محمدمهدی عسگرپور:

برخی مدیران سینمایی شبیه مجریان تلویزیون کره شمالی صحبت می کنند

بخش فرهنگی الف، 2 اسفند 95

2 اسفند 1395 ساعت 16:21


محمدمهدی عسگرپور فیلمساز بر این باور است که یک مدیر برای مدیریت امور باید بر اساس واقعیت‌ها عمل کند و نباید خیال‌پردازانه امور را پیش ببرد.

به گزارش خبرآنلاین، عسگرپور به عنوان نائب رئیس فیاپف، اتحادیه تهیه‌کنندگان بین المللی سینما، در جشنواره برلین حضور داشت. حضور عسگرپور در برلین فرصتی برای گفت‌و‌گو درباره نتیجه حضور او در جلسات فیاپف و همچنین نگاهی به جشنواره اخیر فجر و وضعیت سینمای ایران در سال آینده.

به شکل بدی از جشنواره فجر عبور کردیم

عسگرپور در پاسخ به این سئوال که با توجه به آثار جشنواره فیلم فجر سال آینده را برای سینمای ایران چطور می توان پیش بینی کرد، گفت: «همانند سال‌های گذشته نمی‌توانیم بر اساس جشنواره ای که برگزار شد یک تئوری ثابتی ارائه دهیم، به طور کلی سینمای ایران خیلی تئوری بردار نیست. ما نمی‌توانیم براساس مدیریت انجام شده یک تئوری ثابت ارائه کنیم.»

او ادامه داد: «سینمای ما نقاط عطفی دارد که می‌توان از آن‌ها گفت، مثلا اکران: در زمان‌های خاص مانند عید یا به طور کلی چیدمان اکران که اگر درست مدیریت نشوند ناملایمتی‌ها برای سینمای ایران به وجود خواهند آمد.»

عسگرپور گفت: «جشنواره فجر این دوره برگزار شد و متاسفانه به شکل بسیار بدی از روی آن عبور کردیم، این جشنواره موجب شد بعضی از منازعات سال آینده سینما کلید بخورد، متاسفانه جز دلخوری‌هایی چیزی باقی نماند و مشخص نیست تا چه زمانی این مسایل ادامه پیدا خواهد کرد.»

مدیرعامل اسبق خانه سینما گفت: «متاسفانه ما با این وضعیت مواجه شدیم و جشنواره فجری که می‌توانست بعضی اوقات زمینه‌های وفاق را ایجاد کند، باعث بروز اختلاف شد و شکل بدتری نسبت به بعضی از سال‌های پیش داشت.»

برخی مدیران سینمایی شبیه مجریان تلویزیون کره شمالی صحبت می کنند

سال آینده بعد از انتخابات ریاست جمهوری انتظار می رود تغییراتی هم پیش روی مدیرت سینما باشد، عسگرپور در مورد پیش بینی خود از تغییرات مدیریتی پیش روی سینما گفت: «ما امیدوارم مدیریتی با پشتوانه درست شکل بگیرد و اصولی داشته باشد، نه مدیریتی که جنبه شعاری، تبلیغاتی و مسائلی از این دست داشته باشد.»

او با اشاره به برخورد برخی از مدیران سینمایی گفت: «مدیران ما شبیه مجریان تلویزیون کره شمالی صحبت می‌کنند و انگار نه انگار که در واقعیت چطور عمل کرده‌اند. آنان فکر می‌کنند با شعار دادن، تند صحبت کردن و چهره خندان نشان دادن می‌توانند مشکلات را حل شده جلوه ‌دهند، اما واقعیت این‌ها نیست. اگر منصف باشیم می‌بینیم ما الان وضعیت مناسبی نداریم. واقعا بد به حال مسئولی که خیلی خیال پردازانه با مشکلات برخورد کند و واقعیت‌ها را نبیند و یا بدتر از آن اگر می‌بیند راجع به آن نتواند صحبت کند و از خیال پردازی‌های خود بگوید.»

نگاه واقع گرایانه می گوید سینمای ما پسرفت داشته است

عسگرپور با نگاهی به فیلم هایی که در جشنواره امسال دیده است، گفت: «من درباره فیلم‌ها خیلی بنای صحبت ندارم و تنها با برخی منتقدان صحبت کردم، گیشه سال بعد هم در پیش است و می‌شود گفت بخش قابل توجهی از فیلم‌هایی که من دیدم نسبت به سال گذشته به گونه ای نبوده اند که بتوانیم واژه پیشرفت را برایشان به کار ببریم. در حالت خیلی خوشبینانه می‌شود گفت سینمای ما در یک وضعیت ثابتی نسبت به سال‌های قبل باقی مانده است و در وضعیت واقع گرایانه هم پسرفت داشته‌ایم.»

سینما مدیر سوپرمن نیاز ندارد، مدیر واقع گرا می خواهد

این کارگردان گفت: «این خود زمینه یک حرکت مثبت برای سال آینده سینمای ایران نیست، من احتمال می‌دهم اکران سال بعد وضعیت مناسبی نباشد، همچنین به نظرم برخی منازعات درون صنفی جدی تر خواهد شد، البته همه این پیش بینی های من را می تواند یک مدیر مقتدر برهم بریزد، منظورم از مدیریت یک سوپرمن نیست که همه مشکلات را حل کند، بلکه مدیری که بتواند زمینه وفاق را تا حد زیادی ایجاد بکند و فضا را از این اختلافات بیرون بیاورد، همچنین به جای خیال پردازی به مسایل به صورت واقعی نگاه کند.»

آنچه در جلسات اخیر فیاپف گذشت

نائب رئیس فیاپف در گفت و گو با «خبرآنلاین» درباره برگزاری جلسات فیاپف در حاشیه جشنواره فیلم برلین گفت: «فیاپف در طول سال دو بار مجمع عمومی برپا می‌کند که یکی در برلین و دیگری هم در کن است. دلیل آن هم روشن است، زیرا اکثر تهیه‌کنندگانی که عضو مجمع هستند در همین دو جشنواره جمع هستند. پیش از این حضور در جلسات جشنواره برلین برای نمایندگان سینمای ما چندان جدی نبود و از سینماگرانی که در برلین داشتیم می خواستم به عنوان نماینده ما در جلسه باشند، اما از آنجا که در حال حاضر ما مسئولیت نائب رئیسی را برعهده داریم امکان وکالت وجود ندارد و بر همین اساس دو سال است که در جلسات حاشیه جشنواره برلین هم شرکت می کنم.»

او درباره آنچه در جلسات اخیر فیاپف مطرح شد، گفت: «بخش قابل توجه جلسات به گزارش مسایل اداری، مالی فیاپف اختصاص داشت. هر سال در مجمع عمومی جشنواره برلین بودجه سالانه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، بنابراین بخشی از جلسه مربوط به بودجه بود.»

او ادامه داد: «بخش قابل توجهی از جلسه هم به موضوع کپی رایت  و شیوه‌های جدیدی که در چندسال اخیر به وجود آمده است اختصاص داشت، به خصوص در حوزه قانون گذاری در سطح اروپا، آمریکا و بخشی از آسیا که درباره آن تبادل نظر انجام می‌شود. نمایندگان فیاپف در حوزه‌های سازمان تجارت جهانی به شکلی جدی حضور دارند و فیاپف به دلیل نفوذش در حوزه‌هایی که به کپی رایت مربوط است کمک زیادی به دیگر سازمان‌ها می‌کند. بخش دیگر جلسه هم به گزارش عملکرد یک ساله مجمع مربوط بود.»

تلاش برای ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر

یکی از اتفاقاتی که فعالیت ایران می تواند در جلسات فیاپف به همراه داشته باشد، تلاش برای ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر است. عسگرپور در مورد اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است، گفت: «عضویت هم به نحوی است که درخواست کنندگان ابتدا ثبت نام می‌کنند و سپس مورد بررسی قرار می‌گیرند، به عنوان مثال جشنواره‌ای از پرتغال متقاضی حضور بود و تمامی مقدمات اداری آن طی شد و پس از بازدید نماینده فیاپف یک گزارش تهیه شد که آیا این جشنواره بر مدار قوانین فیاپف حرکت می‌کند یا نه؟ امسال بحث تغییر مقررات جشنواره‌ها هم مطرح بود، قوانین جشنواره‌ها هرساله باید تغییر کند و این دوره هم چند بند از قوانین که به بخش تکنولوژی مربوط می شد تغییر کرد.»

او ادامه داد: «متاسفانه تا به امروز درخواست جدی برای ثبت جشنواره جهانی در فیاپف صورت نگرفته بود. سال‌ها پیش درخواستی وجود داشته است که رها شده بود. عضویت من هم در هیئت رئیسه فیاپف در این زمینه کارساز نبود چون درخواستی وجود نداشت و عملا در دولت دهم که من عضو فیاپف بودم، از آنجا که هیچ ارتباطی بین ما به عنوان عضو فیاپف و مجموعه جشنواره فجر و دولت دهم نبود، بنابراین پیگیری ماجرا در آن زمان بی فایده بود. در دوره بعدی باز هم درخواست جدی نبود تا اینکه وقتی آقای میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره جهانی فعال شدند این درخواست را مطرح کردند.»

او در توضیح مطرح نشدن درخواست جدی گفت: «من به عنوان عضو ایرانی فیاپف منتظر نبودم که مسئولان جشنواره اقدام کنند، من هر از گاهی به مسئولان می گفتم باید درخواست کنند، اما در آن دوره توجهی نمی شد.»

عسگرپور گفت: «خوشبختانه در سال جدید جشنواره فجر بعضی اعضای فیاپف در جشنواره حضور خواهند یافت و جشنواره را از نزدیک می‌بینند. مشکلی خاص در مورد جشنواره فجر وجود ندارد می تواند در مجمع عمومی جشنواره کن تکلیف جشنواره جهانی فجر مشخص شود. یک اشکال که ممکن است در مورد این جشنواره وجود داشته باشد، زمان برگزاری آن است. امیدوارم با توجه به مذاکراتی که اینجا داشتیم و در ادامه مذاکراتی که در تهران دنبال خواهیم کرد، احتمال می رود این مشکل برطرف شود. نزدیکی زمان جشنواره جهانی به جشنواره کن و پکن نکته ای است که می تواند از سوی مسئولان فیاپف مطرح شود. براساس قوانین فیاپف جشنواره های معتبری که به صورت رقابتی برگزار می شوند نباید در زمان برگزاری تداخلی داشته باشند، مگر اینکه خود برگزارکنندگان جشنواره ها به توافق رسیده باشند.»

عسگرپور تاکید کرد: «اعتبار و وزانت جشنواره جهانی فیلم فجر از خیلی جشنواره هایی که در حال حاضر عضو فیاپف هستند بالاتر است، اما وقتی ما این حرف را می زنیم برخی فکر می کنند آن را با برلین و کن و ونیز مقایسه می کنیم. در صورتیکه این طور نیست و ما از جشنواره های دیگری صحبت می کنیم که عضو فیاپف هستند و قطعا جشنواره ما چند پله از آن بالاتر است.»

او در مورد حاصلی که ثبت جشنواره در فیاپف دارد، گفت: «اگر ما با مساله ای در برگزاری جشنواره رو برو شویم، امکان چندانی برای پیگیری در سطح بین الملل نداریم. ثبت جشنواره در فیاپف موجب می شود آنچه در مورد این رویداد سینمایی به خارج از مرزهای کشورمان مربوط می شود بپردازیم. جشنواره ها پلاک ثبتی دارند که ما در حال حاضر نداریم. خوشبختانه در این سال ها اتفاق خاصی در جشنواره نیفتاده است، اما اگر اتفاق خاصی بیفند به واسطه ثبتی که در فیاپف صورت می گیرد امکان پیگیری به وجود می آید.»

اهمیت عضویت در فیاپف

عسگرپور در پاسخ به این سئوال که فایده عضویت ما در فیاپف چیست، گفت: «این را شنیده ایم در این سال ها برخی می گویند فایده این عضویت چیست. نه فقط در عرصه سینما و در هر عرصه دیگری ما باید جایگاه های خود را در عرصه بین الملل حفظ کنیم. حتی در زمان جنگ ما عضویت مان را در سازمان ملل لغو نکردیم. عضویت ما در سازمان های بین المللی باید حفظ شود و حداقل کارمان حفظ کرسی است. اینکه چطور می توانیم بیشترین استفاده را داشته باشیم، به شرایط موجود برمی گردد. تلقی من این بوده است که یک کرسی را به سختی به دست آورده ایم. برخی از دوستان که از قدیم در خانه سینما بودند به خوبی می دانند که عضویت در فیاپف زمانی یک رویا محسوب می شد. حالا ما به جایی رسیده ایم که کرسی نائب رئیسی را داریم و این در سه دوره پیاپی افتاده است.»

او ادامه داد: «ما یک کرسی در معتبرترین اتحادیه بین المللی تهیه کنندگان فیلم داریم. برای نشان دادن اهمیت فیاپف کافی است این را در نظر داشته باشیم که یکی از اعضای آن نهاد ام.پی.آ.آ. است، این نهاد متشکل از کمپانی های بزرگ آمریکایی است که کمپانی برادران وارنر هم عضو آن است.»

این کارگردان سینما گفت: «همه تلاش من این بوده که این کرسی ارزشمند را حفظ کنیم برای روزی که نسبت ما با سازمان تجارت جهانی روشن شود و کپی رایت معنای درست تری پیدا کند و بتوانیم به شبکه جهانی متصل شویم. آن زمان این حفظ کرسی می تواند معنای درست خود را بیابد.»

عسگرپور در پاسخ به این سئوال که این حضور حاصل تلاش های خانه سینماست و یا حضورهای جهانی سینمای ایران و موفقیت های بین المللی نیز در این زمینه نقش داشته اند، گفت: «وقتی ما در مجامع بین المللی در مورد کلمه ایران صحبت می کنیم آنچه در ذهن افراد می آید بخشی فیلمسازان هستند، بخشی خود کشورمان و بخشی سابقه تاریخی است. واقعیت این است که موفقیت های سینمای ایران حتما می تواند موثر باشد.

از سوی دیگر پیگیری های سیستماتیک و اداری حرف مهمتری را در این زمینه می زند. اگر ما همه این افتخارات را داشته باشیم، اما نخواهیم این موضوع را درست پیگیری کنیم و در حفظ کرسی ما سماجت نداشته باشیم، هر آنچه به دست آورده ایم را از دست می دهیم.

تمام اعضای فیاپف خانه سینما را به خوبی می شناسند. گاهی اوقات سماجت های فردی موجب شده حضور ما در این نهاد ادامه بیابد. مثلا آقای محسن هاشمی خیلی وقت ها سماجت داشتند این جایگاه ها را از دست ندهیم. ممکن است انگیزه خیلی از ماها به روز تغییر کند، اما آقای هاشمی حتما تاکید داشتند حتی زمانی که من درگیر تولید سریال یا فیلم بودم حتما در جلسات فیاپف شرکت کنم. این اصرار به گونه ای بود که گاه فقط دو سه روز برای حضور در این جلسه راهی می شدم تا در نهایت به واسطه این حضور فقط کرسی ما در جلسه هیات رئیسه حفظ شود. ما اعضای هیات رئیسه هر هفته یا ماه با هم در ارتباط هستیم  و همین موجب می شود کرسی ما در فیاپف یک کرسی مهم باشد.»


کد مطلب: 447431

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcae0ny649nyy1.k5k4.html?447431

الف
  http://alef.ir