پایگاه خبری الف 18 مرداد 1396 ساعت 13:35 http://alef.ir/vdchkvnmw23nvid.tft2.html?500249 -------------------------------------------------- عنوان : در مثلث قرارداد ایدرو، ماموت و فولکس واگن چه خبر است؟ -------------------------------------------------- متن : پردیس خودرو نوشت: چند ماه گذشته بود که شرکت ماموت خبر از تولید خودروهای سبک با مشارکت فولکس واگن کرد. طبق برنامه ریزی از قبل صورت گرفته قرار بر این بود که 16 مردادماه 1396 دو محصول فولکس واگن یعنی تیگوان و پاسات به عنوان اولین نماد همکاری دو شرکت ماموت و فولکس واگن و با نمایندگی رسمی ماموت خودرو رونمایی شود. متاسفانه این مراسم به علل نامعلوم لغو شد. طبق پیگیری های پردیس خودرو و اخبار واصله  از یکی از مسئولان خودرویی علت لغو این برنامه دخالت وزارت صنعت بوده است. شنیده ها حاکی از آن است که وزارت صنعت در ابتدای امر در صورت تولید مشترک ماموت و فولکس واگن مجوز ورود محصولات فولکس واگن به ایران را داده بوده است. در صورتی که مسئولان ماموت بعد از اخذ مجوزهای لازم جهت تولید مشترک به دنبال واردات محصولات این شرکت آلمانی بوده اند. این در حالی است که طی هفته گذشته دو خبر در خصوص ماهیت قرارداد بین این دوشرکت از پردیس خودرو منتشر شد. بعد از انتشار دو خبر در رسانه های مجازی و مکتوب، تماس های مکرر مسئولان ایدرو و ماموت با پردیس خودرو گرفته شد و مسئولان مربوطه مدعی شدند که این خبر که ماهیت قرارداد واردات است، کذب می باشد. دقیقا بعد از این موضوع مراسم رونمایی لغو شد. در صورتی که مسئولان فولکس واگن در اطلاعیه های رسمی خود رسما خبر از واردات این محصول به ایران داده بودند. مسئولان فولکس واگن رسما اعلام کرده بودند که حضورشان در ایران به صورت واردات است:"شرکت فولکس واگن قصد دارد که در ماه آگوست یعنی اواسط مرداد ماه 1396 واردات و عرضه دو مدل فولکس واگن تیگوان و فولکس واگن پاسات در ایران را طبق قراردادی که باشرکت ماموت خودرو منعقد کرده است، انجام دهد." این در حالی بوده که در سایه سکوت مسئولان وزارت صنعت، مسئولان ماموت اصرار بر استفاده از عنوان تولید مشترک داشته اند. مهرزاد فردوس، مدیرعامل گروه صنعتی ماموت، رسما اعلام نموده بود که این شرکت با مشارکت فولکس واگن آلمانی در ایران، خودرو تولید خواهد کرد. اینکه مسئولان وزارت صنعت در چند روز مانده به رونمایی و آن هم بعد از انتشار دو خبر در پردیس خودرو با برگزاری مراسم رونمایی مخالفت کردند و اینکه آیا این اقدام وزارت صنعت منفعلانه بوده و یا اقدامی در جهت منافع ملی خود جای سوال و ابهام است. با توجه به دوران انتقال دولت یازدهم به دوازدهم چندین سوال مهم وجود دارد. به طور مثال اگر مسئولان وزارت صنعت به دنبال تولید مشترک ماموت و فولکس واگن بوده اند پس بر اساس چه مبنای و براساس رویت کدام قرارداد فیمابین ماموت و فولکس واگن به شرکت ماموت مجوز صادر کرده اند؟ در حالی که مسئولان فولکس واگن رسما اعلام کرده است قصد واردات محصولات خود به ایران را دارد. اگر مسئولان وزارت صنعت از ابتدای امر نسبت به متن قرارداد مطلع نبودند باز هم بر چه اساسی به این شرکت مجوز همکاری داده اند؟ از این دست سوال بسیار وجود دارد که مسئولان وزارت صنعت بایستی پاسخگو باشند. بین اضلاع مثلث ایدرو، ماموت و فولکس واگن چه توافقاتی صورت گرفته که افکار عمومی از آن مطلع نیستند. آیا این قرارداد هم مانند تمامی قراردادهای دولت یازدهم محرمانه است؟