پایگاه خبری الف 21 تير 1396 ساعت 16:44 http://alef.ir/vdcgyq9tqak9yn4.rpra.html?491591 -------------------------------------------------- عنوان : مافیای صنعت خودرو در دستان 12 نفر است/ریتم مسئولان خودرویی کشور با ریتم فرانسوی ها تنظیم می شود -------------------------------------------------- متن : دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در صنعت خودروسازی حدود 12 نفر هستند که راهبردهای اساسی این صنعت را تعیین می کنند. این افراد در قالب گزارش های کارشناسی تعیین می کنند که چه اتفاقاتی در صنعت خودرو بیفتد. مهدی دادفر، دبیرانجمن واردکنندگان خودرو، با بیان اینکه حجم و شکل شرکت های فعال در صنعت خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا نیز شبیه خودروسازها است، اظهار داشت: این شرکت ها در عمل خودروساز نیستند و صرفا مونتاژکار می باشند. زمانی می تواند توان این شرکت ها در صنعت خودروسازی را ارزیابی کرد که در رقابت با دیگران قرار گیرند. وی افزود: اگر شاخص های خودروساز بودن از جمله طراحی بدنه، موتور، پلتفرم، امکانات تست و ... خودروهای داخلی را در مقابل خودروهای مطرح خارجی قرار دهیم، به وضوح مشخص است که ما خودروساز نیستیم. الان کارخانه بنز که یک خودروساز جهانی است تا 2030 شکل و طراحی خودروهای آینده خود را رونمایی کرده است. آیا شرکت های خودرویی داخلی چنین توانی را دارند و آیا چنین کاری را می توانند بکنند؟ دادفر با اشاره به ضعف و توان پایین رقابتی خودروهای داخلی در مقابل خارجی ها گفت: اگر امروز واردات خودرو آزاد و با تعرفه پایین شود، از فردا تمام کارخانه های داخلی خودروساز تعطیل خواهند شد چون دیگر کسی به سراغ محصولات آنان نخواهد رفت. وی ادامه داد: نه تنها خودروسازهای داخلی توان رقابت ندارند بلکه توان شان صفر است. این شرکت ها اصلا تولید مقاومتی ندارند اقتصاد مقاومتی تولید مقاومتی نیاز دارد. دادفر در واکنش به اظهارات وزیر صنعت که مدعی شده بود سهم دولت در صنعت خودروسازی کمتر از 5 درصد است، گفت: این حرف ناصحیح از روز روشن تر است که ناصحیح است. اثبات اینکه این حرف غلط است اصلا نیاز به تفحص هم ندارد. نیاز به بررسی هم ندارد. صد در صد افرادی که در هیئت مدیره این دو شرکت(ایران خودرو و سایپا) قرار دارند دولتی هستند به غیر از ایران خودرو که یک SID‌ آن متعلق به کروز است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت دست از سر مالکیت خود در صنعت خودروسازی برنمی دارد،‌ خاطر نشان کرد: چون دولت می تواند از این امکانات عظیم دو خودروساز می تواند بهره و نفع و رانت ببرد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در صنعت خودروسازی حدود 12 نفر هستند که راهبردهای اساسی این صنعت را تعیین می کنند، گفت: این افراد در قالب گزارش های کارشناسی تعیین می کنند که چه اتفاقاتی در صنعت خودرو بیفتد. وی گفت: صنعت خودروسازی ما صنعت دولت ها است. یعنی هر دولتی که سر کار می آید مدیرعامل سایپا و ایران خودرو را فرد مورد اعتماد خودش را منصوب می کند. این کارشناس حوزه خودرو گفت: آیا ما برای خودروسازی خود برنامه و استراتژی نداریم که با هر دولتی مدیران تغییر کنند. وی دلیل این موضوع را بهره برداری سیاسی دولت ها از صنعت خودروسازی عنوان کرد و گفت: بیش از چندین هزار میلیارد گردش مالی این صنعت است. صنعتی که پیشرو است و در کل کشور گستردگی نمایندگی با امکانات بسیار زیاد دارد.این به معنای آن است که صنعت خودروسازی دارای یک شبکه گسترده اقتصادی است که می تواند با دخل و تصرف در آن جریان سازی نمود. دادفر با اشاره به مافیای سنگین و قدرتمند در صنعت خودروسازی کشور گفت: هیچ کس نمی تواند این مافیا را از بین ببرد چرا که هر وقت فردی نسبت به ناکارآمدی صنعت خودروسازی انتقاد می کند، بلافاصله به وی اتهام ضد نظام، ضد انقلاب، ضد تولید ملی و ... زده می شود در صورتی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی صنعت خودروسازی کشور نباید همچون امروز باشد. وی با انتقاد شدید نسبت به عقد قرارداد صرف با رنو و پژو تصریح کرد: رنو و پژو در زمان عقد قرارداد ریش ما را وجب کرده اند. دادفر با بیان اینکه ریتم مسئولان خودرویی ایران با ریتم فرانسوی ها تنظیم می شود، افزود: ما ادم انها هستیم. هر کاری بخواهند با ما می کنند. وی با طرح این سوال آیا کسی از نمایندگان مجلس و یا بازرسان سازمان بازرسی قرارداد پژو و رنو خوانده است؟ گفت: من بعید می دانم حتی کسی قرارداد را دیده باشد، شود.چه برسد به اینکه خوانده باشد. مگر در این قراردادها چه چیزی نوشته شده است که هیچ کس نباید از آن مطلع شود. دادفر گفت: این نشان می دهد که ضریب نفوذ فرانسوی ها چقدر است که حتی ما اجازه نداریم قرارداد بسته شده با آنان را به کسی نشان دهیم حتی نهادهای نظارتی داخل کشور. منبع: پردیس خودرو