پایگاه خبری الف 8 مرداد 1396 ساعت 19:01 http://alef.ir/vdcdx50ooyt0nz6.2a2y.html?497024 -------------------------------------------------- عنوان : غیرقانونی بودن پارکبان ازنظر مسئولان؛ دعوای بی پایان مردم و پارکبانها بخش اجتماعی الف، 8 مرداد 96 -------------------------------------------------- متن :  مدتها از زمانی که اعلام شد فعالیت پارکبان ها قانونی نیست می گذرد اما آنها همچنان به اخاذی از مردم می پردازند. بعد از گذشت زمان بسیار از اعلام راهور و شورای شهر و شهرداری مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت پارکبانان، سرانجام فرمانده انتظامی تهران نیز فعالیت آنها را غیر قانونی اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری ها، سردار ساجدی نیا با تاکید براینکه شغلی به نام پارکبان نداریم، دریافت هرگونه وجه از مردم برای پارک خودرو در معابر اصلی و فرعی شهر را غیرقانونی دانست. وی گفت: در بیشتر خیابان های اصلی تهران، دستگاههای پارکومتر نصب و راه اندازی شده و دریافت وجه از رانندگان برای پارک خودرو در محدوده های مشخص نیز به صورت مکانیزه انجام می شود. فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: شهروندان تهرانی در صورت مشاهده این موارد مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی 110 و یا ماموران راهور گزارش کنند. پارکبان ها مجاز به دریافت پول نقد نیستند مازیار حسینی در مورد وضعیت پارکبان‌ها با بیان اینکه عملا از سال 94 تاکنون سازمان حمل ونقل و ترافیک قراردادی با پارکبان‌ها ندارد، گفت: 30 هزار فضای پارک حاشیه ای در تهران وجود دارد که تنها 15هزار فضا به پارکومتر مجهز هستند که البته نظارت بر نحوه فعالیت آن، براساس قانون برعهده پلیس است. وی با بیان اینکه روند برگزاری مناقصه 15هزار فضای پارک دیگر باقی مانده در حال برگزاری است، تصریح کرد: با نصب پارکومترهای باقی مانده که عوارض آن براساس مصوبه شورای شهر تعیین می‌شود مردم می‌توانند از کیف پول‌های الکترونیک استفاده کرده و عملا دیگر نیازی به حضور پارکبان نیست. وی در پاسخ به این سوال که اگر پارکبان‌ها با شهرداری قرارداد همکاری ندارند پس پول‌هایی که مردم می پردازند چه می شود؟ گفت: پولی که بابت پارک حاشیه‌ای اخذ می‌شود به حساب خزانه و نه شهرداری ریخته می شود؛ البته برخی مراکز عمومی و خصوصی همچون رستوران‌ها پارکبان‌هایی برای خود استخدام کرده و پارک‌های حاشیه آنها را برای مشتریان خود نگه می دارند که تعیین تکلیف آنها قاعدتا در مراجع ذی ربط باید صورت پذیرد. حسینی با بیان اینکه برخورد سلبی صرف جوابگو نیست، گفت: البته با گسترش پارکومترها در سراسر شهر وجود پارکبان معنا و مفهومی ندارد هرچند که طی مکاتبه با شرکت شهربان درخواست کردیم که بررسی لازم صورت گیرد تا به تدریج شاهد حذف پارکبان ها باشیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت پارکبان‌ها غیر مجاز است؟ گفت: از نظر قانونی فعالیت پارکبان بلامانع است؛ اما قانون ذکر کرده است که این افراد مجاز به دریافت پول نقدی نیستند.   به پارکبان پول ندهید در حالی پارکبان‌ها به بهانه‌های مختلف از مردم بابت پارک حاشیه‌ای مبالغ متعدد دریافت می کنند که بارها پلیس اعلام کرده که نباید به پارکبان ها پولی داده شود! بگونه‌ای که در آخرین اظهار نظر سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره به مشکلات موجود در اخذ هزینه دستی پارک حاشیه‌ای خودرو که توسط پارکبان‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاکید ویژه‌ای در اخذ الکترونیکی و مکانیزه پارک‌های حاشیه‌ای داریم و مردم باید بدانند با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکومتر مجهز نیستند انجام نخواهد داد. وی با بیان اینکه مردم نباید به صورت دستی پولی بابت پارک حاشیه خودرو پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: از نظر ما اخذ دستی پول پارک خودرو در حاشیه معابر توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و پلیس پیگیر اخذ مکانیزه هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو و نصب تجهیزات مکانیزه و الکترونیکی در اماکنی که نیاز به نصب این تجهیزات دارند، خواهد بود. دو ماه پیش بود که مجتبی شاکری از حضور پارکبان ها در چهارراه گلوبندک گله کرد و خبر از تبدیل پیاده رو به پارکینگ داد. وی افزود: از شهروندان بابت حق پارکینگ نیز ۲۰۰۰ تومان دریافت می شود در حالی که تعرض به پیاده رو پایمال کردن حقوق مردم است و باید از آن جلوگیری شود. فلسفه پارکبان مدیریت پارک حاشیه‌ای بود نه ایجاد شغل فعالیت پارکبان ها حساسیت اعضای شورای شهر را نیز برانگیخت بگونه‌ای که مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز به ایسنا، در مورد وضعیت پارکبان‌های فعال در سطح شهر با اشاره به مصوبه شورای شهر در مورد وضعیت و نحوه فعالیت پارکبان‌ها گفت: هدف و فلسفه ایجاد پارکبان‌ها نظم بخشی و مدیریت پارک حاشیه‌ای و زمان توقف بوده است نه اینکه این مسئله به شغل برخی افراد بدل شود و افراد از این راه امرار معاش کنند. چمران با بیان اینکه حالا پارکبان‌ها به این فعالیت به چشم شغل نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند تا از این راه برای خود درآمدی داشته و حتی برای شهروندان جای پارک تعیین می‌کنند گفت: شورای شهر بارها با این رویه و موضوع مخالفت کرده و در حال بررسی موضوع هستیم تا این موضوع تعیین و تکلیف شود. شایان ذکر است؛ روزانه 6 میلیون خودرو در تهران تردد می کنند که به دلیل نبود پارکینگ کافی در سطح شهر، حاشیه خیابان ها به پارکینگی برای خودروها تبدیل شده؛ براساس آمارهای اعلام شده حدود 550 پارکبان در سطح شهر فعالیت دارند که به گفته مقامات شهرداری و پلیس تهران فعالیت این افراد برای اخذ وجه غیرقانونی و خلاف است. گفتنی است  یک دهه قبل توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو انجام شد که نهایتا این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبان‌ها در سطح شهر و معابر پایتخت شد. افرادی که به نام «پارکبان» لقب گرفتند در راستای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازه‌ای نیز در حوزه تامین امنیت خودروها فعالیت می‌کردند.