پایگاه خبری الف 20 خرداد 1388 ساعت 14:20 http://alef.ir/vdci55a5.t1ayu2bcct.html?47404 -------------------------------------------------- عنوان : جديدترين تحولات انتخاباتي در آخرين روز تبليغات -------------------------------------------------- متن : با فرارسيدن آخرين ساعات تبليغات رسمي انتخابات رياست جمهوري، شور و تحرك ستادها و طرفداران نامزدها به اوج خود رسيده است. به گزارش الف، در شب‌هاي اخير خيابان ولي‌عصر به ويژه در چهارراه‌ها و ميادين شاهد تجمعات پرشور انتخاباتي بوده است. در تجمعات شبانه، طرفداران آقاي موسوي از نظر تعداد و سازماندهي به طور چشمگيري از طرفداران آقاي احمدي‌نژاد برتري دارند و حضور آنها به حدي است كه از ساعت 9 شب تا 3 بامداد خيابانهاي منشعب از خيابان ولي‌عصر تهران شاهد ترافيك سنگين و توقف حركت خودروها است. تشكيل زنجيره انساني و سردادن شعارهاي هماهنگ و بعضا توهين آميز عليه رييس جمهور فعلي، ويژگي‌ تجمعات شبانه خيابان ولي عصر بوده است. در برخي مناطق از جمله جنوب ميدان ونك گاهي گروه‌هايي از اوباش و زنان ناهنجار هم خود را داخل طرفداران آقاي موسوي جا زده وحركات هنجار شكن و بعضا غيراخلاقي انجام داده‌اند. در اين شبها پليس در صحنه حضور و كنترل كامل دارد اما بجز در موارد استثنايي، مداخله نمي‌كند. با اين حال فرمانده نيروي انتظامي روز چهار شنبه اعلام كرد مطابق قانون انتخابات از ساعت 8 پنجشنبه، تبليغات انتخاباتي ممنوع است ونيروي انتظامي جلوي تجمعات انتخاباتي را خواهد گرفت. تجمعات سازماندهي شده روز بيشتر توسط ستاد آقاي احمدي‌نژاد برگزار شده است. تجمع روز دوشنبه در مصلي و تجمع صبح چهارشنبه در خيابان آزادي و دانشگاه شريف بسيار انبوه گزارش شده است. از نظر تزيين خودروها به نمادهاي انتخاباتي، آقاي موسوي در مناطق مركزي و شمالي تهران برتري قابل ملاحظه‌اي دارد. هر چند خودروهاي حامل عكس‌ آقاي احمدي‌نژاد و پرچم ايران (نماد انتخاباتي آقاي احمدي‌نژاد) نيز به ويژه بعد از مناظره 13 خرداد، در تهران بطور چشمگيري بيشتر شده است. از نظر تبليغات محيطي، آقاي احمدي‌نژاد از نظر بنرهاي تبليغاتي برتر است اما از نظر تبليغات پوستري و كاغذي، آقاي موسوي برتري خود را حفظ كرده است. پوسترهاي آقاي موسوي متعدد، متنوع و از نظر هنري، زيباتر از پوسترهاي ساير نامزدها به نظر مي‌رسد. از نظر پوسترهاي كاغذي، ستاد آقاي كروبي هم فعال عمل كرده است بطوري كه احتمالا رتبه دوم از اين نظر را به خود اختصاص داده است. ستاد آقاي رضايي كه از نظر مخارج، كمترين هزينه نامزد اين دوره محسوب مي‌شود، روز سه شنبه و پس از مناظره رضايي – احمدي‌نژاد، از افزايش قابل ملاحظه اقبال به نامزد خود خبر مي‌دهد. از دانشگاه‌ها و محافل دانشجويي نيز خبر مي‌رسد آقاي رضايي نامزدي متين و با برنامه ارزيابي شده بطوري كه بسياري از راي‌دهندگان علاقمند به راي دادن به وي هستند اما معتقدند ايشان راي نخواهد آورد. ستادهاي هر چهار نامزد اين هفته نتايج نظر سنجي‌هاي با مبدا و منشاء نامعلومي را ارايه كردند كه نشان دهنده پيروزي نامزد مورد نظر آنها در مرحله اول يا حداقل دو مرحله‌اي شدن انتخابات است. با اين حال نتايج نظر سنجي‌هاي 4 مركز رسمي و معتبر طي هفته اخير نشان مي‌دهد رشد آراي آقاي موسوي بعد از مناظره‌ها متوقف شده و در عوض آراي آقاي احمدي نژاد بعد از مناظره 13 خرداد به نحو قابل ملاحظه‌اي رشد كرده است. مركز افكار سنجي صدا و سيما از اوايل خرداد نظرسنجي‌هاي خود را بطور روزانه و با حجم نمونه 16 تا 17 هزار نفر در 30 مركز استان، 30 شهر بزرگ از هر استان گسترش داده است. آخرين نتايج نظرسنجي‌هاي مراكز معتبر مربوط به 17 خردادماه نشان مي‌دهد آقاي احمدي‌نژاد در تهران با 47.5 درصد و در كل كشور با 62.7 درصد از نزديك‌ترين رقيب خود پيش است. آراي آقاي موسوي در همين روز در تهران و مراكز استانها به ترتيب 39.9 و 25.7 درصد بوده است. از فضاي پشت صحنه انتخابات نيز اخبار داغ و بعضا نگران كننده مي‌رسد. برخي محافل از تشديد فشارها بر آقايان كروبي و رضايي براي انصراف به نفع آقاي موسوي خبر مي‌دهند. از سوي ديگر خبر مي‌رسد با توقف رشد آقاي موسوي در نظر سنجي‌هاي روزهاي اخير، برخي عناصر افراطي درصدد احساسي كردن بيشتر فضا، ايجاد جنگ رواني و تنش‌هاي خياباني در شب‌هاي آينده هستند. در روزهاي اخير تعداد پيامك‌هاي له و عليه آقاي احمدي‌نژاد به سرعت در حال افزايش است و برخي از آنها الفاظ زشت و تحقير كننده عليه رييس جمهور كشورمان دارد. برخي از اين پيامك ها نيز اخباري كذب له يا عليه آقايان موسوي يا احمدي نژاد است كه در آن از گيرنده پيامك درخواست شده آنرا سريعا براي ديگران ارسال كند. با توجه به منع تبليغات رسمي از ساعت 8 صبح فردا و غير ممكن بودن مقابله با اين نوع جنگ رواني و شايعه سازي توسط ستادهاي انتخاباتي، انتظار ميرود در روزهاي پنجشنبه و جمعه ارسال پيامك هاي تبليغاتي به اوج خود برسد. نتايج نظرسنجي سراسري یک موسسه معتبر سنجش افکار که در  18خردادماه در 30مرکز استان انجام گرفته، بعدالظهر روز چهارشنبه بطور غیر رسمی اعلام شد. بر اساس نتایج این نظرسنجی، در روز 18 خردادماه نرخ مشارکت در تهران 61 و در استانها 70درصد بوده است. آرای آقای احمدی نژاد در تهران42 درصد و در مراکز استانها 61.7 درصد بوده است. آرای آقای موسوی در تهران 46 و در مراکز استانها 28 درصد بوده است. توضيح بخش خبري الف: 1. نظرسنجي‌هايي كه نتايج آنها در الف منتشر مي‌شود، حاصل كار مراكز تخصصي نظرسنجي كشورمان هستند. از آنجا كه اين مراكز به نحوي از بودجه عمومي كشور استفاده مي‌كنند، نتايج نظرسنجي‌هايشان را يا محرمانه و يا غيرقابل استناد و محدود منتشر مي‌كنند به همين دليل الف نمي‌تواند نام آنها را اعلام كند. ضمنا" غير قابل استناد بودن نتايج يك نظر سنجي الزاما به دليل نادرست بودن نتايج آن نيست. با یان حال الف صرفا نتايج نظرسنجي‌هايي را منتشر مي‌كند كه از اعتبار برگزار كننده آن اطمينان كافي حاصل كند. 2. ممكن است گاهي نتايج نظرسنجي‌ها با ديدگاه‌ها يا انتظارات بينندگان محترم منطبق يا نزديك نباشد و به دلايل مختلف، فضاي انتخاباتي موجود در اينترنت، رسانه ها يا اطراف خوانندگان محترم با نتايج نظرسنجي‌ها مغاير باشد. الف اين دلايل را براي منتشر نكردن نتايج نظرسنجي هاي معتبر از نظر روش و اجرا، كافي نمي‌داند.