پایگاه خبری الف 12 تير 1396 ساعت 7:00 http://alef.ir/vdcjxoexxuqeoxz.fsfu.html?488444 -------------------------------------------------- عنوان : ابهام در زمان خداحافظی با پراید/ خودرویی که با پیشرفت بیگانه است و از رده هم خارج نمی شود بخش اقتصادی الف، 12 تیر 96 -------------------------------------------------- متن : خط تولید پراید و پژو 405 نه تنها در پایان سال 1395 متوقف نشد بلکه ‌پس از تدوین افزایش استانداردها از 52 به ۸۳ مورد توسط سازمان ملی استاندارد در نهایت در ستاد سیاست‌گذاری خودرو که با حضور برخی نهادها از جمله وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد، خودروسازان، سازمان حمایت و ... برگزار می‌شود، مصوب شد که اگر تا پایان دی ماه سال 1397 خودرویی نتواند تعداد استانداردهای مدنظر را از 52 به 83 مورد ارتقاء دهد خط تولید آن متوقف خواهد شد. پس از آن نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد در آخرین نشست خبری در اواخر سال 1395 خبر جدیدی در مورد ادامه خط تولید پراید و پژو 405 اعلام کز. او  پیش‌بینی کرد تا پایان دی ماه سال 1397 خط تولید چهار خودرو که نمی‌توانند استانداردهای خودرویی را از 52 به 83 مورد ارتقاء و پلت‌فرم جدید را مدنظر قرار دهند، متوقف شود. اما افزایش استانداردهای خودرویی از 52 به 83 مورد توسط سازمان ملی استاندارد زمینه ساز اظهارات متفاوتی توسط مسوولان دستگاه‌های ذیربط شده است. در واقع مسوولان اظهارات ضد و نقیضی در ارتباط با توقف خط تولید دو خودروی پراید و پژو که سالیان سال از زمان قانونی برای توقف خط تولید آنها می‌گذرد عنوان می‌کنند. در این ارتباط اواخر فروردین ماه مهدی جمالی -مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا- با اشاره به کاهش سهم تولید پراید در بین تولیدات این کارخانه، تأکید کرد تا زمانی که تقاضا برای خرید این خودرو وجود دارد، این خودرو از رده خارج نخواهد شد. محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اواخر خرداد ماه از قطعی نبودن توقف خط تولید دو خودروی پراید و پژو 405 خبر داد. معاون وزیر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با رسیدن به دی ماه سال 1397 بر اساس خبری مربوط به توقف تولید خودروهایی که 81 مورد استاندارد تدوین شده توسط سازمان استاندارد را رعایت نکنند، خط تولید پراید و پژو 405 متوقف خواهد شد یا خیر بیان کرد: اینکه به طور قطع بگوییم در دی ماه سال 1397 خط تولید پراید یا پژو 405 متوقف خواهد شد، این گونه نیست. اما دو روز قبل محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری از توقف تولید پراید در سال 97 خبر داد. نعمت زاده گفت: در شروع دولت بیش از 70 درصد تولید ساپیا به پراید اختصاص داشت، اما سال گذشته این میزان به 34 درصد کاهش یافت و امسال به 28 درصد می رسد. وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در حال تولید خودروهای متنوع هستیم به نحوی که تولید پراید به تدریج کاهش خواهد یافت. وی با اعلام اینکه با اجرای استانداردهای جدید خودرویی در سال 97 خودبه‌خود پراید از چرخه تولید خارج خواهد شد، اظهار داشت: استانداردهای خودرویی در حال ارتقا است و فکر می‌کنم آخر عمر پراید از لحاظ تولید سال 97 باشد. عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز تاکید کرده که خط تولید پراید باید تا پایان سال جاری متوقف شود. به گفته اکبریان، سازمان استاندارد اعلام کرده که تولید پراید باید تا پایان سال 1396 به اتمام برسد و کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از شرکت سایپا خواسته تا پراید را بازنشسته کند. گفتنی است پراید خودرویی است که از سال 1372 تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و طبق قانون باید خط تولید اتومبیل‌هایی که 10 سال از عمر آنها می‌گذرد، متوقف شود. حال نه‌تنها با گذشت حدود 24 سال از آغاز تولید این خودرو خط تولید آن متوقف نشده بلکه تا دی ماه سال آتی نیز فرصت پیدا کرده‌ تا توسط شرکت تولیدکننده در بازار عرضه شود. طول عمری که شاید در هیچ کجای دنیا شاهد آن نباشیم و حتی در صورتی که استانداردهای مورد نظر را به همراه تغییر پلت‌فرم رعایت کند، پس از سال 1397 کماکان شاهد تولید این خودرو باشیم. حال سوالی که در مورد این خودرو مطرح می‌شود این است که آیا هرگز قرار نیست که خط تولید پراید متوقف شود و تا ابد قرار بر ادامه تولید و عرضه در بازار است؟ آن هم در شرایطی که بازار جهانی خودرو هر روز مدل‌های جدیدی از خودروهای مختلف را تولید کرده و به مشتریان خود در سراسر دنیا عرضه می‌کنند.