بستن موتوز بنز بر روي وانت پيكان

بخش تعاملی الف - حمید نجف، 13 دی 94

13 دی 1394 ساعت 8:13




هر چند سخنان قابل تامل وزير راه، مسكن و شهر سازي كه طي چند هفته گذشته مطرح شده، از جوانب مختلف قابل بررسي و نقد مي باشد اما فعلا به دليل اهميت موضوع آزاد سازي در اقتصاد كشور نكاتي را تنها جهت يادآوري تقديم مي نمايم.

قبل از هر چيز بايد روشن كنم كه آزاد سازي في نفس امر بديهي و مثبتي براي اقتصاد يك كشور به حساب مي آيد، امري كه مي تواند چون پلي مستحكم قطار توسعه كشورها را به سر منزل رشد بر ساند.

پس با اين حساب نسبت به ورود به سمت اين جهت با وزير محترم كاملا همسو هستيم، اتفاقا بين نظرات مخالف ساير كارشناسان هم تاكنون خدشه اي به اين نظريه آزمون پس داده وارد نشده، بحث اصلي حول محور چگونگي و نحوه اجراي آزاد سازي جريان دارد و چند پرسش كه قطعا توجه به آن اين مسير را براي كشور و صنعت هموار خواهد كرد.

آيا از طريق اين نوع از آزاد سازي به خصوص كه قطعا ويژه كشور ماست، به سر منزل نجات راه پيدا خواهيم كرد؟

آيا اين رها سازي در كشور ما منجر به هرج و مرج قيمت ها نخواهد شد؟

در كشوري كه در شرايط كنترل قيمت، به يك نرخ واحد نمي رسيم، چگونه پس از رها سازي و ايجاد فضاي رقابتي كاذب به آن ورود خواهيم كرد؟

در كشوري كه رانت اطلاعاتي و مالي موجبات بقا و رشد شركت هاي خصوصي و دولتي را در دست دارد، آيا آزاد سازي به موفقيت مورد نظر عزيزان خواهد رسيد؟

در كشوري كه در همين اير لاين هاي ورشكسته هزينه نوسازي براي باز سازي پرداخت مي شود آزاد سازي چه نقشي در توسعه آن ها بازي خواهد كرد؟

آيا موفقيت آزاد سازي در غرب در فضاي انحصاري بين چند شركت حاصل شده؟

يا كسب رتبه ۱۴۴ در فساد مالي و اقتصادي كمك حال عبور آنان از اين گردنه خطير بوده؟

جناب وزير محترم از انحلال سازمان سوسياليستي حمايت از مصرف كننده مي گويند، سازماني كه طي اين سال ها همواره اندر خم يك كوچه بوده، در كدام پروژه مربوط به گراني اين سازمان بي خاصيت راي به نفع مردم صادر كرده كه شما نگران قيمت گذاري آن هستيد؟

پس در بحث انحلال ما هم با شما موافقيم البته نه به دليل نرخ گذاري، تنها به دليل اينكه كمي از بار مالي دولت كاسته شود.

سال ها است مردم طعم تلخ گراني ناشي از سو مديريت و فساد پيدا و پنهان را به جان خريده اند، گراني كه اتفاقا بخش اعظم آن مربوط به بزرگترين كارفرماي كشور يعني دولت بوده است، دولتي كه امروز به دليل سياست هاي غلط ده سال اخير به جايگاه بزرگترين بدهكار كشور هم رسيده است چه اقداماتي در جهت اصلاح ساختار دولت و كاهش هزينه هاي جاري آن صورت گرفته ؟

آيا اصلاح ساختار و مديريت هزينه در دنيا مقدم بر آزاد سازي نبوده؟

كسي با آزاد سازي مخالف نيست به شرطي كه قبل از باز كردن شير سرمايه، تدبيري براي ترميم سوراخ هاي ته بشكه انديشيده شود و الا سرمايه اي از دل آن خارج نخواهد شد.

چه كساني در كشور دست در جيب مردم مي كنند؟
كساني كه يك پروژه را به چند برابر قيمت با كمك كارفرماي دولتي به سر انجام مي رسانند، آناني كه هزينه تمام شده را آنقدر بالا مي برند كه ديگر كسي ياراي خريد نمي ماند، آيا پس از آزاد سازي اين گرفتاري ها و معضلات تمام مي شود بنده به ضرس قاطع خدمت شما عرض مي كنم كه با اين روند كنوني اداري و اقتصادي، اتفاق خاصي نخواهد افتاد.

و اما سئوال آخر، واقعيت آزاد سازي مد نظر دولت در اين شرايط چيست؟

از يك سو كاهش قيمت نفت، از سوي ديگر كاهش قدرت خريد مردم و طبيعتا كاهش منابع سرمايه گذاري دولت در بخشهاي زير بنايي، بيكاري پيمانكار به دليل كمبود بودجه، حال چه بايد كرد؟

دو راه پيش رو است تشويق سرمايه گذاران داخلي و خارجي با رها سازي آنان با كليد واژه شكيل آزاد سازي نرخ ها يعني اين گوي و اين ميدان، اين جيب مردم و اين هم شما، نه سازمان ماركسيستي حمايت از مصرف كننده اي در كار است و نه قرار است رقابت خاصي ايجاد شود، چون شما چند شركت بيشتر نيستيد، شركت هايي كه هر كدام با رانتي از يك سو حمايت مي شويد، پس با تباني با يكديگر قيمت ها را به نفع خود كنترل كنيد.

دولت ديگر چيزي در بساط ندارد پس خرج سنگين خود را از جيب مردم بيرون بكشيد، فقط تخته گاز نرويد كه ممكن است مثل مسكن و خودرو در گل ركود گرفتار شويد.

جناب وزير عزيز كدام كار ما در كشور مطابق تجربه هاي جهاني و علم اقتصاد پيش رفته كه مردم و كارشناسان دلخوش آن باشند، نگراني مردم از آن است كه اين پروژه آزاد سازي، به سرنوشت پروژه شكيل خصوصي سازي دچار شود، پروژه اي كه بر خلاف اهداف اوليه، مدت ها است از مسير اصلي خارج و در بيراهه سير مي كند.

مقصد ما و شما درست و مشخص است تنها مي ماند وسيله سفر، كه قبل از حركت نياز به تعمير دارد آن هم از نوع اساسي.

آزاد سازي صرف بدون توجه به ساير مقولات مبتني بر اقتصاد آزاد، از جمله مديريت منابع و هزينه به مانند بستن موتور بنز بر روي وانت پيكان است.


کد مطلب: 321784

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcc4sq102bqim8.ala2.html?321784

الف
  http://alef.ir