تحقق سفر ریلی به عتبات عالیات در ایام اربعین با کمک بخش غیر دولتی

محمدحسین رضائیان، 23 آبان 95

23 آبان 1395 ساعت 20:11

سفر ریلی به عتبات عالیات در ایام اربعین وابسته به احداث راه آهن بصره به شلمچه و احداث پلی بر روی اروند رود است و وزارت راه و شهرسازی می تواند با کمک بخش غیردولتی به راحتی این امکان را فراهم سازد و آرزوی بزرگ زوار ایرانی در این زمینه را محقق نماید.


اربعین 95 در راه است و بازهم سیل عاشقان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) مهیا می شوند تا به هر طریق ممکن از فیض زیارت در این ایام بهره مند شوند.  طبق اعلام دبیر ستاد مرکزی اربعین، یک و نیم میلیون نفر ایرانی در پاییز سال 94 برای زیارت اربعین عازم عراق شدند. بر همین اساس پیش بینی می شود امسال نیز شاهد تشرف میلیونی زوار ایرانی به عتبات عالیات در همین ایام باشیم.

در سال های اخیر با هدف  تسهیل در تشرف زوار ایرانی به کربلای معلی، مقرر شده است که امکان سفر آسان و امن با قطار فراهم گردد. برای عملیاتی شدن سفر ریلی به کشور عراق و ایجاد ارتباط ریلی بین دو کشور، شبکه ریلی کشور تا مرز شلمچه احداث شده است ولی نبود زیرساخت ریلی از مرز شلمچه تا شهر بصره باعث شده است تا این سفر ریلی امکان پذیر نباشد.

برای حل این مشکل، دی ماه 93 قراردادی بین دو کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل عمومی عراق  به امضا رسید.

با توجه به همین قرارداد هم رئیس جمهور محترم در سفر به مشهد مقدس در بهمن ماه 94  ابراز امیدواری کردند که اربعین سال 95، سفر ریلی به عتبات عالیات میسر باشد. با این وجود  و پس از گذشت بیش از 20 ماه از امضای این قرارداد و حدود 10 ماه از دستور صریح و مجدد رئیس جمهور مبنی بر تکمیل پروژه ارتباط ریلی با کشور عراق (سفر ریلی به کربلا) تا اربعین 95، همچنان این پروژه در مرحله طراحی  باقی مانده است.

برای اجرای این پروژه کوچکِ که تکمیل آن باعث تسهیل انتقال بار به عراق هم می شود، وظیفه عراق  احداث راه آهن این مسیر (راه آهن بصره به شلمچه) به طول 32 کیلومتر است و سهم ایران نیز ساخت یک پل 700 متری روی اروندرود است که طبق گفته های عبدالکریم درویش زاده، مدیرکل راه آهن جنوب در اواسط مهرماه امسال، شروع  فرآیند احداث این پل، منوط به آغاز به کار طرف عراقی برای احداث راه آهن است.

با توجه به پیش بینی مدت زمان حداقل دو سال برای  احداث این پل، تاخیر های مکرر در این زمینه علاوه بر اینکه امکان اعزام زائران ایرانی عتبات عالیات به صورت ریلی را به تعویق می اندازد، کشورمان را از فرصت  حمل و نقل ریلی کالا با عراق محروم نگاه داشته است.  

از سوی دیگر، پس از گذشت حدود دو سال از امضای قرارداد بین دو کشور و عدم احداث راه آهن بصره به شلمچه، هادی شلال، مدیر راه آهن جنوب عراق در اوایل مهرماه امسال اعلام کرده است که مسوولین عراقی تمایل دارند تا طرف ایرانی این پروژه را انجام دهد و وعده واگذاری بهره برداری از این پروژه را برای مدت 25 سال به طرف ایرانی داده است.

 با استفاده از براوردهای مالی می توان نشان داد که اصل و سود سرمایه مورد نیاز برای تکمیل این پروژه در این دوره 25 ساله باز خواهد گشت. بنابراین در صورت فراهم بودن شرایط، مشارکت در تکمیل این پروژه قطعا مورد استقبال سرمایه گذاران داخلی قرار خواهد گرفت و در نتیجه، ضرورت دارد که  وزارت راه و شهرسازی با زمینه سازی برای ورود بخش خصوصیِ داخلی به تسریع در اجرای این پروژه کمک کند.

بهترین شیوه برای اجرای قرارداد بین ایران و عراق در این زمینه و  تکمیل این پروژه، استفاده از روش همکاری های عمومی-خصوصی است. در این روش بخش خصوصی با "سرمایه خود" اقدام به احداث پروژه زیرساختی می کند و برای مدت مشخصی اقدام به بهره برداری از پروژه می نماید تا اصل سرمایه و سود مورد انتظار را بدست آورد و سپس پروژه به بخش دولتی تحویل داده می شود.  

 همچنین در این نوع قراردادها، مالکیت با بخش عمومی است و تنها اجازه "بهره برداری" برای مدت محدودی به بخش خصوصی داده می شود.

با توجه به ضرورت تسریع در ایجاد ارتباط ریلی بین ایران و عراق که امکان سفر ریلی زائران عتبات عالیات به کربلای معلی در کل سال و بخصوص در ایام اربعین فراهم خواهد کرد، ضرورت دارد که وزارت راه و شهرسازی با استفاده از روش همکاری های عمومی-خصوصی امکان حضور بخش خصوصی داخلی در این بخش را فراهم نماید.


کد مطلب: 413459

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcdks0onyt0fo6.2a2y.html?413459

الف
  http://alef.ir