پایگاه خبری الف 10 تير 1396 ساعت 13:47 http://alef.ir/vdcjaaexauqeohz.fsfu.html?487977 -------------------------------------------------- عنوان : خداحافظی با پراید شاید سال97/ وعده‌ای که عملی نمی‌شود -------------------------------------------------- متن : وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید پراید بدلیل الزام به رعایت برخی استانداردها خودبخود متوقف خواهد شد و فکر می کنم آخر عمر پراید از لحاظ تولید آخر سال ۹۷ خواهد بود.  البته این وعده طی سالهای گذشت بارها و بارها توسط مسولان مختلف حوزه خودرو و صنعت به مردم داده شده و عملا تولید آن ادامه یافته است . به گزارش مهر محمدرضا نعمت زاده در حاشیه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران  در خصوص قرارداد ایدرو و رنو گفت: در این قرارداد نیاز به دقت خاصی است ما قبلا با رنو همکاری داشتیم که این شرکت خوب عمل نکرده است بنابراین ما بیشتر حساسیت نشان می دهیم. وی افزود: نکته دیگر اینکه ما از رنو خواسته ایم قطعه سازان ایرانی را به کل زنجیره تامین قطعات جهانی خود متصل کنند. اینها می توانند قطعاتی که برای کارخانجات مختلف می خواهند از قطعه سازان ایرانی استفاده کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: حدود ۳۰ قطعه ساز ما را تایید کرده اند که به زنجیره تامین قطعات رنو در دنیا افزوده شوند البته ما در تلاش هستیم این تعداد را افزایش دهیم. وی ادامه داد: در هفته جاری هم هیئتی به ایران می آیند که مباحث را دنبال کنند؛ طبق قرارداد قرار بود اواخر سال گذشته نهایی شود ولی من فکر می کنم تعجیل نکنیم بهتر باشد تا به تفاهم کامل با حفظ منافع کشور برسیم. وی تاکید کرد:  رنو از طریق یک شرکت، خودروی کامل را وارد می کند که ما از رنو خواسته ایم این شرکت هم زیر همین تفاهم نامه بیاید و با همین سیاست گذاری با ان برخورد شود. ما با ان شرکت ایرانی که واردکننده رسمی این شرکت است در حال مذاکره هستیم که این شرکت هم به زیر همین قرارداد ۶۰ درصدی بیاید. وی درباره تولید پراید و ادامه تولید آن تصریح کرد: در شروع دولت بیش از ۷۰ درصد تولید ساپیا پراید بود، اما سال گذشته به ۳۴ درصد کاهش یافت و امسال به ۲۸ درصد کاهش خواهد یافت. وزیر صنعت در پاسخ به سوالی درباره زمان پایان تولید پراید گفت : با استانداردهایی که سال اینده اجرایی خواهد شد خود به خود پراید از چرخه خارج خواهد شد. وی ادامه داد: این بخاطر خود پراید نیست بخاطر استانداردهای اجباری است که در سال آینده ارتقاء خواهد یافت. بنابراین من فکر می کنم آخر عمر پراید از لحاظ تولید آخر سال ۹۷ خواهد بود. وی با تاکید بر عدم نقل و انتقال حواله خودرو پژو ۲۰۰۸ گفت: هر کس حواله ۲۰۰۸ خریده سرش کلاه رفته است. برای جلوگیری از تقلب، پژو ۲۰۰۸ تنها به نام کسی که ثبت نام کرده خواهد شد و هر کس حواله خرید سریع برود و پولش را پس بگیرد.   جزییات قیمت پژو ۲۰۰۸  نعمت‌‌زاده درباره قیمت پژو 2008 گفت: اولا این ارتباطی به وزارتخانه ندارد و یک شرکتی است که محصولات جدید را عرضه می‌کند. خوشبختانه این اولین تولید و سرمایه‌گذاری مشترک است که برای اولین بار در این سال‌ها صورت گرفته است. وی تصریح کرد: دو، سه سرمایه‌گذاری مشترک در خودرو انجام شده است. وقتی یک خودرو برای اولین بار به تولید می‌رسد، به طور قطع با تیراژ بالا به تولید برسد. چون نیاز به قطعه‌سازی وجود دارد و ما هم می‌خواهیم از حداکثر استفاده از بخش قطعه‌سازی صورت گیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در ابتدا تیراژ تولید کم است و خط تولید دو ماه قبل افتتاح شد. اما تولید رو به افزایش می‌رود. خوشبختانه فرصت مناسبی برای پیش‌فروش وجود داشت. چون متقاضی زیادی وجود داشت، نمی‌شد به صورت نقدی و غیرنقدی صورت گیرد. به همین دلیل آگهی شد. وی افزود: هیچ قیمتی اعلام نشده است. هر کسی هم عددی را اعلام کند، عدد درستی نیست. قیمت کاذب و یا قیمت مصنوعی نیز قرار نیست روی یک چنین خودرویی بگذارند. قیمت‌گذاری دولتی نیز نخواهد داشت. بیشتر باید تولید شود و با عرضه و تقاضا بازار به تعادل برسد. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره رقم پیش‌فروش پژو 2008 عنوان کرد: بستگی به بازار دارد. آنچه که هدف وزارتخانه است و از شرکت خواستیم، این است که تولید را افزایش دهد. البته این هم بستگی به توان قطعه‌سازان دارد. خوشبختانه قطعه‌سازان فعال شده‌اند. نعمت‌زاده درباره شورای رقابت تصریح کرد: ما یکی از اعضای شورا هستیم. نظر کارشناسی ما روشن است. خودرو انحصاری نیست. هم تولیدات آن متنوع است و هم واردات آن آزاد است. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که به صورت صوری قیمت بگذاریم و بهترین راه این است که در قالب عرضه و تقاضا قیمت تعیین شود. شورای رقابت در بعضی موارد این موضوع را پذیرفته است. به اشتباه از دولت قبل شورای رقابت وارد قیمت‌گذاری خودرو شد و حالا هم این دوستان سخت‌شان هست که در بخش قیمت‌گذاری ورود نکنند.