کلاه گشاد میتسوبیشی بر سر مصرف‌کنندگان

10 شهريور 1395 ساعت 11:58


میتسوبیشی سرانجام اعتراف کرد موتور خودروهایش را طوری دستکاری می‌کند تا نشانگر مصرف سوخت خودرو، میزان مصرف کمتری را نمایش دهد.

به گزارش خبرآنلاین، این اولین بار نیست که در سال‌های اخیر خودروسازان سر مصرف‌کنندگان و حمایت‌کنندگان محیط زیست کلاه می‌گذارند. در سال ۲۰۱۵ فولکس واگن غول خودروسازی آلمان متهم به دستکاری موتور خودروهایش شد تا آلایندگی کمتری را نشان دهند. آنچنان که گفته می‌شود خودروساز آلمانی هنوز هم با کاهش تقاضای خودروهایش در سرتاسر جهان روبه‌روست. حالا باید منتظر ماند و دید میتسوبیشی چطور با این بحران دست و پنجه نرم می‌کند.

میتسوبیشی ششمین خودروساز بزرگ ژاپن است و حالا مشتریانش را در شوک بزرگی فرو برده است. ابتدا گفته می‌شد میتسوبیشی ۱۰ سال از این دستگاه‌ها در خودروهایش استفاده می‌کرده، اما حالا مشخص شده میتسوبیشی ۲۵ سال از این نوع آزمایش‌های نادرست استفاده می‌کرده تا طوری جلوه دهد که خودروهایش کم مصرف است.

در سال‌های اخیر، بازار، تقاضای بیشتری برای خودروهای کم‌مصرف و جمع و جور و شهری داشته است و میتسوبیشی با این نوع بزرگ‌نمایی و در حقیقت تقلب توانسته جای خود را در بازار خودرو‌های کم مصرف باز کند. اما حالا می‌گویند مینی خودروی میتسوبیشی کم مصرف و اقتصادی شما آنقدر هم که در بروشور آن نوشته، اقتصادی نیست. میگویند سر شما کلاه رفته است.

انتظار می‌رود در ماه‌های آینده درخواست‌هایی برای مطالبه هزینه‌های اضافی سوخت از طرف مشتریان و درخواست‌های پرداخت مالیات از طرف دولت‌ها به طرف میتسوبیشی سرازیر شود. (در بعضی مواقع از خودروهای کم مصرف و البته خودروهای برقی مالیات و عوارض دریافت نمی‌شود.)

این سوال در ذهن برخی از مصرف‌کنندگان نقش بسته که اگر میتسوبیشی درباره مصرف سوخت خودروهایش به ما دروغ می‌گوید، حتما درباره نکات ایمنی، نواقص و عملکرد خودروها هم با مصرف‌کننده رو راست نیست. اتفاقی در سال ۲۰۰۲ هم گویای این ماجراست: در سال ۲۰۰۲ تایر یک کامیون ساخته میتسوبیشی در می‌آید و جان یک رهگذر را می‌گیرد و دادگاه سازنده را مقصر می‌داند.

رسوایی اخیر و حوادثی این چنین برای کامیون‌های میتسوبیشی که کم هم اتفاق نیفتاده‌اند، مصرف‌کنندگان را برای خرید از این شرکت بی‌میل کرده و فروش این شرکت در سال اقتصادی اخیر دچار افت شدید شده است.

مصرف‌کنندگان می‌گویند وقتی میتسوبیشی به نیسان که شریک تجاری‌اش است، رحم نکرده، به ما هم رحم نمی‌کند. (تعداد زیادی از خودروهای دست‌کاری شده تحت نام و لوگوی نیسان به فروش رسیده‌اند.)

اکنون هزینه‌های میتسوبیشی روز به روز بیشتر می‌شود و فروش خودروهایش کمتر می‌شود، سهامش افت شدیدی در بازار‌ها داشته است، و بعد از هشت سال اولین سال است که ضرر کرده است.

خودروساز ژاپنی پیش‌بینی کرده به خاطر این رسوایی، در ۱۲ماه منتهی به مارس ۲۰۱۷، ۱.۳۸ میلیارد دلار ضرر خالص داشته باشد. اما حالا حتی مدیرش هم استعفا داده. ۱۰۰میلیارد ین باید به نیسان بدهد و ۵۰ میلیارد ین هم حق مشتریان شاکی است.

شاید میتسوبیشی بتواند از پس پرداخت این جرایم بر بیاید، ولی نکته مهم اعتماد مصرف‌کنندگان است که دیگر به راحتی به این خودروساز جلب نخواهد شد.


کد مطلب: 387091

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcf1edmyw6dcxa.igiw.html?387091

الف
  http://alef.ir