توليد خودروهاي بي كيفيت، ادامه شماره گذاري و بالا رفتن تصادفات جاده اي/ مقصر اين وضعيت كيست؟

بخش اقتصادی الف، 21 تیر 96

21 تير 1396 ساعت 7:54


در شرايطي كه شركت هاي خودروسازي در سطح جهاني هر روز مدل هاي جديدي را به بازارهاي جهانی ارائه مي كنند تا رضايت مشتريان را بيش از پيش كسب كنند در ايران خودروهايي كه از كيفيت مناسب و قابل قبول برخوردار نيستند بعد از حدود سه دهه و با كمترين تغيير، خط توليد فعال دارند. اين در حالي است كه اگر چه از شکل گیری صنعت خودورسازي ايران حدود پنجاه سال مي گذرد اما متناسب با اين مدت هرگز توسعه و رشد نيافته است. بدتر آن كه به باور برخي از كارشناسان حتي در زمينه توليد برخي خودروها پسرفت بوجود آمده و اين خودروهاي توليدي، كيفيت سابق را ندارند.

به گزارش الف، بدون شك توليد خودروهاي بي كيفيت ضرر و زيان فراواني به خانواده هاي ايراني و به كشور بابت تصادفات و بالا رفتن تلفات وارد مي كند. به همين دليل است كه صنعت خودروسازي در ايران  از نگاه عموم مردم و كارشناسان نيازمند تحولات جدي براي ارتقاي كيفيت خودروهاي توليدي مي باشد. اما وجود انحصار، عدم رقابتي بودن بازار خودرو و تعرفه هاي بسيار بالا موجبات بي توجهي مسئولين و خودروسازان به اين امر مهم شده است.

چرا خودروهاي بي كيفيت شماره گذاري مي شوند

در اين بين يكي از راه ها رسيدن به چنين هدفي شايد اين باشد كه در شماره گذاري خودروهاي بي كيفيت دقت نظري بيشتر اعمال شود. در اين راستا سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در همایش فرماندهان راهنمایی و رانندگی که ديروز(سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: ارتقای صنعت خودروسازی و رانندگی می‌تواند تلفات و تصادفات را کاهش دهد و باید خودرو سازان نسبت به تولید خودروی ایمن اقدام کنند. فرمانده نیروی انتظامی کشور در ادامه افزود: باید تمام استانداردها در تولید خودرو رعایت شود... باید از خودروسازان بخواهیم که در اجرای وظیفه خودشان که حفظ جان و سلامت سرنشینان است تلاش کرده و تمام استانداردها را رعایت کنند و هر جا که مراعات نشود، پلیس ممانعت و برخورد خواهد کرد.

سردار تقی مهری، رئیس‌پلیس راهور هفته قبل درباره شماره گذاري خودروهاي بي كيفيت گفت: آنچه قانون برای پلیس مشخص کرده این است که ابتدا خودروها از سازمان ملی استاندارد، استانداردهای لازم را دریافت کنند، سپس نتایج کتبی استاندارد خودروها به پلیس اعلام شود، پلیس هم از لحاظ فنی آنها را بررسی و تائید کند، همچنین از نظر زیست‌محیطی، خودروها باید مورد تائید سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته باشند که پلیس می‌تواند آنها را شماره‌گذاری کند. البته در سال‌های گذشته شاهد ارتقای استانداردها بوده‌ایم مانند نصب ترمز ضدقفل، نصب کیسه هوا و برخی تجهیزات دیگر، منتها مشکل اصلی این است که این استانداردسازی، شامل برخی قطعات خودرویی است که توسط شرکت‌های قطعه‌ساز تولید می‌شود که آن کیفیت لازم را ندارند. ممکن است حتی برخی از این قطعات مجوز استاندارد را هم بگیرند، اما درواقع نمی‌توانند انتظارات پلیس را در ایجاد ایمنی جاده‌ای فراهم کنند.

خودروهايي كه هيچ وقت بازنشسته نمي شوند

گفتني است بررسی جدیدترین گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی (خرداد 1396) نشان می‌دهد که همچون ماه‌های پیش از آن برخی از خودروهای تولیدی از سوی ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی و با همان کیفیت سابق تولید می‌شوند. این خودروها شامل سایپا 131، سایپا 111، سایپا 132، تیبا، تیبا هاچ‌بک، ساینا، ام‌وی‌ام 110 اس، سمند، پژو پارس، پژو 405، لیفان ایکس 60 و ام‌وی‌ام 550 هستند که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

از اين رو در ماه هاي اخير بحث هاي زيادي درباره زمان بازنشستگي و تعطيلي خط توليد برخي خودروهاي داخلي شده است. خودروهايي كه بيش از دو دهه در ايران بدون هيچ گونه ارتقاي كيفيتي، توليد شده اند و این در حالی است که بر اساس قانون باید خودروهایی که 10 سال از طول عمرشان سپری می‌شود، با توقف خط تولید روبرو شوند. به عنوان مثال پراید خودرویی است که از سال 1372 تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و طبق قانون باید خط تولید اتومبیل‌هایی که 10 سال از عمر آنها می‌گذرد، متوقف شود. حال نه‌تنها با گذشت حدود 24 سال از آغاز تولید این خودرو خط تولید آن متوقف نشده بلکه تا دی ماه سال آتی نیز فرصت پیدا کرده‌ تا توسط شرکت تولیدکننده در بازار عرضه شود. طول عمری که شاید در هیچ کجای دنیا شاهد آن نباشیم و حتی در صورتی که استانداردهای مورد نظر را به همراه تغییر پلت‌فرم رعایت کند، پس از سال 1397 کماکان شاهد تولید این خودرو باشیم. حال سوالی که در مورد این خودرو مطرح می‌شود این است که آیا هرگز قرار نیست که خط تولید پراید متوقف شود؟ .

مونتاژ و تولید پژو 405 نیز از سال 1369 در ایران کلید خورد و تا کنون حدود 27 سال است که از آغاز تولید این خودرو در کشور می‌گذرد. نكته جالب آن جاست در 6 ماه گذشته چندین بار خبر توقف تولید این دو محصول بی کیفیت مطرح شده و باز هم تکذیب شده است. چرخه باطلی که نشانه‌ای از وضعیت نابسامان صنعت خودروسازی کشورمان است.

وزير صنعت نيز چند روز قبل با حضور در رسانه ملي از كيفيت نامناسب خودرو و قطعات انتقاد كرد و گفت: با وجود اینکه وضعیت تولید رو به بهبود است باید شرکت های خودروساز و قطعه ساز برای افزایش کیفیت قطعات برنامه ریزی کنند .

بر این اساس کارشناسان و صنعتگران نگران‌ هستند که بی‌توجهی به خواست مصرف‌کنندگان برای تولید خودروهای با کیفیت و نبود طرح‌های جدی تحقیق و توسعه و حرکت نکردن در جهت کیفی‌سازی محصولات موجب شود صنعت خودرو هم در آینده قدرت رقابت خود را از دست بدهد و اشتغال ایجاد شده و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این صنعت به خطر بیفتند.

لزوم ارتقاي فرهنگ رانندگي

با تمامي اين تفاسير اما نبايد از نقش رانندگي بد و نامناسب برخي از مردم در افزايش تصادفات نگفت. در واقع با وجود خودروهاي نه چندان مناسب، سهم مردم در ایمن کردن سفربسيار زیاد است. از اين رو بايد گفت قانون‌مداری در رانندگی بسیار مهم است. همچنین لازم است رانندگان هر زمان که نیاز به استراحت داشتند، توقف کنند و خسته یا بدون تمرکز پشت فرمان ننشینند و از سرعت غیرمجاز نيز پرهيز كنند.

گفتني است بر اساس آمار اعلامي در تابستان سال گذشته، بیش از 4800 نفر در تصادفات جاده‌ای جانشان را از دست دادند كه علت فوت 60 درصد از سرنشینان خودروها، ضربه به سر است که با بستن کمربند ایمنی مسلما این آمار کاهش می‌یابد.


کد مطلب: 491434

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcc1sq002bqo08.ala2.html?491434

الف
  http://alef.ir