درباره طرح ستاره دادن به خودروها؛

در کشور حق انتخاب خودروي زير 30 ميليون توماني وجود ندارد/ چند درصد از خودروهای داخلی غیر استاندارد هستند؟

بخش اقتصادی الف، 20 دی 94

20 دی 1394 ساعت 12:42


موضوع ارزیابی خودروها با ستاره با حضور "امیرحسن کاکایی" استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و "فربد زاوه" کارشناس صنعت خودرو در گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه امیرحسن کاکایی استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به این سؤال که بر اساس طرح ستاره‌دار کردن خودروها ۶۶ درصد خودروهای ما یک ستاره دریافت می‌کنند و آیا این برای صنعت خودروسازی ما که ۵۰ سال قدمت دارد بد نیست اظهار داشت: هنوز اتفاق خاصی رخ نداده بلکه وزارت صنعت معدن و تجارت سعی کرده از دیدگاهی که در آن کلمه منفی به کار می‌بردیم به سمت یک کلمه کیفی برویم چون واقعیت این است که کیفیت درجه‌بندی دقیقی ندارد بلکه محدود است.

** مشکلی که در صنعت‌خودرو داریم نوسان کیفیت است
وی اضافه کرد: ستاره امتیاز کیفی را به کلیت تولید یک محصول می‌دهند و مشکلی که هم اکنون در کشور داریم این است که نوسان کیفیت ما خیلی بالا است به این معنا که خیلی وقت‌ها افرادی داریم که از کیفیت خودرو داخلی راضی هستند ولی متأسفانه افرادی از کیفیت این خودروها راضی نیستند و اشکال این قضیه عدم تحت کنترل تولید کیفیت است و نه لزوماً خود کیفیت

وي افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با طرح ارزيابي خودروها با ستاره مي خواهد در صنعت خودرو فضاي رقابتي ايجاد شود.
کاکايي گفت: نبود کيفيت موجب رکود صنعت خودرو مي شود. وي افزود: در همه کشورها تنوع خودرو زير ۳۰ ميليون تومان محدود است.

** وزارت صنعت با طرح ستاره‌دار کردن خودروها سعی دارد تا خودروسازان را ترغیب کند تا کیفیت خود را بالا ببرند
کاکایی با تاکید بر این که کیفیت یک مفهوم نسبی است ادامه داد: برخی از خودروهای ما باید بدون ستاره باشند و باید قبول کنیم که یک سری خودروهایمان قدیمی شده و ما هر چقدر هم روی کیفیت آن‌ها کار کنیم نیاز فعلی جامعه را نمی‌تواند پاسخگو باشد علی‌القاعده وزارت صنعت به دنبال این است که به تدریج به خودروسازان فشار بیاورد و امیدوار باشد که با فشاری که از طریق امتیازدهی ایجاد می‌کند آن‌ها را ترغیب کند ضمن بالا بردن کیفیت در محصولات خود نیز نوآوری داشته باشند.

وی درباره این که آیا این طرح جدید می‌تواند تغییراتی را در کیفیت خودروها ایجاد کرد گفت: همیشه باید انتظار داشته باشیم که کیفیت خودروها بالا برود چرا که بدون کیفیت رقابت معنی ندارد ولی امتیازدهی صرفاً یک روشی است که یک سری امتیازها را نمایان سازد و عواملی چون سرمایه‌گذاری و فناوری هستند که باید در صنعت خودرو برای آن‌ها فکری داشته باشیم و بر این اساس است که ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا جهشی را در صنعت خودروسازی‌مان شاهد باشیم.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو نيز در اين برنامه با بيان اينکه ارزيابي خودروها با ستاره بحث جديدي نيست و حدود ۱۵ سال است که در کشور مطرح است گفت: در حالي که همه گزارشهاي کيفيت خودروها مديريت دولتي شده است بايد مشخص شود طرح ارزيابي خودروها با ستاره چه تأثيري در بهبود کيفيت خودروها دارد.

وي افزود: اکنون در کشور حق انتخاب خودروي زير ۳۰ ميليون توماني وجود ندارد.  زاوه گفت: ۹۰ درصد بازار خودرو را مشتريان خودروهاي زير ۳۰ ميليون تومان تشکيل مي دهند.

وي با بيان اينکه با قيمت گذاري شوراي رقابت در خودرو مخالف است افزود: براي افزايش کيفيت خودروها بايد قيمت گذاري به بازار سپرده شود.

زاوه گفت: در صنعت خودروسازي کشور بين استاندارد کيفيت و استاندارد اجباري تفاوتي وجود ندارد و موضوع ارزيابي خودروها بر اساس ستاره بيشتر مربوط به بازار و مشتريان خودرو مي شود و بر خودروسازان تأثيري ندارد.

مهندس زاوه مهمان تلفنی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر کیفیت محصولات توسط اداره استاندارد گفت: کیفت تاثیری از قیمت و مشخصات کلی اتوموبیل است، مشتری برهمین مبنا خرید می کند. اگر بنا است که این موارد بر کیفیت محصول تاثیر بگذارند باید بازار آزاد کنترل شود. من به شدت با قیمت گذاری شورای رقابت در محصولات مخالفم.

رضوا شیوا رئیس شورای رقابت در پاسخ به سوالی مبنی بر درست بودن قیمت گذاری اتوموبیل ها توسط شورای رقابت گفت: خودروهایی که داریم باید از لحاظ استاندارد ارتقا پیدا کنند. در دنیا یک مبلغ برای حداقل ده نوع خودرو وجود دارد که قدرت انتخاب را به خریدار می دهد اما در کشور ما این گونه نیست یک قیمت تنها برای یک خودرو است و قدرت انتخاب به هیچ وجه برای خریدار وجود ندارد ما امروز امکانات نداریم، به نظر من باید برخی خودروها فقط مجوز تردد در شهر را دریافت کنند و بعضی دیگر مجوز تردد در شهر و خارج را. ما باید کاری کنیم اداره استاندارد کیفیت محصولات را افزایش دهد امروز خودروهای ما پس از یک ماه کارکرد دچار مشکلات اساسی می شوند.

وی ادامه داد: استانداردسازی خودروها باید توسط سازمان استاندارد باشد که به نظر می رسد در این کار کوتاهی می کنند.

میهمان حاضر اظهار داشت: مشکل صنعت خودروسازی ما کیفیت کل محصول است ما کیفیت طراحی خودرو را رعایت می کنیم. مثلا سرعت ماکسیسمم برای نجات در تصادف ۶۵ کیلومتر است که در خودروهای ما رعایت می شود در مورد ایمنی محصولات اداره استاندارد به هیچ وجه کوتاه نمی آید.

دکتر شیوا تصریح کرد: شورای رقابت برای رقابت است و نه قیمت گذاری در همه جای دنیا بازارهای غیرطبیعی و طبیعی وجود دارد اما در ایران بازار داخلی کاملا انحصاری و غیرطبیعی است. شورای رقابت مجبور به تدوین قیمت می شود.

زاوه گفت: اگر ما سازمانی را درست کنیم که کیفیت اتوموبیل ها را بررسی کند، این کار درست نیست خودروسازان نسبت به ایجاد شرایط کیفیت ستاره ای نباید واکنش نامطلوب نشان دهند.

مهمان حاضر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گذاشتن ستاره برای کیفیت اتوموبیل ها درست است یا خیر و این که هم اکنون ۶۶ درصد خودروهای ما استاندارد نیستند گفت: ما تمایل به رضایت مردم داریم. این گفته شما نشان از صداقت و تبلیغ ماست. این نوع برخورد انتقاد را راحت تر می کند کمی شفافیت در بازار با ستاره گذاری قیمت خودروها به وجود می آید لزوما غیرانحصاری بودن به معنای بالا رفتن کیفیت نیست.


کد مطلب: 323511

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdccs1q1s2bqip8.ala2.html?323511

الف
  http://alef.ir