پایگاه خبری الف 17 تير 1393 ساعت 10:47 http://alef.ir/vdceox8wnjh8xni.b9bj.html?233595 -------------------------------------------------- عنوان : گزارش یک بازدید از خط تولید پراید بخش تعاملی الف - سپهر جلالی فراهانی، 17 تیر 93 -------------------------------------------------- متن : چندی پیش به بازدید از خط تولید پراید در شرکت سایپای تهران رفته بودیم، مسئله ای که در بدو ورود به کارخانه جلب نظر می کرد تعداد زیاد کارگران بیکاری بود که در اطراف مجموعه مشغول گپ و گفت بودند. بعد از تایم صبحانه، گفت و گویی با یکی از مهندسین خط داشتیم که مهمترین معضل در بهره وری خط را ۳۰ تا ۵۰ درصد نیروی انسانی بیکار می دانست که به دلیل سیاست های شرکت امکان تعدیل آنها وجود نداشت. این امر حتی موجب شده بود بسیاری از فعالیتها درایستگاه های کاری که توسط رُباتها سریعتر و ارزانتر می توانست انجام گیرد، بصورت دستی توسط کارگران انجام شود تا تعداد کارگران بیکار از این بیشتر نشود. البته مشخص است که مدیران شبه دولتی علاقه ای نداشته باشند که در دوران مسئولیتشان این شائبه مطرح شود که بخاطر مسائل مالیِ شرکت دست به تعدیل نیرو زده اند. در مجموع یک ساعتی که در کنار خط بودیم حدود ۲۰ دقیقه کل خط متوقف بود آن هم بدلیل نرسیدن قطعات داشبورد(!) که در یکی از شرکت های اقماری سایپا تولید می شود. خط مونتاژ زانتیا نیز به همراه تجهیزات آن، پس از توقف تولیدش در سایپا بصورت بلا استفاده در سالن خاک می خورد. اگر این واحد صنعتی به جای مدیران شبه دولتی در دست مدیران خصوصی بود دیگر نه شاهد این سطح بهره وری پائین در خطوط تولید بودیم نه تجهیزات و خطوط تولید به صورت راکد به حال خود رها می شدند و نه لازم بود مردم برای خرید ارزانترین خودروی داخلی بیش از ۲۰ میلیون تومان پول بپردازند. حال که بار دیگر شورای رقابت مهر تائید بر افزایش قیمت خودرو ها زده باید پرسید که آیا مردم ۲۰ میلیون تومان پولِ پراید می دهند یا هزینه ی سیاست های غلط مدیران خودروساز یا حقوق کارگران بیکار را؟ این نمونه بیانگر آن است که سیاست غلط نحوه حمایت از خودرو سازان داخلی نتیجه ی دیگری جز ضعیف شدن صنعت ملی وکاهش قدرت خرید مردم نداشته است.