پایگاه خبری الف 5 شهريور 1396 ساعت 18:18 http://alef.ir/vdchkmnmq23nvwd.tft2.html?505947 -------------------------------------------------- عنوان : توضیح وزارت آموزش و پرورش درباره ضوابط پزشکی جذب نیرو/ معلمی در دنیا سختگیرانه‌ترین استانداردها را به لحاظ جسمی و روانی دارد بخش اجتماعی الف، 5 شهریور 96 -------------------------------------------------- متن : رئیس اداره برنامه ریزی سنجش صلاحیت های حرفه ای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: وجود برخی بیماری ها، معلولیت ها و ناتوانی های جسمی و روانی مانع از شغل معلمی می شود و توجه به برخی بیماری ها با هدف مراقبت پزشکی از دانشجو معلمان است. شیوه نامه مصاحبه داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی علاوه بر تشریح مراحل و روند مصاحبه، شرایط علاقه مندان ورود به شغل معلمی را تشریح کرده است. شرایط ورود افراد به شغل معلمی عبارت است از: برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انحام وظیفه معلمی با تایید پزشک معتمد واجد شرایط آموزش وپرورش با ملاک ها و معیارهای زیر: توانایی گفتاری از جمله توانایی در رعایت مخارج تمام حروف و ادای کلمات و عبارات به طور کامل و نداشتن لکنت زبان به هر میزان. قدرت بینایی و شنوایی مناسب به گونه ای که شنوایی داوطلب نباید بیش از 40 دسی بل باشد و داوطلب باید صدای نجوا را از فاصله 6 متری به خوبی بشنود. قد و وزن مناسب، حداقل قد برای داوطلبان مرد 160 و برای داوطلبان زن 155 سانتی متر است و همچنین تناسب وزن با قد داوطلب مدنظر است. نداشتن نقض عضو مشهود و تغییر شکل مادرزادی یا اکتسابی اندام ها و نداشتن کراهت منظر در اثر سوختگی، سوانح یا عوامل دیگر در صورت یا قسمت های ظاهری و نمایان بدن همچنین استفاده از دست و پای مصنوعی نقص عضو تلقی می شود. عدم ابتلا به بیماری های مزمن و صعب العلاج از قبیل دیابت، نارسایی کلیه، بیماری های قلبی. احراز سلامت روانی براساس نظر روانشناس متعهد آموزش وپرورش. در بخش پیوست این شیوه نامه، لیست بلند بالایی از بیماری های ممنوعه برای ورود به شغل معلمی اعلام شده است که به عنوان مثال می توان به نازایی در زنان اشاره کرد. دریافت تأییدیه پزشکی منحصر به داوطلبان استخدام در آموزش و پرورش نیست در همین رابطه حسین صادقی رئیس اداره برنامه ریزی سنجش صلاحیت های حرفه ای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در مطلبی عنوان کرد: در چند روز گذشته انتشار دستورالعمل جذب دانشجو معلمان و شرایط و ضوابط ایشان از نظر پزشکی و سلامت جسمی، روحی و روانی، توسط مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و برخی سایت ها موجب سوء تفاهماتی برای جامعه فرهنگی شد و نیازمند توضیحاتی است که خدمت معلمان شریف و اهالی رسانه ارائه می شود. موضوع مراجعه به کمیسیون پزشکی، تشکیل پرونده پزشکی و دریافت تأییدیه منحصر به داوطلبان استخدام در آموزش و پرورش نیست و مطابق ماده 90 قانون تأمین اجتماعی که پیش نیاز استخدام در همه دستگاه های دولتی و حتی مراکز غیردولتی است و موضوعی نیست که به یک باره مطرح شده باشد. چرا که وزارت آموزش و پرورش این شیوه نامه را همچون سنوات قبل بر اساس بند یک و دو ماده 12 قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش تهیه و اجرایی کرده است. از این رو تشکیل پرونده پزشکی و دریافت تأییدیه برای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، موضوع جدیدی نیست و طبق روال سال های گذشته، امسال نیز انجام می شود. آنچه مسلم است، وجود برخی از بیماری ها، معلولیت ها و ناتوانی های جسمی، روحی و روانی همچون بیماری های عفونی، اعصاب و روان، صرع، آلزایمر، نارسایی های قلبی، ایدز و... مانع از انجام وظایف و مأموریت های اصلی شغل معلمی بوده و منجر به عدم پذیرش داوطلب در این حرفه می شود و در کنار آن برخی دیگر از بیماری ها نیز وجود دارند که توجه بدان صرفاً با هدف انجام حمایت ها و مراقبت های پزشکی دانشجو معلمان در طول دوره تحصیل است که باید در اختیار دانشگاه قرار بگیرد که این دسته بیماری ها مانع از پذیرش داوطلب نمی شود و می توان با مراقبت های ویژه و معرفی به مراکز درمانی نسبت به رفع و درمان آن اقدام کرد. عمده مواردی که برخی از شبکه های اجتماعی و رسانه ها به آن پرداخته اند، از همین نوع دوم است.متأسفانه رسانه ها به گونه ای بدان پرداختند که گویی قرار است معلمان حاضر تمامی مراحل استخدام و تشکیل پرونده پزشکی را از هر نوع بگذرانند. در حالیکه این موضوع مختص ورودی های جدید به شغل شریف معلمی و مرتبط با دانشجو معلمان است؛ تا بدین وسیله بتوان از ظرفیت حضور معلمانی که از سلامت جسمی، روحی و روانی مناسب تری برخوردارند، استفاده شود لذا همه باید مساعی خود را بکار گرفته و تلاش کنیم تا این مهم به درستی تبیین شود و به دقت مورد توجه مخاطبان و مسئولان امر قرار بگیرد. هرچند نباید تصور شود که این موضوع کم اهمیت است و همه باید خود را موظف بدانند و حساس شوند که چه شخصی قرار است تعلیم و تربیت قریب به 14 میلیون دانش آموز این کشور را بر عهده بگیرد.معلمی که نقش الگویی خود را وانهاده باشد و سلامت جسمی و روحی وی دچار خلل شده باشد، نخواهد توانست مأموریت خود را آنگونه که از وی انتظار می رود به درستی به انجام رساند و هیچ شخص عاقلی نمی پذیرد که تعلیم و تربیت فرزند خویش را بر عهده فردی بسپارد که فاقد صلاحیت لازم برای معلمی باشد. باید پذیرفت که معلم معتاد، معلم مبتلا به بیماری های عفونی یا معلمی که سلامت جسمی وب مانع از انجام رسالت معلمی است نه تنها سلامت دانش آموزان که سلامت سایر کارکنان و جامعه را نیز تهدید می کند.از این رو باید به سلامت نسلی باید اندیشید که قرار است، سال های متمادی در این کشور زندگی و در توسعه آن نقش ایفا کند. چگونه است که به داشتن دندان خراب یک خلبان که مانع استخدام وی می شود حساسیت نشان نمی دهند، اما برای شرایط و ضوابطی که قرار است در افرادی که تربیت نسل های آتی این کشور را برعهده بگیرند، واکنش نشان می دهند؟ باید این اطمینان بوجود آید که داوطلب برای دوره خدمت 30 ساله از سلامت کامل و آمادگی لازم برخوردار است دیروز رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش نیز شرایط جذب معلم و بیماری هایی که منجر به ممنوعیت استخدام می شود، تشریح کرد. اسفندیار چهاربند در خصوص شیوه نامه جذب معلم اظهار کرد: بعد از اینکه داوطلبان کنکور سراسری متقاضی ورود به دانشگاه فرهنگیان می شوند تا دو برابر ظرفیت یعنی حدود 20 هزار نفر از طریق سازمان سنجش به وزارت آموزش و پرورش معرفی می شوند. وی افزود: از این تعداد پس از طی مراحل مصاحبه عمومی و تخصصی، گزینش و معاینات پزشکی حدود 10 هزار و 200 نفر انتخاب و برای اعلام نتیجه قطعی به سازمان سنجش معرفی می شوند. رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مصاحبه عمومی و تخصصی از داوطلبان توسط تیم متخصص انجام می شود، گفت: یکی دیگر از مراحل که براساس ضوابط استخدامی است، احراز سلامت جسمی و روحی افراد است و برای هر شغلی استانداردهایی تعریف شده که معلمی در دنیا سختگیرانه ترین استانداردها را به لحاظ جسمی و روانی دارد. چهاربند ادامه داد: در بررسی سلامت جسمی و روحی افراد مواردی وجود دارد که باید این اطمینان را بدهد این فرد برای دوره خدمت 30 ساله از سلامت کامل و آمادگی لازم برخوردار است؛ تا دو سال گذشته مجموعه ای از معاینات صورت می گرفت که برای کارگر ساده یک کارخانه کفایت می کرد اما در دو سال گذشته استانداردها را بازبینی کردیم و از سال گذشته اجرایی شد. وی با اشاره به اینکه براساس این استانداردها ویژگی های مربوط به سلامت جسمی که در طول 4 سال تحصیل برای دانشجو معلمان نیاز است بررسی می شود، افزود: همچنین این استانداردها مواردی را می سنجد تا در طول خدمت فرد موانعی ایجاد نشود و براین اساس بیماری هایی که مانع از انجام حرفه معلمی شود موانعی برای استخدام محسوب می شوند. رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اکنون آنچه که مورد تردید واقع شده تفکیک فهرست بیماری هایی است که منجر به ممنوعیت شده است و فهرستی که به عنوان پرونده پزشکی افراد باید در دانشگاه فرهنگیان در دسترس باشد تا با استفاده از سوابق پزشکی دانشجو معلمان در موارد ضروری مراقبت های لازم اعمال شود. چهاربند تصریح کرد: دو سیاست بالا دستی در جذب معلم وجود دارد که سیاست نخست بومی پذیری است و براساس آن با توجه به فرهنگ و گویش های مختلف در کشور گزینش معلم انجام می شود یعنی دیگر از شهر تهران برای کردستان پذیرش معلم نداریم و براساس دفترچه شماره دو کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان هر فرد برای بوم خود استخدام می شود. وی بیان کرد: بومی پذیری ماندگاری معلم را در هر استان افزایش می دهد و به نوعی تقویت مشارکت اقوام برای تربیت دانش آموزان مناطق خود است.