پایگاه خبری الف 4 شهريور 1396 ساعت 7:52 http://alef.ir/vdcg7n9n7ak9zw4.rpra.html?505388 -------------------------------------------------- عنوان : برای تیتراژ سریالها آیامافیای ترانه سرایی وجود دارد؟ -------------------------------------------------- متن : عبدالجبارکاکایی، ترانه سرا در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت:برای سرودن شعر و ترانه موفق باید در همه زمینه ها مطالعه کرد. لازمه تبدیل شدن به یک شاعر توانمند، برخورداری از دانش هایی نظیر روان شناسی، جامعه شناسی و مردم شناسی است. علاوه بر تسلط بر علومی که از نظر گذشت، شاعری می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند که در جریان زندگی اجتماعی قرار داشته باشد و اگر نمی تواند به طور مستمر با مردم در ارتباط باشد باید از طریق مطالعه نزدیکانش، دغدغه های مردم را حفظ کند.دايره واژگاني وسيع، مهم ترين ابزاري است که شاعر با استفاده از آن مي تواند حرفش را با زباني تازه و بي تکرار بگويد. متأسفانه افرادي که به شکل سطحي به مقوله شعر توجه مي کنند، از اين منظر قوت چنداني ندارند و به دليل محدوديت کلماتي که در ذهن دارند، ممکن است کلمه اي مثل قلب را چندين بار در يک شعر به کار ببرند. چنين افرادي نمي توانند شعري بگويند که واجد معناي عميق باشد و ناچار هستند ديالوگ روزمره زن و شوهرها را بازگويي کنند. من با وجود مافياي ترانه براي خوانش تيتراژها موافقم اما در معاني ديگر. يک تهيه کننده براي ساخت کاري جديد ريسک نمي کند و سعي دارد از شاعري که قبلا با او تجربه موفقيت را داشته، استفاده کند. دراين شرايط تهيه کننده به دليل همان عدم ريسک پذيري، ترجيح مي دهد از جوانان استفاده نکند. با اين توضيحات از ديد من استفاده از کلمه مافيا خشونت آميز و نادرست خواهد بود. اين حالت را بهتر است به عدم شهامت، ريسک پذيرنبودن و نبود سرمايه کافي در حوزه موسيقي تعبير کنيم. هيچ کس نمي تواند ادعا کند شاعر خوبي است اما در سرودن ترانه براي کارهاي هنري به او بي توجهي مي شود. مافيای ترانه (با معنايي که توضيح دادم)، نيروهاي خوب و توانمند را به راحتي جذب مي کند و توسل به عبارت وجود مافيا براي توجيه عدم حضور يک ترانه سرا در کارهاي موسيقايي، دراين شرايط گمراه کننده خواهد بود. کسي نمي تواند سر ترانه سراي خوب را زير آب کند. امروز فضاي کار و فعاليت ترانه سرايان در هر سطحي در موسيقي فراهم شده پس کسي نمي تواند بهانه بياورد. اگر سخن درمورد تيتراژها باشد، ترانه سرايي که در يک اثر موسيقايي (فارغ از سطح کيفي ملودي يا صداي خواننده) فعاليت کرده، به زودي خواهد توانست در تيتراژهاي تلویزيوني با نامداران اين عرصه همکاري کند. ترانه سراياني مثل روزبه بماني و حسين غياثي را چه کسي مي شناخت؟ ترانه هاي خوب و جاندار، نام اين دو را بر سر زبان ها انداخت و باعث شد با صاحب نام هاي تيتراژ همکاري کنند.