پایگاه خبری الف 17 ارديبهشت 1396 ساعت 9:23 http://alef.ir/vdccpoq0m2bqe08.ala2.html?469457 -------------------------------------------------- عنوان : کدخدایی: شورای نگهبان بعد از تایید صلاحیت‌، می‌تواند نسبت به صلاحیت کاندیداها اظهارنظر کند -------------------------------------------------- متن : سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: اگر بعد از اعلام نتیجه صلاحیت ها اسنادی به دست ما برسد که در صلاحیت یک کاندیدا تاثیرگذار باشد، می توانیم اعلام نظر کنیم. عباسعلی کدخدایی در برنامه نگاه یک با بیان اینکه "انتخابات در کشور ما یک کنش اجتماعی و سیاسی مهم است"، گفت: این کنش توانست بعد از پیروزی انقلاب جایگاه خود را بدست آورد. انتخابات برای همه مردم دارای اهمیت است. انتخابات در کشور ما دارای اهمیت زیادی است چراکه یک کنش واقعی از سوی مردم است. اهم اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه بخوانید؛ *شاید در برخی کشورها انتخابات بدین گونه نباشد، ولی چون نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردمسالار است، انتخابات از سوی مردم لمس می شود و مردم در این انتخابات هم مانند تمامی انتخابات ها حضور پرشوری خواهند داشت. *تاکنون مراحل انتخابات چه در حوزه نظارت توسط شورای نگهبان و چه در حوزه اجرا توسط وزارت کشور به خوبی پیش رفته است، کارهای نظارتی و امر بررسی صلاحیت ما هم به خوبی پیش رفت، این مراحل پیش می رود تا ان شاءالله شاهد حضور پرشور مردم در روز انتخابات باشیم. *{درباره این سخن مقام معظم رهبری که آراء مردم حق الناس است} فکر می کنم این موضوع امری بدیهی است، مبانی دینی در اصل و حضور پرشور مردم در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران نقش اساسی داشته، اگر بخواهیم دراین باره تعبیر دیگری داشته باشیم، به این فرمایش حضرت امام اشاره می کنم که فرمودند آراء مردم امانت است. *بر این اساس، امین نباید خیانت کند، چراکه مردم به نهادهای مسئول انتخابات اعتماد دارند. امانت در قالب امانت به آن نهادها داده شده و انتظار می رود امین های آراء مردم از این آرا پاسداری کنند. مقام معظم رهبری هم بارها بر این موضوع تاکید داشتند که رای مردم حق الناس است، اگر زمانی مردم احساس کنند که مسئولین به خوبی از این آرا پاسداری نمی کنند، این موضوع بر مشارکت آنها و سرنوشت نظام تاثیر می گذارد. *مقام معظم رهبری به دستگاه های نظارتی و اجرایی انتخابات تاکید داشته اند که هر چه از سوی مردم داده می شود به واقعیت انعکاس داده شود، به نظر من موازین دینی، شرط عقل و تجربه های بشری مؤلفه هایی است که نشان می دهد آراء مردم به عنوان امانت در دست مسئولین است و همه باید از آن پاسداری کنیم. *{با اشاره به وظایف تعریف شده شورای نگهبان در اصل ٩٩ قانون اساسی} وظایف ما درباره نظارت در اصل ٩٩ قانون اساسی تبیین شده که در این باره قوانین عادی مکانیزم و روش های نظارت را مشخص کرده است، این قوانین معیارهای ما برای اعمال نظارت بر انتخابات است، شورای نگهبان براساس این وظیفه قانونی مکلف است از تمام توان خود استفاده کند و نظارت را به گونه ای انجام دهد که موجب سلب اعتماد مردم نشود. ا*شورای نگهبان از امنای مردم هستند،براساس موازین دینی و قانونی تکلیف برعهده شورای نگهبان است و هر وظیفه قانونی که موجب شود بهتر از آراء مردم پاسداری شود آن را انجام می دهیم. *براساس قوانین هیات های نظارت را در هر انتخابات تشکیل می دهیم. البته این هیات ها در انتخابات خبرگان و مجلس دو وظیفه دارند ولی در انتخابات ریاست جمهوری یک وظیفه دارند. در انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی هیات ها که متشکل از معتمدین مردم هستند توسط هیات مرکزی نظارت مشخص می شوند و وظیفه بررسی صلاحیت ها را دارند. این بررسی صلاحیت ها در چند مرحله انجام می شود و در آخر خود شورای نگهبان نسبت به آن اظهارنظر می کنند. * اما در انتخابات ریاست جمهوری بررسی صلاحیت ها در یک مرحله در صحن شورای نگهبان انجام می شود. به علاوه این وظایفی در حوزه اجرا در کارهای مقدماتی شکل می گیرد. مثلا در چاپ تعرفه ها، توزیع صندوق ها که هیات های اجرایی در آنجا مسوولیت اجرایی دارند هیات های نظارت باید نسبت به آنها نظارت کافی داشته باشند. تعرفه ها از سوی وزارت کشور برای تایید برای شورای نگهبان می آید و بعد از تایید منتشر و توزیع می شود که در این مرحله هم نسبت به آن نظارت انجام می شود. ناظرین ما در هنگام توزیع این تعرفه ها در شعب حاضرند و در روز رای گیری این ناظرین در کنار صندوق ها نظارت قانونی را اعمال می کنند. این نظارت از آغاز رای گیری تا پایان و در شمارش آرا انجام می شود. *{با اشاره به موضوع تبلیغات در انتخابات}شورای نگهبان به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی و قوانین عادی دیگر بر تمام مراحل انتخابات نظارت کامل دارد و در تمام مراحل این نظارت باید وجود داشته باشد ولی ما در این مراحل انتخابات قوانین حداقلی و ناکارآمد داریم. مانند موضع تبلیغات انتخاباتی یک تعریفی دارد که قانون آن را تعریف نکرده فقط یکسری محدودیت ها و ممنوعیت ها برای آن ذکر کرده مثلا اینکه از این تاریخ به بعد یا در این مکان تبلیغات انجام نشود ولی تعریف خود تبلیغات چیست؟ متاسفانه قانون گذار در این موارد سکوت کرده است. امیدواریم قانون جامع انتخابات در مجلس مطرح شده و دولت در این باره اقدام کند. هنوز انجام نشده ولی ما نیاز به تعریف موضوع تبلیغات توسط قانون گذار داریم. * ولی آنچه براساس عرف بوده مواردی را درباره تخلفات تبلیغاتی داشته ایم که ورود کردیم البته برخی از آن مربوط به قوه قضاییه است که قوه قضاییه باید وارد شود. خود قوه قضاییه یک ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی دارد که به تخلفات تبلیغاتی هم رسیدگی می کند اما اگر این تبلیغات به گونه ای باشد که غیرواقع باشد و در آینده و نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد شورای نگهبان در اینجا وارد می شود. ولی این را نمی دانیم اگر فردی یک سال قبل از انتخابات مقاله ای بنویسد یا سخنرانی ای داشته باشد آیا این تبلیغ است؟ ما این را نمی دانیم. براساس رویه و براساس زمان تعیین شده تبلیغات اگر تخلفی باشد که در نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد ورود می کنیم و موضوع را در بررسی صلاحیت تاثیر می دهیم. مثلا درباره انتخابات مجلس فهمیده بودیم تخلفات تبلیغاتی وجود داشته و این مورد را در بررسی صلاحیت دوره بعد تاثیر دادیم. *در فضای تبلیغات بخشی از تخلفات باید توسط دادگستری و قوه قضاییه پیگیری شود ولی اگر آن تخلف به حدی گسترده باشد که سرنوشت انتخابات را تاثیر بگذارد ما وارد می شویم. در فضای مجازی هم اینگونه است. قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید برخورد کنند. اگر شخصی شکایتی دارد باید مراجعه کند تا برخورد انجام شود. اگر در فضای مجازی هم اینگونه باشد که سرنوشت انتخابات توسط تخلفی مورد تاثیر قرار بگیرد ما وارد می شویم. کارشناسان ما این موارد را بررسی می کنند و گزارشات را در پرونده افراد می گذارند. در انتخابات ریاست جمهوری قانون مشخص کرده که بعد از نتیجه بررسی صلاحیت ها اگر اسناد و مدارکی به دست شورای نگهبان برسد که در صلاحیت تاثیر داشته باشد می توانیم اعلام نظر کنیم. البته در انتخابات مجلس شورای اسلامی بدین گونه نیست. البته تاکنون مصداقی در این باره نداشته ایم. *دوستان ما تخلفات را رصد می کنند. این تخلفات جمع بندی می شود. مواردی تخلفات جزئی داشته ایم که به دوستان ما در وزارت کشور و قوه قضائیه ارجاع داده ایم. در حوزه تبلیغات هم تخلفاتی وجود داشته. برای مثال در مکان هایی نباید تخلف صورت می گرفته یا در مکان های دولتی و توسط بیت المال نباید تبلیغاتی صورت می گرفته. مواردی دیده شده و گزارشات جزئی آمده که هم به وزارت کشور و هم به قوه قضاییه ارسال کردیم. ما این گزارشات را برای جمع بندی نهایی مدنظر قرار خواهیم داد. *{ با اشاره به موضوع هزینه های انتخاباتی} اینکه یک سازوکار و امکان واقعی که حساب بانکی، ورودی ها و خروجی ها مشخص باشد و سقف هزینه ها هم مشخص باشد، نداریم که در این باره نیازمند قانون هستیم. امیدواریم قانون جامعه انتخابات هر چه سریعتر به تصویب برسد. در سیاست های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده در موضوع هزینه ها هم یک یا دو بند مورد تاکید قرار گرفته شده، این موارد نیازمند قانون است. در جاهایی که به صورت عرف و بر اثر نظر کارشناسان متوجه شدیم که تبلیغات خلاف عرف بوده، یک یا دو مورد داشته ایم که برخورد هم صورت گرفته است. برخوردها یا در حوزه بررسی صلاحیت هاست یا در اعلام صحت انتخابات در آن حوزه انتخابیه. * البته باید روش های پیشگیرانه را مدنظر قرار دهیم مثلا هزینه های انتخاباتی نامزدها از حساب های مشخص وارد و خارج شود. ولی اینکه مشخص نباشد طبیعتاً رصد آن برای ما دشوار خواهد بود. با وزیر کشور در این باره بحث بود آقایان اعلام کردند که لایحه جامع در کمیسیون های دولت مطرح است. مراحل آن خودزمان بر است. همین رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان. امیدواریم تا انتخابات بعدی این قانون تصویب شود. * ما در این انتخابات میان دوره ای چهار حوزه داریم که نامزدها ثبت نام کردند. بررسی صلاحیت ها انجام شد. هیات های نظارتی استان، شهرستان و هیات نظارت مرکزی وظایف را انجام دادند. شورای نگهبان هم در دو مرحله بررسی داشت. اکنون در فرصت دوم هستیم که تا دوشنبه باید اعلام نظر کنیم. در فرصت دوم که شورای نگهبان زمان داشت که تعداد پنج نفر شکایت کردند و این شکایت بررسی شد که در این باره تا دوشنبه اعلام نظر کنیم.