رقابت سه غول بزرگ نفتی جهان برای کسب بازار چین/روی ایران حسابی باز نمی‌شود

28 شهريور 1395 ساعت 11:30


در حال حاضر چین یکی از کشورهای مهم مصرف کننده نفت طی سال‌های اخیر است که تولیدکنندگان بر سر به چنگ آوردن این بازار با هم رقابت می‌کنند.

به گزارش فارس به نقل از بیزنس اینسایدر، به طور سنتی عربستان به این بازار غالب بوده و اکثر مصرف این کشور را تامین کرده است اما طی چند سال گذشته میزان صادرات عربستان به چین روند ثابتی را پیموده است و این روند باعث شد تا پنجره‌های جدیدی برای دیگر تولیدکننده‌های نفت برای ورود بیشتر به بازار مصرف چین باز شود.

مایکل ترن استراتژیست کالا در بازار سرمایه RBS در گزارش اخیر خود نوشته است «چگونه سعودی‌ها ترسیده‌اند» بسیار قابل توجه است که روسیه ۲۱۵ هزار بشکه در روز صادرات خود را به چین افزایش داده. در حقیقت عربستان و روسیه شانه به شانه در طی چند ماه گذشته برای نفوذ در بازار چین رقابت کردند. با این وجود یک توسعه جالبی هم این دو کشور در توافقی که در حاشیه اجلاس ۲۰ برای همکاری در حوزه نفتی داشتند، ایجاد کردند.

آنها همچنین درباره ایجاد یک کارگروهی برای پایداری بازار در آستانه برگزاری نشست اوپک انجام داده‌اند. نشست اوپک قرار است در حاشیه اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی که ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر در الجزیره برگزار می‌شود داشته باشند.

این استراتژیست تحلیل‌گر کالا درباره آنچه که در بازار چین اتفاق می‌افتد می‌نویسد در صورتی که روسیه تمایل به همکاری در کنار اوپک داشته باشد عربستان بخشی از بازار خود را نسبت به ایران از دست می‌دهد. ایران رقم معنی‌داری در صادرات به چین طی چند ماه اخیر داشته؛ در حالی که اخیرا صادرات این کشور به رقم پیش از تحریم‌ها هم رسیده است.

برای بررسی عینی موضوع، چارت میزان صادرات سه کشور ایران، روسیه و عربستان به چین حاکی از این است که بیشترین صادرات به کشور چین را عربستان داشته این رقم در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۷ درصد نیاز بازار چین را شامل می‌شده که در سال ۲۰۱۱ این رقم به حدود ۲۲ درصد رسیده است. این روند در سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۴ درصد بازار چین را شامل می‌شده و در طی چند ماه گذشته میزان صادرات روسیه تقریبا برابر با صادرات نفت عربستان به چین شده است.

در این میان سهم ایران از بازار چین در سال ۲۰۱۰ حدود ۶ درصد بوده که در مواردی به زیر ۵درصد هم رسیده است اما طی چند ماه گذشته سهم نفت ایران در بازار چین به نزدیک ۱۰ درصد رسیده است. بیشترین میزان صادرات نفت ایران به چین در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به حدود ۱۸ درصد از بازار چین هم رسیده بود. به هر صورت چین به عنوان بازار بزرگ برای تولیدکنندگان نفت دنیا محسوب می‌شود و رقابت برای کسب این بازار ادامه دارد.

این تحلیل‌گر معتقد است که همچنان سهم ایران در بازار چین نسبت به روسیه و عربستان بسیار پایین‌تر است. طی ۶ سال گذشته بیشترین سهم روسیه از بازار چین به حدود ۱۷ درصد هم رسیده است.

این تحلیل‌گر در ادامه نقش ایران را در مذاکرات آینده اوپک بسیار موثر می‌داند و می‌نویسد ایران یکی از کشورهایی است که از سوی دیگر کشورها در مذاکرات ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر روی آن متمرکز شده‌اند.


کد مطلب: 393260

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcaienew49nou1.k5k4.html?393260

الف
  http://alef.ir