پایگاه خبری الف 21 فروردين 1396 ساعت 10:59 http://alef.ir/vdcftxdjjw6dv1a.igiw.html?460954 -------------------------------------------------- عنوان : سلامت شنوایی کدام مشاغل تهدید می‌شود؟ -------------------------------------------------- متن : رییس انجمن شنوایی شناسی ایران افراد شاغل در کارخانجات نساجی، صنعت هواپیماسازی، موتورخانه ها و رانندگان وسایل نقلیه عمومی را در معرض آسیب دستگاه شنوایی دانست. دکتر بهرام جلایی در گفت وگو با ایسنا، درباره مشاغلی که آسیب زیادی به گوش می رسانند، گفت: میزان سر و صدا در کارخانجات بسیار وحشتناک است و به راحتی بعد از چند ساعت می تواند اثرات مخرب خود را سلامت شنوایی افراد بگذارد. کار با دستگاه پرس به علت صدای ضربات چکشی دستگاه ها و کار در موتورخانه های کشتی ها یا ساختمان های بزرگ نیز به گوش آسیب می زند. وی ادامه داد: شاغلین در صنعت هواپیماسازی و کسانی که نزدیک به موتور هواپیما کار می کنند نیز در معرض خطر بسیار جدی قرار دارند و اگر بدون محافظ گوش در محل حضور داشته باشند، احتمال پارگی پرده صماخ گوش آنها وجود دارد. در رتبه های بعد نیز رانندگان تاکسی و وسایل نقلیه عمومی در معرض این خطر قرار دارند. رییس انجمن شنوایی شناسی ایران ضمن اشاره به تاثیر آلودگی های محیطی و شیمیایی در شهرها بر سلامت گوش مردم، بیان کرد: در شرایط حاضر، تمدن شهرنشینی امکاناتی را برای جمعیت دنیا آورده است، اما این امکانات معضلاتی را نیز در حوزه سلامت ایجاد کرده است. امروز سلامت شنوایی جامعه بشری با توجه به استفاده مردم از ابزارهای ارتباطی مثل موبایل و هندزفری و .. رو به تهدید است. جلایی ادامه داد: در کشورهایی مثل ایران که از لحاظ سطح آگاهی در وضعیت خوبی قرار ندارند، استفاده از هندزفری نزد جمعیت جوان به عنوان یک فرهنگ محسوب می شود. در حالی که اثرات آن روی سلامت شنوایی بسیار جدی است و اگر به آن توجه نشود پیرگوشی خیلی سریع گسترش می یابد. پیرگوشی به طور معمول از سن 50 سالگی به بعد بروز می کند، اما ممکن است با توجه به استفاده بیش از حد از این وسایل سن ابتلای آن به حدود 30 تا 40 سال برسد. وی با بیان اینکه میزان انرژی هایی که آثار مخرب دارند روز به روز بیشتر می شود، افزود: آلودگی صوتی در سطح جوامع شهر نشین امر مضاعف دیگری است که تاثیرات جدی خود را می گذارد. برای پیشگیری از آن نیز باید اقدامات حفاظتی در حوزه شهرسازی انجام شود. همچنین بخش دولتی نیز باید از راهکارهایی مانند کنترل استانداردهای خودروها و موتورسیکلت ها برای کاهش آلودگی های صوتی استفاده کند؛ چرا که گاهی موتورسیکلت ها صدایی بسیار زیادی درحد 80 دسی بل تولید می کنند، اما مجوز تولید هم دارند. درختانی که برگ های سوزنی شکل دارند می توانند در کنترل و کاهش آلودگی صوتی موثر باشند. وارد کردن آنتی اکسیدان ها به رژیم غذایی و مصرف سبزیجات می تواند در کاهش اثرات مخرب سر و صدا موثر باشد. جلایی همچنین اضافه کرد: گروهی که محل کارشان در مرکز شهر است و در ترافیک های سنگین می مانند، کسانی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند و موتورسوارانی که حل و نقل مسافر دارند باید مراقب وضعیت شنوایی خود باشند و در معرض سر و صداهای شدید قرار نگیرند. اگر در منطقه ای سطح صدا 80 دسی بل باشد، یک فرد مجاز نیست که بیشتر از هشت ساعت در آن محل حضور داشته باشد. اگر این رقم به 90 دسی بل برسد، این زمان به چهار ساعت می رسد. حضور آلاینده های شیمیایی تاثیرات مخرب را تشدید می کند. استفاده از گوشی های محافظ و اصلاح تغذیه در کسانی که به صورت مکرر در این نقاط حضور دارند، توصیه می شود.