پایگاه خبری الف 15 شهريور 1396 ساعت 14:47 http://alef.ir/vdcjmxeiiuqey8z.fsfu.html?504265 -------------------------------------------------- راهنمای کتاب/ «مکتب رواقی»؛ درک بالتسلی؛ ترجمه‌ی حمزه موسوی؛ ققنوس عنوان : فلسفه‌ای برای زندگی دکتر علی غزالی‌فر*؛ 15 شهریورماه 1396 -------------------------------------------------- متن : مکتب رواقی نویسنده: دِرک بالتسلی مترجم: حمزه موسوی ناشر: ققنوس، چاپ اول 1395 96 صفحه، 6 هزار تومان **** تاجری اهل جزیره قبرس در اواخر قرن چهارم قبل از میلاد با کشتی تجاری خود در دریا دچار سانحه شد. کشتی او همراه با کالاهای تجاری غرق شد، اما او جان سالم به در برد و خود را به آتن رساند. او که حالا فقیر و ناامید شده بود، در خیابان های آتن سرگردان و بی هدف راه می رفت که ناگهان عده ای را دید که دور شخصی حلقه زده بودند. به آنان پیوست و به سخنان آن شخص گوش سپرد. حرف های آن فیلسوف کلبی به دل شکسته تاجر ورشکسته خوش نشست و از آن پس در پی فلسفه رفت. شاگرد آن فیلسوف کلبی و چند استاد فلسفه آن روزگار شد. بعدها خود نیز استاد بزرگی شد و در رواقی مشغول به تدریس آموزه های خاص خود شد. این گونه بود که تاجری بدل به فیلسوفی شد که یکی از مهمترین، بزرگترین و پرطرفدارترین مکاتب فلسفی کل تاریخ شد. نام او زنون کیتیومی (334-262 ق.م) بود. البته برخی از مورخان این داستان را افسانه می دانند و بر این باورند که زنون از کودکی با آموزه های فلسفی آشنا بود؛ زیرا پدر تاجرش در سفرهای خود آثار فلسفی یونان را برای فرزندش به ارمغان می آورد و فرزند خود را با فلسفه آشنا کرد. وقتی هم که بزرگ شد صرفا علاقه خود را به فلسفه دنبال کرد. در هر صورت آنچه مهم است نظریات اوست. این مکتب که به خاطر آن محل تدریس زنون، عنوان رواقی را به آن دادند، قرن های بسیار جریان فکری و فرهنگی غالب شد و پیروان بسیاری یافت. قرن ها بعد، هم اپیکتتوس (50-135) که برده بود به این مکتب گروید و هم سنکا (4ق.م- 65) وزیر نرون و هم مارکوس اورلیوس (121-180) امپراطور بزرگ روم. علت جذابیت فراوان فلسفه رواقی آن است که این فلسفه در واقع فلسفه ای برای زندگی است. تمامی مباحث فلسفه رواقی حول این محور می گردد و دغدغه فیلسوفان رواقی آن است که چگونه خوب زیستن را در شرایط گوناگون تعلیم دهند؛ به ویژه هنگامی که مشکلات و مصائب بر انسان می بارد. فلسفه از نظر آنان یک نحوه زندگی است و نه شاخه ای از دانش. مکتب رواقی یک نظام فلسفی است که سه بخش اصلی بزرگ دارد: منطق، فیزیک و اخلاق. اما بیشتر آثار رواقیان یا کاملا از بین رفته یا ناقص به دست ما رسیده است. پس چگونه می توان به این نظام فلسفی به طور کامل دست یافت؟ نویسنده در ابتدا بخشی را به این مسئله