نگاه سیستمی به انتخابات و روشهای تقلب
31 خرداد 1388 ساعت 8:37
بعد از انتخابات رياست جمهوري متاسفانه طرف بازنده به جاي پذيرش آراء مردم و تن دادن به انتخاب آنها جو گسترده رواني مبني بر تقلب در انتخابات را در كشور ايجاد كرد. در اين نوشته با آشنايي حداقلي به سيستم برگزاري انتخابات توضيح داده ميشود كه تقلب گسترده در انتخابات به اين آسانيها نيست. شايد بتوان تخلفهاي جزئي را كه بتواند آراء را حداكثر تا چند ده هزار جابجا كند سازماندهي كرد اما تقلبهاي سازماندهي شدهاي كه بتواند چندين ميليون راي مردم را تغيير دهد امكان پذير نيست. بماند كه اولا طرف بازنده هم تا كنون ادعاي محكم و استناد دقيقي براي اثبات مدعاي خود ذكر نكرده است و ثانيا انتظار اين است كه مسئولان شوراي نگهبان و وزارت كشور با حضور در رسانه ملي امثال اين مراحل را براي مردم توضيح دهند تا مشخص شود علل ديگري در پشت صحنه براي اين ادعا موجود است. گرچه نويسنده معتقد است دود فضاي ايجاد شده نهايتا به چشم اصلاحطلبان خواهد رفت.
با واشكافي انواع روشهاي تقلب و نگاه سيستمي به فرآيند انتخابات ميتوان سه دسته كلي براي تقلبهاي ممكن در نظر گرفت :
* راي درون صندوقها راي واقعي مردم نباشد : در اين صورت يا تعرفههايي اضافهتر بر راي مردم به صندوقها اضافه شده است و يا با شناسنامههاي مجعول راي داده شده است، يا راي عدهاي خريده شده است، يا آراء ريخته به صندوقها دستكاري و مخدوش شده است و ...
* آراء درج شده در صورت جلسه صندوقها با آراء واقعي صندوقها متفاوت است. اين امر مستلزم تباني اعضاي صندوق در موقع درج صورت جلسه و يا جعل صورت جلسه توسط فرمانداريها، استانداريها، و يا دستاندركاران ستاد انتخابات كشور است.
* تجميع آراء اشتباه صورت گرفته است. به عبارت ديگر اگر تعرفهها را جمع بزنيم نتيجه ديگري حاصل خواهد شد.
اگر بخواهيم به طور مختصر نشان دهيم كه تقلب سازماندهي شده به اين آساني نيست بايد به نكات زير توجه نماييم.
* حدود 45 هزار صندوق راي وجود داشته است يعني متوسط راي هر صندوق 900 راي است. بديهي است كه در هر صندوق حداكثر به اندازه 30 درصد آراء ميتوان تخلف و تقلب كرد. يعني براي تقلب از نوع اول بايد به ازاي هر يك ميليون راي سه هزار و پانصد صندوق را براي تقلب مديريت كرد.
* در هر صندوق معمولا حداقل 6 نفر مسئول هستند. سه نفر ناظر شوراي نگهبان و سه نفر دستاندركاران وزارت كشور. حتي اگر بتوان براي با هماهنگ كردن يك نفر در هر صندوق اقدام به تقلب سازماندهي شده كرد، آيا دوستان مدعي تصور ميكنند كه هماهنگ كردن 3500 نفر مسلمان ايراني براي تقلب سازماندهي شده كار آساني است؟ بماند كه در سر صندوق با حضور 6 تا ده نفر دستاندركار تقريبا متصور نيست كه حتي بتوان در 1000 صندوق تقلب كرد. چرا كه اين كار بايد يا با هماهنگي 6هزار نفر صورت گيرد و يا از چشم آنها پنهان بماند. اين اتفاق محال عقلي نيست اما بسيار دشوار است. بماند كه محاسبات فوق براي يك ميليون راي است. در حال حاضر 13 ميليون تفاوت آراء وجود دارد.
* اگر فرض را بر اين بگذاريم كه آراء صندوقها با آراء درج شده بر روي صورت جلسه متفاوت است ،باز هم با ابهامات مشابهي مواجه ميشويم. اگر اين امر از ابتدا توسط دستاندركاران صندوق صورت گرفته باشد كه همان محاسبات قبلي دشواري آن را نشان ميدهد. اگر بعدا عدهاي آنها را خدشه دار كرده باشند كه باز هم با يك بازشماري تصادفي صندوقها ميتوان به درستي يا عدم درستي فرمهاي صورت جلسه پيبرد. علاوه بر اين هر فرم صورت جلسه چندين امضا از مجريان و ناظران دارد و بنابراين تغيير و جعل آن مستلزم جعل هزاران امضا است چرا كه طبق محاسبات قبل بايد هزاران فرم صورت جلسه را تغيير داد تا يك ميليون راي جابجا شود. حتي اگر همه اينها هم امكان پذير باشد يعني در بدترين حالت هم آراء مخدوش شده باشد و هم فرمهاي صورت جلسه، مجريان و ناظران همچنان زندهاند و حداقل ميتوان صدها نفر را پيدا كرد كه اطلاع دهند آمار فعلي با آمار حقيقي متفاوت است.
* در همه موارد قبل بايد در نظر داشت كه پايان شمارش آراء چهل هزار ناظر آقاي موسوي در صندوقها حضور داشتند و حتما تقلب در اين مراحل نميتواند در هزاران صندوق از چشم آنها پنهان بماند. حتي اگر برخي از ناظران را هم اخراج كرده باشند فاصله آراء بسيار زياد است.
* در مرحله تجميع آراء طبق گفته مسئولان دو روش دستي و رايانهاي همزمان استفاده شده است.
* در روش رايانهاي نتيجه هر صندوق پس از شمارش در فرمانداري به سيستم متمركز كامپيوتري وارد شده و همزمان در سايت وزارت كشور و شوراي نگهبان مشاهده شده است. بنا بر گفته دكتر كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در تمامي مدت شمارش آراء نمايندگان كانديداها در ستاد مركزي نظارت شوراي نگهبان حضور داشتند و از نزديك روند شمارش آراء را پيگيري ميكردند. با اين توضيحات اساسا ميان اتمام شمارش تا ثبت نتايج فرصتي چندان براي دستكاري صندوقها نبوده است. ممكن است اين شبهه پديد آيد كه نرمافزار شمارش تجميع دارد كه در آن صورت ميتوان به شمارش دستي آراء رجوع كرد.
* در روش تجميع دستي آراء، پس از جمعبندي تمامي صندوقها در فرمانداري،نتايج به استانداري منتقل شده و پس از تجميع آراء همه شهرهاي استان، نتايج استان به وزارت كشور منتقل ميشود. طبيعي است كه اين روش از روش رايانهاي كندتر است و ممكن است در طول زمان اعلام،آراء كانديداها تفاوتهايي با هم داشته باشد.
* با توجه به اينكه فرمهاي صورت جلسه صندوقها موجود است هر گونه ادعا مبني بر خطا و تقلب در تجميع ميتواند با درخواست تجميع مجدد و حتي شمارش مجدد آراء طرح شود. طرح ادعاي تقلب بيشتر يك جنگ رواني است.
* البته نويسنده امكان تخلف در تعدادي از صندوقها و شهرها را دور از انتظار نميداند، اما تخلف سازماندهي شده و تخلفاتي كه بتواند دهها ميليون راي را جابجا كند، بسيار بعيد است.
* كاش مدعيان دموكراسي خود به راحتي تن به راي حقيقي مردم ميدادند و اين شائبه را تقويت نميكردند كه در روي ديگر ادعاي تقلب اهداف ديگري را پيگيري مينمايند.
کد مطلب: 47915
آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcft1dj.w6deyagiiw.html?47915