من "ابله" نیستم

بخش تعاملی الف - سعید اسلامی بیدگلی

30 دی 1393 ساعت 19:26

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.


خیلی با خودم سروکله زدم که این یادداشت را ننویسم؛ اما حجم تبلیغات "ابله" و خاطرۀ تلخ گذشته سریال‌های شبکۀ نمایش خانگی رهایم نکرد و سرانجام قلم به دست یا انگشت به کیبورد شدم....

چندی‌ست که "ابله" جدیدترین ساختۀ کمال تبریزی به‌عنوان یک سریال جدید به شبکه نمایش خانگی راه پیدا کرده و بسیاری از مردم "کم‌تفریح" سرزمین من باید تصمیم بگیرند که این سریال را خریداری کنند یا نه. واقعیت این است که شخص من تجربۀ شیرینی از همراهی با هنرمندان عرصه سینما و به‌خصوص سریال‌های شبکۀ ویدئوی خانگی ندارم. اولین سریال‌های از این دست، قلب یخی (محمد حسین لطیفی) و قهوۀ تلخ (مهران مدیری)، با بی‌تعهدی، نصفه و نیمه رها شدند و میلیون‌ها نفر-ساعت و میلیاردها تومان هزینۀ خانوارهای ایرانی را تلف کردند و لطمه شدیدی به رونق این رسانه تاثیرگذار در جهان امروزی زدند. مهران مدیری که خود از مردم خواهش می‌کرد اصل CDها را بخرند، کمترین تعهدی به علاقه‌مندان این مجموعه نشان نداد. مدتی پس از آن دو تجربۀ ناموفق نیز داود میرباقری با حجم تبلیغات بسیار و همکاری بسیاری از هنرمندان نامدار عرصۀ سینما، تئاتر و تلویزیون کشور، سریال دیگری به این شبکه عرضه کرد و این مجموعه هم با کمترین تعهد نسبت به بینندگان مواجه شد و ظاهراً با قهر بازیگر نقش اصلی (محسن تنابنده) سرو ته داستان به سرانجام خوبی نرسید. اکنون این سوال پیش‌روی ما و خانوار ایرانی است که چه تضمینی وجود دارد که کمال تبریزی و همکارانش به اجرای کامل کار تعهد داشته باشند و همین فیلم‌نامه را با همین بازیگران به پایان برسانند؟

علاوه بر این اهالی سینما پیش از این بارها عدم اعتقاد واقعی خود به حقوق مالکیت معنوی اثر را نشان داده‌اند و انگار فقط برای منافع شخصی خود به این "یکی از اساسی‌ترین حقوق بدیهی عرصۀ هنر" اصرار می‌ورزند.

همین چندی پیش سریال هفت سنگ به‌صورت بسیار زشتی فریم به فریم سریال امریکایی Modern Family را کپی کرد. بسیاری از هنرپیشگان معروف هم در این حرکت همراه علیرضابذرافشان (کارگردان) بودند. این عدم تعهد به خاطرات دوران کودکی نسل من هم کشید و قسمت دوم مدرسۀ موش‌ها ساخته شد و عروسک‌ها، شعرها و ملودی‌ها کپی شد و نامی از خالقان اثر ماندگار قسمت اول در تیتراژ نیامد.

حالا همۀ این نوشته چه دخلی به "ابله" دارد؟ شاید عده‌ای بگویند که چرا باید به‌خاطر خطای دیگران کمال تبریزی و سایر هنرمندان دخیل در تولید "ابله" را جریمه کنیم. پاسخ واضح است. اولاً اشاره شد که بخش بزرگی از بدنۀ سینما درگیر بی‌اخلاقی‌های اشاره‌شده بوده‌اند و ثانیاً همین کمال تبریزی فیلم ما فرشته نیستیم (We're no angles) ساخته نیل جردن (۱۹۸۹) را کپی کرد و با نام مارمولک روی پرده برد و حقی هم برای خالقان اثر اصلی قایل نبود.

اکنون خودم تصمیم گرفتم که "ابله" را نبینم و به‌دلیل اعتقاد قلبی‌ام به حقوق مالکیت معنوی، فیلم را از طریق شبکه‌های غیررسمی هم تهیه نخواهم کرد، اما برخلاف گذشته اگر کسی خواست فیلم را دانلود یا از طرق غیر‌رسمی دیگر تهیه کند، او را منع نخواهم کرد. شاید زیان جدی برخی از هنرمندان موتور محرکی باشد برای به رسمیت شناختن حقوق مالکیت معنوی؛ وقتی خود هنرمندان حقوق یکدیگر را رعایت نمی‌کنند؛ چرا مردم باید هزینۀ عدم تعهد آنان را بپردازند.


کد مطلب: 256989

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcg739xyak9ny4.rpra.html?256989

الف
  http://alef.ir