پایگاه خبری الف 11 آبان 1395 ساعت 12:10 http://alef.ir/vdcfy1dj0w6dx0a.igiw.html?409212 -------------------------------------------------- عنوان : اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پروش/آشتیانی:‌ هرگز بازداشت نشده ام/ آموزش و پرورش را از سکون و فرسودگی نجات می دهم بخش سیاسی الف، 11 آبان 95 -------------------------------------------------- متن : در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی  و ورزش و جوانان  تعدادی از نمایندگان برای موافقت و  مخالفت با وزرای  پیشنهادی ثبت نام  کردند که اسامی  موافقان و مخالفان به قید قرعه به شرح زیر انتخاب شد: -فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موافقان: ابوالفضل سروش و مهدی شیخ مخالفان: مهدی فرشادان و حشمت‌الله فلاحت پیشه -سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقان: محمد بیرانوند و محمدرضا تابش مخالفان: حسن نوروزی و  مجتبی ذوالنوری -مسعود سلطانی فر  وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان موافقان: موسوی و محمد نعیم امینی‌فرد مخالفان: محمود شکری و حشمت‌الله فلاحت پیشه فلاحت پیشه (مخالف): تحصیلات دانش آشتیانی به کار آموزش و پرورش نمی آید در مفید و جاهای دیگری که بودید باید همه مسائل مانند تحصن و فتنه و تحریم انتخابات را هم بپذیرید چون دانش آشتیانی با بدنه آموزش و پرورش آشنایی نداشتند مشکلی حل نخواهد شد در برنامه شما هیچ طرح عملیاتی وجود ندارد و شکاف بین حقوق و مزایای معلمان روز به روز بیشتر می شود چگونه مدیرانی که اعضای خانواده آنها در خارج از کشور درس می خوانند و زندگی می کنند می توانند برای کشور تصمیم گیری کنند؟ در برنامه شما اشاره شده است که بر اساس تعهدات بین المللی نظام آموزش را شکل می دهید، این نگرانی وجود دارد که این تعهدات بر متون درسی ما اثر بگذارد عباسی (مخالف): آقای روحانی چرا طبق معمول مشکلات کشور را گردن دولت قبل می اندازید؟  هشت هزار میلیارد تومان در صندوق ذخیره فرهنگیان از پول بیت المال و فرهنگیان عزیز کجا رفته؟ انتظار داشتیم اگر قرار بود جا به جایی در وزارت آموزش پرورش صورت می گیرد از خود فرهنگیان استفاده شود نه آموزش عالی رشته تحصیلی دانش آشتیانی سنخیتی با آموزش و پرورش ندارد برنامه های دانش آشتیانی گنجایش 9 ماه باقی مانده تا پایان دولت را ندارد، در این 9 ماه چه تحول بنیادینی می توان انجام داد؟ انتظار داشتیم مطالبات بازنشستگان در برنامه شما گنجانده می شد صدها کلاس دولتی با افراد غیر معلم اداره می شود نقوی‌حسینی نماینده مخالف دانش‌آشتیانی: عضی‌ها منصوب به شهید رجایی شدند من عرض می کنم نخست وزیر دوران جنگ عامل آمریکایی در فتنه ۸۸ شد. امیدوارم نقدهای من باعث نشود بنده به جهنم فرستاده شوم. این وزیر پیشنهادی شما کاملا یک وزیر سیاسی است. آقای رئیس جمهور انقلابی‌ها می‌فهمند  و نفهم نیستند. دانش‌آشتیانی بازیگر نقش اول فتنه است. آقای روحانی انقدر با آموزش و پرورش بازی نکنید. ابوالفضل سروش به عنوان موافق دانش آشتیانی: دانش آشتیانی مدیر استراتژیک و تحول خواه است.  آموزش و پرورش را مصرف کننده صرف نمی داند بلکه به دنبال کسب منابع جدید و مدیریت بهینه منابع است. به آشتیانی رای می دهم چراکه در برنامه اش شایستگی و صلاحیت حرفه ای معلمان را مبنای نظام پرداخت می داند و آموزش و پرورش را مصرف کننده نمی داند و وی مدیر استراتژیک و تحول خواه است. ایشان پرورش یافته خانواده روحانی هستند و شخصیت انقلابی در صحنه های مختلف دارند. جعفر زاده به عنوان موافق دانش آشتیانی:  دین ما دین دفاع از مظلوم است   ما بررسی کردیم در فتنه ایشان هرگز بازداشت نشده اند  از سران اصلی فتنه آنهایی هستند که هشت سال بلا به سر ملت آورد و در خیابان ها حضور دارد اختلاس را دادگاه تعیین می کند نه تریبون مجلس! فرهنگیان مشکل دارند و یک مریض را مریض دیگر نمی نشیند با آن گریه کند.  بلکه باید مشکل آنها را حل کرد دولت تضمین می کند که بهترین گزینه را معرفی کرده و این اولین امتحان مجلس است مهدی شیخ موافق دانش‌آشتیانی: من خودم را برای موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی آماده کرده بودم.  لیکن  سوالی دارم که تا کی می خواهید این روند را ادامه دهیم فردی آمد وارد سیاست ما شد و سالها نیرو ها را به جان هم انداختو پشت پا زدند به اخلاق و تخصص و نظارت مجلس این فرد مجددا خواست وارد صحنه سیاسی مجلس شود و رهبری تذکر دادند که نباید وارد صحنه شود پس چرا می خواهید فضا را دو قطبی کنید لاهوتی: نوشته‌هایی در صحن مجلس در روز رأی اعتماد به وزرا پخش می‌شود/ این اقدام هم خلاف آیین‌نامه است و هم خلاف قانون اساسی  مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در نشست علنی امروز سه‌شنبه پارلمان، گفت: نوشته‌هایی در داخل صحن علنی پخش می‌شود. وی اضافه کرد: باید هیأت رئیسه نسبت به این موضوع دستوراتی بدهد زیرا این اقدام هم خلاف آیین‌نامه است و هم خلاف قانون اساسی. نماینده مردم لنگرود در همین زمینه تصریح کرد: در این برهه جزواتی پخش می‌کنند که ذهن نمایندگان را خراب می‌کند. چیزی که مربوط به 20 سال پیش است را امروز دارند توزیع می‌کنند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر، گفت: کسی بخواهد چیزی در صحن توزیع کند باید با دستور هیأت رئیسه مجلس باشد. ****************** وزیر پیشنهادی علوم توضیحاتی در مورد مباحث مورد نقد نمایندگان درخصوص فعالیت های سیاسی خود داد. فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود با بیان اینکه امیدوارم بتوانم بعد از رأی اعتماد نمایندگان دین خود را نسبت به فرهنگیان و معلمان ادا کنم، گفت: در آستانه روز 13 آبان، روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی هستیم، روزی که خون پاک دانش آموزان در برابر دانشگاه تهران به زمین ریخته شد و پیوند میان مدرسه و دانشگاه و دانش آموختن و تعهد داشتن را نمادین کرد. برنامه پیشنهادی بر اساس چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش و طبق خواست مقام معظم رهبری است وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه هایم در 4 بخش تدوین شده، اظهار داشت: مهم ترین دغدغه چندین ساله من این است است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه ای کشور دانست و نه بخش مصرفی و مدرسه را باید مهم ترین واحد تأثیرگذار در توسعه به شمار آورد لذا محور کلی برنامه اینجانب در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش بوده و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است. وی با بیان اینکه برنامه ای واقع گرایانه و تحول خواه است، افزود: اگر نمایندگان مخالف عنوان کردند این برنامه قابلیت اجرا ندارد، بله مسلم است در مدت کوتاه امکان تحقق برنامه کامل بنده وجود ندارد چرا که برنامه ای درازمدت است اما برنامه کوتاه مدتی هم دارم که مرتبط به برنامه بلندمدت است. نظام آموزش و پرورش بیماری ساختاری دارد/ مدرسه باید محور توسعه قرار گیرد دانش آشتیانی ادامه داد: در رابطه با توسعه آموزش و پرورش باید توجه داشته باشیم نظام آموزش و پرورش ما گرفتار بیماری ساختاری است و مسأله آن، مسأله ای ملی بوده که حل آن نیاز به اجماع ملی دارد و یک فرد به تنهایی نمی تواند آموزش و پرورش را به جایگاه خود برساند لذا همه دولت و نمایندگان باید کمک کنند تا جایگاه آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان مسأله ملی تلقی شود. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم ادامه داد: نگرانی امروز نسبت به آینده سرمایه های انسانی کم اهمیت تر از نگرانی نسبت به سرمایه های طبیعی و فیزیکی نیست و باید تلاش کنیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم تا از طریق کیفیت بخشی به فرایندهای مدرسه، انسان هایی کارآمد تربیت شود که نظام توسعه ای کشور به این انسان های کارآمد نیاز دارد. وی با بیان اینکه توسعه کشور نیازمند رشد متوازن است، اضافه کرد: آموزش و پرورش 13.5 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و مربی دارد که در بیش از 107 هزار مدرسه و آموزشگاه مشغول فعالیت هستند و در همین حال نظام آموزش عالی ما با بیش از 2 هزار و 500 واحد دانشگاهی و 5 میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت دارد اما ببینید در شهرستان هایی هستیم که دانشگاه دارد اما با صندلی های خالی روبروست ولی در همان شهرستان مدرسه کم داریم و به صورت شیفتی است و حتی در برخی مناطق هنوز مدارس کپری وجود دارد که این عدم توازن یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش است. عدم تعادل ساختاری مانع مهم توسعه آموزش و پرورش است/ وضعیت نابسامان معیشتی و اقتصادی معلمان دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه نتیجه تحقیقات ملی نشان می دهد در جامعه معلمان به عنوان سرمایه های اجتماعی بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی را دارا هستند، گفت: از نظر شهروندان معلمان دارای بیشترین حرمت هستند و به رغم این احترام از نظر معیشتی و اقتصادی در وضع نابسامان قرار دارند که این عدم تعادل ساختاری یک مانع مهم توسعه ای و چالش اساسی است که باید به آن پرداخته شود. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به برخی چالش های آموزش و پرورش اذعان کرد: برخی مسائلی که همه به آن اذعان داریم به عنوان آموزش مخزنی و محوریت محفوظات و نمره، حاد بودن تنگناهای معیشتی معلمان، اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای آموزشی و پرورشی، ضعف مشارکت مؤثر خانواده ها، وجود شکاف میان دستگاه های ستادی با معلمان، گسست میان خانه و مدرسه، در کنار اینها سیاست زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرار داده است. پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است وی با تأکید بر اینکه پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است، ادامه داد: اکنون آموزش به مسابقه ای برای کسب صندلی های دانشگاه تبدیل شده و اصالت دادن به کمیت آموزش و کم توجهی به مسائل جدید ملی و جهانی نظیر مهارت های زندگی، محیط زیست، تفاوت های اقلیمی و جغرافیایی در مناطق کشور مسائلی را به دنبال داشته که برنامه آموزشی را با مشکلات و تنگناهای مختلف روبرو کرده است. دانش آشتیانی ادامه داد: برون داد این وضعیت ساختاری، تصویری از آموزش و پرورش به وجود آورده که بد نیست بدانیم رتبه کنونی آموزش و پرورش ما در نظام بین المللی بر پایه 101 شاخص جهانی متأسفانه 141 از 187 است؛ نظام آموزش و پرورش ما گرفتار نوعی سکون و فرسودگی است لذا کاری که می خواهم انجام دهم در جهت تحقق دیدگاه های مقام معظم رهبری است که قصد دارم آموزش و پرورش را از سکون و جمود دربیاورم. فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش کشور فرسوده است، گفت: متأسفانه این نگاه را مانند یک موزه مقدس نگاه داشته ایم که که دست به آن نخورده و هر کس آمده است گوشه و کنارش را کمی کم و زیاد کرده است لذا باید نوسازی شود. در نظام آموزش و پرورش ناکارآمد و غیرمولد، برنامه‌ریزی و مدیریت از پویایی و تحرک دور شده است. دور شدن زنان از جایگاه مطلوب در مدیریت نمونه مشهود آن در نظام آموزش و پرورش است. وی ادامه داد:  در آموزش و پرورش اکثریت را دانش آموزان دختران ما تشکیل می‌دهند اما نقش خانم‌ها در مدیریت آموزش و پرورش کمرنگ است، این نه به دلیل مسائل جنسیتی بلکه از نظر نگاه تربیتی نیاز است که از این قشر فرهیخته در آموزش و پرورش استفاده شود. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چالش دیگر این وزارتخانه را کهنگی مدارس دانست و گفت: علاوه بر کهنگی مدارس، اقتصاد آموزش و پرورش نیز از دیگر مشکلات است که بر اساس مطالعات صورت گرفته در این خصوص با همین منابع مالی و مدیریت بهینه هزینه‌ها می‌توان قسمتی از مشکلات را برطرف کرد؛ اگرچه این مسئله در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد علاوه بر اینکه باید در کلان برنامه‌های کشور ارقام بیشتری به آموزش و پرورش اختصاص داده شود و در رتبه‌های جهانی بر اساس درصدی که ازGTP  اختصاص پیدا می‌کند و آموزش و پرورش باید بیش از این تعلق گیرد. دانش‌آشتیانی با بیان اینکه با همین منابع می‌توان بهتر برای آموزش و پرورش هزینه کرد و مدیریت هزینه بهتری داشت، گفت: وضعیت کنونی اقتصاد آموزش و پرورش بدین شکل است که در سال 84 تا 85، 91 درصد از بودجه آموزش و پرورش به پرسنل اختصاص یافته و تنها حدود 9 درصد برای مسائل کیفی آموزش و پرورش هزینه شده است. در وضعیت کنونی نیز که 30 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش است 98.5 درصد برای پرسنل و 1.5 درصد برای مسائل کیفی مدارس به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد. وی با بیان اینکه برای 13 میلیون دانش‌آموز و 107 هزار مدارس فقط 400 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده، گفت: این میزان برای مسائل کیفی، تجهیزات مدارس و سایر موارد باید هزینه شود، البته بر اساس آخرین اطلاعات گفته شده 400 میلیارد نیز اختصاص نیافته و تنها حدود 200 میلیارد اختصاص یافته است که با این رویه مشکل آموزش و پرورش حل نخواهد شد. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر آنکه برای گذر از وضع موجود باید نگاه و رویکرد جدیدی به آموزش و پرورش داشت، تصریح کرد: از این رو نیازمند برنامه ریزی و اقدامات تدریجی هستیم تا از وضعیت فعلی خارج شویم. احمدی دانش آشتیانی نگاه جدید به آموزش و پرورش را اینگونه ترسیم کرد : روح حاکم بر سند تحول باید به مسئله پرورش به معنای مهارت‌های زندگی که دانش‌آموزان و محیط مدرسه باید کسب کنند باشد تا کارآمدی لازم به دست آید. این مهارت‌ها باید با مواد درسی تلفیق شود تا سیطره آموزش بر پرورش کمرنگ و در واقع پرورش بر آموزش غلبه پیدا کند. وی افزود: در این راستا باید از حافظه‌محوری به خلاقیت‌محوری از کمیت‌های آموزشی به کیفیت‌های پرورشی، فضای رقابتی غیراخلاقی در مدارس به فضای اخلاقی و انسانی دانش آموزان حرکت کرد. آموزش و پرورش مناطق محروم در اولویت است/ بخشی از معوقات بازنشستگان آموزش و پرورش پرداخت می‌شود دانش آشتیانی در ادامه در نوبت عصر جلسه علنی امروز با اشاره به ضرورت پرداخت معوقه بازنشستگان فرهنگی و آموزش و پرورش گفت: مبلغی را که دولت تصویب کرده سعی داریم به عنوان قسمتی از معوقه بازنشستگان پرداخت کنیم همچنین وضعیت آموزش و پرورش در مناطق محروم از اولویت های برنامه بنده است. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: تعهدات بین المللی بخشنامه دولت است و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده که در خصوص محیط زیست مطالبی در کتب درسی وارد شود. وی درباره صحبت های آقای نقوی حسینی یادآور شد: من نماینده دوره ششم مجلس نبوده ام و در انگلستان که برای تحصیل در مقطع دکتری حضور داشتم، آقای انصاری سفیر ما در انگلستان بودند که با توجه به سابقه آموزش و پرورشی بنده درخواست کمک کرد که در مدارس آنجا ریاضی درس دادم و هیچ پولی در قبال آن دریافت نکرده ام. کوچک‌ترین قدمی در خلاف راستای انقلاب برنداشتم دانش آشتیانی در ادامه با یادآوری این مطلب که بنده همواره در بحران ها در عرصه جهاد سازندگی، جنگ وارد شدم، اذعان کرد: در زمان بحران وزارت علوم هم از من خواهش شد که برای تصدی وزارت علوم بیایم اما در مقطع بحرانی کنونی از من خواستند به وزارت آموزش و پرورش بیایم لذا باید بگویم بنده روحانی زاده هستم و سوابق من را می توانید از میلیون ها دانشجو بپرسید که آیا کوچک ترین قدمی در خلاف راستای انقلاب برداشته ام یا نه. یک روز هم بازداشت نشده‌ام وی ادامه داد: از آنجایی که دلسوز انقلاب هستم می گویم برای انقلاب، برای دانشجویان و دانش آموزان نگرانم که ببینند کسی که انقدر در راه انقلاب کار کرده آخر بگویند بازداشت شده است در حالی که من حتی یک روز هم بازداشت نشده ام اگر آقای نقوی حسینی مدرکی دارد به هیأت رئیسه ارائه کند و اگر مدرک نداشت از همین تریبون به مردم اعلام کند که این فرد بازداشت نشده است چرا که من وفادار به انقلاب و توصیه های مقام معظم رهبری هستم که ایشان با تیزبینی مسائل آموزش و پرورش را دنبال می کند و من می خواهم خواسته ایشان را در رابطه با تحول و نوسازی اجرایی کنم. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: چه کسی در مدت 9 ماه می آید که با این تعداد دانش آموز و معلم و با این وضعیت مالی وزارتخانه، این تصدی گری را بپذیرد جز افرادی که تابع ولایت هستند لذا نباید ولایتمداران را بی انگیزه کرد البته من ناامید نمی شوم و به هیچ عنوان حاضر نیستم لطمه ای به انقلاب وارد شود و در هیچ جریانی که منجر به لطمه زدن به انقلاب باشد شرکت نداشته و نخواهم داشت از این رو چه رأی اعتماد از نمایندگان بگیرم و چه نگیرم در حوزه آموزش و پرورش خدمت خواهم کرد./