پایگاه خبری الف 1 خرداد 1396 ساعت 18:07 http://alef.ir/vdchwknkv23nq-d.tft2.html?474690 -------------------------------------------------- عنوان : معاون‌دانش‌ آشتیانی: با طبقه‌ بندی‌ مدارس‌ مخالفیم -------------------------------------------------- متن : معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با طرح این پرسش که آیا کیفیت آموزشی که برای کودکان در مناطق محروم فراهم می‌کنیم برابر با کیفیت آموزشی برای کودکان پایتخت است؟ گفت: با طبقه بندی مدارس به تیزهوشان و غیره به شدت مخالفیم و تلاش می‌کنیم به سمت یکپارچگی مدارس حرکت کنیم. به گزارش ایلنا رضوان حکیم زاده در نشست علمی بازماندگی از تحصیل که در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: سه روز گذشته راه تحول مدارا و دولت صددرصدی را انتخاب کردیم و امروز دور هم جمع شدیم تا به همه صد در صد و بدون جداسازی فکر کنیم و این کودکان هم جزو همین صد در صد هستند. مردم به وعده‌های پوپولیستی "نه" گفتند و برای مردم خوشحال هستم. وی افزود: نجات یک کودک فقیر نجات یک نسل است. آموزش بدون تبعیض قومی و نژادی و مذهبی از رویکردهای اساسی ما در معاونت ابتدایی آموزش و پرورش است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر روزی بیاید که به عنوان کشور اسلامی هیچ کودک بازمانده‌ای نداشته باشیم، می‌توانیم افتخار کنیم که بر اساس دینمان عمل کردیم گفت: خبرنگاری از بنده درباره آمار بازماندگی از تحصیل سوال کرد، هشت سال در کشور به ما دروغ گفتند و ما را آمار زده کردند. اکنون مهمتر از آمار دسترسی به فرصت های برابر آموزشی است و حتی یک کودک نباید از عدالت آموزشی محروم باشد. حکیم زاده با طرح این پرسش که آیا کیفیت آموزشی که برای کودکان در مناطق محروم فراهم می کنیم برابر با کیفیت آموزشی برای کودکان پایتخت است؟ گفت: با طبقه بندی مدارس به تیزهوشان و... به شدت مخالفیم و تلاش می کنیم به سمت یکپارچگی مدارس حرکت کنیم. وی ادامه داد: از زمانی که به وزارتخانه آمدم با وزارت رفاه تفاهم نامه‌ای برای حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل داشتیم. وزارت رفاه آنطور که باید به تعهداتش عمل نکرده است. ماالبته قبلا گفته‌ایم که اگر صفر تا صد کار را شما انجام دهید تمام امکانات را در اختیار شما می‌گذاریم اما اگر ما می توانیم بهتر کار کنیم اجازه بدهید ما کار کنیم. مساله وزارت آموزش و پرورش یا وزارت رفاه نیست بلکه مسئله ما این کودکان هستند و مقیاس ما باید این باشد که چه اتفاقات و تحولاتی می‌تواند رقم بخورد. وی به ابهام در تعریف کودکان کار و خیابان اشاره کرد و گفت: کودکان رها شده در خیابان که عمدتا خانواده ندارند با کودکانی که کمک دست خانواده هستند متفاوت هستند. بنده از نقاط صفر مرزی در شیروان بازدید داشتم. فاصله حقوقی من با معلمان بسیار آزارم داد. اما اشتیاق و عزت نفس این معلمان خوشحالم کرد که بدون ادعا در کانکس شش متری تدریس می کردند. از سال ۷۰ به بعد اتفاقات خوبی افتاده و در نقاط مرزی پرچم آموزش و پرورش برافراشته است. وی به اختصاص ردیف اعتباری ویژه برای توسعه پیش دبستانی ها اشاره کرد و گفت: هرچقدر کودکان دوزبانه، زبان فارسی را بیشتر بیاموزند موفقتر خواهند بود و این به معنای آن نیست که هویت این کودکان فراموش شود. باید ادبیات مادری این کودکان را تقویت کنیم اما باید زودتر زبان معیار را بیاموزند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: باید از ظرفیت ان. جی. او ها استفاده کنیم. ما استقبال می کنیم اما برای حق اجباری آموزش، ضمانت اجرایی نداریم و در اسناد بالادستی آموزش رایگان و اجباری تاکید شده است اما ضمانت اجرایی ندارد و کودکی که در عشایر کار می کند و کمک خانواده است را نمی‌توان مجبور کرد به مدرسه بیاید. حکیم زاده افزود: اجازه دهید آموزش و پرورش متولی امر باشد و وزارت رفاه و سایر ارگان ها در کنار ما باشند. نمی شود بودجه جای دیگر باشد و آموزش و پرورش کار انجام دهد.