پایگاه خبری الف 23 مرداد 1396 ساعت 12:03 http://alef.ir/vdcezz8nxjh87fi.b9bj.html?501713 -------------------------------------------------- عنوان : تغییر شیوه زندگی نخستین گام برای کاهش وزن -------------------------------------------------- متن : یک متخصص تغذیه تاکید کرد: افراد چاق در گام اول برای به دست آوردن سلامتی بدن باید شیوه ی زندگی خود را تغییر دهند. حسن فرهاد غیبی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که مفهوم چاقی، یعنی افزایش بیش از اندازه ی چربی در بدن است، اظهار کرد: برای جلوگیری از چاقی باید سه عامل مهم را در نظر گرفت. فرد چاق باید در گام نخست شیوه ی زندگی و روش های تغذیه ی خود را تغییر دهد. وی ادامه داد: در گام دوم افراد چاق باید غذاهای مصرفی روزانه را به صورت متعادل، متنوع و براساس هرم غذایی استفاده کنند و میزان دریافتی غذا برابر با مصرف غذا باشد. اگر افراد روزانه 500 کیلو کالری، مصرف غذای خود را کاهش دهند، در طول هفته نیم کیلوگرم وزن خود را از دست می دهند و اگر روزانه 1000 کیلو کالری از مصرف غذا کم کنند، در طول هفته موجب کاهش یک کیلو گرم وزن خود می شوند. غیبی با تأکید بر این که افزایش فعالیت بدنی در کاهش وزن تأثیر بسزایی دارد، یادآور شد: فردی که تحرک و فعالیت بدنی زیادی ندارد قطعاً هر غذایی که مصرف می کند، تبدیل به چربی می شود. افراد چاق باید در طول روز ورزش هایی مانند پیاده روی یا دویدن را انجام دهند تا سوخت و ساز بدن افزایش یافته و غذای مصرفی به چربی تبدیل نشود. وی با اشاره به این که راهکار دیگری برای کاهش وزن بدن، تجویز دارو توسط پزشک متخصص است، اظهار کرد: افرادی که دارای BMI بالای 30 هستند، می توانند با تجویز پزشک از داروها استفاده کنند. این متخصص تغذیه افزود: مصرف برخی داروها برای کاهش وزن می تواند عوارض جانبی برای سلامت بدن داشته باشند. اگر فرد برای کاهش وزن با رژیم درمانی، تحرک بدنی و مصرف داروها با شکست مواجه شد، می تواند از روش جراحی استفاده کند. وی با بیان این که، بالا بودن کلسترول خون از شایع ترین بیماری های پرخطری است که معمولاً افراد چاق به آن مبتلا می شوند، خاطرنشان کرد: احتمال بروز این بیماری در بدن افرادی که BMI بدنشان بالای 27 است، بالاتر است. غیبی با اشاره به این که BMI برای نشان دادن میزان حجم بدن است، اظهار کرد: BMI دقیق ترین معیار جهانی برای محاسبه میزان چاقی است و با فرمول(وزن بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر(قد بر حسب متر به توان دو) اندازه گیری می شود. وی یادآور شد: اگر BMI بدن فرد کمتر از 18.5 باشد فرد دارای کمبود وزن، اگر بین 18.5 تا 25 باشد فرد دارای وزن طبیعی، اگر بین 25 تا 30 باشد، فرد دارای اضافه وزن و اگر بالای 40 باشد، فرد چاق است.