چرا چهار سال یکبار؟!

بخش تعاملی الف - سجاد خادم

19 ارديبهشت 1396 ساعت 9:54




به جرات می توان گفت یکی از جذاب ترین و تاثیر گذار ترین برنامه های ویژه ایام انتخابات ریاست جمهوری مناظره های تلوزیونی است. برنامه ای که به مدد صریح بودن و بیان سوالات و دیدگاه های سانسور نشده و زنده، توانسته با مخاطب ارتباط خوبی گرفته و امکانی را ایجاد کند تا مردم انتخابی آگاهانه تر داشته باشند.

این برنامه اما در کنار نقاط قوت بسیار، معایبی نیز دارد. معایبی که ممکن است "9 من شیر" را به یکباره هدر دهد و به عبارت دیگر محاسن بسیار خود را سوخت دهد. ریشه خیلی از معایب این نوع برنامه ها را شاید بتوان، چهارساله بودن آن ها دانست. خلأی که باعث می شود سوالات و ابهاماتی که چهار سال اجازه ی بیان پیدا نکرده به یکباره فوران کنند و تبدیل به سیلی مخرب شوند. این در حالی است که رهبری سال هشتاد هشت بعد از آن مناظره های داغ تلوزیونی، ضمن بیان معایب و محاسن این برنامه فرمودند "اگر اين جور مناظره ها در طول سال و در طول چهار سال ادامه داشته باشد، ديگر وقتي در هنگام انتخابات پيش آمد، حالت انفجاري پيدا نمي كند؛ همه حرفها در طول زمان گفته خواهد شد، شنيده خواهد شد"

و جای تعجب است که چرا با گذشت هشت سال از آن توصیه شاهد همان محدودیت ها و سخت گیری های منسوخ در رسانه ی ملی و همچنین استمرار تنگ نظری در پذیرش نقد در دولت های مختلف هستیم.
اینکه می بنیم صرفا چهار سال یکبار و آنهم سر بزنگاه انتخابات، رسانه ملی و نامزدها و دولت و .. یک مرتبه نقدپذیر می شوند و بیان را آزاد تر از همیشه می کنند، باعث شده که مناظرات جذابیتی نچسب پیدا کنند و بعضا میدانی شوند برای رفتارهای پوپولیستی و کینه جویانه. رفتارهایی که با هیجانی کردن فضا، راه شناخت هوشمندانه مردم را سلب می کنند. راه امنیت را نیز به پیچ خطر ناک نزدیک.

مردم حق دارند بپرسند که چرا چهار سال این سوال ها و حرف ها گفته نشده؟! چرا درست دم انتخابات حرف از اهمیت به ملت به میان می آید و چرا این وعده های چهار سال یکبار یکهو ناپدید و تکذیب می شوند؟! چرا وقتی خر مراد از پل انتخابات رد شد مجددا سوال از دولت ها ممنوع می شود!

دانشجویان حق دارند بپرسند چرا برنامه هایی از جنس "منطقه آزاد" - با محتوای تریبون آزاد دانشجویی- به فصل انتخابات محدود می شود. یعنی واقعا دانشجو فقط در ایام انتخابات آدم است و حرف هایش شنیدنی است!
خواسته یا ناخواسته این رویکردها دارد به آحاد جامعه این سیگنال را می فرستد که "آی مردم، شما تنها در ایام انتخابات می توانید سوال کنید و حرف دلتان را از رسانه‌ی ملی بشنوید"

تردیدی نیست که یکی از راه های افزایش مشارک مردم در انتخابات این است که به آنها اثبات کنیم در رویدادهای اجتماعی نظر و رای شان علی الدوام – و نه موردی - موثر است. در غیر اینصورت باز کردن فضا بیش از آنکه احترام به حقوق مردم باشد توهین به آن ها است.

لذا لازم است دولتمردان آینده و رسانه ی ملی سینه‌ی خود را برای شنیدن حرف مردم در دوران پسا انتخابات فراخ کنند، چرا که دیر یا زود مردم به سینه های تنگ بی اعتماد خواهند شد. روزی خواهد رسید که رقیب هراسی و رفتارهای پوپولیستی دیگر بین مردم خریداری نخواهد داشت. و آن روز دیر نخواهد بود به فضل الهی و به امید ایرانی سربلند.


کد مطلب: 470248

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcc0xq042bqmi8.ala2.html?470248

الف
  http://alef.ir