پشت پرده‏ ی طرح تفکیک جنسیّتی در دانشگاه‏‏ها

14 تير 1390 ساعت 9:11


احسان توکلی کرمانی
 
انتشار اخباری مبنی بر اجرای طرح تفکیک جنسیّتی در دانشگاه‌ها از یک سو بهانه‌ی جنگ روانی مخالفان نظام را فراهم نموده و از سوی دیگر باعث نگرانی‌هایی برای دلسوزان فرهنگی و اجتماعی شده است چرا که این طرح بدون در نظر گرفتن ملاحظه‌های کافی مطرح گردیده است.
 
موضوع طرح تفکیک جنسیّتی تقریباً از اواخر سال گذشته مطرح شد و در همایش مدیران دانشگاه‌ها با وزیر علوم از آنان خواسته شد با توجه به وضعیت دانشگاه و به فراخور امکانات و توانی که در اختیار دارند، این طرح را اجرا نمایند، البته در این زمینه طرح منسجمی ابلاغ نشده تا دانشگاه‌ها متمرکز و منسجم اقدام کنند. تا به امروز هر کدام از دانشگاه‌ها برخوردهای متفاوتی با این موضوع داشته‌اند. بعضی از دانشگاه‌ها برای آغاز اجرای این طرح حتی درهای ورود و خروج را هم از یک‌دیگر جدا نمودند، ضمن این‌که سلف‌ها، کلاس‌های عمومی و بعضی از کلاس‌های غیر عمومی را نیز جدا نموده بودند. بعضی از دانشگاه‌ها هم به این شکل، سبک و سیاق اعتقاد نداشتند و می­گفتند که این طرح به این شکل قابل اجرا نیست. آن‌ها معتقد بودند در حال حاضر تنها کاری که می‌توان انجام داد جدا کردن کلاس‌های عمومی است و سلف‌ها هم که همیشه از یک‌دیگر جدا بوده است.
 
بعضی از دانشگاه‌ها هم با توجه به این‌که مدیریت آن‌ها به نوعی در اردوگاه اصلاح طلب‌ها قرار می‌گیرند، از این فرصت استفاده کردند و در شورای دانشکده تا بحث دیوار کشی هم پیش رفتند؛ یعنی همان موضوعی که زمان امام(ره) عده‌ای دنبال می‌کردند. آن زمان امام(ره) نسبت به این مطلب موضع بسیار تندی گرفتند و مقام معظم رهبری را مأمور پی‌گیری این کار نمودند که این کار انجام نشود. در آن مقطع این گروه با این هدف دنبال این مطلب بودند که زمینه برای آشوب‌های دانشجویی و اعتراض‌ها و بهره برداری سیاسی، مهیا گردد.
 
 به هر حال در حال حاضر سه نوع برخورد با این طرح صورت گرفته است:
 
1. برخورد اول را افراد تندرویی شکل دادند که بلافاصله کارهایی را هم آغاز کردند. البته با توجه به این‌که تندروی معمولاً عاقبت خوشی ندارد، لطمه‌هایی را به اصل موضوع وارد نمودند.
 
2.  گروه دوم معتقدند که امکان اجرایی شدن این طرح وجود ندارد.
 
3. گروه سوم نیز فقط به دنبال سو استفاده‌ی سیاسی هستند.
 
اما طرح تفکیک جنسیّتی با چند اشکال عمده روبه‌روست:
 
اول ؛ این‌که طرح منسجمی ندارد و به سلیقه‌ی افراد واگذار شده است و سلیقه‌ی افراد نیز متغییر است.
 
دوم ؛ این‌که چون طرح رسمی و مدونی ارایه نشده، زمان‌بندی در اجرای طرح رعایت نگردیده و افرادی به ظاهر تلاش می‌نمایند تا در دو سال باقی مانده‌ی دولت اصول‌گرای آقای احمدی نژاد این طرح را اجرا کنند تا بگویند ما موفق شدیم این کار را انجام دهیم. در صورتی که وضعیت نابسامان فرهنگی فعلی در دانشگاه‌ها ریشه‌ی طولانی دارد. در واقع این نابسامانی به زمان ورود دانشگاه‌ به ایران باز می‌گردد. در زمان رضاشاه و شاه معدوم نیز تمام تلاش این بود که وضعیت به این شکل باقی بماند؛ کلاس‌های مختلط، بی‌حجابی، بدحجابی، فساد و ... در دانشگاه، ریشه‌ی عمیقی دارد، معضلی با ریشه‌ی 60-70 ساله با یکی دو سال، قابل رفع نیست. بنابراین وقتی بخواهند این کار را بدون برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن حواشی آن انجام بدهند، نتیجه‌اش این می‌شود که؛
 
اولاً؛ طرح اجرا نمی‌شود.
 
دوم؛ اگر هم اجرا شود اجرایی ناقص با اشکالات فراوان خواهد بود که طبیعتاً اعتراض‌های دانشجویی را در پی خواهد داشت.
 
نکته‌ی قابل تأمل در مورد طرح تفکیک جنسیّتی دانشگاه‌ها این است که به گونه‌ای وانمود  می‌شود که گویا طرح خواست و مطالبه‌ی مقام معظم رهبری است. مسؤولی که مأمور اجرای این طرح در وزارت علوم است و اتفاقاً سابقه‌ی خوبی در اجرای طرح‌های وزارت علوم هم ندارد، از همان ابتدا این طرح را منتسب به مقام معظم رهبری کرده است و ادعا می‌کند که خواسته‌ی‏ معظم‌له این است که این طرح به سرعت اجرا شود و خیلی با غلظت و حرارت هم این موضوع را دنبال می‌کند. هم‌چنین در جلساتی که با تشکل‌های مختلف داشته‌اند، گفته‌اند با توجه به این‌که این طرح می‌خواهد انجام شود و مخالفینی دارد لذا تشکل‌های دانشجویی به خصوص بسیج دانشجویی باید با این استدلال که این طرح مطالبه‌ی رهبری است، از آن حمایت کند و نیروهای مذهبی هم کمک کنند.
 
اما در استعلام صورت گرفته، مشخص شده است که این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد و مقام معظم رهبری نه دستوری در این زمینه داده‌اند و نه اصلاً شیوه‌ی اجرای به این شکل را قبول دارند.
 
در این سوی ماجرا هم اساتید مسأله‌دار موضع‌گیری نمودند ـ با توجه به مسایل غیراخلاقی  که از برخی اساتید مسأله‌دار گزارش می‌شود ـ. برای این افراد تفکیک شدن کلاس‌ها خوشایند نیست و نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند. به طور قطع افراد و جریان‌های سیاسی مخالف نظام هم به دلیل این‌که این کار با مشی سیاسی­ آن‌ها هماهنگ نیست، موضع می‌گیرند. اما اساتید مذهبی هم با این استدلال که این طرح قابلیّت اجرا ندارد، موضع‌گیری نمودند و نظر آن‌ها بر این است که اگر ما بخواهیم دانشگاه را اسلامی کنیم خیلی زودتر از این طرح، باید کارهای دیگری انجام شود، مقدماتی دارد که این مقدمات اجرا نشده است.
 
به هر حال این گونه وانمود شده که گویا مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند که افراد مذهبی و حزب الهی در اجرای این طرح حضور داشته باشند. نیروهای مذهبی هم علی رغم این‌که با این شیوه مشکل دارند، متأسفانه این حرف‌ها را باور کرده‌اند و دارند حمایت می‌کنند.
 
پس از آن که این موضوع نگرانی‌هایی ایجاد کرد، پی‌گیری و استعلام لازم صورت گرفت و از راه مسؤولین مرتبط با این موضوع به وزارت علوم گفته شد که این طرح را متوقف کنند یا حداقل روند اجرای آن را کند کنند، تا این‌که طرح منسجمی با آیین نامه‌ی اجرایی ابلاغ شود، در نتیجه وزیر علوم طی یکی دو تا مصاحبه، تعطیلی این طرح را اعلام کرد و گفت:‌ «فعلاً در حد تفکیک کلاس‌های عمومی، سلف‌ها و سرویس‌های دانشجویی اقدام می‌شود.»
 
باید تأکید کرد که در فضا و شرایط گفته شده اجرای این طرح توسط جریان انحرافی اهداف سیاسی خاصی را دنبال می‌کند؛ این جریان به طور مشخص به تشکل‌های دانشجویی روی آورده و این فضا را ایجاد کرده‌اند که بعضی از افراد و مسؤولین جلوی این طرح را گرفته‌اند و با توجه به این‌که طرح هم‌چنان مطابق نظر مقام معظم رهبری است، باید تشکل‌ها محکم‌تر پای کار باشند و وزارت علوم را مجبور کنند که طرح را اجرا کند. در این راستا بعضی از تشکل‌ها هم موضع گرفتند و اقداماتی را انجام دادند. رسانه‌های این جریان هم «نهضت استفتا» را راه انداخته‌اند و شروع به مراجعه به علما و مراجع کرده‌اند و با بیان کلی این موضوع که «با توجه به وضعیت دانشجویان و فساد اخلاقی، نظر شما راجع به طرح تفکیک جنسیّتی چیست»، پاسخ مد نظر خودشان را دنبال کرده‌اند.
 
طبیعی است هر فرد مسلمانی و هر مرجعی وقتی چنین چیزی را از او سؤال می‌کنند می‌گوید بهتر است که دانشگاه‌ها مختلط نباشند. این قضیه هم‌چنان ادامه دارد؛ با این هدف که موجی را ایجاد بکنند و بعضی از مسؤولین مجبور بشوند طرح را اجرا کنند. از سوی دیگر هم که دفتر و نهاد مقام معظم رهبری اعلام کردند که نظر معظم له این نیست، لذا تلاش کردند به اصطلاح یک مقابله‌ای با ایشان ایجاد کنند. در این راستا هم اقدامی انجام دادند؛ یکی از مسؤولین مربوط به امور تشکل‌های وزارت علوم، فردی که جریان انحراف منسوب کرده است، بعضی از افراد را از تشکل‌های مختلف، شامل چهار پنج تا از اتحادیه‌های اصلی دانشجویی، بدون این‌که اتحادیه‌ها اطلاع داشته باشند، به عنوان نماینده‌ی تشکل‌های دانشجویی و اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی، به قم نزد مابقی مراجع که به آن‌ها مراجعه نشده بود، ‌برده. آن‌جا هم به صورت جهت‌دار جوابی را که خودشان می‌خواستند، گرفتند و بلافاصله در رسانه‌هایشان منتشر کردند.
 
در حال حاضر وضعیت به این شکل است که با این‌که می‌دانند که نظام مخالف این طرح است و دفتر مقام معظم رهبری نیز اعلام کرده که نظر ایشان موافق با طرح نبوده است و باید متوقف بشود تا این‌که مقدماتش فراهم گردد، تلاش می‌کنند مراجع را مقابل این قضیه قرار ‌دهند.
 
 به نظر می‌رسد که این‌ها چند هدف را دنبال می‌کنند:
 
1. به آشوب کشاندن دانشگاه‌ها؛ زیرا فضای متشنج همه جا و مخصوصاً در دانشگاه‌ها به نفع جریان انحراف است و اهدافی  که دنبال می‌کنند در این فضا به نتیجه می‌رسد. طبیعتاً با اجرای این طرح اعتراض‌های دانشجویی آغاز خواهد‌شد و آنهابه هدف خودشان می‌رسند.
 
 2. از رهبری هزینه کردند و هم‌چنان دارند این کار را انجام می‌دهند، طبیعتاً منتسب کردن طرحی که برنامه‌ی مشخص و زمان‌بندی مشخصی ندارد و از اساس دچار مشکل است، به مقام معظم رهبری به این معنی است که وقتی منجر به شکست ‌شد این پیامد را به دنبال داشته باشد که طرحی که معظم‌له مدنظر داشتند با شکست مواجه شد؛ به نوعی حرف رهبری به زمین گذاشته بشود!!!
 
 3. به طور قطع کار به مرحله‌ای خواهد رسید که نیاز ‌شود که یکی از مسؤولین رده بالای کشور بیاید و این طرح را ملغا کند، بعد این طور القا می‌شود، طرحی که مقام معظم رهبری مدنظر داشتند با نگاهی بسیار دگم و متعصبانه همراه بوده، قابلیّت اجرا نداشته و روشنفکرانه نبوده است، آنگاه این فرد می‌آید این طرح را وتو می‌کند.
 
با توجه به شواهد و قرائن، این جریان تشکل‌ها را پای کار آورده و فضای رسانه‌ای را به دست گرفته‌اند و پای علما را نیز به وسط میدان باز نموده‌اند و می‌خواهند هر طوری که هست قبل از انتخابات در یکی دو ماه آینده یا نهایت با شروع سال تحصیلی جدید کلید آغاز به اجرای طرح را بزنند. علی رغم این‌که به مسؤولین وزارت علوم اعلام شده این طرح اجرا نشود و وزیر علوم هم اعلام کرده که طرح تعطیل شده است ولی نماینده‌ی آن‌ها هم‌چنان دنبال اجرای این طرح است، این امر نشان‌گر یک برخورد منافقانه است؛ از آن طرف به ظاهر روند را کند کرده‌اند ولی از این طرف نماینده‌ی آن‌ها هم‌چنان به دنبال این موضوع است.
 
به هر جهت این یکی از طرح‌های جریان انحراف است که اهداف خاص خود را دنبال می‌کند
 
 


کد مطلب: 109779

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdca0on6o49nw01.k5k4.html?109779

الف
  http://alef.ir