استیضاح در غیاب روحانی و لاریجانی؛

«فانی» باقی ماند

بخش داخلی الف، 3تیر94

3 تير 1394 ساعت 12:07


نمایندگان مجلس مجددا به علی‌اصغر فانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.

به گزارش تسنیم، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به بررسی استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش اختصاص داشت و بهارستان‌نشینان پس از استماع سخنان نمایندگان موافق و مخالف استیضاح، در نهایت مجددا به فانی اعتماد کردند.

بر این اساس علی‌اصغر فانی از مجموع ۲۵۶ رأی مأخوذه با ۷۶ رأی موافق، ۱۶۷ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع توانست اعتماد دوباره وکلای ملت را برای صدارت بر وزارت آموزش و پرورش کسب کند.

فانی دومین وزیر کابینه دولت یازدهم بود که در عرصه محک مجدد نمایندگان مجلس قرار گرفت.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در روز ۲۷ مهر ۱۳۹۲، سه وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های بدون وزیر که در دور اول معرفی وزرای پیشنهادی رای نیاورده بودند را به مجلس معرفی کرد.به این ترتیب علی‌اصغر فانی برای وزارت آموزش و پروش، رضا فرجی‌دانا برای وزارت علوم و رضا صالحی امیری برای وزارت ورزش و جوانان معرفی شدند.

رای‌گیری در خصوص سه وزیر وزارتخانه‌های باقی‌مانده در روز یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ با حضور انجام شد و علی‌اصغر فانی برای صدارت بر وزارت آموزش و پرورش و رضا فرجی‌دانا برای صدارت بر وزارت علوم, تحقیقات و فناوری توانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند. فرجی‌دانا که همزمان با فانی از مجلس رای اعتماد گرفته بود، نخستین وزیر دولت کابینه بود که در مجلس نهم استیضاح شد.

در ادامه حواشی و صحبت های موافقین و مخالفین در این جلسه استیضاح را می خوانید:


کوچکی‌نژاد: 80 درصد فرهنگیان خواستار استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند
 جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی صبح امروز و در جریان استیضاح وزیر آموزش و پرورش، به‌عنوان اولین موافق استیضاح علی اصغر فانی در صحن علنی اظهار داشت: استیضاح فانی در جهت حمایت از یک‌میلیون فرهنگی و ۱۳میلیون دانش‌آموز است و هیچ‌گونه شائبه سیاسی و فراکسیونی در این استیضاح دخیل نیست.

وی افزود: ۸۰ درصد فرهنگیان کشور خواستار استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند؛ امروز فرهنگیان دغدغه امکانات آموزشی، رفاهی، منزلت اجتماعی و مسائل معیشتی و اقتصادی دارند بنابراین به‌خلاف تلاش عده‌ای که سعی دارند موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش را صرفاً به بحث ارتقای حقوق فرهنگیان ربط دهند، بدانند این بحث تنها یکی از محورهای استیضاح است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سفره فرهنگیان بیش از ۱۴ درصد رشد نداشته است، گفت: آیا شما در آموزش و پرورش توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده نکردن از افراد خسته و بی‌انگیزه در آموزش و پرورش را گوش کردید؟ زمانی که شما وزارتخانه را تحویل گرفتید ۱۸ بازنشسته در آن سمت داشتند در حالی که امروز این میزان به ۹۵ نفر رسیده است. لذا جای سؤال است که آیا این ۹۵ نفر در آموزش و پرورش کار می‌کنند؟ خیر! فقط ستاد انتخابات تشکیل دادند.

کوچکی‌نژاد با اشاره به پاداش ۴۰۰ میلیونی مدیران از صندوق فرهنگیان تصریح کرد: بعضی از مدیران آموزش و پرورش از پولی که از صندوق فرهنگیان تأمین کرده‌اند، ماشین‌های آخرین مدل سوار می‌شوند و کسی که امروز این صندوق را مدیریت می‌کند یک زمان برادر خودش را رئیس صندوق کرده بود.

وی بیمه فرهنگیان را یکی دیگر از مشکلات عملکرد فانی برشمرد و خطاب به فانی تأکید کرد: چند درصد انتصاب شما از میان متحصنان سال‌های قبل صورت گرفته است؛ بسیاری از تشکل‌های غیرقانونی را در رأس کنترل انتصابات قرار دادید.

نماینده مردم رشت در مجلس با تأکید براینکه فانی نمی‌‌تواند حق و حقوق فرهنگیان را از دولت بگیرد، گفت: ارتقای رتبه‌بندی یعنی ارتقای شغلی نه توزیع پول؛ رتبه‌بندی یک فرایند است و اینکه شما اجرا می‌‌کنید قانون خدمات کشوری است نه رتبه‌بندی.

توضیحات ابوترابی‌فرد درباره درج اسامی برخی نمایندگان در طرح استیضاح فانی
حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز پارلمان و در جریان بررسی استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: اسامی آقای ندیمی و ۵ ــ ۴ نفر از همکاران در برگه‌ای به‌عنوان استیضاح کننده نوشته شده است و این در حالی است که آنها امضاهای‌شان را پس گرفته‌اند.

پس از توزیع طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش ایرج ندیمی و برخی از نمایندگان نسبت به درج نام‌شان به‌عنوان موافقان طرح اعتراض کرده و خواستار اعلام اسامی‌شان به‌عنوان کسانی که امضای‌شان را پس گرفته‌اند، شدند و قصد داشتند تذکر دهند که نایب رئیس مجلس این موضوع را از تریبون مجلس اعلام کرد.

قاضی‌پور دانش‌آموزان در روستاها روی حلبی و نیمکت‌های شکسته می‌نشینند
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان و در جریان استیضاح وزیر آموزش و پرورش به عنوان موافق استیضاح فانی اظهار داشت: آموزش و پرورش روستائیان را رها کرده است. مگر بچه‌های روستایی و فرزندان کارگران و کشاورزان خدایی ندارند؟

وی با بیان اینکه آمار بیسوادی در کشور به خصوص در روستاها بالاست،‌ گفت: سیاست غلط جمع‌آوری مدارس روستایی برای چیست؟ این موضوع باعث می‌شود خانواده‌های روستایی برای تحصیل فرزندانشان روستاها را ترک کنند و در حاشیه شهرها سکنی گزینند و همین امر به افزایش حاشیه نشینی منجر می‌شود. برخی هم به خاطر نبود کار در شهر، در روستا می‌مانند و فرزندانشان ترک تحصیل می‌کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به تصریح قانون اساسی در تحصیل رایگان تاکید کرد: ما قسم خورده‌ایم به قانون اساسی وفادار باشیم، اما متأسفانه هر روز هزینه تراشی بیشتر می‌شود و مردم و کارگران با مشکلات جدی مواجه می‌شوند همچنین قانون مصوب مجلس برای فرهنگیان اجرایی نشده و دولت نتوانسته اولویت کمک به آموزش و پرورش را در هیئت دولت جا بیندازد.

قاضی‌پور با بیان اینکه بررسی صلاحیت مجدد متولی آموزش و پرورش نیازمند داوری منصفانه است، تصریح کرد: آینده تعلیم و تربیت ۱۲ میلیون دانش آموز و سرنوشت یک میلیون معلم و کادر اداری و سیاست‌گذاری نظام تعلیم و تربیت بدون شک به تصمیمی که مجلس می‌گیرد، بستگی دارد.

وی با بیان اینکه باید مدیری با کفایت، مدبر، توانمند و هوشمند در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، گفت: بررسی میانگین فعالیت‌های آقای فانی ما را متقاعد نمی‌کند که ایشان بتواند طرح سند ملی آموزش و پرورش را مدیریت کند. زیرا مشکلش عدم اعتقاد به تجاربی است که در این سند آمده است.نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود:‌ آقای فانی تعدادی را مسئول کرده که آنها خود آقای فانی را قبول ندارند و پشت سرش حرف می‌زنند.

قاضی پور با بیان اینکه دانش‌آموزان در روستاها روی حلبی و نیمکت‌های شکسته می‌نشینند، گفت: در شهر بهترین مدارس به افراد خاص واگذار شده است.

" متاسفانه مدارسی که مردم ساختند و تحویل آموزش و پرورش در روستاها داده‌اند، تعداد زیادی را فروختند و متاسفانه مشاهده می‌شود تعداد مدارس روستایی به جای اینکه به دانشگاه تبدیل شود، به مکانی برای ترک اعتیاد تبدیل شده است. این ننگ نیست؟ چه کسی اجازه می‌دهد این اتفاق رخ دهد؟ اهداکننده زمین اعلام کرده است که برای آموزش و پرورش و بچه‌های روستای خود زمین اهدا کرده است نه برای ترک اعتیاد جوانان متخلف شهری و معتاد. این فرهنگ روستا را تخریب می‌کند".

وی تصریح کرد: هنرستان‌های روستایی و خوابگاه‌های دانش‌آموزان شبانه‌روزی جدا از اینکه امکانات لازم را برای این افراد اختصاص داده نشده و با اینکه اعتبار دو برابر شده است، امکانات آن به‌روز نشده و بحث تغذیه بسیار تاسفبار است.

نماینده مردم ارومیه خطاب به وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جمع‌آوری مدارس شبانه‌روزی روستایی آیا مورد تایید شما است؟ چه کسی دستور جمع‌آوری مدارس را داده است؟ آیا این مشکل مدیریتی نیست؟ آقای وزیر؛ به لطف حضرتعالی در جنوب کرمان مدارس کپری در دمای ۵۰ درجه بالای صفر برپاست! آیا دانش‌آموزان روستایی تحمل این گرما را دارند؟

قاضی‌پور در پایان اضافه کرد: در جای‌جای کشور بدون ضوابط نیرو استخدام شده است و افراد باسابقه کنار گذاشته شده‌اند. آموزش و پرورش روستاییان را رها کرده و برای ۶ کلاس یک معلم قرار داده است. در برخی از روستاها مدارس با تاخیر آغاز به‌کار کرده‌اند. مشکل تنها وزیر نیست، بلکه کل کابینه سبب شده تا آمار بی‌سوادی در کشور بالا رود، به‌خصوص در روستاها، سیاست‌های غلط نهادینه شده است.

حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد: "مشاوران سیاسی" وزارت آموزش و پرورش را به ستاد انتخاباتی تبدیل کرده‌اند
حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در موافقت با استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در ۲۵ خرداد ۹۳ یعنی حدود یک سال پیش نوشته و تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد ولی بنا به دلایلی امروز مورد بررسی قرار گرفت.

وی استیضاح وزیر را به معنی عزل ندانست و گفت: این جلسه برای توضیح خواستن از وزیر است که در نهایت تصمیم‌گیری خواهد شد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس تصریح کرد: همه تلاش ما این بود که استیضاح صورت نگیرد و مشکلات قبل از استیضاح حل و فصل شود و امروز نیز از این اقدام خوشحال نیستیم اما پس از صحبت‌های فراوان با وزیر و عدم حل مشکلات فرهنگیان متن این طرح را آماده و ارائه کردیم.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه امیدواریم طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش راه حلی برای مشکلات فرهنگیان باشد، به برخی مشکلات موجود در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: عدم اقدام لازم برای اجرایی شدن سند بنیادین آموزش و پرورش علی‌رغم اعلام در برنامه پیشنهادی وزیر برای رای اعتماد جزء یکی از دلایل این استیضاح است.

وی عدم رویکرد جدی و برنامه‌محور به دانشگاه فرهنگیان را دلیل دوم دانست و افزود: انتصاب مدیران بازنشسته و ناکارآمد در سطوح ستادی وزارتخانه با رویکرد سیاسی و جناحی مشکلات متعددی را در این حوزه به وجود آورده است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس عدم نظارت بر استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی فرهنگیان را از دیگر مشکلات وزارت آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: متاسفانه امروز توجه جدی به جذب نیروهای کارآمد در این وزارتخانه مشاهده نمی‌شود.

موسوی‌نژاد عدم به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تسهیل برنامه‌های موجود و عدم اجرای مصوبات قانونی مجلس را از دیگر دلایل موافقت خود با استیضاح دانست و گفت: امروز شاهد عدم توجه به استعدادهای درخشان در آموزش و پرورش هستیم که باید برای آن فکری کرد.

وی در ادامه سخنان خود به بیمه طلایی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این بیمه فقط برای دلخوش کردن معلمان است و اقدامی نیست که مشکلات فرهنگیان را حل کند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی پاداش بازنشستگی فرهنگیان را سلیقه‌ای دانست و گفت: حضور مشاوران سیاسی در این وزارتخانه به جای افراد کارآمد این وزارتخانه را به ستاد انتخاباتی تبدیل کرده است.

بشیری:عملکرد فانی در حوزه ستادی و استانی به استیضاح وی منجر شد
فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در موافقت با استیضاح فانی در سخنانی گفت: ملت عزیز و قاطبه فرهنگیان و دانش‌آموزان عزیز ما استحضار دارند که آموزش و پرورش از یک جایگاه ممتاز و رفیع برخوردار است.

وی افزود: در جلساتی که با آقای فانی داشتیم نگرانی‌های استیضاح کنندگان و نمایندگان مجلس و همین‌طور فرهنگیان با رئیس جمهور و معاونینش و نیز همه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در این مورد مطرح شد که در نهایت مجلس رای اعتماد خود را به آقای فانی اعلام کرد و به او رای داد، البته با شخص آقای فانی نیز صحبت‌هایی شد و مطالب با وی مورد بررسی قرار گرفت.

بشیری با تاکید بر اینکه فانی دارای شخصیتی فرهنگی و قابل احترام است و از او انتظار داریم که به آموزش و پرورش بیشتر توجه کند، گفت: در جلسه‌ای که در کمیسیون آموزش مجلس با آقای فانی داشتیم، ایشان بر سطح تعامل مناسب با مجلس و این کمیسیون صحه گذاشت.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس با بیان اینکه عملکرد وزیر آموزش و پرورش و همکارانش در حوزه ستادی و استانی به استیضاح وی منجر شده است گفت: در جلساتی که پیش از استیضاح آقای فانی داشتیم مشکلات با وی مطرح شد که در نهایت به انجام استیضاح در ماه مبارک رمضان منجر گردید.

بشیری با بیان اینکه استیضاح فانی صرفا مطالبه فرهنگیان است و هیچگونه موضوع سیاسی در آن وجود ندارد، گفت: آقای فانی از دوستان ماست و ما هم به وی علاقه‌مندیم اما آینده آموزش و پرورش، آینده‌سازان و دانش‌آموزان این کشور مهمتر است.

وی اضافه کرد: در اینجا بحث مصلحت مطرح نیست و فقط هدفمان از استیضاح شفاف سازی مسائل ایجاد شده است.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش کشور در یک وضعیت رقت‌باری به سر می‌برد گفت: امروز وضعیت در آموزش و پرورش به گونه‌ای است که ناامیدی در مجموعه‌های مختلف آن بسیار نگران کننده است که باید نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: سوال بنده این است که وزارت آموزش و پرورش و شخص فانی در ارتباط با حقوق مادی و معنوی فرهنگیان چه کار کرده‌اند؟ لایحه جامعه خدمات کشوری در سایر وزارتخانه‌ها و ادارات اجرا می‌شود. سوال دیگر بنده این است که چرا این لایحه در وزارت آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود و همکاران آقای وزیر در این وزارتخانه نسبت به اجرای آن توجه جدی ندارند.

بشیری ضمن ابراز تاسف از تجمع معلمان و فرهنگیان مقابل مجلس، دیوان عدالت اداری و دفاتر نمایندگان مجلس گفت: اینگونه برخوردها در شان فرهنگیان نیست که اینچنین بخواهند حقوق‌شان را مطالبه کنند.
نماینده مردم پاکدشت در مجلس همچنین به حضور فانی در جلسه غیرعلنی هفته گذشته مجلس اشاره کرد و گفت: در این جلسه انتظار می‌رفت که آقای فانی مطالبات فرهنگیان و راهکارهایش برای تحقق مطالبات را مطرح کند، اما وی به عنوان مدیر دستگاهی که باید پرچمدار اعتماد و امنیت فرهنگیان باشد عنوان کرد که فرهنگیان انگیزه ندارند. سوال این است که این انگیزه را چه کسی باید به وزارت تحت امر و نیروهایش بدهد؟

بشیری خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت:‌شما ۲ سال است که در مجموعه وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کنید، چرا همکارانتان را به نداشتن مهارت متهم می‌کنید؟ چرا کرامت معلمان مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟

وی در ادامه سخنانش به فداکاری‌های معلمان در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت: تروریست‌های بی‌رحم معلم فداکاری را که مشغول انجام وظیفه بود ترور کردند اما به آن توجهی نشد و حمایت‌های لازم صورت نگرفت.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس در ادامه از نداشتن مدیر و متصدی در پژوهشگاه آموزش و پرورش انتقاد کرد و افزود: پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش حدود ۸ ماه است که بلاتصدی است که باعث شده نتواند برای مجموعه وزارت آموزش و پرورش فکر و اندیشه تولید کند.

بشیری از حضور فرهنگیان بازنشسته در بدنه وزارت آموزش و پرورش انتقاد کرد و آن را یکی از مشکلات اساسی در بدنه این وزارتخانه دانست و تاکید کرد: امروز آموزش و پرورش به تحرک و پویایی نیاز دارد و باید از نیروهای جوان و پویا در آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه اگر امروز ناامیدی در آموزش و پرورش وجود دارد، همه ما مسئول هستیم گفت: بنده به عنوان یک معلم نگران کننده است که معلمان شجاع دوران دفاع مقدس در سفری که به بجنورد داشتند و جلسه‌ای با آنها بود برای دریافت حقوق معوق‌شان در ساعت یک و نیم صبح گریه و زاری کنند.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس در پایان با تاکید بر اینکه امروز باید همه تلاش کنیم که مشکلات آموزش و پرورش با جدیت رفع شده و آن را دنبال کنیم خاطرنشان کرد: امروز وضعیت به گونه‌ای است که فرهنگیان ادبیات و اشعاری را مطرح می‌کنند که جای تامل و توجه دارد؛ این ادبیات این است که آنها این طور عنوان می‌کنند که ما را به خیر تو امید نباشد - الهی این وزیر فردا نباشد.

انصاری:آموزش و پرورش برنامه‌ای برای اجرای سند تحول بنیادین ندارد
محمدسعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در سخنانی گفت: بنده یکی از موافقان دولت و شخص وزیر آموزش و پرورش بودم.

وی افزود: حدود ۶ ماه قبل خدمت وی رسیدم و مشکلاتی را مطرح کردم و حدود یک سال است که بنده را برای رفع مشکلات آموزش و پرورش سر کار گذاشتند و اقدام جدی برای رفع این مشکلات انجام ندادند.
نماینده مردم آبادان در مجلس تاکید کرد: در جلسه‌ای که با آقای فانی داشتم به وی گفتم که من از دوستان و مدافعان شما هستم و مرا مانند رقیب و دشمن و مخالف خودتان ندانید که عاقبت نیز همین‌طور شد.

انصاری با تاکید بر اینکه در دیانت، انسانیت و شرافت آقای فانی شکی وجود ندارد، اظهار داشت: بنده غیر از خیر و نیکی چیزی ندارم بگویم اما وضعیت آموزش و پرورش نابسامان و نگران کننده است.

وی همچنین انتصاب مدیران ناتوان و ضعف و نالایقی این مدیران را یکی از مشکلات حوزه آموزش و پرورش دانست و گفت: عقب ماندگی تحصیلی در شهرستان آبادان وجود دارد که متاسفانه نه اینکه ترتیب اثر نمی‌دهند بلکه تایید و تاکید بر اشتباهات‌شان دارند. اگر مدیری اشتباه کرده و ناتوان بود، چون نماینده درباره آن حرف زده است، با آن مخالفت می‌کنند.

نماینده مردم آبادان در مجلس اضافه کرد: به نظر می‌رسد به جای اینکه نماینده را به عنوان یار و یاور خود بدانند متاسفانه به عنوان مخالف خود می‌دانند.

انصاری با ابراز تاسف از اینکه نه وزیر، نه معاونین و نه مدیران کل و نه روسای ادارات به مدارس شهری و روستایی سرکشی نمی‌کنند، وضعیت مناطق محروم کشور، خصوصا روستاها را دارای مشکل اعلام کرد.
وی خطاب به جهانگیری و فانی گفت: هنوز در آبادان مدارسی داریم که در کانتینر درس می‌دهند در گرمای طاقت‌فرسای خوزستان، مدارس ما در دوره ابتدای در کانتینر است. ۷ سال است که مدرسه‌ای در روستای سیدآبیه در کانتینر است و هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده مردم آبادان در مجلس با انتقاد از ساخت مدارس در مناطق محروم و به ویژه روستاهای استان خوزستان و شهرستان آبادان اظهار داشت: حدود ۱۱ سال است که در یکی از روستاها مشغول ساخت مدرسه هستند، اما هنوز مراحل پایانی آن انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه مدارس روستاها در سرما و گرما دچار مشکل هستند، گفت: در زمان رای اعتماد آقای فانی اعلام کرد که از سیاسی بودن آموزش و پرورش اجتناب می‌کند اما خلاف این عمل شد. مدیریت آموزش و پرورش با مدیریت حضرتعالی بسیار نگران کننده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس ادامه داد: امروز وضعیت به گونه‌ای است که مدارس بی‌رویه از دانش‌آموزان و اولیای آنها پول می‌گیرند. باتوجه به وضعیت نابسامانی مردم در مناطق محروم، قانون اساسی تاکید دارد که آموزش رایگان باشد اما هنوز مدارس به عناوین مختلف پول می‌گیرند.

انصاری با طرح این سوال که چرا برای اینکه بگویید کارکرد این واقعیت‌ها در مدارس شهری و روستایی و نه در کاغذهایی که شما چاپ کرده‌اید است، گفت: معلمان پیش‌دبستانی که سال‌ها خدمت صادقانه به فرزندان شریف این ملت را انجام داده‌اند، هنوز از وضعیت معیشتی خود نگران هستند و مشکلاتی دارند. شما می‌توانید حل کنید اما حل نکرده‌اید.

وی از ادغام مدارس روستایی با ترک تحصیل فرزندان روستاها انتقاد کرد و گفت: طرح ادغام مدارس روستایی باعث شده که دانش‌آموزان در مدارس آبادان ترک تحصیل کنند. چرا با این طرح، ترک تحصیل را به جای ادامه تحصیل در روستا پیاده کردید؟ چه جوابی برای اولیای دانش‌آموزان روستایی که ترک تحصیل کرده‌اند دارید؟ چرا این همه ترک تحصیلی داریم؟ آیا مسئولان پاسخی دارند؟

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه جامعه آموزش و پرورش از مدیریت شما بسیار نگران و ناراضی هستند، افزود: ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت در جهت تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته، امروز یکی از مشکلاتی است که این وزارتخانه با آن مواجه است. فرهنگیان شاغل و بازنشسته نگران هستند که شما هیچ نقشه راه و برنامه‌ای برای اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ندارید، در صورتی که در جلسه رای اعتماد وعده دادید که آن را اجرا خواهید کرد.

انصاری با بیان اینکه آموزش و پرورش خوزستان وضعیت بسیار نگران کننده‌ای دارد، گفت: نگرانی ما از این است که مسئولان آموزش و پرورش به مسائل آموزشی و پژوهشی توجه نمی‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت امروز آموزش و پرورش یکی از ناراحتی‌های فرهنگیان است به طوری که آنها از وضعیت مدیریتی و سیاست‌گذاری در این حوزه نگران هستند که باید به آن توجه جدی شده و راهکارهای اساسی پیدا شود.

علیمردانی :زیرمجموعه‌های وزارت آموزش و پرورش به فانی اعتماد ندارند
محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جریان بررسی استیضاح وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی در موافقت با این تقاضای استیضاح اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش از نظر توان مدیریتی ضعیف است و نفوذ خوبی در دولت و مجلس شورای اسلامی ندارد. همچنین از همه مهمتر محبوبیت، مقبولیت و تحرک لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه زیرمجموعه‌های وزارت آموزش و پرورش انگیزه کار نداشته و اعتمادی به وزیر ندارند، گفت: این استیضاح به دلیل خواست فرهنگیان و معلمان است چرا که آنها نمی خواهند وزیر سست و کم تحرک داشته باشند. همچنین کمتر معلمی را دیده‌ایم که از وزیر رضایت داشته باشد. البته در کشورهای دیگر با این شرایط، خود وزیر استعفا می‌دهد اما در کشور ما دو دستی به میز مدیریت می‌چسبند و کنار نمی‌روند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه چرا همه مسائل را سیاسی می‌کنند، گفت: سیاسی شدن در آموزش و پرورش سم مهلکی است و باید قبول کنیم که بسیاری از مدیران در آموزش و پرورش سیاسی کار هستند و اکثر آنها برای شرکت در انتخابات مجلس استعفا داده‌اند.

علیمردانی همچنین تصریح کرد: آقای فانی برای شغل مشاوری فردی مناسب است اما برای مدیریت خوب نیست.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش را نمی‌شود حزبی اداره کرد و این نوع نگاه به آموزش و پرورش غیرکارشناسی و غیرعلمی است و ما نگرانیم که در انتخابات اسفندماه وزارت آموزش و پرورش و مناطق آن تبدیل به ستادهای انتخاباتی شود چرا که ایشان اشرافی به مدیران زیرمجموعه خود ندارند. وی در پایان گفت: متأسفانه بچه‌های مردم در مدارس دچار سوءتغذیه شده‌اند چرا که وزیر نتوانسته نظر مجلس و دولت را برای این موارد جلب کند.

احمد آریایی نژاد نماینده مردم ملایر نیز در فرصت کوتاهی به موافقت به استیضاح وزیر آموزش و پرورش پرداخت و گفت: اینکه امروز رئیس جمهور در جلسه استیضاح حضور پیدا نکرد نشان از این می‌دهد که چه میزان اهمیتی برای آموزش و پرورش قائل هستند.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب آنطور که باید و شاید به آموزش و پرورش پرداخته نشد، گفت: دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمان و تربیت مدرس اگر به هر دلیلی کم رنگ شوند باید فاتحه آموزش و پرورش را خواند.وی در پایان اضافه کرد: شغل آموزش و پرورشی باید به گونه‌ای باشد که همه حسرت این شغل را بخورند اما در حال حاضر اینگونه نیست.

قادرمرزی:مدیران مدارس پول قند و چای خود را هم از مردم می‌گیرند
حامد قادرمرزی نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش به عنوان موافق استیضاح با بیان اینکه حضور من در میان استیضاح‌کنندگان نشان می‌دهد این استیضاح سیاسی نیست، اظهار داشت‌: بنده طرفدار دولت بوده‌ و هستم و در جلسه رای اعتماد به فانی تمام تلاشم را کردم، اما ایشان از موارد مطرح شده در جلسه رای اعتماد‌شان فاصله گرفتند.

وی به ۷ مورد از موارد استیضاح اشاره کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش در جلب رضایت و اعتماد جامعه آموزش و پرورش ناتوان بوده است، قشر فرهنگی ما به صداقت و رفتار عالمانه اعتماد می‌کند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحصن برخی فرهنگیان به دنبال مشکلات‌شان گفت: ای کاش در یکی از این اجتماعات و تحصن‌ها حاضر می‌شدید و شرایط و مشکلات موجود را برای تحصن‌کنندگان توضیح می‌دادید تا مخالفان و رسانه‌های انقلاب از آن سوءاستفاده نکنند. عدم حضور شما در این اجتماعات به معنای بی‌محلی به جامعه فرهنگی محسوب می‌شود.

قادرمرزی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش در جلب توجه و عنایات دولت در خصوص منابع مالی لازم جهت تامین منابع مالی موردنیاز برای هزینه‌های مختلف مدارس کشور ناتوان عمل کرده است.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده است که مدارس کشور برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی به مدارس خودگردان تبدیل شود، امروز مدارس ما برای تامین هزینه‌های جاری خود با مشکل مواجه است. مدارس شبانه‌روزی در ۲ سال گذشته در حوزه انتخابیه بنده چندین بار تعطیل شده است و مدیران مدارس حتی پول قند، چای و کاغذ موردنیاز را از مردم مطالبه می‌کنند و به گدایی افتاده‌اند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی به ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد مدارس حوزه انتخابیه بنده و ۱۰ استان دیگری که شاهد آن بودم در شأن دانش‌آموزان و فرهنگیان نیست و هر لحظه امکان دارد ساختمان این مدارس فرو بریزد.

قادرمرزی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای فانی آیا شما می‌دانید که چند درصد دانش‌آموزان ما در کپرها، چادرها و بعضا مخروبه‌ها تحصیل می‌کنند.

وی ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت جهت تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته و اعطای امتیازات مشابه سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها به فرهنگیان را از دیگر انتقادات وارده به وزیر دانست و خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در یکی از جلسات خود در ایام انتخابات سال ۹۲ که بنده نیز در آن حضور داشتم، گفت؛ معلمان به اینکه ما همواره با ادبیات عاشقانه آنها را مورد تقدیس قرار دهیم نیاز ندارند، معلمان نیاز دارند تا وضعیت معیشت‌شان بهبود یابد. حضرت عالی در انجام تحقق این امر چقدر تلاش کرده‌اید.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز معلمان‌مان با مدرک کارشناسی ارشد در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند. این در حالی است که با طرح تحول سلامت، پزشکان بیش از ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. آیا این ضعف وزیر آموزش و پورش در حوزه معیشت فرهنگیان محسوب نمی‌شود؟

وی نداشتن برنامه مدون موثر و عملیاتی برای ارتقای بهره‌وری برنامه‌های آموزش و پرورش از دیگر انتقادات دانست و گفت: وزارت آموزش و پرورش دچار بزرگ‌سری اداری شده که بیش از ۵۰ درصد کارمندان آن در بخش‌های غیرآموزشی فعالیت می‌کنند، در حالی که دولت باید کوچک می‌شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تحقیق صورت گرفته توسط دانشگاه تهران گفت: پنج‌ششم بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف هزینه‌های غیرآموزشی می‌شود و فقط یک ششم بودجه آن صرف حوزه‌های آموزشی می‌شود.

قادرمرزی خاطرنشان کرد: امروز پرورش دانش‌آموزان برای مسئولیت گرفتن در زندگی فردا و رویارویی با اوضاع کشور باید مورد تاکید قرار گیرد، به طور روزانه ۱۷۶ هزار مطلب جدید وارد فضاهای علمی و مجازی می‌شود اما چرا آموزش و پرورش در تولید این ۱۷۶ هزار مطلب جدید نقشی را ایفا نکرده است.وی ادامه داد: در مورد تقسیم کار معلمان هیچ ساماندهی ملی و منطقه‌ای صورت نگرفته و مدیران استانی هر طور که علاقه دارند بدون هیچ ضابطه‌ای معلمان را بین شهرستان‌ها تقسیم می‌کنند که این موضوع باعث کاهش بهره‌وری آموزشی می‌شود.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: این استیضاح به هیچ وجه سیاسی نیست، بنده طرفدار دولت بود و هستم اما این موضوع باعث عدم نظارت و بی‌توجهی ما نمی‌شود.

شکری سال به سال در بحث آموزش و پرورش نزول می‌کنیم
محمود شکری نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طی سخنانی در موافقت با استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش بسیار زیاد است و اگر علم اهمیت نداشت پیامبر(ص) به این میزان بر آن تأکید نمی‌کرد. همچنین کشوری موفق به پیشرفت است که به علم‌آموزی در آن توجه شود.

وی گفت: علت پیشرفت کشور ژاپن به‌دلیل توجه به معلمان آموزش و پرورش بود تا علم‌آموزی جایگاه اصلی خود را پیدا کند اما متأسفانه ما سال به سال نزول می‌کنیم و ترک تحصیل دانش آموزان را شاهدیم که دلیل آن بی‌انگیزه بودن معلمان است.

این نماینده مجلس با بیان "بنده تاکنون یک سؤال و تذکر نسبت به وزرا نداشته‌ام" گفت: معتقدم وقتی مقام معظم رهبری حکم رئیس جمهور را تنفیذ می‌کنند و ما به وزیر رأی اعتماد می‌دهیم باید با دولت همکاری کرد لذا حتی یک سؤال و تذکر هم نپرسیدم اما در معاونت پرورشی آموزش و پرورش افرادی روی کار آمدند که مدیران و افراد توانمند را برداشته و کسانی را جایگزین کردند که هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشتند.

شکری با ابراز "متأسفانه آقای فانی به حرف ما گوش نمی‌کنند وگرنه همه همکاران ما می‌خواهند با ایشان همکاری کنند" گفت: آقای فانی توجهی به مدارس ندارد، به‌عنوان مثال یکی از مدارس به ۲۰۰ میلیون تومان احتیاج داشت تا مالک آن را تخریب نکند اما وزیر این پول را نداد و آن مدرسه تخریب شد و حالا دانش آموزان آن در کانکس درس می‌خوانند.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: آیا حاضرید که فرزند و نوه شما در مدارس چندپایه‌ای درس بخواند؟ این‌گونه مدارس طی ۴ ساعت ۶ پایه را درس می‌دهند و باید ببینید که چه وضعیتی در آنجا است.این نماینده مجلس در پایان سخنان خود تصریح کرد: برخی از امور به‌خیر فانی است و باید مسئولیت را از وی بگیریم چرا که ما برای آخرت ایشان نگران هستیم.

مصباحی‌مقدم :استیضاح فانی سیاسی نیست و برخی می‌خواهند مجلس خاموش باشد
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت با اشاره به مشکلات وزارت آموزش و پرورش گفت: مشکلات این وزارت خانه تنها با وزیر حل نمی‌شود و نیازمند عزم ملی است.

وی با بیان اینکه مخالفت با استیضاح فانی به معنای بی‌نقص بودن وزارت آموزش و پرورش نیست، درباره مباحث مطرح مبنی بر احساس تبعیض بین معلمان، گفت: احساس تبعیض بین معلمان چه ارتباطی به وزیر دارد.

مصباحی مقدم در عین حال با انتقاد از کسانی که مجلس را به دلیل استیضاح وزیر آموزش و پرورش مورد هجمه قرار داده‌اند، گفت: چرا برخی می‌گویند استیضاح سیاسی و سریالی است چرا برخی می‌خواهند مجلس شورای اسلامی خاموش باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان ایتکه ۲۰ سال است که فانی را می‌شناسد، افزود: بنده از سال ۷۵ به عنوان مجتهد آشنا به تعلیم و تربیت سابقه عضویت در شورای عالی آموزش و پرورش را دارم و مسائل این وزارتخانه را می‌‌دانم و باید توجه داشت در زمانی که آقای مظفر وزیر آموزش و پرورش بودند آقای فانی نیز در آموزش و پرورش سمت های معاونت، مشاوره وزیر و یا مدیریتی در وزارتخانه مذکور را داشته اند و در دولت یازدهم نیز به مقام وزارت رسیدند.

مصباحی مقدم افزود: آموزش و پرورش از ثبات مدیریتی کمی برخوردار بوده و بیشترین استیضاح‌ها در این وزارتخانه انجام شده که این بی‌ثباتی باعث عدم ساماندهی در امور این وزارتخانه شده است؛ آموزش و پرورش یک وزارتخانه بزرگ بوده و کمتر کسی می‌تواند از عهده مدیریت آن بربیاید، مهم‌ترین وظیفه آموزش و پرورش تعلیم و تربیت بوده و مقام معظم رهبری تاکید دارد که هزینه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است.

وی با متدین خواندن وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد:‌ سند تحول ملی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و آقای فانی در تدوین این سند نقش مهمی داشته و از شایسته ترین افراد در اجرایی کردن این سند مهم می‌تواند باشد.

مصباحی مقدم افزود: معلمان حق بزرگی دارند بنابراین باید مجلس و دولت به دغدغه‌های آن‌ها توجه کنند اما نکته مهم این است که معلمان از تبعیض رنج می‌برند و می گویند به چه دلیل پرداختی‌های این وزارتخانه از سایر دستگاه ها و نهاد‌ها مانند وزارتخانه‌های ورزش و ارشاد و سازمان‌های ثبت احوال و محیط زیست کمتر است و معلمان تبعیض را احساس می‌کنند.

وی با بیان اینکه استیضاح فانی وارد شدن به معامله باخت باخت است، گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری که برای یکسان سازی حقوق در مجلس به تصویب رسیده فراموش شده است. البته شنیده‌ایم که دولت در حال اصلاح این قانون برای تمدید مجدد این قانون است بنابراین دولت باید اصلاحیه خود را در این زمینه زودتر ارائه دهد تا تبعیضی در پرداختی کارکنان نباشد و فراموش نکنید معلمان به حق خود راضی هستند.

تاجگردون:استیضاح فانی نقشی در بهبود وضعیت فرهنگیان ندارد
غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در سخنانی گفت: مسائلی که نمایندگان در ارتباط با وضعیت آموزش و پرورش و معیشت فرهنگیان و کمبودها مطرح کردند، ایرادات به جایی است و ما هم این ایرادات را قبول داریم اما بنده لازم است که نکاتی را مطرح کنم.

وی افزود: سوال این است که ما چرا وزیر را استیضاح می‌کنیم؟ اصلاً ابزار استیضاح برای چه کاری است؟ به نظر من استیضاح سه هدف دارد، یکی حرکت در جهت بهبود وضع موجود یعنی اینکه ما وزیر را استیضاح می‌کنیم و امیدواریم که پس از این استیضاح وضع بهتر شود. تقریباً عمده نمایندگانی که صحبت کردند اشاره داشتند که این استیضاح هم اتفاق بیفتد معلوم نیست که وضع بهتر شود یا نه، بنابراین حرکتی در جهت بهبود وضع موجود یکی از اهداف استیضاح است.

این نماینده مجلس در ادامه هدف دوم از استیضاح را یک حرکت و یا جلوگیری از یک انحراف جدی درعملکرد وزیر نسبت به اختیارات و امکاناتش دانست و گفت: هدف سوم استیضاح یک پاسخ به رفتار یک دولت است، بعضی وقت‌ها ما استیضاحی را انجام می‌دهیم که به یک رفتار دولت پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: سخن بنده این است که استیضاح امروز، این سه هدف گفته شده را ندارد. سوال این است که آیا بهبود وضع موجود را به همراه خواهد داشت، یا خیر؟ در طول تاریخ مجلس و در سنوات مختلف بیشترین استیضاح‌هایی که اتفاق افتاده، استیضاح وزیر آموزش و پرورش بوده است. آیا این استیضاح‌هایی که اتفاق افتاده وضع آموزش و پرورش بهتر شده است؟ بنابراین نشان می‌دهد که استیضاح موجب بهبود وضع موجود نخواهد شد.

تاجگردون ادامه داد: نداشتن نگاه سیستمی به فضای موجود آموزش و پرورش، چه در دولت و چه در مجلس موجب می‌شود که ما با یک نگاه سطحی موضوع را سرپوش بگذاریم و مسئله حل نشود.

وی با بیان اینکه استیضاح فانی که نمایندگان دلسوزی این استیضاح را انجام داده‌اند و از روی دلسوزی دغدغه‌ها را مطرح کرده و به قول خودشان هیچ بحث سیاسی وجود ندارد، گفت: این استیضاح پاسخ مناسب به احساسات و دغدغه‌های فرهنگیان نیست. استیضاح امروز نتیجه نخواستن‌های دیروز و نتوانستن‌های امروز است. ما به دلیل اینکه نتوانستیم و نخواستند، امروز باید وزیری که نقشی در وضع موجود فرهنگیان ندارد، استیضاح شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: ما فرهنگیان عزیز را می‌دانیم و دغدغه اینکه شاید خودشان و فرزندانشان گرسنه می‌خوابند، در کنار آنها هستیم. ما در کنار فرهنگیانی هستیم که می‌دانیم وضعیت معیشت‌شان در چه وضعیتی است اما نکته این است که با این استیضاح چه اتفاقی می‌افتد؟ ما به فرهنگیان می‌گوییم حال که نمی‌توانید وزیر را استیضاح می‌کنیم. آیا می‌توانیم و نمی‌کنیم؟

وی در همین زمینه افزود: به نظر بنده این استیضاح که بتواند وضع موجودرا بهبود ببخشد اتفاق نخواهد افتاد.

تاجگردون با طرح این سوال که این استیضاح از انحراف جدی در عملکرد وزیر جلوگیری می‌کند یا خیر، گفت: ما می‌توانیم وزیر را از منظر دیگری نگاه کنیم. آیا وزیر موجود عملکردش از حیث اقتصادی و اجتماعی طوری است که موجب انحراف جدی می‌شود؟ آیا ما به وزیر امکاناتی داده‌ایم که عملکردش بد است؟ آیا وزیر پول را بد خرج کرده و امکانات را بد توزیع کرده است؟

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: دوستان عزیز ظرف بودجه و امکانات ما همین است. فرهنگیان عزیز مطالباتی دارند که شاید حق هم باشد اما ما چه کرده‌ایم و چه باید بکنیم؟ سهم ما، گذشتگان، وزیر، دولت و هم کسانی که در اصلاح امور دخیل هستند سهم‌شان چقدر است؟ البته بنده در اینجا قصد سهم گذاشتن و اینکه هر کدام از ما چه سهمی داریم را ندارم. اما می‌خواهم بگویم که اگر می‌خواهیم وضع فرهنگیان عزیز بهتر شود، همه ما در آن نقش داریم.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که آیا ما پولی داشتیم و ندادیم، گفت: آیا وزیر امکانات و پولی داشت و نداد؟ باید به این فکر شود که سهم وزیر چقدر است و متناسب با سهمش وی را زیر سوال ببریم.

وی با بیان اینکه در مجلس حدود سه چهار ماه پیش یکی از نمایندگان پیشنهاد داد که از یارانه ثروتمندان کم کرده و به بودجه اموزش و پرورش اضافه کنیم، اما نتوانستیم این کار را انجام دهیم، تصریح کرد: دولت باید پیشنهاد دهد و ما هم پردازش کنیم که چرا نتوانستیم. دلیل آن این است که پول و منابع نفتی ما همین است ما تا آخرین ریال پول صندوق را خرج کردیم. سهم آموزش و پرورش را نیز یک درصد افزایش دادیم اما بازهم اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید نگاهمان را به این موضوع عوض کنیم.

تاجگردون اضافه کرد: سوال این است که ما یک ریال از پولی را که به آقای وزیر داده ایم را برگشت داده است؟ براساس آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی ۱۱۰ درصد به آموزش و پرورش پرداخت شده و این وزارتخانه تجهیز شده است ما بیشتر از این نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی هم ما و هم دولت باید تمام سعی خودش را بکند که این فشار را به آموزش و پرورش کمتر کند، گفت: از دولت خواهش می‌کنم که این استیضاح را یک فرصت بداند امروز ما نباید به دنبال این باشیم که بگوییم گروهی مقابل فرهنگیان و گروهی نیز به دنبال حل مطالباتشان هستند. دولت محترم صدای نمایندگان مردم، چه موافق وچه مخالف را بشنوید. مطالباتی که امروز از حلقوم استیضاح کنندگان مطرح می‌شود مطالبه‌ای است که بیان دل فرهنگیان است که مسیرش را من وشما باید اصلاح کنیم. تا همین اندازه که شما این صدا را بشنوید برای من که مخالف استیضاح هستم نیز خوب است و می‌گویم که نگرشتان را که بتوانیم ظرفیت بهتری را در جامعه فراهم کنیم که مشکل آمزوش و پرورش را حل کنیم ایجاد کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: نباید فرهنگیان عزیزی که از امروز در رادیو این صحبت‌ها را می‌شونند احساس دوگانگی داشته باشد و آیا احساس نگاه بخشی داشته باشند. چرا ما بخش بهداشت را در مقابل آموزش مطرح می‌کنیم؟ به نمایندگان می‌گویم که شما تصویب کردید که به دلیل وضع نامطلوب بهداشت و درمان در جامعه یک درصد از بیمه سلامت را وضع کرده و چالش‌هایش را رفع کنیم. تقابل دو بخش برای حل مسائل به صلاح مملکت نیست.

وی با بیان اینکه سهم اعتبارات آموزش و پرورش در سال ۹۲، ۹.۱ درصد بوده است افزود: این میزان در سال ۹۳ به ۱۰.۷ درصد و در سال ۹۴ نیز به مجلس با همکاری دولت آن را به ۱۱.۲ درصد افزایش داد. این به این معنی است که سهم آموزش و پرورش از سال ۹۲ تا ۹۴ دو درصد افزایش یافته است. شما می‌دانید که وقتی دو درصد سهم را افزایش می‌دهیم به دلیل اینکه عددش ۱۰۰ است از جای دیگری سهمی کمتر شده است سوال این است که آیا می‌شود با این بودجه نامحدود بودجه آموزش و پرورش را افزایش دهیم؟ به اعتقاد بنده ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

تاجگردون در ادامه اظهار داشت: در سال جاری مجلس دو هزار و ۴۷۷ میلیارد تومان از بخش‌های مختلف روش‌های گوناگون بودجه آموزش و پرورش را برای موضوع ادارات کلشان و مدارس شبانه روزی و سرانه‌ها در آموزش و پرورش ارتقا داد. به طوری که امسال نیز این میزان بالای ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است البته با ۱۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌شود کاری کرد.

وی با بیان اینکه مجلس تصویب کرده بنیادهایی مالیات پرداخت نمی‌کنند امسال پرداخت کرده و به سهم آموزش و پرورش اضافه شود، تأکید کرد: مجلس همواره کمک‌هایی را به وزارت آموزش و پرورش داشته است اما با وضع بودجه محدود نمی‌توانیم بیش از این به این وزارتخانه کمک کنیم.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که آیا این استیضاح پاسخ به رفتار دولت است یا خیر گفت: این مجلس وزیر علوم و تحقیقات را استیضاح کرد و این وزیر کنار گذاشته شد، سوال این است که چرا این کار را کردید با حذف وزیر مجلس به دولت یک علامت داد که من می‌خواهیم پاسخ به یک رفتار بدهم. در دولت گذشته نیز وزیر کار و رفاه اجتماعی استیضاح شد که دلیل آن این بود که می‌خواستیم به رفتار دولت پاسخ دهیم. نکته این است که ما در استیضاح وزیر آموزش و پرورش می‌خواهیم به چه رفتار دولت پاسخ دهیم. ما هیچ بهره‌ای از این استیضاح نمی‌بریم.

وی با بیان اینکه استیضاح حق نمایندگان مجلس است، گفت: مطالبات مردم فرهنگیان و همه اقشار باید مطرح شود ما قصد تقابل بین دو گروه را نداریم.

تاجگردون خطاب به دولت تأکید کرد: با رفتار دیگری این روشی که برای حل مسئله فرهنگیان در پیش گرفته‌اید، حداقل در برنامه ششم و بودجه سال آینده تمهیداتی را در نظر بگیرید تا مشکلات فرهنگیان را حل کنید.

وی با بیان اینکه فانی یکی از مشکلاتش این است که در عالم سیاست رفتارهای غیراخلاقی انجام نمی‌دهد و باید بگویم که شومن نیست، گفت: یکی از عیوب فنی به عبارتی این است که وی خالی‌بند نیست و فرد ساده‌ای است که فقط می‌خواهد حرف‌هایش را در چارچوب اداری بزند خواهش می‌کنم به دلیل شخصیت وی که دارای رفتاری کاملاً فرهنگی است و جوهره وزارت آموزش و پرورش را دارد در چارچوب ایجاد همدلی و همزبانی بین دولت و مجلس درخواست دارم که به استیضاح رأی ندهید. تا شاهد آرامش بهتر در نظام آموزش و پرورش کشور باشیم.

نقوی حسینی:صحبت‌های مشاور عالی فانی درباره آزادی سران فتنه برای استیضاح وی کافی است
سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان به عنوان موافق استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی اظهار داشت: شهید رجایی و شهید باهنر نمونه کاملی از یک معلم در نظام اسلامی هستند اما رئیس دانشگاه فرهنگیان در حضور معلمان و دانش‌آموزان از سیستم آموزش و پرورش آمریکا تمجید می‌کند.
وی افزود: در آموزش و پرورش آمریکا ۹۹ دصد دانش‌آموزان قبل از فارغ‌التحصیلی مورد تجاوز قرار می‌گیرند و این فرد از این سیستم آموزش و پرورش تمجید می‌کند؛ این فردی که می‌خواهد برای فرزندان این سرزمین معلم تربیت کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: استیضاح سیاسی نیست و سعی نکنید که آن را سیاسی جلوه دهید، چرا که اگر سیاسی بود صحبت‌های آقای سید کاظم اکرمی مشاور عالی فانی در جمع معلمان برای استیضاح وزیر کافی بود که خطاب به معلمان گفت چرا اینجا نشسته‌اید؟ بلند شوید و بروید زمینه آزادی سران فتنه را فراهم کنید. همچنین اگر استیضاح سیاسی بود سخنان آقای کفاش در کرمان برای استیضاح وزیر کافی بود. لذا ما به دلایل سیاسی استیضاح نمی‌کنیم، وگرنه انتصابات در آموزش و پرورش که یا فتنه‌گر بودند و یا در فتنه نقش داشتند برای استیضاح کافی بود.

نقوی حسینی تاکید کرد: من وکیل دولت نیستم، وکیل فراکسیون هم نیستم که با نظر کمیسیون نشست و برخواست کنم و فراکسیون بگوید رای بدهید و من هم بگویم چشم. من وکیل مردم بودم و اکنون هفته‌ای دو روز به مدارس و معلمان سر می‌زنم و متاسفم که بگویم که در مدارس پول چای معلمان را از جیب مردم می‌گیرند.

وی خطاب به وزیر‌ آموزش و پرورش گفت: من سه بار به شما گفتم که اگر به معلمان پرداختی داشتید از تلویزیون مطرح نکنید؛ اینقدر با شان معلمان بازی نکنید، فرزندان معلمان نمی‌توانند بگویند که پدرشان معلم است. چرا وقتی حق مردم را می‌دهید مصاحبه می‌کنید؟ اصلا حرف اساسی ما همین‌جا است که چرا حق معلمان را نمی‌دهید و وقتی می‌دهید آن را اعلام می‌کنید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حقوق معلمان حق‌التدریسی ۹ ماه بعد پرداخت می‌شود، گفت: معلمان ابتدایی که ۲۰ سال سابقه کار داشته باشند، دو ساعت از کارشان کم می‌شود و وزارت آموزش و پرورش به عنوان حق‌التدریس این پول را به آنها می‌دهد، اما در این دوره مدیریت آموزش و پرورش این موضوع را قطع کرده است. در حالی که مدیران ستادی صندوق ذخیره فرهنگیان پاداش ۱۰ میلیونی خود را می‌گیرند، اما حق معلمان را نمی‌دهیم.

وی در پایان سخنان خود خطاب به نمایندگان و وزیر آموزش و پرورش گفت: وزیر آدم خوبی است، اما مدیریت تعارف‌پذیر نیست؛ آقای وزیر افرادی که در اطراف شما هستند به بحران‌های آموزش و پرورش کمک می‌کنند لذا خود را نجات دهید.

عثمانی:تغییر در وزارت آموزش و پرورش نیاز ضروری برای دولت است
 محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در موافقت با استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: استیضاح ابزار نظارتی مجلس است و نه تنها سبب عدم همدلی نمی‌شود، بلکه یکی از ابزار همدلی است چرا که پس از استیضاح، وزیری روی کار می‌آید که باعث همدلی دولت، مردم و مجلس می‌شود.

وی با بیان اینکه این استیضاح باندی و حزبی نیست، گفت: دولت تدبیر و امید را دولتی موفق و مجرب می‌دانم و حیف است که دولت با این همه تلاش و کوشش در بین فرهنگیان تنزل پیدا کند، لذا تغییر در وزارت آموزش و پرورش را نیاز ضروری برای دولت می‌دانم. هر چند که امروز جریانات مختلف دست به دست هم دادند که این استیضاح رای نیاورد.

نماینده مردم بوکان در مجلس با بیان اینکه این استیضاح نباید شرایط را برای استیضاح وزرای دیگر فراهم کند، گفت: وزیر آموزش و پرورش یک بار به مجلس نیامد تا در مورد وضعیت اسفبار معلمان توضیح دهد و همواره می‌گوید که بودجه آموزش و پرورش را رشد داده‌ام، اما باید از معلمی پرسید که آیا این رشد بودجه فشار را بر آنها بیشتر کرده یا کمتر.

عثمانی با بیان اینکه وضعیت آموزش و پرورش بحرانی است و به خطر قرمز رسیده، گفت: آقای وزیر بودجه آموزش و پرورش را ۲ درصد اضافه کرده، اما قدرت خرید مردم پایین آمده است.

وی بر همین اساس گفت: چه کسی جز وزیر باید توجه مجلس و دولت را به وضعیت اسفبار آموزش و پرورش جلب کند، غیر از وزیر آموزش و پرورش؟ وزیر باید تحرک داشته باشد، باید فریاد بزند و یقه مجلس را بگیرد. البته هر چقدر که وزیر در وضعیت اسفبار آموزش و پرورش دخیل است، به همان میزان هم ما نمایندگان مجلس مقصر هستیم، لذا باید به صورت ریشه‌ای به آموزش و پرورش برسیم.

نماینده بوکان در مجلس افزود: من رای فرهنگیان و معلمان را نمی‌خواهم و نگران آینده کشور و فرزندان ایران و فرهنگ جامعه هستم. لذا اگر آموزش و پرورش را اینگونه اداره کنید مشکلات به دانشگاه‌ها هم سرریز می‌شود.

عثمانی در پایان و بر همین اساس گفت: اخیرا یک فوق لیسانس ادبیات فارسی برای بنده دو خط نامه نوشته و تقاضای کار کرده که در این دو خط نامه چند غلط املایی دارد؛ لذا این وضعیت آموزش و پرورش است و وقتی خروجی آموزش و پرورش اینگونه باشد خروجی دانشگاه ها هم همین وضعیت را خواهد داشت.

دفاعیات فانی
علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز چهارشنبه در جلسه استیضاح خود و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این جلسه را فرصتی برای ارائه گزارش وزارت آموزش و پرورش در ۲۲ ماه اخیر می‌دانم، فرهنگیان را ستون فقرات آموزش و پرورش دانست و گفت: آموزش و پرورش بزرگ‌ترین فصل مشترک دولت و ملت است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم دارد.

وی افزود: ۱۳ میلیون دانش‌آموز، ۲۶ میلیون اولیاء دانش‌آموزان و یک میلیون فرهنگیان به طور مستقیم با وزارت آموزش و پرورش در ارتباط هستند. البته مخاطبان آموزش و پرورش همه جامعه هستند. آموزش و پرورش با ۱۰۵ هزار مدرسه در ۷۵۲ منطقه آموزشی و با ۱۳ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون همکار فرهنگی بزرگ‌ترین نهاد کشور است و در همه جای کشور حضور دارد.

وزیر آموزش و پرورش به ارائه گزارش این وزارتخانه در ۲۲ ماه اخیر پرداخت و گفت: در زمینه اقتصاد، وزارت آموزش و پرورش یک نهاد سرمایه‌ای است نه هزینه‌ای. سهم بودجه آموزش و پرورش در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ از بودجه کل کشور به ترتیب ۹.۱، ۱۰.۷ و ۱۱.۲ درصد بوده و این نشان می‌دهد که در ۲۲ ماه اخیر سهم این وزارتخانه از بودجه دولت ۲.۱ درصد رشد داشته است.

فانی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در این مدت تلاش کرد سهم خود را از بودجه عمومی کشور افزایش دهد که در این بین دولت محترم نیز عنایت خوبی به این مسئله داشته است، خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: دوستان می‌دانند که هر یک دهم درصد از بودجه دولت رقم قابل توجهی است و وزارت آموزش و پرورش توانسته در ۲۲ ماه اخیر ۲.۱ درصد افزایش داشته و این دستاورد خوبی است.
وی اضافه کرد: رشد بودجه آموزش و پرورش از سال ۹۲ تا ۹۴ از ۵.۳ رشد در سال ۹۲ به ۲۴.۱ در سال ۹۴ افزایش داشته که البته این غیر از آن مبلغ ۱۳۵۰ میلیارد تومانی است که دولت برای رتبه‌بندی معلمان تعیین کرده است.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این نکته که در زمان اخذ رای اعتماد، استراتژی‌های وزارت آموزش و پرورش را اعلام کردند و بر این اساس کیفیت‌بخشی در کنار اصول ۵ گانه از اولویت‌های مهم ما بود، اظهار داشت: در سند تحول استراتژی اصلی، کیفیت‌بخشی مبنی بر عدالت آموزشی است. ساماندهی، توسعه مشارکت، اجرای تدریجی بودجه‌ریزی عملیاتی، ارتقاء مدیریت و اصلاح نظام مدیریت و برنامه‌ریزی از سیاست‌های ۵ گانه‌ای بود که ما همچنان به دنبال دستیابی به این دستاوردها هستیم.

فانی رشد کمی و کیفی خدمات آموزشی با تکیه بر عدالت آموزشی را از نخستین دستاوردهای ۲۲ ماه اخیر وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: در هفدهم اردیبهشت ۹۳ که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم یکی از درخواست‌ها و مطالبات ایشان تهیه نقشه راه تحول نظام آموزشی بود که آموزش و پرورش در عمل به این دغدغه رهبر انقلاب نقشه راه سند تحول را تهیه کرد و در اسفندماه سال گذشته آن را به اتمام رساند که من یک نسخه از آن را اکنون تحویل رئیس جلسه می‌دهم.

وی افزود: نقشه راه سند تحول مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش خواهد بود. همزمان با آن نیز ۴۰ راهکار از ۱۳۱ راهکار سند تحول در قالب ۹۹ برنامه در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در راستای انسداد بیسوادی تحت پوشش دانش‌آموزان ابتدایی را از ۹۷.۴ به ۹۸.۵ درصد در سال تحصیلی جدید رساندیم، گفت: ما در کشور ۱۱۰ مدرسه تک دانش‌آموزی داریم. یعنی یک مدرسه با یک دانش‌آموز. همچنین ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه داریم که زیر ۵ نفر دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کنند. همه اینها نشاندهنده آن است که دولت و آموزش و پرورش برای برقراری عدالت آموزشی مسیر درستی را طی کرده است.

فانی تصویب آئین‌نامه کلاس‌های چندپایه‌ای و مدارس عشایری را از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه دانست و گفت: ما به مجلس قول داده بودیم که کار ساماندهی نیروی انسانی را انجام دهیم و باید همین‌جا عرض کنم که امسال در جشنواره بهره‌وری در کشور وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر در بهره‌وری شناخته شد و لوح تقدیری دریافت کرد.

وی با بیان اینکه بیش از هزار میلیارد تومان از طرح ساماندهی نیروی انسانی صرفه‌جویی کرده‌ایم که این مبلغ را در راستای اقداماتی برای خدمت به فرهنگیان انجام دادیم اظهار داشت: اجرای مرخصی زایمان بانوان فرهنگی آن هم پس از گذشت ۳ سال از تصویب آن در مجلس را در دستور کار قرار داده و این مرخصی‌ها را از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش دادیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پس از گذشت ۴ سال از تصویب آن ما قانون مدیریت خدمات کشوری را مورد توجه قرار دادیم و امتیاز آن را از ۸۰۰ به ۱۵۰۰ افزایش دادیم.

فانی برقراری فوق‌العاده شغل مناطق مرزی و ساماندهی دانشگاه فرهنگیان را از دیگر اقدامات این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: ۶۴ هزار و ۶۰۰ دانشجو، معلم در ۹۸ پردیس و دانشکده فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند. ما برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان را تدوین و بازنگری کردیم.

وی در پایان گفت: در ادامه فعالیت‌های آموزش و پرورش باید از طریق کمیته‌ای که در جلسه غیر علنی هفته گذشته داشتیم باید راهکارهایی را برای بهبود معیشت فرهنگیان، رتبه‌بندی فرهنگیان، بازنگری فرهنگیان و تامین منابع برای اصلاح و بازسازی ۳۵ درصد فضاهای آموزش و پرورش مورد توجه قرار دهیم و دستیابی به این اهداف را با جدیت دنبال کنیم.

فانی در بخش دوم سخنانش، با بیان اینکه سرپرست دانشگاه فرهنگیان برادر شهید است، گفت: براساس استعلامی که ما از وزارت اطلاعات در رابطه با همه مدیران‌مان کسب می‌کنیم، این انتصاب صورت گرفته و لذا عزیزان دقت داشته باشند کاری که دارد انجام می‌‌شود طبق ضوابط و مقرراتی است که وجود دارد.وی اضافه کرد: در رابطه با گزارش عملکرد ۲۲ ماهه وزارت آموزش و پرورش، بنده باید بگویم که اتفاقی که در آموزش و پرورش افتاد و توفیقاتی که ما به دست آوردیم، حاصل تلاش‌های فرهنگیان، معلمین و عزیزانی است که در سطوح و لایه‌های مختلف آموزش و پرورش انجام وظیفه می‌کنند، است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز بسیاری از مشکلاتی که این وزارتخانه دارد کار این ۲۲ ماه اخیر نیست و کاری است که از سال‌های قبل به ما به ارث رسیده است، اظهار داشت: ما بیش از ۹۸ درصد و قریب به ۹۹ درصد اعتبارات‌مان، پرسنلی است و ما هیچ نقشی در ۹۹ درصد اعتبارات‌مان نداریم، وقتی که در دولت دهم ۱۱۶ هزار نفر به یکباره جذب آموزش و پرورش می‌شوند، بار مالی پرسنلی دارد.

فانی با تأکید بر اینکه در وزارت آموزش و پرورش پرسنل خوب توزیع نشده است و در خیلی از مناطق با تورم نیروی انسانی و در بسیاری از مناطق نیز با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، افزود: شما به عنوان نمایندگان مجلس بگویید که آیا ما می‌توانیم یک همکار فرهنگی که در شهر تهران مازاد بر نیاز ما هست را به بشاگرد منتقل کنیم! آیا امکانپذیر است؟ این در حالی است که بنده در وزارت آموزش و پرورش از روزی که آمده‌ام تا امروز یک نفر را استخدام نکرده‌ام که به بودجه پرسنلی وزارتخانه فشار وارد کند، اتفاقا ما در این دولت تلاش کردیم که از طریق خدمات آموزشی هزینه‌های آموزش و پرورش را متعادل کرده و به اقتصاد آموزش و پرورش عنایت خاصی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فرهنگیان نسبت به تبعیضی که در پرداخت‌ها وجود دارد معترضند، گفت: ما هم به این امر معترضیم، ما هم حق می‌دهیم و اعتقاد داریم که این تبعیض‌ها باید از بین برود، اما تصدیق می‌کنیم که این تبعیض چیزی نیست که در این دولت و در دوران وزات بنده به‌وجود آمده باشد؛ این تبعیض سال‌های سال وجود داشته است، باید تلاش شود که در یک بازه زمانی مشخص این تبعیض‌ها به حداقل برسد.
وزیر آموزش و پرورش ضمن تشکر از ۱۷۰ نماینده مجلس که در جلسه غیر علنی هفته گذشته شرکت کرده‌اند، گفت: نتیجه این جلسه خوب بود و کمیته‌ای تشکیل شد، به طوری که توفیق داشتیم که دو روز پیش در دفتر آقای ابوترابی‌فرد با حضور نمایندگان سازمان و تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به بررسی روش‌های تأمین منابع مالی و برداشتن و کاهش تبعیض‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

فانی در ادامه، اظهار داشت: مدیران آموزش و پرورش با حضورشان در صحنه‌های اعتراض‌آمیز مدنی معلمین تلاش کردند که این حرکت معلیمن را به آرامش تبدیل کنند، پیام معلیمن به دولت منتقل شد و در آخرین جلسه هیئت وزیران در سال گذشته، رتبه‌بندی معلیمن به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه طرح رتبه‌بندی معلیمن شروع خوبی است، اما کافی نیست، تصریح کرد: ما باید بتوانیم هم منابع آموزش و پرورش را رشد داده و هم در هزینه‌کرد منابع درست عمل کنیم، رتبه‌بندی به عنوان یک شروع در کاهش فرق بین پرداخت‌‌های معلمین و سایرین می‌تواند مؤثر باشد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه گسترده‌ است، گفت: این وزارتخانه در همه مناطق کشور و در دورترین روستاهای کشور مدارس ما وجود دارد و پرچم جمهوری اسلامی بالای سر مدرسه است، به تبع در این وزارتخانه بزرگ اتفاقاتی ممکن است در انتصابات، انتقلات و جابه‌جایی‌ها بیفتد و نمایندگان مجلس درخواست‌هایی را داشته باشند، بنده با پیشنهاد برخی از نمایندگان در رابطه با اینکه ممکن است در بعضی از مناطق و مدیران در صورتی که مشکلی هست با تعامل این مشکل را حل کنیم، موافقم.

فانی در پایان خاطر نشان کرد: بنده به عنوان یک سرباز فرهنگی در ماه مبارک رمضان با زبان روزه اعلام می‌کنم که خدایا تو شاهد هستی که من تمام توان خود را در این ۲۲ ماه مصروف بزرگترین وزارتخانه‌ای که به آن عشق می‌ورزم و معلمینی که به تک‌تک‌شان عشق می‌ورزم کرده‌ام و اعتقاد دارم که معلیمن ستون فقرات آموزش و پرورش و آموزش و پرورش ستون فقرات کشور است؛ اگر مجلس محترم این توفیق را به من بدهد که همچنان در خدمت آموزش و پرورش باشم، خدا را شاکرم و اگر هم این توفیق را پیدا نکنم، باز هم خدا را شاکر هستم و از همه نمایندگان، اعم از کسانی که به من رأی موافق خواهند داد و عزیزانی که بنا به تشخیص‌شان رأی مخالف می‌دهند، صمیمانه تشکر می‌کنم و التماس دعا دارم.

صحبتهای ابوترابی‌فرد پس از رای اعتماد مجدد مجلس به فانی
حجت‌الاسلام سید محمدحسین ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان و پس از رای اعتماد مجدد مجلس به علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: عدم اعتماد مجلس به آقای فانی رای نیاورد و ایشان در مسند وزارت با قدرت و اعتماد همگان در راستای ارتقاء کیفی و سطح اخلاق و دانش کار خود را ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: جلسه استیضاح امروز در پاسخ به دغدغه‌های معلمان و دانش‌آموزان بود که همان دغدغه نمایندگان است چرا که امروز آموزش و پرورش با مشکلات اساسی روبرو است و باید مشکلات به طور جدی برای دولت و مجلس مطرح شود تا راه برای گشودن گره‌ها هموار شود.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: نمایندگان به این باور رسیدند که با تبیین مشکلات و تداوم مدیریت آقای فانی با وعده‌های جدی دولت که داده شده و با توجه به کمیته‌ای که با اراده مجلس برای رصد مشکلات و شناسایی راه‌های پاسخ به مشکلات تاسیس شد، ابقای وزیر می‌تواند راه نزدیک‌تری برای حل مشکلات باشد.

ابوترابی‌فرد در پایان گفت: با احترام به استیضاح‌کنندگان و فرهنگیان معتقدیم که اراده مجلس و دولت جست‌وجوی راه‌ها برای حل مشکلات است.


کد مطلب: 278317

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcfycd0ew6dema.igiw.html?278317

الف
  http://alef.ir