پایگاه خبری الف 21 فروردين 1392 ساعت 14:22 http://alef.ir/vdcdjs0f5yt0jn6.2a2y.html?183987 -------------------------------------------------- عنوان : "مردم خودروی داخلی را تحریم کردند" -------------------------------------------------- متن : نماینده مردم قم در سوالی از وزیر صنعت گفت: ۵۰ درصد شماره‌گذاری برخی خودروها کم شده که این نشانه تحریم خودرو توسط مردم است.   به گزارش تسنیم، احمد  امیرآبادی نماینده مردم قم در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در توضیح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره دلایل افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: بنده سوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت را در آبان ماه 91 و در ایامی مطرح کردم که قیمت خودرو ساعتی افزایش پیدا می‌کرد، اما حالا و بعد از گذشت چندین ماه باز هم قیمت خودرو کاهش پیدا نکرده است.وی با بیان اینکه بنده می‌خواهم سوالی را که رئیس جمهور مدتی پیش در رسانه ملی مطرح کرد از وزیر صنعت سوال کنم، گفت: سوال من از آقای غضنفری این است که واقعا «خودرو کیلویی چند»   نماینده مردم قم ادامه داد: خودرویی که در گذشته افراد متوسط به پایین جامعه استفاده می‌کردند از 8.5 میلیون تومان به 21 میلیون تومان رسیده است. مگر این خودرو ملی نیست و یا حقوق کارگران ما با دلار پرداخت می‌شود که 150 درصد افزایش قیمیت داشته‌ایم؟ سوال این است که چرا یکباره قیمت خودرو 12 تا 13 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است؟   امیرآبادی تاکید کرد: اینکه وزیر صنعت مطرح کرد که پسته ربطی به ارز ندارد، باید توسط ما مسئولین جواب داده شود و آقای غضنفری باید به این سوال به صورت ویژه پاسخ دهد چرا که وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور است و 3 حوزه را برعهده دارد. وی خاطرنشان کرد: در این مدت که خودرو گران شده است، هر خودرو متوسط 5 میلیون تومان تفاوت قیمت کارخانه و بازار بوده است و با فروش 600 هزار خودرویی که آقایان در شرکتهای خودروسازی داشته‌اند، یک مابه‌التفاوت 3000 میلیارد تومانی به دست می‌آید که مشخص نیست این مبلغ و این رانت به جیب چه افرادی رفته است. آیا جز این است که این مبلغ از جیب مردم به جیب دلالان رفته است؟    نماینده مردم قم ادامه داد: کارخانجات تولید کننده خودرو با عرضه کم خودرو توازن عرضه و تقاضا را در سال گذشته به هم ریختند و موجب افزایش قیمت‌ها شدند و در نهایت به هدف خود که پذیرش قیمت‌شان بود رسیدند. هر چند در حال حاضر 50 درصد شماره‌گذاری بعضی خودروها کم شده و این نشان از تحریم خودروی داخلی توسط مردم است. امیرآبادی به بستن سایت ثبت نام و بازکردن روزانه یک تا دو ساعت سایت فروش خودرو اشاره کرد و افزود: شاهد هستیم که در این چند ساعت نیز تنها واسطه‌ها و دلالان می‌توانستند اقدام به خرید خودرو کنند و بسیاری از نمایشگاه‌های خودرو و حتی دلالان بازار خودرو از قیمت‌های جدید خودروسازان که هنوز مصوب نشده بود مطلع بودند.   وی با بیان اینکه "آقای غضنفری چه کسانی قیمت خودروها را زودتر از تصویب به دلالان دادند"، افزود: با این افزایش قیمت‌ها راه سخت گرانی سهل و آسان شد و قیمت‌ها برای خودروسازان قانونی شد که البته عدم تصمیم به موقع سازمان حمایت از مصرف کنندگان در این موضوع بی‌تاثیر نبود. امیرآبادی تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی صنعت خودرو موضوع کیفیت خودرو اس تو مردم جریان تصادفات و فوت‌های ناشی از آن هستند اما د رسال گذشته چند تصادف از طریق رسانه ملی بیشتر به آن پرداخته شد. تصادف اول خودروی وزیر راه و شهرسازی بود که متعلق به یکی از شرکتهای خارجی بود و تصادف دیگر خودروی پژوی پارس نمایندگان مجلس بود و با وجود اینکه تصادف وزیر راه و شهرسازی سخت‌تر بود اما خودروی نمایندگان بیشتر آسیب دید. البته صدماتی زیادی به نمایندگان مجلس وارد شد.   وی خاطرنشان کرد: عدم رعایت حقوق مشتریان، قراردادهای یکطرفه به دلیل بازار انحصاری خودرو، خدمات پس از فروش و  عدم توجه به تعهدات در دوره گارانتی همانند تعویض خودرو قبل از طی 5 هزار کیلومتر از مهمترین مشکلات صنعت خودروسازی است. وزیر صنعت باید بحث پژو را مورد توجه قرار دهد چرا که شرکت پژوی فرانسه بزرگترین ضربه را به صنعت خودروسازی کشور ما وارد کرد. البته آنها دو سال پیش نیز تحریم‌ها را به مسوولان خودروسازی ما هشدار داده بودند اما مدیران ایران خودور تحریم‌ها را جدی نگرفتند و توجهی نکردند.   امیرآباد تاکید کرد: سوال ما از وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که آیا ساخت قطعات اتومبیل از ساخت هواپیمای جنگنده سخت‌تر است، سوال دیگر این است که چرا بسیاری از نخبگان و جوانان دانشمند در دوره مدیریت جدید ایران خودرو جذب شرکتهای خارجی شده‌اند و یا چرا تجاری شدن خودروی رانا با 4 سال تاخیر مواجه شد و طراح این خودرو کجاست.   نماینده مردم قم تصریح کرد: آقای غضنفری آیا در جریان هستید که مدیران شما در شرکتهای خودروسازی این شرکتها را از لحاظ قطعه وابسته به یک شرکت واردات قطعات خودرو کرده‌اند و در حال حاضر بیش از 2 هزار میلیارد تومان از قطعات مورد نیاز خودروسازان از این شرکت وارد می‌شود. شرکتی که در ابتدای کار با خودروسازان کشور با دست خالی وارد شد و الان به قدری کار انحصاری شده که حتی وزیر صنعت هم نمی‌تواند به این شرکت کوچکترین انتقادی وارد کند.   وی ادامه داد: مدیران این شرکت واردات قطعه خودرو هم اکنون ساکن آمریکا شده‌اند و یا خواهر و برادر یک مدیر دولتی یکی از تامین کنندگان عمده ساخت قطعات داخلی است. همچنین یکی از معاونین شرکت خودروساز عضو هیئت‌مدیره‌های متعددی  است بطوری که با جست‌وجویی در روزنامه رسمی مشخص شد که این فرد در هیئت مدیره 12 شرکت حضور دارد. سوال این است که آیا در مملکت ما قطع‌الرجال است؟   نماینده مردم قم تاکید کرد: به نظر می‌رسد که همه ما در خصوص قیمت خودرو سرکاریم. یک بار اعلام می شود که قیمت خودرو توسط هیئت دولت مشخص می‌شود و بار دیگر می‌گویند قیمت توسط شورای رقابت تامین می‌شود و بار دیگر می‌گویند قیمت از طرف سازمان حمایت از مصرف کنندگان تعیین می‌شوند و هم اکنون می‌گویند که کارگروه ویژه این کار را نجام می‌دهند. سوال اصلی این است که بالاخره چه کسی قیمت واقعی خودرو را تعیین می‌کند؟ لذا (شما وزیر صنعت) باید به شبکه دلالی، ساختار مالی و رابطه قطعه‌سازان و وارد کنندگان و اتحاد با شرکتهای قطعه‌ساز توجه بیشتری کنید.