پایگاه خبری الف 12 مرداد 1396 ساعت 6:59 http://alef.ir/vdci3va5zt1a3u2.cbct.html?498091 -------------------------------------------------- عنوان : مدرس روانشناسی: آموزش تنها راه مقابله با ربوده شدن کودک نیست -------------------------------------------------- متن : یک پژوهشگر و مدرس روانشناسی با تاکید براینکه نقش خانواده و آموزش به کودکان در پیشگیری از حوادثی مانند ربوده شدن و یا مفقود شدن غیر قابل انکار است تاکید کرد: اما باید دانست با هر معضلی نمی توان صرفا با آموزش مقابله کرد، بلکه باید ریشه این معضلات در جامعه مقابله کرد. سهیل رضایی، پژوهشگر و مدرس روانشناسی در گفت و گو با آنا، گسترش اخبار مفقود شدن کودکان در رسانه ها و فضاهای مجازی را مورد توجه قرارداد و گفت: اتفاقاتی از قبیل مفقود و یا گم شدن کودکان در گذشته نیز رخ می داد اما به علت محدودیت والدین در اطلاع رسانی ، این مسائل در جامعه انعکاس چندانی پیدا نمی کرد اما امروزه با پیشرفت علم و دسترسی مردم به اینترنت و فضای مجازی انتشار این اخبار افزایش یافته است. وی با بیان اینکه برای پیشگیری و مقابله با چنین حوادثی باید مطالعه و بررسی های دقیق انجام شود، افزود: متاسفانه جامعه ما به صورت آماری، علمی و سازمانی با این گونه حوادث برخورد نمی کند. باید بررسی های لازم انجام و جامعه آماری ارائه شود تا بتوان با این پدیده شوم مقابله کرد. برای مثال در تحقیقات باید مشخص شود چه تعداد کودک ربوده و چه تعداد مفقود می شوند. در هر یک از این موارد باید سهم هر سازمان، ارگان، شخص و ... به صورت دقیق مشخص شود، برای مثال مشخص شود چه تعداد کودک توسط معتادان ربوده می شوند، چه تعداد نشانی منزل را فراموش می کنند، مفقودی در کدام مناطق بیشتر است، سهم والدین در این حوادث به چه میزان است و ... که متاسفانه چنین مرجعی در کشور ما وجود ندارد. رضایی خاطرنشان کرد: وجود چنین آماری نقاط قوت و ضعف را به خانواده ها و مسئولان نشان می دهد که بر اساس آن می توان به راحتی تصمیم گرفت و با عامل اصلی مقابله کرد. این پژوهشگر و مدرس روانشناسی با بیان اینکه وقوع این حوادث در جامعه نباید موجب تشویش اذهان سایر خانواده ها و والدین شود تصریح کرد: در حال حاضر فضای جامعه به اندازه کافی مشوش شده است. آموزش مهم است اما کافی نیست! وی درباره نقش خانواده و آموزش هایی که آنها می توانند به کودکان بیاموزند، یادآور شد: نقش خانواده و آموزش به کودکان غیر قابل انکار است اما باید دانست با هر معضلی نمی توان با آموزش مقابله کرد بلکه ریشه معضل باید در جامعه حل شود. این پژوهشگر و مدرس روانشناسی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه برخی افراد معتقدند والدین با آموزش مهارت هایی مانند نه گفتن می توانند از وقوع حوادث برای کودکانشان پیشگیری کنند، عنوان کرد: این امر باید بسیار جدی و با دقت انجام گیرد، زیرا در غیراینصورت کودکان در روابط اجتماعی خود دچار مشکل می شوند. در ضمن باید به خاطر داشت دنیای کودکان با بزرگسالان بسیار متفاوت است و آنچه برای ما معضل است برای کودک اهمیت چندانی ندارد، اگر ما تمام وقت راه های مقابله با معضلات را به کودکان را بیاموزیم و آنها را آگاه کنیم هم چنان یک کودک توسط یک عروسک و یا وعده کوچک فریب می خورد. رضایی با تاکید براینکه کودکان باید با چالش های اجتماعی مبارزه کنند، خاطرنشان کرد: کودکان باید نسبت به مسائل و مشکلات جامعه آگاه باشند اما این آگاهی باید به گونه ای باشد که موجب در روابط اجتماعی آنها و حضور فعال آنها در جامعه تاثیر منفی نگذارد. وی یادآور شد: متاسفانه وقتی حوادثی مانند مفقود و یا گمشدن کودکان رسانه ای می شود، اذهان عمومی بیشتر والدین و به خصوص مادر را متهم تصور می کند، و با گفتن جملاتی مانند حواستان کجا بود، چرا به کودک آموزش ندادید و ...آنها را در وقوع این حادثه سهیم می دانند اما باید فرهنگ سازی شود که در وقوع یک حادثه عوامل بسیاری دخیل است و خانواده سهم اندکی دارد که این سهم با آموزش و مراقبت به خوبی ادا نمی شود.