پایگاه خبری الف 10 آبان 1395 ساعت 11:15 http://alef.ir/vdcc04q012bqxe8.ala2.html?408643 -------------------------------------------------- عنوان : رییس پلیس راه راهور ناجا: خودروسازان داخلی عامل ۴۰درصد مرگ و میرهای جاده ای -------------------------------------------------- متن : سرهنگ محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راه راهور ناجا در گفت و گو با صدای صنعت با بیان اینکه ۴۰ درصد آسیب های حاصل از واژگونی جاده ای مربوط به ایمن نبودن خودروها به ویژه خودروهای ساخت داخل است، گفت:ایمن نبودن خودروها، پس از واژگونی نمایان می شود. به عبارتی دیگر واژگونی و تصادفات می تواند علت متفاوتی را از جمله سرعت بالا، خوابالودگی راننده، حرکات مارپیچ و...داشته باشد، اما صدمه دیدن سرنشینان به طور مستقیم به میزان ایمنی خودروها باز می گردد. او می گوید: در شرایطی که میزان ایمنی خودروها افزایش یابد، تلفات و آسیب های حاصل از تصادفات جادی ای به طور قابل توجهی کاهش می یابد. چنانچه در سطح بین المللی شاهد تصادفات جاده ای سهمگینی هستیم که حتی تلفاتی در پی ندارد. چرا که خودروهای خارجی مولفه های متفاوتی برای ایجاد امنیت و ایمنی بالا دارند. حمیدی اضافه می کند: چندی پیش در محدوده محور سمنان، یک دستگاه وانت آریسان ساخت شرکت ایران خودرو واژگون شده و سرنشینان آن فوت کردند. این در حالی است که کارکرد این خودرو ۴ هزار کیلومتر بوده و مدت زمان کمی از تولید آن می گذشت. به گفته رییس پلیس راه راهور ناجا نمی توان ارزیابی دقیقی از اینکه چند درصد سوانح رانندگی در کشور مربوط به نقص ایمنی خودروها می شود ارائه کرد، چرا که در برخی موارد ۱۰۰ درصد علت فوت و آسیب دیدگی ناشی از سرنگونی، مربوط به نقص ایمنی خودرو می شود. خودرویی که فاقد استحکام کافی، مولفه های ایمنی از جمله کیسه هوا، ترمز ای.بی.اس و.. است قطعا در قبال حادثه مقاومت چندانی ندارد. به گزارش صدای صنعت با نگاهی گذرابه آمار تصادفات جاده ای و آسیب دیدگی های ناشی از آن می توان ارزیابی کرد که درصورتی که میزان ایمنی خودروها افزایش یابد، می توان به کاهش تلفات جاده ای نیز امیدوار بود. البته لازم به یادآوری است که ایمن نبودن خودروهای تولید داخل یا خودروهای بی کیفیت خارجی دلیل وقوع حوادث رانندگی نیست، بلکه مولفه های ایمنی می تواند در میزان مرگ و میر و آسیب های حوادث دخیل بوده و آن را کاهش یا افزایش دهد.