پایگاه خبری الف 10 آذر 1394 ساعت 10:00 http://alef.ir/vdcfxjdmcw6dy0a.igiw.html?314208 -------------------------------------------------- عنوان : در حاشیه امام زاده خواندن ائمه جمعه توسط امام جمعه مشهد بخش تعاملی الف - امین میرزائی -------------------------------------------------- متن : امام جمعه محترم مشهد ، امام جمعه هر شهری را امام زاده زنده آن شهر خوانده اند، و بُقعه و بارگاه امام زاده را با ستاد نماز جمعه برابر گرفته اند ! و این که " مردم نباید بی در و دروازه امام جمعه را نقد کنند" و " اگر امام جمعه توسط مردم تعدیل یا ارزیابی شود، روحیه اش را از دست می دهد"! این یعنی حضرتشان امام زاده شهری در شرقند، و شرق و غربِ عالَم را از نقد ائمه جمعه مُعاف کرده اند! امّا برای منِ فیلسوفِ دین پژوه، یک شبهه فلسفی و دینی باقی می ماند. برخی امام زادگانِ بلافصل، مغضوبِ بستگان معصومشان بوده اند. از نمونه منحصر به فردِ جعفرِ کذّاب ( فرزند امام هادی، برادر امام عسگری و عموی امام زمان ) که بگذریم، عموی امام رضا علیه السلام را داریم که حضرت دعا می کردند با او زیر یک سقف حضور نیابند. یا داستانِ پیروانِ عبدالله بن حسن مُثنّی (عبدالله محض) که نواده امامین معصومین حسن مجتبی و حسین سید الشهداء بودند و با امام صادق علیه السلام درافتادند و عموزاده معصومشان را -العیاذ بالله- به ترسویی و سیاست گریزی و عدم بصیرت متّهم کردند! یا اسماعیل (فرزند امام صادق علیه السلام) که پیروانش فرقه اسماعیلیه را بنیان گذاشتند و فتنه حسن صباح و قلعه اَلَموت را آفریدند. پس هر "امام زاده" ای لزوماً "غیر قابل نقد" نیست. مخصوصاً اگر سیّدِ بزرگوارِ اولادِ پیامبر هم نباشد، و از باب توسیعِ در تعبیر و توسط امام جمعه محترم مشهد، "امام زاده" لقب بگیرد.