به روایت مترجم/ «استراتژی رسیدن به استراتژی»؛ مارتین ریوز، نات هانس، جانمجایا سینها؛ سید حسین جلالی؛ آریانا قلم
استراتژی برای استراتژی
سید حسین جلالی*؛ 8 آبان 1395
8 آبان 1395 ساعت 13:22
«استراتژی رسیدن به استراتژی»
نویسندگان: مارتین ریوز، نات هانس، جانمجایا سینها
مترجم: سید حسین جلالی
ناشر: آریانا قلم، چاپ اول ۱۳۹۵
۳۲۸ صفحه، ۱۹۰۰۰ تومان
شما میتوانید کتاب «استراتژی رسیدن به استراتژی» را تا یک هفته پس از معرفی با ۱۰ درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب آنلاین خرید کنید.
****
آیا برای مدیریت اثربخش در دو صنعت نفت و فناوری اطلاعات میتوانیم از روشها و ابزارهای یکسانی استفاده کنیم؟ بدیهی است که پاسخ به این پرسش منفی است؛ اما اجازه دهید این پرسش را به شکل دیگری مطرح کنیم: چگونه میتوانیم روشها و ابزارهای مناسب را برای مدیریت اثربخش در هریک از صنایع نفت، فناوری اطلاعات یا هر صنعت دیگری شناسایی کرده و از آنها استفاده کنیم؟ پاسخ به این پرسش همان کلیدی است که برای غلبه بر چالشهای ویژه هر صنعت مورد نیاز است، اما در حوزه مدیریت عموماً با روشها و ابزارهایی روبهرو هستیم که بدون توجه به تفاوتهای بنیادین میان صنایع مختلف، به صورت توصیههای یکسان برای همه سازمانها و صنایع ارائه شدهاند. این مسئله در زمینه استراتژی و مدیریت کلان کسبوکار شکل محسوستری یافته است و الگوهای مبتنی بر ترکیب نتایج تحلیلهای محیط خارجی و محیط داخلی به شکل افراطی و بدون توجه به شرایط و اقتضائات ویژه هر صنعت در سازمانهای گوناگون به کار گرفته میشوند.
بخش عمده کتابها و منابع جدید منتشره در زمینه استراتژی، عمدتاً روشهایی را توصیه کردهاند که با اندکی تغییر در چارچوب کلی چنین الگوهایی حاصل شدهاند. در چنین شرایطی شناسایی روشها و ابزارهای مناسب در زمینه استراتژی برای مدیریت اثربخش کسبوکار پرسشی بسیار دشوار است و یافتن پاسخ برای آن نیازمند دسترسی به مجموعه کامل روشها و ابزارهای ممکن و همچنین، معیاری برای انتخاب روش و ابزار مناسب از میان این مجموعه است. این دو جزء زمانی به طور صحیح در کنار همدیگر قرار میگیرند که ارزیابی جامعی از رفتار واقعی سازمانها (نه آنچه روی کاغذ درج میشود) در طول زمان داشته باشیم.
به طور طبیعی، شرکتهای مشاوره مدیریت به لحاظ همکاری نزدیک با طیف وسیعی از سازمانها و نگاه بیرونی که به فضای کسبوکار دارند، بیشترین فهم را از مجموعه روشها و ابزارهای در دسترس و رفتار واقعی سازمانها در بهکارگیری این مجموعه دارند. کتاب Your Strategy Needs a Strategy که در سال 2015 میلادی طی همکاری مشترک گروه مشاوره بوستون و دانشکده کسبوکار هاروارد و توسط سه نفر از شناختهشدهترین مشاوران بینالمللی در حوزه استراتژی نگاشته شده است، از معدود منابعی در حوزه مدیریت استراتژیک است که ضمن ذکر مجموعه کامل روشها و ابزارهای ممکن برای خلق استراتژی، هم معیاری برای انتخاب روش و ابزار مناسب ارائه کرده است و هم رفتار سازمانها و صنایع مختلف در بهکارگیری این روشها و ابزارها را در بلندمدت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است.
نویسندگان این کتاب، که با عنوان استراتژی رسیدن به استراتژی: راهنمای انتخاب و اجرای رویکرد صحیح به استراتژی توسط انتشارات آریاناقلم به چاپ رسیده است؛ بر مبنای تجربهشان از کار با سازمانهای گوناگون در نقاط مختلف جهان، چارچوبی با عنوان پالت استراتژی را به منظور کمک به مدیران برای انتخاب روش و ابزار مناسب برای رسیدن به استراتژی طراحی کردهاند و سپس مجموعه روشها و ابزارهای ممکن برای رسیدن به استراتژی را بر اساس خروجی پالت استراتژی در پنج الگو طبقهبندی کردهاند.
این الگوها عبارتند از:
کد مطلب: 406800
آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcfxvdjxw6dxca.igiw.html?406800