پایگاه خبری الف 2 مرداد 1396 ساعت 12:03 http://alef.ir/vdciv5a5yt1a332.cbct.html?494987 -------------------------------------------------- عنوان : تثبیت نرخ سوخت به صلاح کشور است؟ -------------------------------------------------- متن : رییس سازمان راهداری از ابطال کارت هوشمند رانندگان بدون بارنامه خبر داد و با بیان این که قیمت پایین سوخت به نفع ما نیست، گفت: قیمت سوخت باید واقعی شود و ادامه این رویه به صلاح کشور نیست. به گزارش تسنیم، داوود کشاورزیان در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم درباره افزایش قیمت گازوئیل و مطرح شدن به عنوان یکی از گزینه های وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم اظهار کرد: یکی از چالش های ما در حوزه حمل ونقل قیمت سوخت است، سازمان راهداری قطعا هزینه نهاده های خود را از مردم دریافت می گیرد. فکر می کنم اگر بنا باشد 10 درصد قیمت تمام شده را به عنوان سود دریافت کنم هر چه قیمت تمام شده بیشتر باشد سود ما بیشتر است. وی با تاکید بر این که هیچ نفعی از پایین بودن قیمت سوخت نمی بریم، تصریح کرد: کامیون های قدیمی به دلیل قیمت پایین سوخت کماکان به فعالیت خود ادامه می دهند، در این حالت چه انگیزیه ای برای خرید کامیون نو وجود دارد. وقتی یک کامیون 50 میلیون تومانی می تواند بار را جابجا کند چه انگیزیه ای برای هزینه 450 میلیون تومان جهت خرید کامیون به روز است. وی به عرضه مازاد بر تقاضای سوخت در کشور اشاره کرد و گفت: هر کس به هر دلیل بیکار است می گوید 50 میلیون تومان می دهم و کامیون دست دوم خریداری می کنم و این باعث نوبت های طولانی برای دریافت بار شده است. معاون وزیر راه و شهرساسازی با بیان این که رانندگان از شرکت ها گلایه می کنند که کمیسیون اضافه می گیرند و عامل آن همین قیمت پایین سوخت است، افزود:هیچ هزینه ای بابت آلایندگی از کسی دریافت نمی شود، ارزان ترین وام را در اختیار مالکان وسایل نقلیه فرسوده قرار می دهیم اما حاضر به استفاده از آن به دلیل اقساط بالا نیستند. کشاورزیان با بیان این که سیاست دولت غیرتورمی بوده و موافق افزایش قیمت سوخت نیستند و هنوز هم همین سیاست را دارند، گفت: ادامه این وضع به صلاح کشور نیست، هر چند واقعی شدن قیمت سوخت تورمی را به کشور وارد می کند و شکی در آن نیست، اما بنا نیست این هر سال تکرار شود. اگر بخواهند تصمیم مرحله ای بگیرند می توانند در سه مرحله این کار را انجام دهند تا به قیمت مد نظر برسیم. وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه باید قیمت سوخت به قیمت فوب خلیج فارس می رسید که در بنزین تقریبا به این قیمت نزدیک شده ایم اما در گازوئیل فاصله قیمت زیادی داریم. در حال حاضر قیمت هر لیتر گازوئیل 300 تومان است که نرخ فوب خلیج فارس این سوخت حدود 1400 تومان است. وی درباره مباحث مطرح شده در خصوص گزینه های وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهمنیز گفت: مطرح شدنم به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم یک شوخی بود، گزینه بنده برای وزارت راه و شهرسازی آقای آخوندی است و اگر هم انشالله وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود تلاش ما این است که آقای آخوندی گزینه وزارت راه و ترابری باشد. رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در بخشی از سخنانش با یادآوری این که طبق قانون باید 60 درصد جرایم رانندگی در راه های برون شهر در اختیار سازمان راهداری برای ایمن سازی راه های قرار گیرد، گفت: تا سال 93 صد درصد اعتبارات پیش بینی شده ( 370 میلیارد تومان) تخصیص یافت، اما در سال 93 و 94 تخصیص جرایم رانندگی مانند بقیه ردیف های عمرانی بود و سالانه حدود 35 درصد به سازمان رانندگی اختصاص یافته است. کشاورزیان در ابتدای این نشست با بیان این که برای خرید 2000 کیلومتر گاردریل سه موج فراخوان داده می شود، از ابطال کارت هوشمند رانندگان فاقد بارنامه خبر داد و گفت: تولید کننده یا برنده مناقصه حتما باید یک سایت تست گارد ریل برای کشور خریداری و نصب کند تا بتوانیم در آینده هر تولید تولیدکنندگان را تست کنیم تا بدانیم در حال خریداری چه هستیم. وی با اشاره به این که در گذشته هر کسی ادعا می کرد که تولیدکننده حفاظ (نیوجرسی) است، گفت: این در حالی بود که مشخص نبود کیفیت بتن و مقاومت بتن به کار رفته در این نیوجرسی ها چگونه است. وی با تاکید بر این که کارخانه های آسفالت باید از مرکز تحقیقات مجوزهای لازم را داشته باشند، افزود: در هر زمینه که به فعالیت های سازمان راهداری برمی گردد کیفیت و دانش فنی اصل اساسی باشد.