حقی که مردم از آن بی خبرند

بخش تعاملی الف - محمد فراهانی فر، 16 آبان94

16 آبان 1394 ساعت 10:25



چند وقت پیش به دلیلی اتومبیل بنده به مدت طولانی و به دلیل نبودن قطعه در تعیمرگاه مرکزی ایران خودرو خوابید. پس از آنکه فرآیند تعمیر بالاخره تمام شد و من خودرو را تحویل گرفتم، درخواست کردم خسارت خواب ماشین بنده را بدهند. پس از حدود ۱۲ روز پیگیری بالاخره نماینده شرکت به بنده گفت ایساکو ۳ سال است که دستور داده خسارتی بابت خواب خودرو پرداخت نگردد.

طبق آيين نامه اجرايي قانون حمايت از مصرف کنندگان خودرو، خسارت خواب خودرو جز حقوق مصرف کننده است که خودرو ساز محترم دارد از زیر بار آن شانه خالی می کند:

ماده ۹- مدت زمان خواب خودرو برای پرداخت خسارت بعد از دو روز کاری برای کلیه روز‌های توقف خودرو در نمایندگی اعم از تعطیل و غیر تعطیل بدون در نظر گرفتن فرآیند‌های داخلی عرضه کننده واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز شروع و در روزی که نمایندگی مجاز پس از انجام تعمیرات لازم آمادگی تحویل خودرو به مصرف کننده را اعلام می نماید خاتمه می یابد.

تبصره – در صورت مراجعه مصرف کننده به همان نمایندگی مجاز ویا هر یک از نمایندگی های دیگر برای بار دوم برای رفع ایراد تکراری زمان خواب خودرو از بدو تاریخ پذیرش خودرو برای پرداخت خسارت محاسبه می‌گردد.

ماده ۱۰- ضوابط پرداخت خسارت خواب خودرو ( به استثنای خسارات ناشی از موارد حادثه و تصادف) به صورت زیر می‌باشد: الف – خودرو‌های سواری: برای توقف کلیه خودرو‌های سواری از زمان تحویل خودرو به نمایندگی به ازای هر روز توقف مازاد بر دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات که قبلاً از سوی بازرس مورد تایید قرار گرفته است به مقدار پانزده ده هزارم (۰.۰۰۱۵) قیمت‌های اعلامی فروش محصول توسط تولید کننده یا عغرضه کننده مصرف کننده پرداخت می شود.


به عنوان مثال یک خودرو ۳۵ میلیون تومانی به ازای هر روز ۴۵هزار تومان خسارت خواب دارد که مثلا اگر یک هفته خوابیده باشد می شود ۳۱۵ هزار تومان.

شرکت ایساکو ( به گفته کارشناس خودش از ۳ سال قبل) این خسارت را نمی پردازد. متاسفانه هموطنان ما که اکثرا از حقوق خود بی اطلاع هستند هم سرشان را به زیر می اندازند و می روند در حالی که آن ها می ­توانند با مراجعه به دادگاه و شکایت راجع به این موضوع خسارت خود را دریافت کنند. با توجه به اینکه تعداد افرادی که ماشین آنها بالای یک هفته در تعمیرگاه مانده، خسارت حدود ۵۰۰ هزار تومان به بالا دارد که حتما ارزش پیگیری خواهد داشت.

البته جای تاسف است که در غیاب نظارت موثر بر این شرکت سالانه صدها نفر از حق خود محروم می مانند و نمی توانند خسارتی که حقشان است را دریافت کنند. اگر سالانه ۱۰۰۰ نفر نتوانند خسارت میانگین ۵۰۰ هزارتومانی خود را دریافت کنند، شرکت دارد ۵۰۰ میلیون تومانی که برایش رقمی نیست را از مردم دریغ می کند در حالی که نیم میلیون تومان برای اقشار متوسط جامعه پول قابل محاسبه ای است.

امیدوارم با نشر این مطلب اولا مردم از حقشان آگاه شوند و ثانیا دادستان محترم کل کشور به عنوان مدعی العموم پیگیر این موضوع گردند.


کد مطلب: 307904

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcaw0ney49nwo1.k5k4.html?307904

الف
  http://alef.ir