد بود .ما منطق روشني در اين مورد داريم . ما نحوه اداره جهان را زير سوال مي بريم و ما معتقديم روش كنوني منجر به صلح و امنيت جهان نمي شود و راه حلهايي كه ما داريم بر اساس ارزشها و روابط انساني بين كشورها است . با دولت آمريكا هم مذاكره مي كنيم و مشكلي نداريم ولي تحت شرايطي كه احترام متقابل براي هر دو طرف باشد . ديديد كه براي اين كه به امنيت عراق كمك كنيم سه بار با آمريكايي ها صحبت كرديم و سال قبل، پيش از اين كه به نيويورك بيايم اعلام آمادگي كردم كه در سازمان ملل با آقاي بوش رييس جمهور آمريكا درباره مسايل مهم بين المللي مناظره انجام شود . اين نشان مي دهد كه ما آماده گفت وگو هستيم .آماده بحث در حضور همه هستيم تا حقيقت مشخص شود و سوئ تفاهم برطرف شود و راه براي روابط دوستانه و برادرانه باز شود . فكر مي كنم كه اگر دولت آمريكا رفتار گذشته را كنار بگذارد مي تواند دوست خوبي براي ما باشد . 28 سال است كه آنها مداوما ما را تهديد كرده ، به ما توهين كرده و از پيشرفتهاي علمي ما جلوگيري كرده اند . شما مي دانيد كه صدام ديكتاتور، توسط دولت آمريكا و دولتهاي اروپايي در حمله به ايران حمايت شد .او هشت سال جنگ جنايتكارانه را ادامه داد و 200 هزار ايراني جان خود را در اين جنگ از دست دادند و 600 هزار نفر نيزمجروح شدند . او از سلاحهاي شيميايي استفاده كرد .هزاران ايراني قرباني سلاحهاي شيميايي شدند، آقاي نوباوه كه خبرنگار رسمي و بين المللي ما است در سازمان ملل سالها اخبار اين سازمان را پوشش مي داد، او خود يكي از قربانيان سلاحهاي شيميايي عراق عليه ما است . از آن زمان ما تحت تبليغات مختلف، محاصره اقتصادي، تحريمهاي اقتصادي و سياسي بوده ايم، چرا؟ براي اين كه از دست يك ديكتاتور آزاد شده ايم و براي اين كه آزادي و دمكراسي براي خود مي خواهيم، اين را متوجه نمي شوم . به نظر ما اگر دولت آمريكا حقوق مردم ايران را به رسميت بشناسد و به تماميت كشورها احترام بگذارد و دست دوستي به سوي همه ايرانيان دراز كند مي بينند كه ايرانيان بهترين دوستان آنها هستند.

دعوت از استادان و دانشجويان كلمبيا

درباره دعوت از استادان و دانشجويان كلمبيا در همين جا از همه استادان و دانشجويان دعوت مي كنم كه به ايران بيايند و با دانشجويان صحبت كنند و شما رسما دعوت شديد (تشويق). استادان و دانشجويان مي توانند به هر دانشگاه يا انجمن دانشجويي كه بخواهند بروند . فهرست اسامي دانشگاه ها را در اختيار شما مي گذاريم .بيش از 400 دانشگاه در كشور ما وجود دارد كه مي توانيد انتخاب كنيد .ما به شما تريبون صحبت داده و به شما صد در صد احترام مي گذاريم .از دانشجويان مي خواهيم كه بيايند و به حرفهاي شما گوش دهند .در حال حاضر روزانه صدها گردهمايي شبيه به اين در دانشگاه هاي ما برگزار مي شود.

رئیس جمهور در خاتمه گفت: از دانشگاه كلمبيا تشكرمي كنم، مي دانم كه بسياري از سياستمداران آمريكا به اين ديدار اعتراض كرده ولی بسياري از مردم هم به آزادي بيان معتقدند.

وی پيش از اتمام جلسه پرسش و پاسخ با قدرداني از استادان و دانشجويان، به اظهارات نامتعارف رييس دانشگاه كلمبيا پاسخ داد .که این پاسخ نیز با تشویق شدید حضار همراه شد.  


کد مطلب: 15308

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcg7w9q.ak9nz4prra.html?15308

الف
  http://alef.ir